Firma China Road and Bridge Corporation (CRBC), koja je gradila tek otvoreni Pelješki most u Hrvatskoj, angažovana je na nekoliko projekata u Srbiji čija se ukupna vrednost meri u milijardama evra. Ipak ta kompanija je nevidljiva na srpskom portalu javnih nabavki jer su joj svi poslovi dodeljeni direktno, piše Transparentnost.
Za razliku od Srbije, gde je sve projekte dobila direktno, a na osnovu međudržavnih sporazuma, posao Pelješkog mosta, sa druge strane, CRBC je dobio na tenderu.
„Slučaj sa Pelješca jasno pokazuje da su i firme iz Kine spremne da se nadmeću sa konkurentima i da direktno dogovaranje nije jedini način da se sa njima posluje. Pošto nema nikakvog razloga da se veruje da bi neki izvođač radova ponudio bolju cenu u slučaju kada zna da neće imati konkurenta sa kojim mora da se nadmeće, nameće se pitanje – zašto Srbija postupa na svoju štetu i rizikuje da plaća skuplje nego što bi morala za infrastrukturne radove“, piše Transparentnost.
KINA DOBILA JEDAN OD DEVET TENDERA U HRVATSKOJ
Koliko košta autoput: Ne pitajte političare, verujte im na reč
Između ostalog, CRBC u Srbiji radi na projektu „Čista Srbija“, izgradnji Fruškogorskog koridora, deonici autoputa od Požege prema Crnoj Gori.
„Kao opravdanje za direktnu dodelu poslova, ako ga uopšte ima i bude, navodi se da je reč o vezanom aranžmanu, gde se sredstva za finansiranje projekta takođe obezbeđuju iz kineskih kredita. Pošto ti krediti moraju da prođu kroz odobrenje Skupštine, poznati su njihovi uslovi – kamata i rok otplate. Ono što ostaje nepoznato jesu alternativna rešenja – koliko bi državu, odnosno građane, koštalo da se zaduži kod nekog drugog za isti projekat i da li eventualne povoljnosti kreditnog aranžmana mogu da nadomeste povećanje cene do koje dolazi zbog odsustva nadmetanja“, navodi se u tekstu Tranasparentnosti.
Kada se radi o mostu na Pelješcu, na tenderu za njegovu izgradnju učestvovao i konkurentski Strabag koji je ponudio cenu koja je bila za oko 90 miliona evra veća i rok izgradnje, koji je bio šest meseci duži od Kineza, pa je zato posao dobila kineska kompanija.
„Na odluku o odabiru najbolje ponude nije uticalo to što je uporedo sa kineskom kompanijom konkurisala firma iz EU, iako je sama EU finansirala ovaj projekat sa 85 odsto sredstava“, navodi Transparentnost Srbija.
KILOMETAR PRISTUPNOG PUTA DO PELJEŠKOG MOSTA OKO PET MILIONA EVRA
Pelješki most koji će saobraćajno povezati poluostrvo Pelješac i jug Hrvatske s ostatkom zemlje, zaobilazeći tako Bosnu i Hercegovinu (BiH) otvoren je u utorak u prisustvu državnog vrha te zemlje.
Most je dug 2,4 kilometara, građen je sredstvima EU, a gradio ga je kineski konzorcijum predvođen kompanijom China Road and Bridge Corporation.
Prvi veći infrastrukturni posao na teritoriji jedne EU članice, kineske kompanije dobile su u Hrvatskoj gde su gradile Pelješki most, pisao je ranije Večernji list.
U Crnoj Gori je, inače, prošle godine Osnovno državno tužilaštvo u Kolašinu podnelo optužnicu protiv CRBC, kao glavnog izvođača radova na autoputu Bar-Boljare.