Srbija

Srbija

Ne odustajemo od ambicioznih planova

Intervju: Mate Štetić, generalni direktor strateškog poslovnog područja kafa u Atlantic Grupi1. Kako se pandemija odrazila na poslovanje Atlantic Grupe u 2020. i poslovni segment kafe? Da li ste imali problema sa nabavkom sirovina?Atlantic Grupa svojom dobrom organizacijom poslovanja, uz finansijsku stabilnost, za sada prilično dobro odoleva svim izazovima pandemije i bez većih oscilacija uspeva da na svim tržištima, odgovornim ponašanjem, obezbedi redovnu proizvodnju i odgovori na potrebe svojih potrošača. To objektivno pokazuju i polugodišnji poslovni rezultati koji u odnosu na isti period prošle godine, beleže pad od svega 0,9 odsto i pored svih restrikcija, pogotovo u Horeca kanalu. Kafa se i dalje ističe kao najveća pojedinačna kategorija u Atlanticovom portfoliju i  zahvaljujući efikasnom radu tima i svih naših službi podrške, u svakom momentu smo imali dovoljno sirovina i potrebne zalihe da i u slučaju eventualnih poremećaja na tržištu možemo da održimo redovan lanac snabdevanja i stabilno poslovanje kompanije.  2. Strateški prioritet kompanije je jačanje vodeće pozicije u segmentu kafe. Na koji način planirate da podmladite segment sveže mlevene kafe i pojačate potrošnju van domaćinstava?Domaća, sveže mlevene kafa je klasika koja nikad ne izlazi iz mode i odoleva vremenu i promenama kroz koje naša regija prolazi. Međutim, pred nama kao liderima ove kategorije, uvek stoji izazov kako da ova tradicionalna kategorija ostane verna svojim vrednostima, a istovremeno prati životni stil savremenog potrošača. U tom nastojanju da istaknemo njenu jedinstvenost, uspeli smo da kod potrošača podignemo njenu percepciju kao najkvalitetnije i „čiste“ kafe.  A u komunikaciji mi kažemo da je za prave stvari potrebno vreme, a šoljica prave kafe predstavlja najbolji razlog da deo vremena posvetimo sebi i uživamo sa svojim  najbližima. Takođe, želimo da svojom kreativnošću diktiramo trendove i svojim potrošačima ponudimo nove koncepte. Primer je sada već etablirana Black&Easy tradicionalna kafa, koja se sprema na praktičan način uz mogućnost da svoju omiljenu kafu pijete bilo gde, pa i van kuće… Kao odgovor na savremeni način života, izgradili smo i naš moderan Barcaffè&Go koncept sa vrhunskim kvalitetom Barcaffè espressa, koji predstavlja popularan segment konzumacije u pokretu u okviru koga godišnje prodajemo preko 15 miliona napitaka.3. Kakva je budućnost toliko tipične rečenice za ovaj region: "Ajmo na kafu" ili "Ajmo na kavu", u zavisnosti u kojoj državi bivše Jugoslavije se zateknete?Tradicionalna kafa je i dalje najzastupljenija u regionu, iako je primetno da potrošači sve više prate savremene trendove na koje mi uspešno odgovaramo i kroz ostale brendove koje imamo u svom porfoliju instant i espresso kafe. Ukusi su različiti, ali ono što je sigurno je da kafa oduvek zauzima posebno mesto u svim zemljama u regionu, tako da će poziv na kafu uvek imati posebno značenje.  U Srbiji, Bosni i Hercegovini  i Makedoniji i dalje dominira sveže mlevena kafa i na tim tržištima zastupljeni smo sa Bonito i Grand kafom, koja je sa  preko 50 odsto učešća, kafa broj jedan na domaćem tržitu. U zapadnom delu regiona naš brend Barcaffè,  koji se proizvodi u Sloveniji (Izola), ima čak 79 odsto vrednosnog učešća na tom tržištu, a na tržištu Hrvatske zauzima drugo mesto i iz godine u godinu konstantno  raste. Barcaffè u espresso segmentu je sve više je zastupljen u Sloveniji i Hrvatskoj, ali i u Srbiji i ostatku regiona, što nam dodatno govori o novim navikama potrošača. 4. Analitičari su jedinstveni u ocenama da se efekti pandemije na privredu teško mogu predvideti. Na čemu je fokus planiranja do kraja godine? Planirate li nove investicije i nove kampanje? Dok se sa jedne strane prilagođavamo okolnostima, sa druge ne odustajemo od svojih ambicioznih planova i ciljeva koje smo zacrtali. Ulažemo u podizanje kapaciteta i efikasnosti proizvodnje, a dodatno u saradnji sa našim partnerima, ulažemo u opremu i poboljšanje nivoa usluge espresso i „on the go“ kafe. Ulaganjem u različite segmente poslovanja i core brendove pružamo vrhunski kvalitet i nudimo inovativne proizvode, jer samo tako možemo da opravdamo lidersku poziciju koju imamo. 

Srbija

VOICE: Zaustiaviti uništavanje pašnjaka u Vojvodini

Nekoliko veoma retkih i strogo zaštićenih vrsta ptica u Srbiji moglo bi da nestane, ukoliko se u Vojvodini nastavi sa uništavanjem pašnjaka i njihovih drugih travnih staništa, prenosi portal Voice.org.rs, a među najugroženije vrste spadaju, kako se naglašava velika droplja i orao krstaš.Podaci Društva za zaštitu i proučavanje ptica Srbije pokazuju da se uništavaju pašnjaci i u zaštićenim područjima kao što su Specijalni rezervati prirode “Pašnjaci velike droplje” i “Okanj bara”.“Konstantan pritisak lokalnih poljoprivrednika, koji zaoravajući pojedine parcele unutar rezervata trajno uništavaju prirodna staništa, negativno se odražava na brojnost jedinih populacija velike droplje i orla krstaša u Srbiji”, navode u Društvu za proučavanje ptica Sbije.Specijalni rezervat prirode “Pašnjaci velike droplje” osnovan je 1997. upravo sa ciljem da se sačuva ovaj tipičan ravničarski predeo.FOTO: Nova ekonomija, Zagajička brda u BanatuŠTA SU TRAVNA STANIŠTA?“Travnim staništima nazivamo livade, pašnjake, stepe, slatine i tršćake. To su područja uglavnom pokrivena zeljastom vegetacijom sa vrlo malim udelom drveća i žbunja, neravnomernog rasporeda”, navodi Marko Tucakov iz Pokrajinskog zavoda za zaštitu prirode.Prema njegovim rečima, SRP ‘Pašnjaci velike droplje’ svakako predstavlja najočuvaniji kompleks travnih staništa u Vojvodini u kojem žive tipične biljne i životinjske vrste Panonske nizije.Popis poljoprivrede izvršen 2012. pokazuje da je u Vojvodini za pedeset godina površina pod pašnjacima prepolovljena. 1960. godine u Vojvodini je bilo oko 177 000 ha pašnjaka, 2012. registrovano je 86 000 ha.Statistički podaci pokazuju da se travna staništa drastično smanjuju i to pre svega usled njihovog preoravanja, izgradnje ribnjaka, iskopavanja peska i gline skidanje i paljnje vegetacije, izgradnja infrastrukturnih objekata.ZAGAJIČKA BRDA: ZELENI BREGOVI BANATA “Utvrđeno je da je preorano oko 10 ha pašnjaka u selu Hajdučica, kod Plandišta, i 21 ha u ataru sela Šušara, kod Vršca, zatim u Lukinom selu na području opštine Zrenjanin, kao i u Žablju i Čurugu” kaže Branko Lakić, direktor Uprave za zemljište Ministarstva poljoprivrede.“Stočarstvo, ono pod vedrim nebom, i poluekstenzivno, mora da bude sačuvano u Vojvodini, sistemom subvencija za proizvodnju stoke. Kako bi se pašnjaci potpuno zaštitili od izgradnje ribnjaka, a livade od mogućnosti preoravanja, potrebno je što pre izmeniti Zakon o poljoprivrednom zemljištu”, napominje Marko Tucakov.

