Srbija
"S obzirom da se podigla cela Srbija, treba iskoristiti poslednju priliku da se problem saseče u korenu, a ne samo sanira goruća lokalna rana. Pod poslednjom prilikom mislim na doba pred izbore, kad postoji šansa da se nešto konkretno uradi po hitnom postupku. Nakon izbora, kakvi god rezulati da budu, uslediće zatezanje. I narodne volje, i ličnih sloboda, a time i mogućnosti za promenu sistema", kaže Tijana Jevtić. kaže za naš portal Tijana Jevtić, saradnica nevladine organizacije Libergraf koja se istakla borbom protiv izgradnje derivacionih mini-hidrocentrala na rekama u okolini Užica.PROBLEM EKSPLOATACIJE RUDA U RS:Postoje tri nivoa delovanja:- lokalni i trenutno aktuelni (ukidanje Rio Tinta na području Loznice)- lokalni / a dalekosežniji (da se stavi moratorijum na litijumska istraživanja i eksploataciju na području cele Srbije) - onaj do kojeg još nismo dosegli a tiče se SVIH građana Srbije. Ovaj nivo tiče se izmena Zakona o rudarstvu iz 2021. gde se, po prvi put, unose pogubne odredbe u smislu definisanja ekploatacije ruda kao što su litijum, nikl itd. kao JAVNOG INTERESA, koji potire kako ličnu imovinu tako i bilo koji status zaštićenog područja (moguće uz uslove nadležnih institucija, čitaj Ministarstvo ŽS). "Postizanje polovičnih rešenja kroz proteste je nešto najpogubnije za ovu zemlju. Bukvalno za zemlju. Nasušnu."REFERENDUM:Tijana kaže da u lokalnom smislu, što se tiče Loznice i Rio Tinta, Zakon o referendumu odavno nije primenljiv, ni postojeći kao ni onaj izmenjeni. Rio Tinto je kako napominje dobijanjem lokacijskih uslova ušao u zakonsku proceduru na više nivoa:- fazna izgradnja proizvodnog postrojenja, - deponija u Štavicama- infrastrukturni radovi: dalekovod, obilaznica Loznica – Valjevo (moguće i još ponešto)Svi ovi parcijalni projekti u okviru projekta Jadar pojedinačno su već ušli u fazu izrade Studije, odnosno Ministarstvo životne sredine je pojedinačno, za svaku stavku, donelo Rešenja o obimu izrade Studije procene uticaja na životnu sredinu."U smislu Objedinjene procedure, učešće javnosti postoji još samo u smislu javnog uvida u Studiju uticaja na životnu sredinu, a znamo dobro kako taj javni uvid funkcioniše u Srbiji. Nije mi poznat primer da je bilo koji projekat oboren u fazi Studije, možda samo izmenjen u finesama", napominje sagovorica našeg portala.Prema njenim rečima, treba obratiti pažnju na izjavu direktorke kompanije Rio Sava koja je to potvrdila: "U slučaju da referendum bude negativan kompanija će morati da zauzme svoj stav, videćemo šta je stav države, ne postoji pravni okvir koji kaže da, ako je referendum negativan, onda ne važe dozvole".U prilogu šema objedinjene procedure, vidi se mesto za UČEŠĆE JAVNOSTI, zanimljivo je da ovo funkcioniše kao WIN-WIN algoritam, nigde nema ono “Ako nema dela: ako ne onda NIKOM NIŠTA). I naredni grafikon je izradio Rio Sava, kojim prikazuju dosadašnje domete u dobijanju neophodne dokumentacije:(Proveriti da li je tačno da se samim definisanje Obima izrade studije ulazi u fazu izdavanja Odobrenja za eksploataciono polje)EKSPROPRIJACIJA:Obzirom da nigde još uvek ne postoji kompletan nacrt izmena Zakona, to se neću njima ni baviti. Na osnovu postojećih izvora primetno je da je rađeno na ubrzanju procesa oduzimanja imovine I načelu HITNOSTI. Ali problematičan je zapravo postojeći Zakon o eksproprijaciji u kombinaciji sa izmenjenim Zakonom o rudarstvu 2021. Postavljaju poguban zakonski okvir za vlasnike zemljišta koji se nalaze na interesnom području za istraživanje/ekploataciju. Čak I da se izmene Zakona o eksproprijaciji ne usvoje, to ne rešava problem. Zakon o eksproprijaciji je samo produžena ruka Zakona o rudarstvu.U prilogu, JAVNI INTERES iz Zakona o eksproprijaciji 2016.ZAKON O RUDARSTVU:Menjan 