Srbija
Isplativa proizvodnja zdrave hraneMilan Petković, Black Grass VlasotinceVelika zasluga usaid i pomoć ne bi razvili brend. Napravio sajt Zimnica.rs, hab ili zadrugu hteo da napravi, nije uspeo, krenuo sa svojom proizvodnjom. Bina pomoć bilo kakve vsrte. Žalosno je niko ne obraća pažnju za sitne, daju se 10 15 hiljada za radno mesto, dovode se strani investitori, to tek za 5 10 godina kosist.Da se barem plaćaju doprinosi kod malih proizvođača i da ne drže članove svojih porodica neprijavljene. Niko ne bi 10, 20 hiljada evra za stvaranje osnovnih uslova za početak poslova, kako bi se uposlilo po 10, 15 ljudi.Nije to nikakvo etiketiranje države.Da nije bilo pomoći države nekada ne bi se ni posao razvio.Bez udruživanja nema ništa.Država ne prepoznaje potrebu da pokrene, pomoć se dobija od nevlad org, starnih ambasada, oni pomažu ono što država treba da razvija.Uprava za agrarna plaćanja i dan danas se plaća kredit, procedura komplikovana, od nekoliko stotina prijavljenih, pedesetak dobije kredit, mala je prolaznost.A kod stranaca je sve jednostavnije, ljubaznost, a država sve detaljno proverava. Razvoj poljopr pesimist aza jug srbije, za 10 godina, čudno razmišlj kod poljoprovrednika. Nisam obarao niti diktirao cenu poljoprivrednicima. Dogovorite se a oni izigraju dogovor.Plodna sela sa dobrim zemljištem, veliki radnici, niko neće da primeni savremene tehnologije, sve se radi kao pre 40, 50 godina, možda su malo kvalitetniji plastenici.Dešava se i da se podvali otkupljivačima, stave dobru papriku gore, lošu dole. Prva kalsa paprike 90 dinara se plaća. Nikad se neće krenuti sa mrtve tačke u poljoprivredi na jugu Srbije.Brend Leskovački ajvar, on tu radi, moraju da imaju od koga nabavljaju papriku, mora da se analizira zemljište. Lokošnička paprika su hteli da zaštite, 600 god stano seme, nema higijenskih uslova, pada prašina, paprika papirološki nije ispravna, treba da se promeni svest, treba da se priča o bezbednosti hrane.Mnogo na edukaciji, nisu bitna sredstva, ljudi jako dobro zarađuju u okolini Aleksinca. Ulaže se u zgrade, ljudi su veliki radnici, radi se dan i noć.Tim ludima neko treba da promeni svest.Prošle godine ugovor imao sa Lidlom. Bila mala zarada, ali navodi primer drugih koji su ušli u maxi rodu, platili mnogo za ulazak, velika ulaganja, tri četiri godine su potrebne da bi se to vratilo. 10-15.000 ulaganja.Lidl to nije naplaćivao. Traži ne pita za cenu. Razgovori trajali 10 minuta.Ajvar u dvorištu se proizvodi, nema standarda, sada Metro, ali rekli da neće da rade i neka on sam radi sa njima. Milivoje Jovanović, ENECA i Fabrika dobre hrane 16 god se bane, zad 10 god poljop i prerada hrane, velik kapaciteti, voće i povrće, nedostaju prerađivački kapacoteti izvoze se sirovine, ovde daju prerađ u centr Srb i vojv oni to prerađuju i prodaju.Prerađ kapac nisu dovolj, malo ispunjava standarde kvaliteta i bezbednosti, hasap nemaju, niti ifc.Oprema uz pomoć grantova i EU pomoći nabavljana oprema, ali ni to nije dovoljno, jer se male količine proizvode.Konkur kod EU da kao org koja pruža podršku u selu Vrdište kod niša prerađ kapšaciteta za preradu voća i povrća. Sa opremom i sa pomoći stručnjaka.Pomoć i u brendiranju.Sredstva za podršku kako su iskoristili, koliko je komplikovano da se aplicira.Nije komplikovano ako znate šta hoćete, EU pro su koristili. Proizvodnja da bude sa što manje otpadaka, da proizv ima oznaku premium kvaliteta. Stalno se menja tehnologija i potrebe, svako može da proizvede, ali ne može svako da proda.U prehramb da bude lepo pakovanje, poznat brend, ljudi to kupuju, to donosi i veću cenu.Fabrika dobrer hrane, mi smo to zaštitili, robna marka malih proizvođača, da bi to dobili moraju da ispune i kvalitet i količine.