Srbija

Agencija preporučila razrešenje dekana veterinarskog fakulteta: Zaposlio ćerke, šuraka i kumu

Agencija za borbu protiv korupcije preporučila je razrešenje dekana Fakulteta veterinarske medicine u Beogradu, Vlada Teodorovića (Vlado u nominativu, prim.novinara), jer je prekršio zakon tako što je na fakultetu zaposlio ćerke, šuraka i kuma. U odluci direktora Agencije od pre tačno godinu dana koja je juče objavljena u Službenom glasniku, navodi se da je (i dalje aktuelni ) dekan Teodorović  doneo odluke i rešenja, i zaključio ugovore o radu i anekse ugovora o radu, na osnovu kojih su Spomenka Đurić, njegova ćerka, Nikola Popović, brat njegove supruge i Branka Beraja, njegova kuma, zasnovali radni odnos na Fakultetu, kao i Aleksandra Nikolić, njegova ćerka koja je takođe zasnovala radni odnos i zbog toga što o sukobu koji je imao u tim situacijama nije pismeno obavestio Agenciju za borbu protiv korupcije.Zbog ovoga je Agencija izrekla meru javnog objavljivanja preporuke za razrešenje sa javne funkcije. Takođe, on je bez saglasnosti Agencije, u periodu, istovremeno vršio i javnu funkciju predsednika Upravnog odbora Instituta za higijenu i tehnologiju mesa Beograd, Beograd.Iz odluke Agencije se vidi da je kumu Branku Beraju  2013. zaposlio na neodređeno  na poslovima higijeničarke. Ćerku Spomenku je na određeno zaposlio kada je birana za asistenta za užu naučnu oblast Veterinarska ekonomika i to u periodu 1. oktobra 2014. do 20 septembra 2017. Sa Nikolom Popovićem, bratom njegove supruge, zaključio je ugovore o radu 2015. i 2016. na neodređeno, na poslovima vozača na fakultetu. Kako se navodi, Aleksandra Nikolić, njegova ćerka, na Fakultetu je bila zaposlena na poslovima istraživača–pripravnika preko projekta Ministarstva  u periodu od 18. januara 2017. godine, do 30. juna 2017. godine.Agencija traži razrešenje gradonačelnika Vrnjačke Banje  Zaključenjem navedenih ugovora o radu i aneksa ugovora o radu, dekan Teodorović je dovodio sebe u situacije sukoba interesa i na taj način javni interes podređivao privatnom i javnu funkciju iskorišćavao za sticanje koristi za povezana lica, čime je istovremeno ugrožavao i poverenje građana u savesno i odgovorno vršenje javne funkcije.Teodorović je, navodi Agencija, bio dužan da izbegne sukob interesa, a kada je već donosio navedene odluke i rešenja, bio je dužan da o sukobu interesa koji je imao u tim situacijama pismeno obavesti Agenciju, što nije učinio.

Srbija

dm nastavlja sa ekspanzijom na domaćem tržištu

Kompanija dm drogerie markt, jedan od najvećih drogerijskih lanaca u Evropi, nastavlja sa ekspanzijom na domaćem tržištu. Danas, 30. oktobra od 10 časova otvorena je nova drogerija na adresi Vudroa Vilsona 12,  u okviru TC Galerija u Beogradu na vodi. Kao i svako prethodno, i ovo otvaranje pratila je humanitarna aktivnost, popusti i pokloni za sve kupce.Koliko je važno da budemo uvek jedni uz druge kompanija dm potvrđuje humanitarnom akcijom koja je postala tradicionalna pri otvaranju novih drogerija. Ovoga puta, donacija u iznosu od 500.000 dinara biće upućena Udruženju za pomoć mentalno nedovoljno razvijenim osobama „Zvezdara“.Priliku da kupe svoje omiljene proizvode iz bogatog dm asortimana sa popustom od 15 odsto imaće svi kupci koji posete novu drogeriju od 30. oktobra do 1. novembra. Tu nije kraj iznenađenjima jer je na dan otvaranja za prvih 2.500 kupaca sa računom preko 1.000 dinara pripremljen poklon u vidu organskih dmBio napitka.Da je potrebno da brinemo o sebi i drugima, dm pokazuje i time što strogo vodi računa o tome da drogerije budu bezbedno mesto za kupovinu. Kompanija nastavlja da poštuje i spovodi sve preventivne mere u skladu sa aktuelnom epidemiološkom situacijom, a sve u cilju zaštite kupaca i zaposlenih. Tako je obezbeđena dezobarijera na ulazu u filijalu, korpe i kolica se redovno dezinfikuju, a svi zaposleni nose zaštitne maske, dok su kase zaštićene kliritom. Drogerije kompanije dm važe za kupovinu svega na jednom mestu pa je na policama dostupan asortiman od blizu 14.000 proizvoda koje karakaterišu pristupačne cene i maksimalan kvalitet uz zadovoljenje različitih želja kupaca. Tako je kupcima dostupno sve što im je potrebno, od proizvoda za negu i lepotu, održavanje higijene, hrane, pa do proizvoda za domaćinstvo, kao i negu najmlađih članova porodice. Osim toga, dm je jedan od najvećih ponuđača privatne robne marke na tržištu Srbije, sa preko 3.000 proizvoda.

Srbija

Majstorović (CEP) uoči izbora u SAD: Građani Srbije misle da se Tramp više zalaže za kosovsko pitanje

Većina građana Srbije nema informacija o tome šta su teme američkih izbora, pa ni o načinu izbora predsednika SAD. Oni ove, kao i prethodne izbore, gledaju uglavnom kroz prizmu rešavanja kosovskog pitanja. Iz tog razloga njihova podrška, ili možda je bolje reći simpatije, idu onom kandidatu za kojeg procene da će se zalagati za rešenje kosovskog pitanja koje će na neki način uvažiti i stavove Srbije. U ovom trenutku većina građana smatra da je to Donald Tramp, ocenio je u uutorskom tekstu za Euractiv Srđan Majstorović, predsednik Upravnog odbora Centra za evropske politike (CEP)."Činjenica je da se kandidati Demokratske stranke, posebno na prethodnim izborima kada je Hilari Klinton bila njihova kandidatkinja, automatski povezuju sa bombardovanjem NATO Srbije 1999. godine kada je predsednik SAD bio Bil Klinton.On je kazao da je pitanje Kosova  veoma osetljivo za većinu građana Srbije i u bliskoj vezi sa nacionalnim identitetom. Percepcija Demokratske stranke i američkog establišmenta koji je sad personifikovan u Bajdenu je da je on neko ko nije naklonjen Srbiji i njenim interesima. U tekstu se navodi da je predsednik Tramp  predstavio nedavno potpisani Vašingtonski sporazum o ekonomskoj normalizaciji između Beograda i Prištine kao veliki međunarodni uspeh i lični doprinos pomirenju srpske i albanske zajednice. U nedostatku konkretnog napretka u suštinskoj normalizaciji odnosa između Beograda i Prištine pod okriljem i uz posredovanje EU, ovaj sporazum je srpskoj javnosti predstavljen kao korak u pravcu privlačenja američkih investicija za izgradnju kapitalnih projekata povezivanja Srbije i Kosova, što takođe ima uticaja na sliku SAD u Srbiji i kreiranje stavova javnosti u vezi sa predstojećim izborima u SAD, odnosno podršku dela javnosti reizboru Trampa, ocenjuje Majstorović.On ističe da u Srbiji vlada popularna percepcija Trampa kao "branioca srpskog interesa", nekoga ko je "protiv američkog establišmenta" oličenog u prethodnoj administraciji koja je meta domaćih populista i nacionalista, i nekoga ko ima blagonaklon odnos prema ruskom predsedniku, što je takođe razlog simpatijama određenog dela građana Srbije. Majstorović ocenjuje da postoji jedna "naivna pretpostavka ili očekivanje da će Tramp pružiti podršku srpskim interesima u pregovorima između Beograda i Prištine pre nego Bajden". "Nažalost, Tramp uživa podršku i nekih ekstremnih nacionalistički orijentisanih grupa koje veruju da će on podržati "hrišćansku" Srbiju pre nego Albance, "muslimane na Kosovu", navodi se u tekstu.Uprkos brojnim stereotipima i uglavnom pogrešnim očekivanjima, za građane Srbije će biti važno da budući predsednik SAD bude spreman da sarađuje sa Evropskom unijom, kao glavnim posrednikom u dijalogu u cilju postizanja istinske, suštinske normalizacije odnosa između Beograda i Prištine, da podrži evropsku i evroatlantsku integraciju zemalja u regionu, kao i da prepozna strateški interes SAD i EU da zajednički doprinesu ekonomskom i socijalnom razvoju, demokratizaciji, rešavanju bilateralnih sporova i prosperitetu Srbije i Zapadnog Balkana, ističe Majstorović."Za zemlje Zapadnog Balkana ishod američkih predsedničkih izbora imaće poseban značaj. U zavisnosti od toga koji kandidat pobedi zavisiće i odnosi između SAD i EU čije članice žele da postanu sve zemlje ZB".

