Srbija

Srbija

Reprogram duga za Infostan do 6. avgusta

Građani koji imaju dugovanja prema javnom preduzeću Infostan tehnologije, moći će svoja dugovanja da reprogramiraju do 6. avgusta, piše Politika.Svim korisnicima koji reprogramiraju dug otpisuje se kamata i mogu da biraju model otplate. Ako plate i celosti, otpisuje im se 15 odsto glavnog duga. Za plaćane duga na tri mesečne rate otpisuje se 12 odsto glavnog duga, a za šest rata otpisuje se 10 odsto preostalog duga. Za 12 rata otpisuje se pet odsto preostalog glavnog duga, naveli su u Infostan tehnologije za dnevni list.Od novemnra 2019. kad je započela akcija otpisivanja potraživanja, sa Infostanom je do polovine marta zaključeno oko 14.000 ugovora o priznanju duga i otplati na rate. Od ukidanja vanrednog stanja, javno preduzeće nije dobilo nije dobilo nijedan zahtev za reprogram.

Srbija

Smederevci otpušteni SMS-om, sad tuže poslodavca

Radnici koji su u smederevskoj fabrici kablova PKC otpušteni tokom vanrednog stanja, tužiće agenciju za privremeno zapošljavanje "Trenkvalder" i svog bivšeg poslodavca jer smatraju da su nezakonito dobili otkaz, pišu Večernje novosti.Kako se navodi, tokom vanrednog stanja PKC otpustio je 338 radnika, od kojih je 200 sa ugovorima na neodređeno vreme. Taj postupak je obrazložen smanjenim obimom posla zbog epidemije.Sa druge strane, inspektori rada ustanovili su da PKC ima 1.846 zaposlenih na neodređeno vreme, kao i da u toku vanrednog stanja niko od stalno zaposlenih nije dobio otkaz, pa samim tim, kako kažu, nema ni nepravilnosti. Prema njihovim rečima, 136 radnka zaposlenih na određeno otpušteno je tokom marta, dok su 202 radnika proglašena tehnološkim viškom krajem aprila. Otpušteni radnici navode da su otkaze dobili putem SMS poruka. Podsećaju da je njihov bivši poslodavac krajem prošle godine od države dobio subvencije u iznosu od 6,4 miliona evra za otvaranje novih radnih mesta u naredne tri godine."Zakon o agencijskom zapošljavanju predviđa da radnici zaposleni na neodređeno vreme preko agencija imaju ista prava kao oni koji su zaposleni direktno kod poslodavca. To u našem slučaju ne važi. Nije bilo pregovora sa sindikatima, nije sprovedena procedura kod Nacionalne službe za zapošljavanje, nije donet socijalni program 30 dana pre nego što smo proglašeni tehnološkim viškom. Umesto toga, otkaze smo dobili u roku od 24 sata, o čemu smo obavešteni SMS porukama" - izjavio je za Novosti Saša Đorđević, jedan od otpuštenih radnika koji je odlučio da svoja prava potraži na sudu.Radnici ukazuju da fabrika tokom vanrednog stanja nije obustavila proizvodnju, niti su raskinuti ugovori sa partnerima. Takođe, nije tražila ni pomoć države koja je zbog pandemije odlučila da pomogne privredi u isplati zarada.Iz Ministarstva za rad, povodom ovog slučaja, obaveštavaju i da su zahtevi zaposlenih prosleđeni nadležnom Odeljenju inspekcije rada u Beogradu.Zoran Bukilić iz "Trenkvaldera", rekao je da inspekcija nije dolazila u tu agenciju za zapošljavanje.Očekuje se i da država utvrdi da li je otpuštanje u skladu sa zakonima o subvencijama.PKC je krajem prošle godine dobio subvencije države za proširenje kapaciteta od 6,4 miliona evra. Jedan od uslova je zapošljavanja najmanje 1.200 novih radnika na neodređeno vreme do 2023. godine, od kojih 550 tokom 2020. Radnici očekuju da država utvrdi da li je otpuštanje više od 300 zaposlenih u skladu sa Ugovorom o dodeli sredstava podsticaja, Zakonu o stranim ulaganjima i Uredbi o određivanju kriterijuma za dodelu podsticaja radi privlačenja direktnih ulaganja.