Želimo da dođemo do ljudi koji zaista žele da plate kvalitet. Dolaze proizv sa zapada koji nisu ukusni i kvalitetni kao kod nas, iako su jeftiniji.Treba i obrtnih sredstava, da se sirovina kupi na vreme, da se skladišti i proizvod poroda u vreme kada mu je najveća cena. Treba i vremena da se proizvodi prepoznaju.Brend, kvalitet, cena i tradicija, treba taj redosled ispoštovati.Dejan Mitić, Prva poljoprivredno socijalna zadruga KamenicaPotrebe zadrugara, proširenje zadruge.Prošli mnoge cikluse, raspolažu pogonom koji koriste za obuku mladih ana selu koje kasnije zapošljavaju u zadruzi. Zadruge kao platforme za ravnomeran i održiv razvoj za zapošljavanje mladih.Problem je i u randoj snazi, zanimanja treba da se učine atraktivnijim, berače malina barem zadržati.Postoji populacija u Nišu koja bi mogla da radi u poljoprivredi, pa i u toj organskoj proizvodnji.Stalno je na terenu, na jugu 210 zadruga i takvih oblika org i u polj i u drug oblastima. Probl kvalitet voća, nepostoj standarda, možed a dođe do dekontaminacije proizvoda, to se ne razume, samo najkvalitetniji proizv mođe da prođe. Podneblje je odlično, nada s eda će doći do rejonizacije u oblasdti proizvodnje, odličan region za voćarstvo, ali male količine, mladi neće da prevrću zemlju bez nekakve ekonomske logike, treba ih podstaći.Težak je put do maloprodajnog tržišta, ulag u habove vrlo isplativo, uslužno prerada, podržka, naliza, deklarisanje, etiketa, to bi moglo da pomogne, ili hladnjače, ili subvencije u tom smislu.Lokošnica kod Leskovca Lokošnički rog, rako se zove, uzgoj paprike, u vrećama od 25-30 kilograma tucane paprike prodaju, to neko prepoakuje pa prodaje pod svojim brendom.14, 15 tona tucane paprike trenutno imajju na lageru.Problem mladih na selu tiče se i roditeljstva, treba zadrž one koji su već na selu. Sokovi, džemovi, slično potr udruživanje, naši ljudi nemaju potrebu za tim.Zadruge mogu da pruže sigurnost u rpavnom smislu, pravne norme koje su iskovane u preko 100 godina prakse. Pravna sigurnost i tradicionalnost, to ističu svi oni koji su pravili zadruge. Može i šire da se deluje, jedan direktor može da bide u više njih, to je pogodno za nerazvijene sredine.Srećko Vukašinović, Poljoprivredna savetodavna stručna služba NišNišavski okrug i jug Srbije, stanje u polj je proizvod dobro, veliki su potencijali, voćarska, povrtarska, Ražanj, Aleksinac, mešovita, doljevac, povrtar i ratar, Gadž Han, voćarstvo, stočar u faz opad. Persp i za Pirot i Jabl, rural slabo naselj, pogodno za gajenje organsku hrane i razvoj seoskog turizma.Bogomdan kraj za organsku hranu.Kako doći do proizv u domać i višeg nivoa prerade?Da bi šeto bilo atrakt da se radis a ljubavlju i da donosi profit. Individ proizv usavrš proizvod, muči ih plasman.Malina, višnja, jagoda, moraju odmah da predaju po ceni koja se tada nudi. Ne postoji udruživanje, psotoje organizacije koje su smao na papiru nikakve aktivnosti ne postoje u praksi. Sa sela odlaze mladi ljudi i tako nestaje radna snaga.Potrebno je da sa firmama i zadrugama da se prave ugovorne obaveze, da s ezna koje su posledice, šta čeka kao sankcija za neispunjenje obaveza.Mog perspekt, Milivoje: poljoprivreda je biznis, kada to svi shvate, biće tržiš princ, i praviće se proizvodi od kojih se zarađuje. Pod jednim ili 10 brendova.Cena hrane će da raste, može da se poboljša kvalitet i kvantitet proizvoda, to sve zavisi od nas samih.Milan, leskovač ajvar se ne bi zaštitio da nije bilo italijanske vlade, kao i futoški kupus, lipov med sa fruške gore, itd.Da ne motamo kablove, da žene ne rade sa olovom, već sa voćem.4, 5 mlekara koje snabdevaju u Švajcarskoj.