Srbija

EBRD odobrio kredit Sojaproteinu od 25 miliona evra

Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) pozajmiće 25 miliona evra kompaniji Sojaprotein, sa ciljem jačanja agrobiznis potencijala Srbije, a pored EBRD-a i Raiffeisen banka pružiće zajam podjednake veličine kao deo ovog projekta, navodi se u saopštenju.Sojaprotein će finansiranje EBRD-a koristiti za proširenje proizvodnih pogona, kao i za refinansiranje duga. Očekuje se da će se tržišna potražnja za sastojcima na bazi soje i dalje povećavati zbog veće potražnje potrošača za biljnim alternativama mesnim proizvodima, a kompanija je u dobrom položaju da kapitalizuje takav rast.Sojaprotein upravlja najvećom fabrikom za preradu soje u Srbiji, kapaciteta 250.000 tona godišnje. Agrokompanija je podružnica srpske agrobiznis kompanije Victoria Group koju je nedavno kupila MK Group, dugogodišnji partner EBRD-a. MK Group, koja je osnovana pre više od 35 godina, zapošljava preko 7000 ljudi i vodeća je agrobiznis grupa u jugoistočnoj Evropi. Finansiranje EBRD-a podržaće MK Group da dalje razvija svoje proizvodne kapacitete i izvoz.EBRD je vodeći institucionalni investitor u Srbiji. Do danas je banka uložila više od 6,3 milijarde evra u 277 projekata u zemlji. Samo u 2020. godini banka je do danas uložila 480 miliona evra u 26 projekata u Srbiji.

Srbija

Kako je stari zaselak postao poznato etno-selo

Za kratko vreme smo uspeli da rekonstruišemo pet kućica, vratili im stari sjaj, trudimo održimo kulturni i umetnički karakter kakav je selo imalo pre 100 ili 200 godina kaže za Novu ekonomiju Sanja Knežević, programska direktorka Instituta za digitalne komunikacije (DMI) i vlasnica Etno-sela Slatkovac.“To imanje je zapravo moja čukundedovina, napisala sam projekat rekonstrukcije, a osim porodice koja me je tada podržala, niko drugi nije imao sluha za tako nešto. Ali mi smo toliko čvrsto verovali u tu ideju, i dalje smo puni entuzijazma”, kaže Sanja Knežević. Na fotografiji: Sanja KneževićDodaje da je na ideju o projektu došla kao student arheologije  sa 23 godine i da je zajedno sa svojom porodicom za kratko vreme uspela da rekonstruiše pet kućica i vrati im stari sjaj.Sanja se sada, pored etno-turizma bavi i digitalnim komunikacijama, pa to sada pomalo baca u drugi plan biznis koji je pokrenula.  To iskustvo joj je, kako kaže, pomoglo da savlada sve aspekte preduzetništva i da „nauči da uči u hodu”. UDRUŽENJE HOTELIJERA: OPORAVAAK TEK OD PROLEĆA 2021. GODINE „To je kao vrtlog koji vas uvlači, u nekim trenucima nisam znala šta se dešava, samo da moram da se prilagodim”, kaže Sanja.Prema njenim rečima, kada je došla na ideju, svi članovi njene porodice odmah su se sa njom složili, pa su i energija i entuzijazam pratili značaj te inicijative da se napravi jedan kulturno-turistički kompleks i otpočne posao u kom će svi uživati.“To je bio naš životni projekat i prilika da porodicu koja je u tom trenutku bila raštrkana po čitavom regionu ponovo okupimo, da zajedno radimo na nečemu što će nas povezivati sa prošlošću i dati potpuno novu dimenziju budućnosti”, objašnjava Sanja Knežević.Cilj realizacije kako kaže bio je i da se svetu pokaže Srbija onakva kakva nije viđena, odnosno onako kako je izgledala u prošlom veku, kada su ljudi imali duha i bili okrenuti jedni prema drugima, kada su voleli svoju zemlu i radili na njoj uživajući u svakom trenutku.“I sve to kroz samo jedan zaseok koji je već sa rađanjem ideje počeo da živi svoju bajku”, dodaje sagovornica Nove ekonomije.Slatkovac se inače nalazi u selu Latkovac, što je teritorija Opštine Aleksandrovac, a tokom godine, izuzev ove u njemu organizuju različita kulturna dešavanja, pozorišni festival, festivali klasične i izvone muzike umetnički kampovi, slikarske kolonije, kampovi za decu iz dijaspore.ŠTA PORUČITI MLADIM PREDUZETNICIMASanja kaže da u nekim trenucima tokom realizacije projekta ni sama nije znala šta joj se dešava, ali je znala da mora da se prilagođava i da mora da se uči u hodu. “To mi je sve bila odlična priprema za sve ono što me je kasnije sačekalo na putu razvoja mog profesionalnog života”.Sada kada vrati film, kaže da pomisli kako je to bilo naivno i kako je sve mogla da smisli samo 23-ogodišnja studentkinja. Međutim, rezultat je da su samo devet meseci nakon početka građevinskih radova primili prve strane goste. Programima koji nisu uobičajeni za domaći ili seoski turizam uspevaju i da ih, kako kaže, zadrže.Veliki motiv je bio i da se radi zbog otplate kredita, a promocija zaseoka krenula je kada i građevinski radovi.

poljoprivreda traktor

Srbija

Raste broj mladih u Srbiji koji žele da se bave poljoprivredom

Potencijal i interes mladih u Srbiji za rad u industriji proizvodnje hrane postoji, a na obrazovnom sistemu je da im pomogne i usmeri da nađu svoje mesto na tržištu, ocenili su učesnici onlajn panela za projekat “Budućnost srpske industrije hrane.Kako je navedeno u saopštenju, trenutni utisak mladih proizvođača je da podrška postoji, ali da je potrebno više podrške i usmeravanja mladih proizvođača kako bi se odlučili za karijeru u ovoj industriji.“Interes postoji i raste, a primer je industrija proizvodnje zanatskog piva, gde je primetan entuzijazam kod proizvođača kraft piva u smislu inovativnosti, prepoznatljivosti proizvoda i novih receptura”, rekao je Viktor Nedović, profesor Poljoprivrednog fakulteta Univerziteta u Beogradu i predsednik Udruženja prehrambenih tehnologa Srbije.Osim Nedovića, na panelu su govorili Dragan Jonić iz Centra za negu čoveka i prirode AMA, Boško Jovanović ispred porodične kompanije Polo Čačak, kao i Miloš Pejčinović iz Asocijacije za promociju srpske hrane.Kao zaključak istraživanja projekta “Gajimo odgajivače”, sprovedenog u Srbiji i Hrvatskoj, navodi se da su mladi poljoprivrednici ranjiva društvena grupa, sa najvećom podrškom u okviru porodice, dok je država tu kao garant, investitor i izvor obrazovanja.Ova panel diskusija namenjena opštini Čačak bila je osma i poslednja u nizu radionica koje su zbog trenutne pandemije održane onlajn.Projekat je održan u organizaciji Asocijacije za promociju srpske hrane, a pod pokroviteljstvom Ministarstva omladine i sporta Republike Srbije.