2015. a potom i u prvom kvartalu 2021. uvodi SUŠTINSKU IZMENU u vidu definisanja JAVNOG INTERESA. Pod strateškim sirovinama se, između ostalog, pominje litijum (istražna polja na barem 7 područja u Srbiji), kao i nikl (nekad odbranjena Mokra Gora npr. ovim opet može ući u područje interesa za ekploataciju) i zlato (danas aktuelno Homolje). Definicija JAVNOG INTERESA potire i ličnu imovinu, kao i prethodni status zaštićenog područja. Zapravo, ako je ruda označena kao strateška sirovina, Zakon o rudarstvu postaje primarni ključ.U tom smislu, pozicija građanina RS koji je vlasnik zemlje, ili želi da kupi svoje parče zemlje, postaje krajnje rizična. Naime, onaj ko se prethodnih godina bavio MHE problematikom, mogao je da se nesmetano koristi javnim bazama podataka i time bar donekle na vreme bude upućen u interesne tačke, pozicije, izdata rešenja, katastar MHE i liste potencijalnih investitora, postojali su javni pozivi investitorima, javni uvidi i dr. U slučaju rudnih resursa, sve je prekriveno velom tajnosti podataka. Nema transparencije. Ne postoji javna baza istražnih područja, niti nekakva forma katastra istražnih/eksploatacionih polja. Jedino što je javno dostupno je GIS karta Ministarstva rudarstva I energetike https://gis.mre.gov.rs/visios/Srbija , koja je nepotpuna i sasvim prozvoljna (npr na području istražnih polja litijuma u Loznici nije uneto NIŠTA, osim definisanih područja interesa koja se tiču istraživanja VODNIH RESURSA a koje sprovodi Rio Sava). U tom smislu, mora se podneti zahtev za pristup informacijama od javnog značaja da biste saznali da li je parcela od interesa deo istražnog polja. Time se onemogućava bilo kakvo učešće javnosti u startu (kad je inače vreme za bilo kakav korak u smislu javnog odlučivanja, aka Referendum) i sve se stavlja pred svršen čin.U prilogu NAJBITNIJA NOVINA Zakona o rudarstvu iz 2021.U nastavku teksta navodim najznačajnije izmene Zakona o rudarstvu:Zeleno – stara verzija. Crveno - izmenjeno/novo/ubačeno 2021.)NOVO 2021.54) "Investicioni sporazum" je ugovor koji zaključuju Republika Srbija, koju zastupa Vlada i investitor koji je stekao pravo na eksploataciju mineralnih sirovina u smislu ovog zakona kojim se bliže uređuju pitanja od interesa za svaku od ugovornih strana i koji može sadržati odložne i raskidne uslove i rokove; 3. Uslovi i javni interesČlan 4 Mineralni resursi, resursi podzemnih voda, geotermalni resursi, kao i drugi geološki resursi su prirodno bogatstvo u svojini Republike Srbije i mogu se koristiti pod uslovima i na način utvrđen ovim zakonom. Mineralni resursi odnosno mineralne sirovine od strateškog značaja za Republiku Srbiju su: 1) nafta i prirodni gas; 2) ugalj; 3) rude bakra i zlata; 4) rude olova i cinka; 5) rude bora i litijuma; 6) uljni glinci (uljni škriljci, odnosno šejlovi); 7) druge mineralne sirovine, određene posebnim aktom Vlade na predlog ministarstva nadležnog za poslove geoloških istraživanja i/ili za poslove rudarstva (u daljem tekstu: Ministarstvo). NOVO 2021: Geološka istraživanja i eksploatacija mineralnih sirovina su u javnom interesu. NOVO 2021: Izuzetno od stava 3. ovog člana, u slučaju da se eksploatacija vrši u zaštićenom području ili području ekološke mreže, javni interes i značaj utvrđuju se u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita prirode.Za potrebe privrednog subjekta, u privatnoj ili javnoj svojini, koji je nosilac istraživanja i/ili nosilac eksploatacije mineralnih sirovina, koje su određene kao sirovine od značaja u smislu stava 2. ovog člana, može se vršiti eksproprijacija nepokretnosti. Privredni subjekt iz stava 5. [3.] ovog člana ima prava i obaveze korisnika eksproprijacije. Eksproprijacija nepokretnosti iz stava 5. [3.] ovog člana, sprovodi se shodno