Srbija

Erste Banka počela da odobrava kredite za podršku privredi

Erste Banka je od ove nedelje započela plasiranje kredita za likvidnost i obrtna sredstva u okviru Programa ekonomskih mera Vlade Srbije za podršku privredi, nakon što je u petak, 8. maja zaključila Ugovor sa Republikom Srbijom i Narodnom bankom Srbije o državnoj garanciji za kreditiranje privrede, sa ciljem ublažavanja negativnih posledica pandemije korona virusa.Erste Banka je od samog proglašenja pandemije aktivno i intenzivno sarađivala sa državnim institucijama u definisanju mera podrške privredi i građanima, među kojima je i kreditna podrška za očuvanje likvidnosti.„Krediti za finansiranje likvidnosti i obrtna sredstva predstavljaju dobro izbalansiranu meru, koja zaista može da bude bitna komponenta podrške za održanje i unapređenje poslovanja kompanija u aktuelnoj situaciji. Privrednici su pokazali značajno interesovanje za njih otkad su prvi put najavljeni kao vid podrške. Sa našim klijentima smo od tada u svakodnevnom kontaktu tim povodom, a znatan deo njih je već jasno definisao svoje potrebe kad je reč o dodatnoj likvidnosti. Na nama je da naše klijente, kao i sve one kojima je to potrebno, uz odgovarajuće savete podržimo”, ističe Nikola Stamenković, direktor Sektora poslova sa pravnim licima u Erste Banci.„Moratorijum u otplati kreditnih zaduženja je bio dobra priprema za sprovođenje ove mere, jer je stvaranjem pauze u otplati bitno uticao na to da privrednici mogu staloženije da pristupe daljim koracima koji će im pomoći da očuvaju i poboljšaju likvidnost“, navodi Stamenković i dodaje da interesovanje za ove kredite pokazuju kompanije svih veličina, iz svih industrija.Preduzetnicima, mikro, malim i srednjim preduzećima na raspolaganju su krediti u dinarima ili evrima, u iznosu do četvrtine prihoda kompanije u 2019. godini. Rok otplate kredita je 36 meseci, u koje je uključen i grejs period od devet do 12 meseci.