Srbija

Kako izgleda foto-robot prosečnog korisnika medija u Srbiji?

Prosečan konzument televizije u Srbiji je žena, sa završenom dvogodišnjom ili trogodišnjom srednjom školom, penzioner ili nezaposlena, živi u gradu i ima više od 40 godina, pokazalo je najnovije istraživanje o medijskoj i digitalnoj pismenosti koje su sproveli CeSID i Fondacija Propulsion uz podršku USAID Srbija. Ova osoba pre neće prepoznati propagandu, lažne vesti, dezinformacije ili spinovanje nego što će to učiniti. Smatra da nema potpuno pouzdanog izvora informacija, a i veoma retko obraća pažnju na izvore informacija. Kratak video sadržaj/prilog je format (vid) informacija o svakodnevnim dešavanjima koji joj najviše odgovara, a internetu najčešće pristupa preko mobilnog telefona ili tableta.Novine vole najviše penzioneriKonzumenti štampe su uglavnom stariji od 54 godine i penzioneri. Osim toga, prosečan čitalac štampanih izdanja češće ima završenu visoku školu ili fakultet. Prosečan konzument štampe smatra da nema pouzdanog izvora informacija. Takođe, veoma retko proverava izvore informacija. Kaže da propagandu, lažne vesti, dezinformacije ili spinovanje najčešće prepoznaje zahvaljujući svome znanju iz relevantne oblasti, ili informacijama iz prve ruke. Kratak faktografski tekst je vid informacije koji korisnicima štampe najviše odgovara. Internetu pristupa preko mobilnog telefona.Na portalima uglavnom ljudi sa fakultetomInternet portale i sajtove u svrhu informisanja najčešće koriste osobe koje imaju sledeće karakteristike: završena visoka škola/fakultet ili magistratura/doktorat, živi u gradu i zaposlena je i ima između 24 i 32 godine. Korisnici internet portala i sajtova uglavnom neće prepoznati propagandu, lažne vesti, dezinformacije ili spinovanje. Smatraju da nema potpuno pouzdanog izvora informacija, a i veoma retko obraća pažnju na izvore informacija. Kratak video sadržaj/prilog je format (vid) informacija o svakodnevnim dešavanjima koji je najpoželjniji, dok internetu pristupaju putem mobilnog telefona.Društvene mreže rezervisane za žene 30+Prosečan konzument društvenih mreža je žena, mlađa od 32 godine koja živi u gradu. Najčešće se radi o osobi koja je učenik ili student ili je završila četvorogodišnju srednju školu. Ona neće prepoznati propagandu, lažne vesti, dezinformacije ili spinovanje. Smatra da pouzdanog izvora informacija nema, a i veoma retko obraća pažnju na izvore istih. Kratak video sadržaj/prilog je format(vid) informacija o svakodnevnim dešavanjima koji joj je najpoželjniji, dok internetu pristupa putem mobilnog telefona.Istraživanje javnog mnjenja, koje su realizovali CeSID i Propulsion uz podršku USAID Srbija, sprovedeno je u periodu između 10. i 28. novembra 2019. godine na teritoriji Republike Srbije bez Kosova i Metohije. Istraživanje je sprovedeno na reprezentativnom uzorku od 1.147 punoletna građana Srbije. Kao istraživački instrument je korišćen upitnik formiran u saradnji sa klijentom, koji se sastojao od 104 pitanja. Intervjuisanje građana je sprovedeno tehnikom „licem u lice“, direktnim kontaktom sa ispitanikom.

Srbija

Dve trećine građana Srbije svakodnevno na Fejsbuku

Facebook, Instagram i Youtube su socijalne mreže koje građani Srbije najviše koriste. Čak 60% građana kaže da svakodnevno koristi Facebook (46% njih to čini više puta u toku dana, dok 14% njih to čini bar jednom dnevno), pokazalo je najnovije istraživanje koje su sproveli CeSID i Fondacija Propulsion uz podršku USAID Srbija.Podsećamo, ove nedelje se obeležava globalna Nedelja medijske pismenosti pod sloganom "Opiranje dezinfodemiji".Trećina ispitanika je odgovorila da ne postoje određene teme i sadržaji koji su im prioritet pri prvoj poseti Facebooku u toku dana, već da listaju sadržaje dok ne naiđu na nešto što im se dopada. Zatim imamo, 31% građana (nešto manje od trećine) koji prvo pogledaju objave najbliže rodbine i prijatelja. Facebook kao izvor za pronalaženje informativnih sadržaja (kao što su vesti, medijske objave, članci i blogovi) koristi svakod-nevno četvrtina ispitanika (zbir odgovora često i redovno)Sledeća društvena mreža koja je prepoznata kao značajna je Youtube, za koji je 44% građana reklo da ga koristi više puta u toku dana, a 19% da to čini jednom dnev- no. Zamoljeni da izdvoje samo jednu društvenu mrežu koju u najvećoj meri koriste za informi- sanje o svakodnevnim dešavanjima, građani su u 46% slučajeva izdvojili Facebook. Za njim sledi Instagram, koji je istaklo 27% građana i YouTube koji za informisanje o svakodnevnim dešavanjima koristi 14% ispitanika. Upitani da li im reklame koje susreću pri korišćenju društvenih mreža smetaju ili ih smatraju korisnim, 59% ispitanika kaže da im u većoj ili manjoj meri te reklame smetaju, dok 41% pak kaže da nema problem sa reklamama. Selfi fotografije i lične fotografije iz svakodnevnog života sa porodicom i prijatelja redovno deli oko četvrtina ispitanika. Kod selfi fotografija, 25% ispitanika ih redovno deli, 30% retko to čini, dok 31% uopšte ne deli selfi fotografije. Viber je definitivno društvena mreža koju građani najčešće koriste u svrhe komunikacije. Više od dve trećine ispitanika, njih čak 60% svakodnevno koristi ovu aplikaciju (52% to čini redovno i 18% njih koji to čine često). Influensere prati ukupno 41% ispitanika. Teme koje su izdvojene kao najinteresantnije su zanimljivosti, 18% građana je reklo da ih to najviše zanima kod influensera, dok 10% kaže da je to humor.Istraživanje javnog mnjenja, koje su realizovali CeSID i Propulsion uz podršku USAID Srbija, sprovedeno je u periodu između 10. i 28. novembra 2019. godine na teritoriji Republike Srbije bez Kosova i Metohije. Istraživanje je sprovedeno na reprezentativnom uzorku od 1.147 punoletna građana Srbije. Kao istraživački instrument je korišćen upitnik formiran u saradnji sa klijentom, koji se sastojao od 104 pitanja. Intervjuisanje građana je sprovedeno tehnikom „licem u lice“, direktnim kontaktom sa ispitanikom.

