Korporativna podrška osnaživanju žena u Srbiji se udesetostručila u poslednjih sedam godina, sa 20.000 evra u 2015. godine na 200.000 evra donacija lane. Prošlogodišnja brojka je ipak premala, jer čini svega 0,5 odsto vrednosti svih donacija i svako stoto dobročinstvo u Srbiji, pokazalo je istraživanje Društveno odgovorno poslovanje u službi osnaživanja žena, koji je uradila Trag fondacija u saradnji sa Catalyst Balkans.
Prema tom istraživanju, u poslednjih sedam godina za osnaživanje žena donirano je 562.500 evra.
Biljana Dakić Đorđević, direktorka Trag fondacije, rekla je da je najvažniji trend porast ulaganja u ovoj oblasti.
„Ohrabruje trend rasta ulaganja u ženska prava, 2021. godine je udesetostručena suma donacija u odnosu na 2015. godinu. Takođe, primetna je zainteresovanost kompanija za ovu temu. O tome svedoči podatak da je čak 93 odsto anketiranih preduzeća interno regulisalo aspekte rodne ravnospravnosti a čak 60 odsto aktivno sporovodi te aktivnosti u cilju osnaživanja žena. Poslovna zajednica je šampion ulaganja u ovoj oblasti“, ocenila je Dakić Đorđević.
Dve trećine donacija za osnaživanje žena kompanije usmeravaju, prema njenim rečima, preko neprofitnih organizacija.
TRAG FONDACIJA: NAGRAĐENA PREDUZEĆA SA NAJBOLJIM ZELENIM IDEJAMA
U godišnjem izveštaju o rodnoj ravnopravnosti mnogi su primeri kršenja radnih prava žena, ove godine još uvek se čeka izjednačavanje mama preduzetnica sa pravama drugih zaposlenih žena koje su majke, podseća Dakić Đorđević.
U Srbiji svake godine više od 30 žena izgubi život u partnerskom ili porodičnom nasilju. Sva ova pitanja moraju se sitemski rešavati, naglašavaju panelisti.
Vuk Vuković, istraživač Catalyst fondacije, istakao je da raste iznos donacija za ženska prava u poslednjih sedam godina, ali da kad se posmatra ukupna suma donacija u Srbiji manje od jedan odsto čine donacije za osnaživanje žena.
„Jedna u sto donacija usmerena je ka osnaživanju žena, dok je udeo doniranog novca još manji“, rekao je Vuković.
Prema ovom istraživanju, najviše donacija do 2019. godine bilo je usmereno u oblasti ekonomskog osnaživanja žena, ali u poslednje tri godine kompanije su najviše fokusirane na oblast zdravstva.
NAJVIŠE HUMANITARNIH AKCIJA U ZDRAVSTVU
„U poslednje tri godine, takođe, beležimo veće angažovanje kompanija na polju prevencije nasilja u porodici, osnaživanja žena koje su doživele nasilje“, rekao je Vuković.
Poverenica za zaštitu ravnopravnosti Brankica Janković ukazala je da, iako se stopa nezaposlenosti smanjuje, žene koje su starije od 45 godina čine jedinu kategoriju stanovništva među kojom zaposlenost nije porasla.
“Ima prostora da se u ovoj oblasti uloži više novca i da ulaganje bude bolje usmereno. Prema podacima istraživanja, u poslednje tri godine kompanije više izdvajaju za prevenciju nasilja nad ženama, ali realno u društvu nema naročitog pomaka“, ocenila je poverenica za rodnu ravnopravnost.
Istraživanje je pokazalo da većina anketiranih kompanija ima poziciju za društveno odgovorno poslovanje. Ipak gotovo polovina nema formulisanu strategiju društveno odgovornosg poslovanja. U tri od četiri anketirane kompanije, ovim poslovina se bave žene.
Sanja Popović Pantić iz Udruženja poslovnih žena navela je da je ukupna suma donacija za sedam godina oko 562.000 evra za osnaživanje žena prilično mala.
„Žene u Srbiji su marginalizovana grupa na tržištu rada i u ekonomskom životu. Trebalo bi da se poveća obim ulaganja i da se izađe iz okvira doniranja za žene, potrebno je da se ojača žensko preduzetništvo koje će postati održivo“, rekla je ona.
DEVOJKE UČE DEVOJKE: ŠAMAR NIJE ŠALA
U istraživanju je učestvovalo 58 kompanija i malih i srednjih preduzeća koja su anketirana, dok je u intervjuima učestvovalo osam kompanija, tri preduzeća, i pet udruženja žena.
Trag fondacija objavila konkurs za 16. po redu VIRTUS nagradu