Srbija

Nezavisni mediji su pred najvećim iskušenjem u poslednjih 20 godina

Intervju sa Zoranom Sekulićem, direktorom i glavnim urednikom Foneta, za podcast “Dan posle”Razgovarao: Aleksandar Gubaš Dan posle - Zoran Sekulić o opstanku nezavisnih medija (AUDIO)Videli smo da Srbija nije baš slavno prošla u poslednjem izveštaju Reportera bez granica. Pritom, tim izveštajem nije obuhvaćeno ništa što se dešavalo od početka vanrednog stanja. Kako vi komentarišete taj izveštaj, i kakvi su uopšte efekti takvih međunarodnih izveštaja, koji već godinama unazad govore kako se situacija kod nas pogoršava?Zoran Sekulić: Pravo da vam kažem, već sam se i umorio od silnih izveštaja -- što domaćih medijskih organizacija, što najprestižnijih međunarodnih -- koji govore o problemima slobode medija u Srbiji, zbog toga što to na nas kao profesiju nema nikakvog posebnog efekta. Njihovo ukazivanje na te probleme za nas ima samo simbolički značaj -- mi to doživljavamo kao empatiju, i kao neku vrstu podrške i priznanja onoga što sami svakodnevno osećamo na svojoj koži. Međutim, te činjenice nemaju nikakvog direktnog uticaja na ponašanje vlasti prema medijima u Srbiji -- oni i dalje uporno tvrde da je sloboda medija ovde malne u procvatu, i odbijaju sve te kvalifikacije.Ono zbog čega su ti izveštaji ipak bitni je to da, čak i ako nemaju uticaja na domaćem planu, oni svakako bivaju registrovani i pažljivo analizirani u onim međunarodnim centrima gde se kreira politika prema Balkanu, a i prema Srbiji. Tu pre svega mislim na Evropsku uniju i na Savet Evrope. Kao što je poznato, izveštaji evropskih institucija, a naročito Evropske komisije, su u delovima koji se odnose na medije iz godine u godinu sve nepovoljniji -- i bez obzira da li se to ovde javno priznaje ili ne, to zaista predstavlja problem za vlast.Među događajima koji su obeležili medijsku situaciju za vreme vanrednog stanja se svakako nalaze zaključak Vlade o centralizovanju informacija i hapšenje novinarke Ane Lalić. Koje su bile posledice ovih događaja po rad medija i novinara kod nas? Da li oni predstavljaju neke panične gestove vlasti, ili su takvi postupci unapred sračunati?ZS: Kad je u pitanju odnos vlasti prema medijima -- pogotovo prema onim medijima, i novinarima u njima, koje ne uspeva direktno da kontroliše -- tu nema paničnih poteza. Ja nemam nikakvih iluzija, to su sve sračunati potezi. Nekad se oni ne izvedu, i ne ispadnu, baš onako kako je vlast to očekivala, nego funkcionišu po principu: “Hajde da probamo, pa da vidimo šta će da bude...” Ali su takvi potezi svakako usmereni na zastrašivanje, na dodatni pritisak i na slanje poruke. To sa zaključkom je bilo jedno zaletanje, koje je trebalo da dovede do centralizovanja načina na koji se javnost informiše o pandemiji, i sprečavanja bilo kakvog ozbiljnijeg kritičkog ili analitičkog medijskog pristupa. S druge strane, slučaj koleginice iz Novog Sada je i paradigma. Dakle, ona je u jednom trenutku podigla glavu i ušla u jednu temu koja je vlast prilično zabolela, i razotkrila neke stvari -- koje su, očigledno, bile i utemeljene. Ona je imala legitimno pravo, profesija i kodeks nam to dozvoljavaju, da zaštiti svoje izvore. Ali je preko njenog slučaja vlast odmah htela da tu stvar preseče, i da takav pristup ubuduće predupredi time što ju je odmah privela. Doduše, posle velikog pritiska -- i domaće, a verujem i međunarodne javnosti, o čemu mi manje znamo -- ona je puštena, ali ja mislim da ta stvar još nije završena. Čini mi se da tu tek predstoji neki pravosudni postupak, koji će, duboko verujem, ipak vremenom negde da se raspline, i pitanje je da li ćemo mi ikada doznati da je i dobio bilo kakav ishod ili rasplet. Uglavnom, kad je u pitanju odnos države prema medijima, tu nema improvizacije. Ima afektivnog postupanja, ima -- na javnim događajima naročito -- tih nervoznih, ljutitih i ponižavajućih reakcija, ima tih direktnih pritisaka i pretnji... Ali generalno, kad su u pitanju potezi tipa: “Hajde da donesemo zaključak!” ili “Hajde da tu stvar nekako formalizujemo...” to se radi planski, nema improvizacije.Da li vas je iznenadila reakcija domaće i strane javnosti na ta dva slučaja?ZS: Nije to nov izum. Međutim, okolnosti su sada takve, a teren za kontrolu medija je i pre pandemije bio toliko detaljno pripremljen -- da je ovo trebalo da bude samo jedna nadgradnja, kojom bi se ceo sistem na jedan vrlo sofisticiran i nedvosmislen način ućutkao. Zato ta stvar prevazilazi incidentne slučajeve pojedinih novinara, ili pojedinih redakcija, i zato je u tolikoj meri privukla pažnju domaće javnosti -- ne samo medija, nego