Srbija

Share Fondacija: U Srbiji uvedeno filtriranje interneta

Od 15. oktobra mobilni operator VIP uveo je potpunu blokadu pristupa pojedinim kladioničarskim sajtovima, pozivajući se na odredbe novog Zakona o igrama na sreću koji je proletos stupio na snagu, saopštila je SHARE Fondacija.Nezvanično se saznaje da je zapravo reč o samostalnom tumačenju normi, koje se nisu menjale u odnosu na stari propis, Uprave za igre na sreću koja je mobilnim operatorima poslala dopis sa spiskom sajtova kojima treba blokirati pristup iz Srbije.Kao i u nekoliko prethodnih pokušaja da se filtrira internet u Srbiji, i sada je reč o neovlašćenom ograničavanju slobodnog internet saobraćaja svim građanima Srbije bez obzira da li igraju igre na sreću ili ne, što je u suprotnosti sa Ustavom i važećim zakonima.Takođe, primena odredbe koja zabranjuje „omogućavanje“ učešća u igrama na sreću, tako da se ona odnosi na provajdere internet usluga, ovakvim proizvoljnim tumačenjem mogla bi da obuhvati i prodavce uređaja, elektrodistribuciju ili banke preko kojih se vrše novčane transakcije.Analiza SHARE Fondacije pokazala je da je do četvrtka, 29. oktobra VIP bio jedini operator koji filtrira internet u Srbiji. Na osnovu prava na pristup informacijama od javnog značaja, Upravi za igre na sreću poslali smo zahtev za uvid u dopis koji je poslat mobilnim operatorima, kao i eventualni spisak sajtova čiju su blokadu neovlašćeno tražili.SHARE smatra da je blokiranje sadržaja na osnovu dopisa državnog organa opasan presedan i da posledice po slobodu govora i otvoren internet u Srbiji mogu biti dalekosežne.Fondacija poziva sve operatore da poštuju domaće propise te da ne pribegavaju filtriranju, takođe poziva Upravu za igre na sreću da primenu nadležnog zakona obezbedi na način koji ne krši ustavna prava i slobode svih građana Srbije.Integralni izveštaj dostupan je na sajtu SHARE Fondacije.

Srbija

Od naredne godine kamere na Kalemegdanu

Beogradska tvrđava će od naredne godine biti pokrivena video-nadzorom, koji će doprineti zaštiti kulturnog dobra, svih objekata na prostoru i posetilaca, pišu Večernje novosti. Očekuje se da ć...

Srbija

U Srbiji može da se reciklira 80 odsto rashodovanog vozila

Od rashodovanih vozila se pored mnogih drugih sirovina dobija i „šreder šrot“, sirovina koja se koristi u livnicama i železarama, kažu za Novu ekonomiju u udruženju Recikleri Srbije. Dodaju da bi im u toj oblasti cirkularne ekonomije dosta pomogle državne subvencije, za čije dobijanje se trenutno zalažu.Malo ko razmišlja od tome šta se dešava sa rashodovanim vozilima koja su završila svoj životni vek na drumovima. Kako nam kažu u udruženju Recikleri Srbije, postupak tretmana te vrste otpada, definisan je detaljno.„Najpre se vrši izdvajanje neoštećenih delova vozila koji se mogu ponovo upotrebiti: skida se akumulator, električni i elektronski otpad, katalizatori, uljni filteri i olovni delovi”, kaže za Novu ekonomiju Suzana Obradović, generalni sekretar Reciklera Srbije. Objašnjava da se ulje, antifriz, gorivo i ostale tečnosti istaču i smeštaju u specijalne rezervoare. Nakon toga skidaju se točkovi, odvaja se guma i sabijaju felne, kao i veliki plastični delovi i staklene površine. Tada je vozilo spremno za postrojenje pod nazivom “šreder”.“Vozilo se sabija, usitnjava mlevenjem, uz pomoć vodenih filtera i vazdušnih ciklona odvaja se prašina od metalnih i nemetalnih delova. Samleveni, šredirani materijal se izbacuje na vibro korito i dalje na transportnu traku”, objašnjava sagovornica Nove ekonomije.Prema rečima Suzane Obradović, materijal “šreder šor” tada je spreman kao sirovina za livnice i železare. Ona podseća da automobili sadrže i opasan otpad. “To su gorivo, motorno, hidraulično i ulje u transmisionom sistemu, tečnosti iz hladnjaka, antifriz, ulje iz sistema za kočenje, kiselina iz akumulatora, tečnost iz klima uređaja, a neka vozila sadrže azbest koji je štetan”, kaže Suzana.NEDOSTAJU SUBVENCIJEPrema rečima sagovornice Nove ekonomije, u Srbiji može da se reciklira više od 80% ukupne mase vozila, a preostali deo zbrinjava se na način koji je propisan zakonom. Kaže i da za reciklažu vozila, prema sadašnjim propisima nisu predviđena podsticajna sredstva, iako vozila pripadaju posebnim tokovima otpada i zahtevaju posebno zbrinjavanje.“Zalažemo se da i za tretman vozila koja se više ne koriste budu obezbeđena podsticajna sredstva kako bi se na adekvatan način zbrinula i ne bi završila na nelegalnim auto-otpadima ili u prirodi”, objašnjava Suzana Obradović. Kako podseća Ministarstva zaštite životne sredine početkom godine je najavilo da će se usvojiti uredba kojom će biti predviđena podsticajna sredstva za reciklažu polovnih automobila, ali to se još nije desilo.PROBLEM NAPLATE EKOLOŠKE TAKSE U Srbiji se ekološka taksa plaća za uvoz novih vozila, a za uvoz polovnih plaća se ako ih uvoze firme, dodaju predstavnici reciklera. Podsećaju da se više od polovine polovnih automobila uvozi preko fizičkih lica, pa se tako izbegava plaćanje takse.“Naplatu eko takse od svih uvezenih polovnjaka takođe je obećavalo Ministarstvo, ali se još čeka na tu odluku. Svakako da bi bilo najbolje rešenje da se dotrajala vozila koja štete životnoj sredini i zdravlju ni ne uvoze”, kažu u udruženju Recikleri Srbije.Na problem naplate ekološke takse posebno ukazuju uvoznici novih automobila. Problem je i ekološke prirode, jer većina polovnih ni ne može da se registruje na teritoriji EU, odakle najčešće stižu u Srbiju. Čedomir Savković

Srbija

Dve godine poslovanja Fabrike dečje hrane (BFF): Stigli do Afrike i Azije

Fabrika dečije hrane (BFF), poznata po brendu Nutrinu, prisutna je na tržištu Evropske Unije, u Rusiji i zemljama bivšeg SSSR-a, a od nedavno i na tržišu Zambije i Angole, saopštila je kompanja povodom dve godine poslovanja.  Dobijanjem HALAL sertifikata u maju tekuće godine, Nutrino proizvodima se otvaraju vrata i velikog broja zemalja u kojima se trguje HALAL sertifikovanom robom.Kako se navodi, sa proizvodnih linija Fabrike dnevno može da izađe i do 70 tona gotovih proizvoda, što na godišnjem nivou iznosi oko 22.000 tona hrane za najmlađe. Inovacije u pogledu drugačijeg asortimana, praktičnih pakovanja i visokog kvaliteta, nastavljene su i ove godine, širenjem portfolija u segmentu dečje hrane i lansiranjem novih ukusa žitnih kaša. Dobri poslovni rezultati, uz velike proizvodne kapacitete pogona, omogućili su da Fabrika od nedavno u svom portfoliju ima i potpuno nove, zdrave proizvode za čitavu porodicu. Novi brend NUTRINO LAB čine 100% prirodni pirei od voća i povrća, kao i sokovi, bez ikakvih dodataka, jedinstveni na našem tržištu i namenjeni svima koji su u potrazi za zdravim i hranljivim obrocima, kontrolisanog kvaliteta.  „Fabrika dečje hrane trenutno proizvodi veliki broj artikala za različita tržišta, Nutrino je dostigao 25% udela na domaćem tržištu, čime smo zauzeli mesto među vodećim proizvođačima dečje hrane, a beležimo i pozitivan trend rasta. Dve godine je bilo dovoljno da postanemo sinonim za zdravu i kvalitetnu hranu za naše najmlađe, a sada taj kvalitet želimo da ponudimo i svim ostalim članovima porodice, i to NUTRINO LAB asortimanom“, istakla je Milena Cvetković, izvršni direktor Fabrike dečje hrane (BFF