propisima kojima se uređuje eksproprijacija. STARO. [Primenjena geološka istraživanja i eksploatacija urana može se vršiti samo uz prethodnu saglasnost Vlade na predlog Ministarstva.]NOVO 2021. Primenjena geološka istraživanja i eksploatacija urana, nikla i kobalta može se vršiti samo uz prethodnu saglasnost Vlade na predlog Ministarstva i u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita prirode.NOVO 2021. [ČLAN 19 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]Član 28a Ministarstvo i Zavod imaju obavezu da sa izveštajima i elaboratima postupaju u skladu sa oznakom "poslovna tajna", osim ako je ovim zakonom propisano drugačije.NOVO 2021. Član 66 U slučaju kada nosilac odobrenja gradi objekat na sopstvenom eksploatacionom polju ne traži se saglasnost Ministarstva.NOVO 2021 [ČLAN 37 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]Investicioni sporazum Član 52a Republika Srbija i investitor koji je stekao pravo na eksploataciju mogu zaključiti investicioni sporazum u skladu sa ovim zakonom i propisom iz stava 3. ovog člana. Investicionim sporazumom iz stava 1. ovog člana se bliže uređuju pitanja izgradnje nedostajuće infrastrukture, zaštite životne sredine, prava preče kupovine proizvoda u korist domaćeg prerađivača i proizvođača, fiskalne, odnosno finansijske pogodnosti u skladu sa propisima kojima se uređuju ova pitanja, kao i druga pitanja od značaja za realizaciju projekta. Vlada bliže uređuje način pokretanja, vođenja i sadržinu pregovora za zaključenje investicionog sporazuma, elemente sporazuma kao i druga pitanja od značaja za zaključenje investicionog sporazuma, shodno odredbama ovog zakona.NOVO 2021. [ČLAN 53 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]Član 77 Ako se pokrene postupak stečaja ili likvidacije nosioca odobrenja za izvođenje rudarskih radova, a koje nije izvršilo sanaciju i rekultivaciju degradiranog zemljišta, troškovi sanacije podmiruju se iz stečajne, odnosno likvidacione mase.[ČLAN 63 IZMENA I DOPUNA ZAKONA]Član 103 Uz zahtev za izdavanje odobrenja za izgradnju rudarskih objekata i/ili izvođenje rudarskih radova iz člana 101. ovog zakona dostavlja se: STARO. [5) dokaz o pravu svojine ili pravu korišćenja, zakupa i/ili saglasnosti, odnosno pravu službenosti za površinu na kojoj je planirana izgradnja rudarskih objekata i izvođenje rudarskih radova za najmanje deset godina, osim u slučaju nafte i gasa kada se dostavlja za period do deset godina, a u slučaju eksploatacije rezervi mineralnih sirovina koji su od strateškog značaja za Republiku Srbiju dostavlja se poseban akt Vlade o utvrđivanju javnog interesa za period od pet godina eksploatacije;]NOVO 2021:5) dokaz o pravu svojine, odnosno poseban akt Vlade o utvrđivanju javnog interesa za period od najmanje pet godina u slučaju eksploatacije rezervi mineralnih sirovina koji su od strateškog značaja za Republiku Srbiju, za površine na kojima je planirana izgradnja rudarskih objekata i izvođenje rudarskih radova, osim u slučaju nafte i gasa kada se dostavlja dokaz o pravu korišćenja, zakupa i/ili saglasnosti, odnosno pravu službenosti za period od najmanje jedne godine, kao i pisana izjava podnosioca zahteva sa spiskom svih katastarskih parcela obuhvaćenih rudarskim radovima za koje su rešeni imovinsko-pravni odnosi ili su obuhvaćeni aktom Vlade o utvrđivanju javnog interesa. Za površine na kojima je proglašen javni interes ili nisu rešeni imovinsko-pravni odnosi dostavlja se izjava investitora da će do prijave izvođenja radova po predmetnom projektu rešiti imovinsko-pravne odnose. Prijava radova nadležnom inspektoru koji vrši kontrolu dostavljene dokumentacije može se podneti samo za deo radova na prostoru za koje investitor dostavi dokaz o rešenim imovinsko-pravnim odnosima.