i nezavisnih tela i nevladinog sektora, a bogami i evropskih institucija. U toj nekoj sinergiji negativnih reakcija, neko u vlasti je na kraju sračunao da odnos koristi i štete ide daleko više u korist štete, i zato su tako brzo odlučili da celu stvar povuku -- kao: “Šalili smo se, zaboravite, nema veze!”Treći događaj te vrste, koji je obeležio situaciju u ovih mesec i nešto dana, je bila odluka da se ukine prisustvo novinara na konferencijama Kriznog štaba. Fonet je bio prvi medij koji je odbio da učestvuje u takvim nazovi-konferencijama. Šta mislite da je Vlada time htela da postigne, i šta je uticalo na to da ponovo dozvoli prisustvo novinara?ZS: Na osnovu svog dosadašnjeg profesionalnog iskustva, procenjujem da je neposredan povod bilo neko od pitanja koje je prethodnih dana postavljeno predsedniku Srbije, po svoj prilici neko iz serije onih: “A zašto se vi niste testirali?” ili “Zašto vi ne radite ono što stručnjaci inače preporučuju celom građanstvu, kako biste zaštitili sebe i okruženje?” I, da bi se izbegla takva neka pitanja, nekome je palo na pamet, možda u afektu, da tu stvar ubuduće spreči tako što će ukinuti prisustvo novinara na konferencijama.Ja sam prema toj stvari od početka bio vrlo rezervisan jer, pre svega, smatram da konferencije za novinare bez novinara nisu novinarstvo. Da ne bude da smo tu celu stvar od početka odbili, Fonet je u prva dva, tri dana postavio tri pitanja mejlom. Na jedno je odgovoreno, jedno je prećutano kao da nikad nije ni poslato, a na treće je obećan odgovor sutra -- jer stručni tim u tom trenutku, tobože, nije imao neophodne podatke -- da nam onda ni sledeći dan ne bi odgovorili ništa. Onda sam se konsultovao sa kolegama iz redakcije, ali sam prevashodno na sebe uzeo jednu vrstu odgovornosti, u kojoj ću ja lično da kažem: “Vidi, nećemo da učestvujemo u toj zloupotrebi.” Srećom, i ja sam im na tome veoma zahvalan, najpre kao kolega, ali i profesionalno i moralno -- koliko sutra nam se pridružila redakcija lista Danas, i solidarisala se sa nama. Koji dan kasnije su to učinili i Vreme, pa onda i Beta i Insajder... Tada ta stvar više nije bila slučaj jednog pojedinačnog, uslovno rečeno, incidenta, nego je počela da liči na neku vrstu dogovorene -- što nije bila, ali ko zna kako je to protumačeno iz percepcije vlasti -- masovne akcije nekolicine medija, koja onda postaje mnogo vidljivija nego što je to u prvi mah izgledalo. Vidljivija i za domaću javnost, i za, opet, međunarodnu.Kako biste generalno ocenili komunikaciju Kriznog štaba sa javnošću? Da li je tačno to što kažu, da je struka “ustručnila” vlast, ili se desilo obrnuto -- da je vlast politizovala struku?ZS: U onom prvom periodu su, ako se sećate, prevashodno nastupali ljudi iz državnog vrha -- od predsednika i premijerke, pa nadalje -- a društvo su im uglavnom pravili lekari. Dakle, poneko od njih bi tad ponešto i rekao, ali je u uvodnoj fazi cela situacija sa pandemijom bila potcenjena. Koji dan kasnije se, naravno, ispostavilo da je taj virus jedna užasno opasna stvar, da se užasno brzo širi, i da mi nismo pripremljeni u zdravstvenom smislu -- u smislu opreme i tako dalje -- da se suočimo sa razmerama koje ta kriza može da poprimi. Doduše, Srbija tu nije izuzetak, da budem iskren. Ovo je potpuno nova situacija, za koju sam uveren da će promeniti normalnost, i da ćemo u budućnosti imati vremenske odrednice “do korone” i “posle korone”. Međutim, jeste činjenica da se posle te prve faze: “Ma, lako ćemo...” ušlo u fazu velikog straha, i da se onda se otišlo u drugu krajnost. Poseglo se za najrestriktivnijim modelom, preuzetim iz Kine -- model zvani “čvrsta ruka.” E, jednom kada se ispostavilo da izjašnjavanje o tome nosi potencijalno i veliku političku odgovornost, onda su čelni ljudi, od predsednika pa nadalje, polako počeli da se povlače u drugi plan. Posle toga su o toj stvari počeli da pričaju stručnjaci, da bi onda i oni vrlo brzo shvatili da moraju da se ograde od svega što ih se pita, a što bi moglo da ima, ako ne direktne onda indirektne političke aplikacije. Onda je počelo i naglo ograđivanje od bilo kakvog rizičnog pitanja.Jedan od posebno velikih problema koji su se pojavili u ovoj situaciji je poplava lažnih vesti -- za koju je čak i iskovan naziv “infodemija.” U borbu protiv ove pošasti su se uključili mnogi mediji i portali, koji usmeravaju posetioce svojih sajtova na linkove sa službenim informacijama. Na koji način možemo da se izborimo sa lažnim vestima, a da to ne postane cenzura?ZS: To kako su se stvari odvijale sa lažnim vestima u vreme pandemije, ja mislim da će se to, bogami, godinama