Srbija

Plate lekara u bolnici u Novom Pazaru od septembra u skladu sa zakonom

Opšta bolnica u Novom Pazaru isplatila je prvi deo septembarske plate u skladu sa preporukom Državne revizorske institucije (DRI) nakon što je revizor u julu utvrdio da je bolnica isplaćivala manje plate od zakonom propisanih, izvestila je bolnica državnog revizora u poslerevizionom izveštaju objavljenom na sajtu DRI.Nije poznato da li će bolnica nadoknadi iznos plate za koji je oštetila svoje zaposlene.Uprava bolnice je navela da je 20. jula uputila zahtev pružaocu usluga za informacioni sistem „VIT-TNS" d. o. o. Beograd, koji je izvršio izmenu programa za plate i pravilno definisao parametre u delu obračuna dodataka na platu za vreme provedeno na radu - minuli rad i u delu platu za dežurstvo, a u skladu sa odredbama Zakona o platama u državnim organima i javnim službama.Kako navode, bolnica je isplatila prvi deo septembarske plate tako da od septembarske plate u obračun minulog rada ulaze i efektivni sati rada za prekovremeni rad i dežurstvo, dok je u obračun dodataka na platu za dežurstvo uključen ukupni koeficijent zaposlenog.Podsećamo, revizor je u julu u izeštaju o reviziji objavio da je bolnica pogrešno izračunavala naknade za dežurstva i minuli rad.Tada je navedeno da Opšta bolnica Novi Pazar nije pisanom procedurom uredila postupke za obračun plata, dodataka i naknada, a zaposleni su prilikom određivanja dodatka za dežurstvo ili minuli dobijali manje nego što propisuje Zakon o platama u državnim organima i javnim službama.Konkretnije, dodatak na platu za dežurstvo nije uključivao u osnovicu za obračun ukupni koeficijent zaposlenog, već samo osnovni koeficijent, a propisani dodatak na platu za minuli rad obračunavan je samo na osnovicu koju čini osnovna plata, za redovan rad.Koliko su stvarno plaćeni lekari u Srbiji Plate zaposlenih u zdravstvenim ustanovama po osnovu cene rada se utvrđuju na osnovu osnovice, koeficijenta, dela plate po osnovu radnog učinka i obaveza koje zaposleni plaća po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, podseća revizor.Ukupan broj zaposlenih radnika u Opštoj bolnici Novi Pazar na dan 31. decembar 2019. godine iznosio je 750, od čega je 674 na neodređeno vreme i na određeno vreme i usaglašen je sa maksimalnim brojem zaposlenih.Od toga, 158 je doktora medicine,a 407 medicinskih radnika sa srednjom i višom školom.

Srbija

RZS: Zaposlenost u Srbiji povećana tokom trećeg kvartala

Broj zaposlenih u Srbiji u trećem kvartalu ove godine dostigao je 2.224.842 ljudi, što je za 44.422 ili za 2 odsto više u odnosu na isti kvartal prethodne godine, objavio je Republički zavod za statistiku (RZS).U odnosu na prethodni kvartal, zaposlenost je skočila za 27.777 novih radnih mesta.Najviše je bilo zaposlenih u radnom odnosu, njih 2.092.398, van radnog odnosa bilo je 66.906 osoba, dok je broj registrovanih individualnih poljoprivrednika iznosio 65.538.Pozitivne promene najviše su beležene u kategoriji "zaposlenosti u radnom odnosu", gde je rast iznosio 2,8 odsto na međugodišnjem nivou.Najveći rast zaposlenosti se i dalje beleži u Beogradu i Vojvodini, dok su sektori sa najviše novih radnika prerađivačka industrija, zatim građevinarstvo, pa trgovina, popravka motornih vozila, informisanje i komunikacije, pa saobraćaju.

Srbija

MMF: Srbija da ograniči rast plata u javnom sektoru

Vlasti u Srbiji su zainteresovane za novi aranžman sa Međunarodnim monetarnim fondom, ali prema rečima njegovog stalnog predstavnika u Srbiji, Sebastijana Sose, kažu da im nije potrebno finansiranje od strane te institucije, pa bi novi program mogao da bude “naslednik aktuelnog instrumenta za koordinaciju politike (PCI)”, piše Politika.Kako u intervjuu za Politiku kaže Sebastijan Sosa, Narodna banka Srbije doprinela je odgovoru na krizu smanjivanjem ključne kamate i ubrizgavanjem likvidnosti u bankarski sistem. Istovremeno je uvela moratorijum na otplatu bankarskih zajmova i dalje mera za očuvanje finansijske stabilnosti.“Pozdravljamo privatizaciju Komercijalne banke za koju se očekuje da bude završena do kraja 2020. Istovremeno, došlo je do kašnjenja u sprovođenju reformi u određenim oblastima, posebno tokom pandemije”, navodi predstavnik MMF-a. Dodaje da je napredak u reformama postignut u modernizaciji poreske administracije i praćenju i upravljanju fiskalnim rizicima. Međutim i dalje su potrebni napori. Sa druge strane, reforme na jačanju upravljanja državnim preduzećima i za razvoj tržišnog kapitala suočene su sa “značajnim kašnjenjima.”Prema njegovim rečima, MMF je podstakao vlasti da izvrše procenu cene električne energije sa ciljem da se osigura potpun povraćaj troškova koji nastaju zbog povećanog oslanjanja na obnovljive izvore energije i potrebe za investicijama koje treba da zaštite proizvodnju. “S obzirom na potencijalni socijalni uticaj, poskupljenje struje takođe treba da uzme u obzir mogući uticaj na ranjiva domaćinstva i moguće mere za njihovu zaštitu”, kaže Sosa.On podseća i da je MMF rekao da bi povećanje plata 2021. godine u javnom sektoru trebalo da bude ograničeno, dok bi penzije trebalo da rastu u skladu sa nedavno uvedenim pravilom indeksacije, zasnovanom na švajcarskoj formuli koja predviđa da se izbegavaju dodatna ad hok plaćanja ili isplate.“Na kraju, preporučili smo da fiskalne rizike koji potiču od državnih preduzeća treba pažljivo pratiti i da svaka podrška ovim kompanijama treba da se pruži transparentno kroz budžet”, objašnjava Sebastijan Sosa.Podseća i da je zbog pandemije MMF savetovao zemljama širom sveta da primene snažne fiskalne i monetarne podsticaje. Srbija je kako dodaje, zahvaljujući fiskalnoj disciplini u poslednjih nekoliko godina, imala dovoljno prostora da na pandemijsku krizu odgovori velikim paketom fiskalnih mera. “Sprovođenjem ovih mera fiskalni deficit u 2020. godini podiže se na skoro devet procenata BDP-a, dok će se i javni dug takođe povećati”, kaže Sosa.Međutim dodaje kako se očekuje da će javni dug ostati ispod 60 procenata BDP-a, dok bi fiskalni deficit bi trebalo smanjiti na oko tri procenta BDP-a. “To podrazumeva da bi javni dug u procentima BDP-a trebalo da nastavi sa jasnim trendom opadanja 2021. godine”, objašnjava Sebastijan Sosa. 

