Srbija

Srbija

Vladica Ilić: Sudovi su nosioci javnih ovlašćenja, moraju da trpe kritike

Intervju sa Vladicom Ilićem, pravnikom iz Beogradskog centra za ljudska prava, za podcast “Dan posle”Razgovarao: Aleksandar GubašDan posle - Vladica Ilić o suđenju demonstrantima (AUDIO)Ovih dana se mnogo govorilo o sudbini uhapšenih učesnika julskih demonstracija. Budući da bih rekao da građani o tome malo znaju -- gde se, i u kakvim uslovima, drže oni koji su zbog svog učešća u ovim protestima osuđeni na zatvorske kazne? Da li svoje ćelije dele sa dilerima, ubicama i ostalim neprijatnim svetom? Vladica Ilić: Lica kojima se u prekršajnim postupcima izreknu kazne zatvora te kazne izdržavaju u zavodima za izvršenje krivičnih sankcija -- u Beogradu je to, recimo, Kazneno-popravni zavod u Padinskoj Skeli. Pritvorenici su takođe smešteni u zavodima, ali se u njihovom slučaju najčešće radi o lokalnim okružnim zatvorima. U Beogradu je to Okružni zatvor u Beogradu, takozvani "CZ" u Bačvanskoj ulici, a u Novom Sadu je to zatvor “Klisa” -- u punom nazivu Okružni zatvor u Novom Sadu.Uslovi variraju od zavoda do zavoda, a nekada i u zavisnosti od dela ustanove u kome se nađete. Međutim, neka pravila ipak postoje, i jedno od njih je to da zatvorenici koji izdržavaju kazne za učinjena krivična dela treba da budu izdvojeni od ljudi koji su kažnjeni za prekršaje. Pre jedno dve godine sam bio u poseti zavodu u Padinskoj Skeli, sa tadašnjim timom Nacionalnog mehanizma za prevenciju torture i Zaštitnikom građana, i sećam se da je jedna od zamerki bila ta da je režim izdržavanja kazne u prekršajnom odeljenju bio čak i stroži od nekih režima kojima su bili podvrgnuti učinioci krivičnih dela. Tamo su ljudi bili, onako, dosta zatvoreni, i higijenski uslovi su bili prilično loši… Doduše, ne znam kakva je sada situacija, jer nakon toga nisam bio u tom zavodu, ali se sećam da je tada bilo dosta neuslovno. Generalno gledano, naša iskustva su takva da uslovi variraju, ali da u velikom broju zavoda ima problema sa prenaseljenošću i lošim uslovima smeštaja. Negde postoje problemi i sa higijenom kreveta, pojavom stenica, i tako dalje... Ne znam da li je, i u kojoj meri to trenutno aktuelno, jer poslednjih nekoliko meseci nismo bili ni u jednoj ustanovi -- prosto, situacija sa koronom je to malo odložila -- ali važno je znati da svi koji se nađu u neadekvatnim uslovima za izdržavanje kazne imaju pravo da se povodom toga obrate državnim organima. Imaju pravo da traže premeštaj, i pravo da se utvrdi da su bili izloženi lošem tretmanu, zbog kojeg im sleduje novčana naknada nematerijalne štete. Država u poslednjih nekoliko godina zaista ulaže u zavode -- neki postojeći se renoviraju, a negde se grade novi -- ali još uvek ima mesta gde uslovi nisu ni blizu toga kakvi bi trebalo da budu. Da li znate da je neko zapravo koristio to pravo da se žali na uslove? VI: Veliki broj osuđenih lica koristi to pravo, i obraćaju se raznim organima. Beogradski centar za ljudska prava je prethodnih godina zastupao građane u strateškim slučajevima koji su se ticali loših materijalnih uslova u zavodima u Požarevcu i Sremskoj Mitrovici, i to čini i dalje. Međutim, od ljudi koji su uhapšeni tokom ovih protesta nismo čuli takve primedbe, i ne znamo da li se neko od njih žalio na uslove u kojima su držani. Ponavljam, to pravo postoji, a postoje i neke odluke Evropskog suda za ljudska prava na tu temu, gde se isto kaže da uslovi u policijskim stanicama i zatvorima, kao i u svim drugim mestima gde se drže lica lišena