Izvoz iz Srbije u Kinu prošle godine iznosio je 1,2 milijarde dolara, a cilj je da se uveća trgovinska razmena između dve zemlje, rekao je danas ministar unutrašnje i spoljne trgovine Tomislav Momirović.
On je u razgovoru za RTS podsetio i da se danas u Beogradu održava sastanak mešovitog komiteta Srbije i Kine, kao i da će na sastanku biti reči o turizmu, infrastrukturi, trgovini, digitalnoj ekonomiji i novim tehnologijama.
„Mi imamo danas jednu političku širinu koju nismo imali 60 godina. Imamo izuzetno bliske odnose sa našim prijateljima iz Narodne Republike Kine, ali održavamo i gradimo na potpuno novim osnovama odnose sa našim partnerima iz EU, pogotovo sa Francuskom“, istakao je Momirović.
Dodao je da je Kina najvažniji ekonomski partner posle Nemačke i da je u poslednjih 10 godina Kina „neverovatno porasla“.
Istakao je da su danas motori razvoja Srbije RTB Bor i Železara u Smederevu koje su preuzele kineske kompanije, kao i da su sa kineskim partnerima izgrađeni i auto-putevi i brza pruga između Beograda i Novog Sada.
Momirović je dodao da će se na današnjem sastanku razgovarati i o Ekspu 2027. i da je to najvažniji projekat za Srbiju u naredne tri godine.
Robni uvoz iz Kine u Srbiju iznosio je 4,5 milijardi evra u 2023. godini, a najznačajniji proizvodi koji su uvoženi u Srbiju su telekomunikaciona oprema, mašine za automatsku obradu podataka odnosno kompjuteri, električne mašine, aparati, električni aparati za strujna kola i tako dalje.
Srbija i Kina su potpisale krajem prošle godine Sporazum o slobodnoj trgovini, koji bi na snagu trebalo da stupi do juna ove godine. Sporazumom je obuhvaćeno 10.412 srpskih i skoro 9.000 kineskih proizvoda, koji će biti oslobođeni carine.
O porastu kineskog upliva u srpsku ekonomiju, svedoči i to da su najveći srpski izvoznici u 2023. godini bile tri firme čiji su vlasnici kineske kompanije – Ziđin majning, Ziđin koper i HBIS grupa.
Vrednost izvoza 15 najvećih izvoznika u Srbiji prošle godine bila je sedam milijardi evra, saopštilo je Ministarstvo finansija. Od toga je samo Ziđin majning izvezao 1,15 milijardi evra, Ziđin koper 746,3 miliona, a HBIS grupa, vlasnik smederevske železare, 549,1 milion evra.
Kineske kompanije učestvuju i u nekim od najvažnijih infrastrukturnih projekata kao što su brza saobraćajnica „Osmeh Vojvodine“, izgradnja auto-puta Preljina-Požega, ali i pruga Novi Sad-Kelebija.
Tako firma China Construction Eighth Engineering Division gradi „Osmeh Vojvodine“, put koji treba da bude završen do 2026. godine i za koji se i dalje ne zna koliko će zapravo da košta. Prema prvim najavama, izgradnja nije trebalo da pređe 420 miliona evra, Međutim, cena je odjednom skočila na čak dve milijarde evra, o čemu je javnost obavestio predsednik Srbije Aleksandar Vučić. Ovakav drastičan skok cene je naišao na oštre kritike stručnjaka, ali one nisu rezultovale bilo kakvim objašnjenjem razloga za toliko probijanje prvobitnog cenovnog okvira.
Dodatno, druga kineska kompanija, China Communications and Construction gradi autoput Požega-Preljina i prugu Novi Sad-Kelebija, projekte vredne oko 1,7 milijardi dolara za koje je Skupština Srbije nedavno odobila zaduživanje kod – opet kineske – Eksim banke.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da Srbija neće imati problema u snabdevanju gasom jer očekuje potpisivanje kratkoročnog ugovora sa Rusijom o snabdevanju tim energentom."Očekujemo skoro potp...
Kompanija Aditors Inc. u vlasništvu Igora Žeželja postala je suvlasnik Beogradske autobuske stanice, pokazuju podaci objavljeni na sajtu Beogradske berze. Žeželj je vlasnik niza kompanija, među kojima su Mon...
JKP Beogradski metro i voz obustavilo je javnu nabavku softvera za planiranje, sprovođenje i praćenje javnih nabavki, koju je raspisalo krajem septembra, jer je prestala potreba za ovim softverom, objavljeno...
Srpske vlasti su preko amandmana na budžet za ovu godinu uspele da izdvoje 1,4 milijarde evra za Naftnu industriju Srbije, a izdvajanja za gas koja tek čekaju Srbiju biće dodatni udarac fiskalnoj politici. U...
NOVA EKONOMIJA
prtplatite se za čitanje premium sadržaja
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rsInforamcije koje imaju dodatnu vrednost
Koristimo kolačiće kako bismo osigurali da vam pružimo najbolje iskustvo na našoj veb stranici. Ako nastavite da koristite ovaj sajt, pretpostavićemo da ste saglasni sa tim.