Srbija

Kako će Er Srbija platiti svoje dugove

Ovaj tekst je objavljen u štampanom izdanju pre nego što su ministar Mali i Er Srbija objavili da je Er Srbija samostalno obezbedila sredstva i isplatila firmi svog suvlasnika, EA partners 57,6 miliona dolara prve rate kredita od 120 miliona evra. Međutim, do danas je nepoznato gde je novac pronašla kompanija  koja je samo tri meseca ranije obavestila Etihad da nema dovoljno novca i zatražila otpis 82 odsto potraživanja.  Ko će da plati dug Er Srbije od preko 56 miliona evra koji upravo dospeva, nije neko intrigantno pitanje. Mada postoje tri opcije – da kompanija dug ne plati, dakle da bankrotira, da deo duga preuzme suvlasnik Etihad, što se neće desiti, i da taj novac plati država Srbija – svi znamo da će se desiti treća opcija. Samo ne znamo dokle.U trenutku objavljivanja ovog teksta, kredit Er Srbije od 56,5 miliona dolara biće već dospeo (28. septembra) i verovatno plaćen, a do trenutka pisanja teksta nismo saznali ko će ga platiti. Naime, u junu je Er Srbija dopisom tražila otpis 82 odsto duga od poverilaca, kompanije EA Partners i, očekivano, glatko je odbijena. Air Serbia: Dobit u 2019, uz državnu pomoć od 20 miliona evra Ministar finansija Siniša Mali je pre mesec dana izjavio da su „u toku  pregovori sa poveriocima, čije detalje ne mogu da iznosim, ali ono što mogu da kažem jeste da ćemo sigurno pomoći Er Srbiji. Zajedno sa partnerima iz Etihada radimo na rešavanju problema“.Iz Ministarstva finansija ipak nismo dobili odgovor da li je postignut dogovor sa poveriocima i da li će i koliko država platiti za dug Er Srbije.Mogući scenariji za otplatu dugaStručnjaci ističu da postoje tri mogućnosti, ali da je izvesno da će još novca poreskih obveznika otići na izmirenje obaveza nacionalnog avio-prevoznika. Najmanje verovatno je da Er Srbija dug ne plati, što bi značilo da je kompanija faktički bankrotirala. U maju je Er Srbija poslala poveriocima pismo da zbog pandemije i zatvaranja Aerodroma „Nikola Tesla“ može doći u situaciju da ne izmiri dug. Druga opcija, malo verovatna, jeste da dug plati Etihad umesto Er Srbije, kao suvlasnik i organizator cele transakcije. „Treća opcija je da dug plati država Srbija i to je najizvesnije“, smatra Goran Radosavljević, profesor na FEFA, koji ističe i da postoji mogućnost da Er Srbija drugim kreditom refinansira ovaj tekući. Problem je u tome, prema njegovoj oceni, što su male šanse da se Er Srbija zaduži na tržištu bez garancije države.„Mislio sam da će iskoristiti mogućnost izdavanja korporativnih obveznica kako bi finansirali taj dug, ali za sada izgleda da se to ne dešava. Ako kompanija ne izmiri dug ide u ’difolt’, tako da će to verovatno država da plati“, smatra Radosavljević, dodajući da bi to mogao biti jedan od razloga zašto se sada priprema rebalans budžeta.Milojko Arsić, profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu, napominje i da postoji mogućnost da država da pozajmicu preduzeću i ako se ne proceni da neće biti vraćena, ne mora da se knjiži kao trošak u budžetu.Nacionalna avio-kompanija nastala 2013. zajedničkim ulaganjem Vlade Srbije, koja je unela JAT, preuzela stare dugove i dodala subvencije čiji je ukupan iznos i dalje predmet nagađanja i Etihada iz Ujedinjenih Arapskih Emirata u odnosu 51 prema 49 odsto, 28. septembra 2015. Godine je uzela kredit od 56,539 miliona dolara od firme EA Partners I BV osnovane u Holandiji. Kredit je odobren na pet godina i nakon odbitka transakcionih troškova, kako se navodi u napomenama uz finansijski izveštaj Er Srbije, našoj avio-kompaniji isplaćeno je 52,8 miliona dolara. Kredit dospeva u celosti ovih dana, a početna kamatna stopa iznosi 6,96 odsto godišnje, uz neuobičajenu klauzulu da se može uvećavati za 0,1725 odsto na kvartalnom nivou. Ipak, ona ne može preći 7,25 odsto godišnje. To je tek pola problema Er Srbije, mada urgentnija polovina.Još jedna rata dospeva u junu 2021.godineDrugi deo problema je kredit uzet u junu naredne, 2016. godine, u istom aranžmanu,  samo u iznosu od 63 miliona dolara, koji dospeva narednog juna. Ovog puta zajmodavac je firma EA Partners II BV, a kredit su pratili prilični transakcioni troškovi od 6,55 odsto ili nešto preko četiri miliona evra, tako da je Er Srbiji isplaćeno 58,9 miliona dolara. Kamatna stopa je ista kao i kod prethodnog kredita. Prema finansijskom izveštaju firme EA Partners za 2015. godinu, kredit Er Srbiji od 56 miliona dolara je tek 8,1 odsto velike emisije obveznica na irskoj berzi od 700 miliona dolara, dok je 2016. organizovana još jedna emisija od 500 miliona dolara. Ovaj novac je iskorišćen za finansiranje Etihada i kompanija u kojima je tada jedna od najvećih avio.-kompanija na svetu imala strateška partnerstva. Etihad je od prve emisije uzeo kredit od 117,6 miliona dolara sa kamatom od 4,16 odsto, a njegova kompanija EAS (Etihad Airways Services) 111,5 miliona po kamati od 5,46 odsto. Alitalija je dobila kredit od 112,8 miliona dolara po 6,31 odsto, Er Berlin 127,8 miliona dolara po čak 10,56 odsto. Indijski Džet ervejz je dobio kredit od 109 miliona dolara, ali u rupijama i to po neverovatnoj kamatnoj stopi od 20,6 odsto. Na kraju tu su i Er Sejšeli sa kreditom od 22 miliona evra sa kamatom od sedam odsto.Osim Etihada, koji je prethodnih godina napravio gubitke od oko pet milijardi dolara i uprkos tome nije bankrotirao i Er Srbije kojoj sada u godini kada je avio-industriju osakatila pandemija korona virusa visi kredit nad glavom, sve kompanije sa spiska su prethodnih godina bankrotirale time označavajući propast strategije širenja koju je plasirao nekadašnji prvi čovek kompanije Džejms Hogan.Firme EA Partners I i II osnovane su sa kapitalom od jednog evra sa striktnom namenom da emituje obveznice i prikupe kapital za restrukturiranje duga. Od početka to nisu bile obveznice najvećeg kvaliteta jer su od Fiča dobile rejting B- , a tome svedoče i kamatne stope koje su obećane, 6,875 i 6,75 odsto, koje su u tom trenutku bile poprilično visoke. Ubrzo se pokazalo da je nepoverenje više nego opravdano. Alitalija i Er Berlin su već 2017. godine proglasili bankrot i prestali da uplaćuju dospele rate. Inače, prošle godine uplatu je preskočio i indijski Džet ervejz. Još 2017. godine Fič je oborio rejting ovih obveznica na CCC, a Etihad je. prilikom bankrota Alitalije obećao da će preuzeti dug po osnovu njenih obveznica kako bi sprečio da obveznice dobiju najnižu ocenu- DDD. Ipak po svemu sudeći od toga nije bilo ništa jer se iz dokumenta iz aprila ove godine vidi da su se poverioci raspitivali kod Etihada o poslovnim vezama sa bankrotiranim kompanijama, na šta nisu dobili nikakav odgovor. Onda su sami odlučili da stanu u red za naplatu iz stečajne mase ove dve kompanije. Er Srbija, i preko nje Srbija, tako se našla u komplikovanim međunarodnim finansijskim transakcijama, a izgleda da je poslednjih godina od svih Etihadovih partnera samo ona, uz Er Sejšele, uredno otplaćivala rate. Sve do sada. Predrag Vujović, nekadašnji direktor JAT-a, takođe ne vidi šansu da se država izvuče od plaćanja obaveza Er Srbije, ne samo za kredit koji dospeva sada, već i za onaj koji dospeva sledeće godine. „Ja ne vidim šansu da Etihad plati, ali postavlja se pitanje zašto bi Srbija plaćala ceo iznos, a ne 51 odsto koliko iznosi njeno vlasništvo. Meni ne deluje da je Er Srbija to i planirala da vrati već da je  računala na državu, jer u finansijskim izveštajima i iz načina poslovanja se ne vidi da su oni ostavljali pare da vrate taj kredit. Sa profitom od devet miliona prošle godine, a subvencijama od 20 miliona, ne vidim odakle bi ga otplatili, sa koronom ili bez nje. Velike svetske avio-kompanije procenjuju da se tržište neće vratiti na pretkrizni nivo pre 2023. godine, pa tako ne vidim ni da bi Er Srbija mogla da vrati ni kredit koji dospeva sledeće godine“, napominje Vujović. Kataklizma za avio-saobraćajInače, prema bilansima za 2019. godinu, na dan 31. decembra Er Srbija je raspolagala sa oko 30 miliona evra gotovine. Međutim, od tada se desila kataklizma za avio-saobraćaj u kojoj su prizemljene čitave flote, otpuštene desetine hiljada ljudi i izgubljene desetine milijardi dolara. Zbog poslovične netransparentnosti javnih i državnih preduzeća, a posebno Er Srbije koja prednjači u plaćanju kazni zbog nepoštovanja odluka poverenika za informacije od javnog značaja, nema mnogo informacija koliko je kriza pogodila ovu kompaniju, koliki su gubici, koliko ima viška zaposlenih ili bilo šta drugo što inače međunarodne avio-kompanije objavljuju, posebno ako primaju i državnu pomoć. Prema istraživanju organizacije Partneri Srbije od 2010. do 2018. godine, državna preduzeća su platila 15 miliona dinara za kazne zbog nepoštovanja odluka i naloga poverenika za informacije od javnog značaja, a trećinu je platila samo Er Srbija. Jedina procena do sada objavljena je još iz maja Ministarstva saobraćaja da će do kraja godine šteta za avio-saobraćaj iznositi 190 miliona evra, mada su tu uračunati gubici aerodroma.Vujović podseća da Etihad nije tek manjinski suvlasnik, već je on i aktivno rukovodio kompanijom poslednjih sedam godina.„Ako ste Etihadu kao manjinskom vlasniku dali pravo upravljanja kompanijom, da postavlja sav kadar, ne može se reći da Etihad nema veze s tim što kompanija sada ne može da vrati kredit. Mora se videti gde je njihova odgovornost, zašto sedam godina ne mogu da naprave profitabilnu kompaniju, odnosno da joj profit ne bude manji od subvencija države“, ocenjuje Vujović.Ako već na državu padne teret vraćanja ovih dugova, postavlja se pitanje da li će nešto dobiti zauzvrat. Vujović ističe da ukoliko država vrati dug i za to zatraži veći udeo u vlasništvu, sa tim mora  da se složi i druga strana. „Dok ne znamo sve delove ugovora, možemo samo da spekulišemo“, kaže Vujović.S druge strane, Radosavljević ovo vidi kao priliku da Etihad elegantno izađe iz Er Srbije, jedinog strateškog partnerstva u kome je ostao. „Etihad može da prepusti Srbiji da vrati dugove i da na to ime država preuzme njihov udeo“, ukazuje on.Na pitanje šta bi državi značilo da eventualno poveća udeo u Er Srbiji u zamenu za otplatu duga, Milan Kovačević, konsultant za strane investicije, ističe da bi od toga bilo koristi ako bi kompanija u budućnosti pravila profit.„Ako će Er Srbija uvek praviti negativan rezultat, postavlja se pitanje opravdanosti njenog postojanja. Da li je državi od sedam miliona stanovnika baš neophodna nacionalna avio-kompanija. Mislim da je pogrešno to gurati po svaku cenu, pa čak i ako donosi štetu“, ocenjuje on dodajući i da treba uraditi studiju o poslovanju Er Srbije, o tome koliko je država već dala subvencija i „kako i kada će izaći na zelenu granu“.Vujović kaže da to što avioni nose ima Srbija i promoviše se zemlja ima neku vrednost, „ali mora da postoji limit dokle će to da se plaća. Mora se imati plan kako će kompanija da izgleda do 2023. godine, koja će biti flota, koliko će to da košta. Ako je Etihad za tri godine napravio pet milijardi dolara gubitka, ne možete očekivati da vas on spasava. Kada je ugovor sa Etihadom istekao 2018. godine i kada je otišao Hogan koji je sva ta partnerstva osmislio, trebalo je razmisliti da li da se ostane sa njima ili da se potraži drugi partner“, zaključuje Vujović.Subvencije veće od dobiti. Opet.Prošle godine prema finansijskim izveštajima, Er Srbija je prevezla rekordnih 2,8 miliona putnika, a kapacitet za prevoz putnika, iskazan kao proizvod raspoloživog broja sedišta i ukupno pređenih kilometara (ASK), iznosio je 4,45 milijardi, što predstavlja povećanje za 428 miliona, u odnosu na prethodnu godinu. Ipak, iako je broj prevezenih putnika u odnosu na prethodnu godinu povećan za 13 odsto, prihodi od prodaje su povećani za svega tri odsto, dok su prihodi u redovnom saobraćaju porasli za nešto manje od dva odsto. Kompanija je na kraju godine ostvarila neto dobit od 9,5 miliona evra. To je za skoro 30 odsto manje nego 2018. godine, kada je dobit iznosila 12,2 miliona evra. Inače, svaka priča o dobiti je upitna kada iznos subvencija poslednje dve godine iznosi 2,46 milijardi dinara, odnosno oko 21 milion evra. Još ni u jednoj godini neto dobit Er Srbije nije nadmašila iznos godišnjih subvencija. Koliko je državu stvarno do sada koštala Er Srbija, nije poznato. Ministar Siniša Mali je prošle godine rekao da je država preuzela 380 miliona dolara dugova starog JAT-a.Miloš Obradović