izučavati, na raznim fakultetima novinarstva i odnosa sa javnošću. Mislim da će o tome udžbenici moći da se napišu. U krajnjoj liniji, kada pričamo o Srbiji -- produkcija lažnih vesti ovde uvek direktno ili indirektno kreće -- ili se inicira, ili svesno produkuje ili se prećutno podstiče -- iz glavnih centara moći. Oni nekad mogu da budu u politici, a nekad mogu da budu na drugim lokacijama.U situaciji kada je tradicionalnim medijima često onemogućen pristup informacijama, i kada ih mori autocenzura, kakvu ulogu imaju građanski novinari i društveni mediji? Kakvi su potencijali, a kakvi rizici ovakvog vida informisanja?ZS: Mi ovde imamo situaciju u kojoj je medijska scena dramatično podeljena. Dakle, tu su dva pola, ušančena u rovovima... Kad pominjete tradicionalne medije, pogotovo one najuticajnije, bez obzira da li su elektronski ili štampani -- njih priča o pristupu informacijama u osnovi preterano ne zanima. Oni pre svega gledaju u vlast, i razmišljaju da li dosledno sprovode to što im je rečeno -- ili, još gore, sami pretpostavljaju šta bi se vlastima dopalo, pa tako postupaju. Ovi drugi mediji, koji nisu pod kontrolom vlasti, su potpuno odsečeni. Dakle, njima su izvori zatvoreni, sem onoga što je sadržano u saopštenjima, ili konferencija za novinare gde im se ukaže prilika da postave neko pitanje. Oni su odsečeni... Oni ne da su odsečeni, nego su ignorisani! Građansko novinarstvo zahteva jednu sasvim drugačiju političku kulturu od one koju imamo ovde. Ono zahteva znatno veću emancipovanost javnosti i građanstva.Ova pandemija je izazvala vrlo ozbiljne ekonomske posledice po ceo svet, i to po veliki broj različitih grana ekonomije. Između ostalog, posebno teško je pogodila medije, u svetu i kod nas, i mnogi su u toj situaciji krenuli da se okreću svojim vladama za finansijsku pomoć. Koliko sada, u kontekstu krize, zapravo postoji mogućnost da se nezavisno novinarstvo i finansira nezavisno?ZS: U statusnom i finansijskom smislu, deo medijske scene koji nije pod kontrolom vlasti je sada suočen sa najvećim mogućim iskušenjem u proteklih dvadeset godina, i ovo je dodatni argument u rukama vlasti. Ja sam u jednom neformalnom razgovoru pre petnaest dana shvatio u kom će pravcu stvari da idu, jer mi je rečeno: “Nema vama spasa bez države.” Dakle, s jedne strane će doći do dodatnog pomora -- pogotovo na lokalu -- medija koji nisu miljenici vlasti, ili nisu pod kontrolom vlasti... A ovi drugi, koji nekako uspeju da se izbore, biće upućeni na to da se obraćaju državi za pomoć. I država će čak, onako u mrvicama nekim, možda i da im je razbaca po stolu, tek toliko da im se kaže: “Vidi, bez nas ne možete da opstanete…” To onda, post faktum, ruši ceo koncept medijske reforme koja je sprovedena u Srbiji, i ovde će očigledno posle svega jačati uloga države u medijskoj sferi -- a to i ono malo prostora na kojem se nalaze mediji koji nisu pod kontrolom vlasti dodatno i dramatično sužava, a njihovu perspektivu čini krajnje neizvesnom.Ova emisija se zove “Dan posle” jer se, pored izazova aktuelne situacije, bavi i vizijama onoga što nam dolazi posle vanrednog stanja i korone. Koja vrsta medija će preživeti pandemiju, i kako će izgledati njihovo poslovanje i delovanje u vremenu koje bude došlo posle?ZS: Treba nekako dočekati dan posle -- kako u statusnom, tako i u produkcijskom i finansijskom smislu... I najvažnije, treba dočekati taj dan posle, a da nam se ljudi u medijima ne porazboljevaju. Ipak, činjenica je da su u ovom periodu razne medijske mogućnosti i slobode, koliko god ranije bile pridavljene, dodatno ugrožene. Ovo se odnosi na neko tradicionalno shvatanje toga šta su mediji -- a da će preživeti neka vrsta komunikacije na društvenim mrežama, to je sasvim izvesno, i to pre svega na Tviteru kao izvoru vesti. Međutim, mi smo u tehnološkom i raznim drugim smislovima prilično udaljeni od situacije u kojoj bi ovo društvo moglo da tretira društvene mreže kao primarni izvor informisanja. U krajnjoj liniji, da ne budemo naivni -- i publika na društvenim mrežama je takva da nije prevashodno okrenuta informativno-političkim sadržajima. Za takav sadržaj su mnogo zainteresovaniji političari i mediji. Ja nemam mnogo iluzija da bi društvene mreže u nekoj bliskoj budućnosti mogle da utiču na neku veliku promenu ambijenta u Srbiji, demokratizaciju društva i tako dalje... Pre mislim da će biti upotrebljene kao sredstvo za nešto drugo. Imam ponekad utisak, i to mi često pada na pamet za vreme pandemije, da mi već živimo u nekoj budućnosti koja će nas -- ne za mog života -- dovesti do kadrova iz filma “Pobesneli Maks.”

