Za mlađe generacije u Srbiji, najbolji pokloni nisu oni koji dolaze upakovani u ukrasnim kutijama – već oni koji ostaju u njihovom sećanju. Pripadnici generacije Z u Srbiji, poput njihovih evropskih vršnjaka, ove praznične sezone, priželjkuju poklone koji im donose iskustva i uspomene za ceo život, pokazalo je istraživanje kompanije Masterkard o željama i potrošačkim navikama mladih.
Ovo istraživanje ukazuje na to da je 70 odsto mladih od 18 do 24 godine ove godine povećalo svoju potrošnju „na iskustva“, što je više nego bilo koja druga starosna grupa u našoj zemlji.
Najpoželjnija iskustva među pripadnicima GenZ, kako ih popularno zovu, su posete destinacijama sa „bucket liste“ (78%), koncerti omiljenih izvođača (60%), poseta retkih „čuda prirode“ (64%) i obrok u restoranu iz snova (49%).
Ipak, nije u pitanju atraktivnost samog događaja: više od polovine (58 odsto) ispitanika generacije Z navodi da su zajednička iskustva sa dragim osobama motivacija za ulaganje u njih. Sa druge strane i “strah od propuštanja” igra ulogu u tome.
Pripadnici mlađih generacija podjednako vole i nova iskustva, ali i male rituale koji ih svakodnevno usrećuju
U Srbiji, čak 96 odsto njih planira da ulaže „u nova iskustva“, od čega 53 odsto planira da ulaže u nova putovanja, 44 odsto želi da ulaže u odlaske na koncerte i festivale, a 42 odsto u aktivnosti u prirodi poput planinarenja ili vožnje bicikla.
Oko 70 odsto GenZ-jevaca planira da u narednom periodu dodatno poveća investiranje u sticanje novih iskustava.
Kada mladi u Srbiji donose odluke o trošenju novca na iskustva presudni faktor je mogućnost da se to iskustvo podeli sa porodicom i prijateljima, što utiče na izbor 58 odsto ispitanika.
Osim toga za 42 odsto njih od presudnog značaja je mesto gde se održava, dok je za 49 odsto bitno da to bude nešto neprocenjivo i jedinstveno.
Od iskustava koje posebno cene, 84 odsto ističe probanje lokalnih sadržaja na putovanjima poput degustacije specijaliteta, posete kulturnim dobrima ili učestvovanje u tradicionalnim aktivnostima svojstvenim tom mestu.
Njih 69 odsto izdvaja odlazak na fudbalsku utakmicu omiljenog tima, a za 64 odsto najbolje iskustvo bilo bi da doživi da čuje svoju omiljenu pesmu uživo na koncertu.
Mladi ljudi najveću zainteresovanost pokazuju za investiranje u putovanja.
Milenijalci i pripadnici generacije Z izjavili su da bi putovali zbog iskustava za koje ih veže određena strast.
Pored putovanja, mladi preferiraju i događaje poput koncerata i festivala, koji „na listi želja“ zauzimaju drugo mesto sa 44 odsto zainteresovanih ispitanika, dok su aktivnosti na otvorenom, poput planinarenja i biciklizma, na trećem mestu sa 42 odsto.
Bilo da je u pitanju istraživanje nove destinacije, prisustvo koncertu ili večera u restoranu, pripadnici generacije Z žele poklone koji donose „uspomene za sva vremena“. Ovo daje novu perspektivu prazničnom darivanju, koje u fokus stavlja deljenje trenutaka, stvaranje uspomena i istinsko uživanje.
Mladi u Srbiji radije se odlučuju na više plaćen posao, nego na izgradnju karijere