slobode, moraju da budu dostojni ljudi.Videli smo da su posle ovih protesta mnogi učesnici vrlo ekspresno osuđeni, i to vrlo strogo. Koliko je inače naš pravni sistem sklon ovakvoj vrsti kažnjavanja, i ovakvoj ekspeditivnosti?VI: Ne bih mogao da se izjasnim o celokupnom radu pravosudnog sistema i njegovoj ekspeditivnosti. Međutim, činjenica da se veliki broj ustavnih žalbi, i čak jedan deo onih koje na kraju završe pred Evropskih sudom za ljudska prava, odnosi baš na pravo na pravično suđenje, odnosno na suđenje u razumnom roku, kao jedan od njegovih aspekata. Postupci dugo traju, odluke se ne donose... Ovde se dešava da postupci traju i decenijama. Načelno, dobro je kada se postupci vode ekspeditivno -- dakle, kada se vode bez odugovlačenja, i kad građanin u nekom kratkom roku dobije rešenje svoje pravne situacije. Sad, loše je kad se desi da ta ekspeditivnost bude na štetu pravičnosti postupka -- recimo, na štetu prava na odbranu, ili nekih drugih prava -- kao i onda kada ta ekspeditivnost predstavlja izuzetak. Dakle, nije dobro da se ekspeditivno sudi u nekim slučajevima -- onima u kojima je iz nekih, naizgled političkih ili drugih razloga zgodno da se to uradi -- dok se u drugim čovek nađe u istoj ili sličnoj situaciji, a sa njegovim procesom se odugovlači, pa prekršajni postupci zastare. Sigurno znate da kod nas dosta prekršaja zastareva...S druge strane, meni je poznato da je za jedan isti prekršaj bilo i dosta velikih razlika u kažnjavanju. Jedan broj demonstranata je kažnjen nekim i ne tako visokim novčanim kaznama, dok su drugima izrečene efektivne kazne zatvora od 30 i više dana -- i to za verbalne delikte, za vređanje službenika. Kada vidimo da se zakon u istim ili sličnim stvarima tako drastično različito primenjuje, neizbežno se postavlja pitanje da li je i to jedna vrsta kršenja prava na pravično suđenje -- one čuvene krilatice da smo svi jednaki pred zakonom. Da li je u toku ovih suđenja demonstrantima posle protesta bilo slučajeva gde su presude donošene bez prisustva branioca?VI: Mi smo od dvojice građana koji su bili prekršajno kažnjeni za vreme protesta čuli tvrdnje da se to njima dogodilo. Rekli su nam da su tražili advokate, ali da im prosto nije bilo omogućeno da ih dobiju. Jedan od njih -- koji je dosta mlad, ima oko 20 godina -- je sudu rekao da bi želeo advokata, međutim, kad ga je sudija pitao kog advokata želi, on je rekao: "Ne znam, ja prosto ne znam koga bih hteo da pozovem." I onda se preko toga jednostavno prešlo, i on je došao u situaciju da se brani sam. Pre toga je proveo noć u policiji, gde mu nije bilo omogućeno da kontaktira svoju porodicu i da ih obavesti o tome šta mu se dogodilo, niti je on bio obavešten da kao lice lišeno slobode uživa pravo da angažuje advokata. Je l' nema on pravo na onaj jedan poziv? VI: Lica lišena slobode imaju tri osnovna prava kad je u pitanju lišavanje slobode. Najpre je to pravo na obaveštenje osobe po izboru da ste lišeni slobode -- to može da bude član porodice, ili neko treći. Dalje, imate pravo da angažujete stručnu odbranu, odnosno nekoga ko će da vas zastupa u tom postupku u kojem ste lišeni slobode. Treće je pravo na lekarski pregled. Tako da bi svako u momentu lišavanje slobode, pored razloga iz kojih se lišava slobode, morao da bude upoznat i sa ovim pravima, koja mu pripadaju samim tim što je u tom statusu. Nama ljudi vrlo često govore da ih u policiji niko nije obavestio o tim njihovim pravima. Posle ovih protesta smo čak čuli tvrdnje da su u jednoj policijskoj