Srbija

Vlast zadovoljna uslovima zaduživanja koji su lošiji od onog što je ranije ponuđeno

Srbija se juče zadužila dve milijarde evra kako bi obezbedila novac za pomoć građanima privredi pogođenoj korona krizom, po uslovima kojima je vlast vrlo zadovoljna. Međutim, činjenice su da su uslovi daleko lošiji od onoga što je nedavno nudio MMF, ili od uslova pod kojima se Srbija zadužila pre nekoliko meseci, piše Nova.rs. Ekonomisti su takođe ranije savetovali da će zaduživanje na međunarodnom tržištu biti skupo i da Vlada treba da razgovara sa svim međunarodnim institucijama.Srbija je na međunarodnom finansijskom tržištu prodala državne obveznice u iznosu od dve milijarde evra, saopštilo je Ministarstvo finansija. Obveznice su prodate sa kuponskom stopom od 3,125 odsto, stopom prinosa od 3,375 odsto i rokom dospeća od sedam godina.Ministarstvo finansija i Narodna banka Srbije u prvim saopštenjima iskazali su zadovoljstvo zbog velikog interesovanja investitora koje je iskazalo tražnju za preko sedam milijardi evra, skoro četiri puta više od ponuđene vrednosti emisije. To je znak poverenja u finansijski sistem Srbije, saopštile su obe institucije.„Srbija je jedina zemlja u Evropi koja je za vreme pandemije virusa Kovid-19 izašla na međunarodno tržište kapitala, a da pritom nema pomoć Evropske centralne banke u plasiranju hartija od vrednosti“, stoji u saopštenju ministarstva finansija.Ministarstvo Siniše Malog navodi da su čekivanje investitora bilo da će se obveznica izdati po većoj kamatnoj stopi. Međutim, zbog velikog interesovanja, kamatna stopa je znatno smanjena“.Nova.rs podseća da se Srbija u junu 2019. na međunarodnom tržištu zadužila za milijardu evra na deset godina, po stopi prinosa od 1,62 odsto.U novembru je reotvorena ista emisija evroobveznica, sa još boljim rezultatom – 550 miliona evra, po ceni od 1,25 odsto.Sada se uzimanje od dve milijarde evra na sedam godina po stopi prinosa od 3,38 odsto – skoro tri puta skuplje nego pre pola godine – naziva “još jednim uspehom”.Osim što deluje nejasno zbog čega je bilo potrebno zadužiti se tri puta skuplje od BiH, još je manje jasno bilo uporno odbijanje državnog vrha (predsednik i ministar finansija) da uopšte priznaju da je Srbiji novac i te kako potreban, navodi Tvn1, pozivajući se na Nova.rs.Jer, Fiskalni savet je još 6. aprila izneo procenu da je Srbiji potrebno da se zaduži za 6,5 milijardi evra ove godine, da ublaži i sanira posledice koronavirusa.Nepunu nedelju kasnije, predsednik Vučić je rekao da Srbija neće uzimati finansijsku pomoć od MMF-a, “pošto imamo velike devizne rezerve i 31 tonu zlata”.Kakve veze predsednik Vučić ima sa zlatnim rezervama A skoro tri nedelje nakon ove procene Fiskalnog saveta, Vučić je rekao da “smo odbili 1,2 milijarde od MMF” i da je on “ponosan na to”: “Zašto da uzmemo 600 ili 700 miliona više nego što nam je potrebno? Već smo uzeli 200 miliona evra”, rekao je Vučić tog 23. aprila.Dakle, 23. aprila Srbiji nije bilo potrebno 1,2 milijarde evra MMF-a sa kamatom od (najviše) 1,29 odsto, a 18 dana kasnije se zadužila za dve milijarde sa kamatom od 3,38 odsto.Jedna od ove dve nejasnoće postaje malo jasnija, ako se zna da ovakvo zaduživanje ne podleže nikakvoj kontroli ustanova koje su novac dale, dok je novac MMF-a išao uz uslov kontrole trošenja, odnosno, usaglašavanja ekonomske politike sa zahtevima MMF-a.MMF: Vlada Srbije nije tražila pomoć od nas

