Agencija za kreditne rejtinge Moody’s je povećala izglede Grada Beograda i Grada Novog Sada, sa „stabilnih“ na „pozitivne“ i potvrdila Ba2 dugoročni rejting emitenta.
Agencija je u pratećem saopštenju navela da predviđa da će se realni rast BDP-a Srbije ubrzati na 3,8 odsto u 2024. i 4,2 odsto u 2025. godini, što će uticati na skok poreske osnovice, odnosno prihoda od poreza na dohodak.
Dodaje se i da je ova vrsta nameta glavni izvor prihoda za Beograd i Novi Sad, pošto oba grada više od 50 odsto svojih operativnih prihoda primaju od prikupljenih i podeljenih poreza na prihod centralne vlade, „a ostatak generišu od sopstvenih poreza i naknada kao i državnih transfera“.
Moody’s ipak naglašava da specifični ekonomski indikatori, kako to zahteva regulativa EU, nisu dostupni za ova dva grada.
Sledeći najvažniji podaci za određivanje rejtinga su nacionalni ekonomski indikatori, koji su i ovde korišćeni kao osnova za povećanje izgleda dva najveća grada u Srbiji.
S obzirom da su se pri donošenju odluke oslanjali najviše na državne pokazatelje, agencija svoju odluku obrazlaže “snažnom korelacijom između kreditnog profila Srbije i dva grada, koja proističe iz njihovih jakih institucionalnih, operativnih i finansijskih veza”.
Podsećamo, Moody’s je nedavno poboljšao svoje izgleda kreditnog rejtinga Srbije, takođe sa stabilnih na pozitivne, a rejting je po svojoj skali (za sada) održao na Ba2.
Promena izgleda Srbije u „pozitivne“ tada je obrazložen snažim srednjoročnim izgledima Srbije za ekonomski rast, kao i poboljšanjem fiskalne pozicije.
“Afirmacija rejtinga za Beograd i Novi Sad odražava konstantno dobre poslovne performanse gradova, nizak i opadajući nivo duga, adekvatnu likvidnost i značajnu ulogu oba grada u nacionalnoj ekonomiji. Kao glavna ekonomska čvorišta u Srbiji, oba grada značajno doprinose nacionalnom ekonomskom učinku, a u Beogradu je BDP po glavi stanovnika znatno veći od nacionalnog proseka i iznosi oko 170 odsto”, kažu iz Moody’s.
Prema nalazima ekonomista, pozicije likvidnosti u oba grada su „umereno jake“, na oko deset odsto operativnih prihoda tokom fiskalne 2023. godine, a obe lokalne samouprave imaju „oprezne strategije upravljanja likvidnošću“, koje uz redovnu raspodelu prikupljenih poreza „osiguravaju nesmetane tokove gotovine“.
Pored toga, oba grada imaju nizak teret duga i iz agencije očekuju da će se on dodatno smanjiti u narednih nekoliko godina. Opterećenje duga Beograda je 26 odsto poslovnih prihoda u 2023. godini, a novosadskog 14 odsto.
Za Beograd, teret duga uključuje dug njegovog preduzeća javnog prevoza koje je u potpunom vlasništvu grada pošto će kompaniji biti potrebni određeni kapitalni izdaci za modernizaciju voznog parka, kažu iz Moody’s.
“Postoji dokazana evidencija o tome da (i Beograd i Novi Sad) često ispunjavaju ili premašuju svoje fiskalne ciljeve. Izveštavanje je blagovremeno i transparentno. Beogradski Ba2 rejting izdavaoca uključuje našu pretpostavku da će Vlada Srbije verovatno blagovremeno intervenisati kako bi sprečila neizvršenje obaveza,” navode iz agencije i odadaju da je za Novi Sad je umerena verovatnoća da će Vlada Srbije blagovremeno delovati kako bi sprečila neizvršenje obaveza.
Podsećamo, Grad Beograd je samo prošle nedleje dobio ukupno oko 230,7 miliona dinara (oko dva miliona evra) iz tekuće budžetske rezerve, kako bi se „sprečilo ugrožavanje tekuće likvidnost“ glavnog grada.
Beograd je i ranije dobijao novac iz tekuće budžetske rezerve, a najčešće je za to razlog bila potencijalna ugroženost tekuće likvidnosti, odnosno funkcionisanje lokalne samouprave.
Gradonačelnik Aleksandar Šapić prethodno je izjavio da je budžet za 2024. godinu loš, jer je „rađen na brzinu“, najavljujući novi rebalans pre kraja tekuće godine.
Opet krpljenje iz državnog budžeta: Beogradu dva miliona evra za likvidnost