stanici u Novom Sadu ljudi koji su tražili advokate zbog toga trpeli neku vrstu lošijeg tretmana. Čuli smo da su izdvajani u neke posebne sobe, gde je sa njima onda ponovo razgovarano... Naši sagovornici nisu mogli da nam potvrde šta se sve događalo, ali su nam rekli da su te ljude policajci odvodili u neke druge prostorije, i da su ovi u povratku iz njih vikali: "Neću vam ništa reći bez svog advokata, možete da mi radite šta god hoćete."Ako demonstranti mogu da dobiju do dva meseca zatvora samo zato što su vređali službena lica, kakva onda kazna očekuje policajce koji su građane tukli, maltretirali i naneli im povrede?VI: Dakle, s jedne strane imamo ljude koji su kažnjeni zatvorom od 30 dana, ili možda neki i više od toga, za prekršaje. S druge strane, naši uvidi u predmete o policijskom zlostavljanju pokazuju da se službenim licima za koje se utvrdi da su zlostavljali ljude kazne zatvora najčešće izriču samo kao uslovne kazne. U poslednjih nekoliko godina su možda zabeležena jedva dva ili tri slučaja u kojima su službenicima izrečene efektivne kazne zatvora, sve ostalo su bile uslovne kazne... I sad vi imate jednog građanina, koji je policajcu na protestu možda uputio neke pogrdne reči, i zbog toga dobio 30 dana zatvora, a sa druge strane imate službenike policije koji neosnovano primenjuju silu prema građanima. Pritom su policajci službena lica, koja to što rade rade u ime organa ispred koga istupaju -- i, na kraju krajeva, u ime države i svih nas. To što su oni pred sudom dosta blaže tretirani, to je ovde takođe rasprostranjen problem, i ja mislim da je ovo poslednja prilika -- i dobra prilika -- da se pozabavimo i pitanjem kažnjivosti službenika. Dakle, da li je u redu da službena lica ostaju u službi i nakon što učine akte zlostavljanja? Da li je u redu da za vreme trajanja tih postupaka oni ne budu suspendovani, i da prolaze sa tako blagim kaznama, a da građani koji prema njima pokažu jednu vrstu verbalnog nedoličnog ponašanja budu kažnjeni strože, u ekspresnim postupcima, i to, navodno, bez advokata? Tu se građanima šalje jedna loša poruka -- da država nije jednaka prema svima, da su službenici ponekad privilegovani, i da im se gleda kroz prste zbog toga što su službenici.Kad smo kod odnosa prema službenim licima, u nekim presudama smo videli da se sudija vodio isključivo iskazom policajca, kojem je više verovao nego okrivljenom. Da li iskaz policajca ima veću težinu samim tim što je on službeno lice? Šta tu kaže zakon, a šta se dešava u praksi?VI: Naš zakon ni na jednom mestu ne kaže da iskaz ima veću važnost samim tim što potiče od službenog lica. Naši propisi -- u ovoj situaciji mislim pre svega na Zakon o prekršajima -- poznaju slobodnu ocenu dokaza. Propisano je da sud dokaze ocenjuje po slobodnom uverenju, i da svoju odluku donosi na osnovu brižljivog sagledavanja kako svakog dokaza posebno, tako i svih dokaza zajedno. Dalje, i u krivičnom i u prekršajnom pravu postoji pretpostavka, koja je oboriva, a to je da je svako nevin dok se ne dokaže suprotno. Onaj ko tvrdi da je neko lice učinilo krivično delo ili prekršaj -- a to su najčešće tužioci, odnosno policija kod prekršaja, ili neki privatni tužioci u krivičnim stvarima, i tako dalje -- on mora to sudu i da dokaže. Dakle, teret dokazivanja je na njima. Zakon o prekršajima kaže da sud, osim po predlogu stranaka, neke dokaze može da pribavi i po službenoj dužnosti, ako okrivljeni nije u stanju to sam da učini, ili ako je to opravdano iz razloga celishodnosti ili efikasnosti vođenja