Srbija

Tek predstoji formiranje radnih grupa za pomoć turizmu i logistici

U narednim danima biti formirane manje radne grupe kako bi se u što kraćem periodu donele adekvatne mere za pomoć sektoru logistike i turizma, saopštilo je danas Ministarstvo finansija.Na današenjm sastanku ministarstvo je sa predstavnicima Odbora Grupacije prevoznika putnika u drumskom saobraćaju i grupacije Udruženja za turizam razmatralo predloge sektorske podrške ovim granama privrede koje su najviše pogođenim pandemijom koronavirusa.Sastanku u Privrednoj komori Srbije (PKS) su prisustvovali ministar finansija Siniša Mali,  ministar trgovine, turizma i telekomunikacija Rasim Ljajić i predsednik PKS Marko Čadež, kao i predstavnici Ministarstva saobraćaja, građevinarstva i infratsrukture, Udruženja hotelijera i restoratera Srbije (HORES) i Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA) i Udruženja turističkih vodiča."Nakon što su predstavnici pogođenih sektora izneli svoje predloge, Mali je istakao da je država spremna da im pomogne, kao i da je ozbiljno pristupili novonastaloj ekonomskoj situaciji i u rekordnom roku reagovali sa ekonomskim merama", navodi se u sapštenju.Ministar je dodao i da je cilj sektorske podrške je održanje likvidnosti, što brže pokretanja privredne aktivnosti i očuvanje radnih mesta.Mali je na prošlonedljenoj konferenciji za novinare najavio sastanak sa predstavnicima sektora turizma i transporta, ali je tada naveo da će odmah nakon toga predstaviti mere za pomoć tim delovima privrede.

Srbija

Zrenjaninci traže da se iz odluke o ispravnosti vode izuzmu nalazi lokalnog vodovoda

Organizacija "Građanski preokret" apelovala je na Pokrajinski sekretarijat za zdravstvo i Sanitarnu inspekciju da proveru ispravnosti vode u Zrenjaninu izvrše sopstvenim uzorkovanjem i analizama u akreditovanim laboratorijama, odnosno da odluku o ukidanju zabrane korišećnja vode za piće ne donose na osnovu dokumentacije koju je priložio JKP "Vodovod i kanalizacija" Zrenjanin."Pozivamo Pokrajinski sekretarijat za zdravstvo da iz odlučivanja o ovom pitanju izuzme svoje odeljenje u Zrenjaninu, koje je pod snažnim pritiskom lokalne vlasti da ukine zabranu korišećnja vode za piće pre opštih izbora zakazanih za 21. jun", navodi se u saopštenju .Organizacija ocenjuje da su JKP "Vodovod i kanalizacija" Zrenjanin i gradska vlast Zrenjanina "više puta tokom prethodnih godina grubo obmanjivali javnost" u vezi s ispravnošću vode i radom postrojenja za njeno prečišćavanje."Verovati njihovim tvrdnjama i dokumentima, bez provere od strane stručnih autoriteta i analiza rađenih van Zrenjanina, bilo bi opasno igranje sa zdravljem stanovništva", dodaje "Građanski preokret".Ta organizacija navodi i da će nakon eventualne odluke o ukidanju zabrane za piće zrenjaninske vode zahtevati, a po potrebi i samostalno organizovati, proveru kvaliteta te vode u inostranim akreditovanim laboratorijama.Gde je nestala voda donirana Zrenjanincima?