Srbija

Preduzeća iz Srbije na međunarodnom takmičenju u socijalnom preduzetništvu

Pet socijalnih preduzeća iz Srbije učestvovaće u polufinalu Međunarodnog takmičenja za najbolju poslovnu ideju sa društvenom misijom, koje će se održati u novembru 2020. godine, saopštila je Privredna komora Srbije.Nadmetanje se održava u okviru međunarodnog projekta Finance4SocialChange, namenjenog razvoju socijalne ekonomije u Dunavskom regionu.Preduzeća iz Srbije koja će učestvovati su "Naša kuća", Vrtlari doo, Agro Iris, Caritas Šabac i Thunder Strike, dok će takmičenje ukupno okupiti 30 socijalnih preduzeća iz Bugarske, Moldavije, Austrije, Nemačke, Slovenije, Hrvatske, Slovačke, Ukrajine, Rumunije i Srbije.Učesnici finala takmičenja, koje će biti održano u martu 2021. godine, nadmeću se za nagrade koje dodeljuje UniCredit banka, koja podržava takmičenje sa 30.000 evra kao glavni partner projekta.Pored novčanih nagrada, UniCredit će omogućiti socijalnim preduzećima rad sa ekspertima banke i drugim poslovnim mentorima na projektu.Kriterijume za izbor naših polufinalista definisala je Nemačka agencija za finansiranje socijalnih preduzeća (FASE), a ocenjivani su ekološki aspekti, efikasnost poslovnih rešenja u rešavanju društvenih problema, merljivost rezultata, kao i održivost poslovnog modela na tržištu.Odluku o užoj selekciji doneo je žiri koji su činili predstavnici Privredne komore Srbije, UniCredit banke, Smart Kolektiva i Koalicije za solidarnu ekonomiju.