Srbija

NBS objavila listu sistemski značajnih banaka u 2020. godini

Narodna banka Srbije objavila je listu devet banaka koje smatra „sistemski značajnim", što znači da bi pogoršanje njihovog finansijskog stanja ili prestanak rada imali ozbiljne negativne posledice na stabilnost finansijskog sistema. Kao i prošle godine, sistemski značajnim proglašene su Banca Intesa, Unicredit, Komercijalna, Societe Generale, Vojvođanska, Rajfajzen banka, AIK banka, ERSTE banka i Poštanska štedionica. Od banaka koje su identifikovane kao sistemski značajne u Republici Srbiji zahteva da održavaju dodatni osnovni akcijski kapital u visini od 1% ili 2% rizične aktive banke, u zavisnosti od stepena njihove sistemske značajnosti.Za Intezu, Unikredit i Komercijalnu banku ovaj procenat iznosi dva odsto, a za sve ostale sistemski značajne banke jedan odsto.Narodna banka Srbije, najmanje jednom godišnje, preispituje zaštitni sloj kapitala za sistemski značajne banke i metodologiju za utvrđivanje sistemski značajnih banaka.Kori Udovički: Krediti nedostižni za većinu privrede

Srbija

Korona je „stres test“ za preduzetnike

Naredni meseci biće svojevrsni „stres test“ za preduzetnike i mikro preduzeća i država treba da učini sve što može da im pomogne da prežive, kaže za Novu ekoomiju Milivoje Čalija, vlasnik brenda „Anđeli“. Pitanje da li se može očekivati da preduzetnici i mala preduzeća zaista ne otpuste zaposlene zbog ovih 250 evra u toku tri meseca, pošto su upravo dobili prvu ratu, Čalija smatra „pitanjem od milion dolara“. U više navrata su sa naše strane, kroz Facebook grupu “Glas preduzetnika” i kroz peticiju koja je nastala iz ove inicijative, dolazili predlozi koji nisu bili bazirani na podeli novca, već na oslabađanju od obaveza za poreze i doprinose tokom trajanja vanrednog stanja i tri meseca posle ukidanja vanrednog stanja, kaže Čalija.Prelozi grupe „Glas preduzetnika“ su bili sledeci: da se mikro i malim preduzećima i preduzetnicima otpiše porez na dohodak, doprinosi i porezi dok traje vanredno stanje, plus tri meseca od dana ukidanja vanrednog stanja; da se odloži naplata PDV-a dok traje vanredno stanje plus tri mesecaod dana ukidanja vanrednog stanja i da se omogući otplata PDV-a na rate; da se mikro i mala preduzeća i preduzetnici oslobde naplate komunalnih naknada i ostalih nameta opstina i gradova dok traje vanredno stanje plus tri meseca. Uz sve ovo, predlagali smo da država ne isplati obećanih 100 evra po punoletnom građaninu, već da osmisli vaučerski model u toj vrednosti za kupovinu domaćih proizvoda i usluga. Na taj način bi se dala vrlo konkretna podrška domaćoj privredi.Ukoliko dođe do ukidanja vanrednog stanja ući ćemo u letnji period koji je tek za par industrija “visoka” sezona. Otud su naši zahtevi bili formulisani oko 3+3 ideje. Ovako, sve će se svesti na mogućnosti preduzetnika i njihov etos, da li će u ovom trenutku “braniti” firmu od zatvaranja, “braniti” zaposlene ili pokušati da “odbrane” i jedno i drugo. Sektor malih privrednika u Srbiji zapošljava 629.000 ljudi, kaže Milivoje Čalija.