postupka. Dakle i sud može da pribavlja dokaze po službenoj dužnosti, ali praktično samo u korist okrivljenog. Takođe, sud mora da vodi računa i o tome kako ceni te izjave. Sad, mi ni u jednom od ovih slučajeva zaista ne znamo ko govori istinu… Ali, kad čitamo presudu -- vi, ja ili neko treći -- mi bi trebalo da vidimo da se sud potrudio da okrivljenom i javnosti ponudi razloge zbog kojih je poverovao u jednu izjavu, a drugu nije. Dakle, videli smo da je među ovim suđenjima za učešće u demonstracijama bilo dosta diskutabilnih pravnih slučajeva . Kakva je tu potencijalno uloga pritiska javnosti, u vidu protesta ispred policijskih stanica ili sudova, i javnih istupa građana i organizacija? Da li ta vrsta akcija može da utiče na sud, i da li bi trebalo?VI: Čini mi se da su te neke reakcije javnosti, koje ste sad pomenuli kao pritisak, bile krajnje očekivane. Javnost je prosto pogodio taj različit tretman ljudi u sličnim situacijama, kao i visoke kazne koje su izrečene pojedinim učesnicima protesta, i ja mislim da je to nešto što nije striktno vezano samo za ove konkretne procese. Treba imati u vidu da mnogo opasniji pritisci na sud dolaze od strane nosilaca javnih funkcija i političara. Od sudova se na neki način očekuje da umeju da se izbore s tim pritiscima, i da se staraju o sopstvenoj nezavisnosti. Prosto, ljudi su razočarani, i pitaju se kako je moguće da neko za teško krivično delo dobije uslovnu kaznu, i da ta kazna zastari, a da neko drugi za vređanje policajca bude ekspresno osuđen na 30 i više dana zatvora. To je jedno sasvim legitimno pitanje, na koje građani zahtevaju odgovor. Postoje različita mišljenja u pogledu toga da li je ispravno na bilo koji način u javnosti komentarisati presudu koja nije pravnosnažna. S jedne strane, ta presuda će vrlo često biti predmet kontrole drugostepenog suda, ali nekad i neće -- nekad će i sama postati pravnosnažna, zbog toga što će građanin da propusti rok, ili neće imati novac da plati advokata da u njegovo ime podnese žalbu, a nema uslova za obaveznu odbranu... Zbog toga je ipak potrebno na određeni način ukazivati na propuste suda. Sudovi moraju da trpe jednu vrstu kritike -- oni su nosioci javnih ovlašćenja, i oni su funkcioneri ove države. Takođe, građani imaju pravo da izražavaju svoj stav. Kritika treba da bude usmerena na stvari o kojima smo sad pričali: na nejednakost pred zakonom, na veliku različitost u kažnjavanju, na to što presudama fale delovi obrazloženja -- to su sve stvari koje mi očekujemo od suda u svakoj prilici, bez obzira na to da li je u pitanju prvostepeni sud, ili Vrhovni, pa čak i Ustavni sud... Kada sud te zahteve ne ispuni, naravno da će ga neko kritikovati.

Srbija

Vreme je za zaštitnika potrošača u Srbiji

Problem zaštite prava potrošača u Srbiji nije toliko pravni okvir, već mehanizmi koji obezbeđuju njegovu primenu u praksi. Pored jačanja potrošačkih organizacija, jedan od predloga za unapređenje postojećeg stanja u pogledu primene prava potrošača jeste uvođenje institucije potrošačkog ombudsmana, tj. Zaštitnika potrošača.Prošla je gotovo decenija otkako su Evropski parlament i Savet usvojili Direktivu o potrošačkim pravima (Direktiva 2011/83/EU). [1] Ova direktiva, koju je Evropska komisija predložila 2008, izazvala je velike kontroverze i bila je predmet opsežne rasprave. Naime, Komisija se našla između dve vatre: s jedne strane privrednog lobija, a s druge strane lobija potrošača, a ponajviše Evropske potrošačke organizacije (BEUC). Komisija je želela da sjedini postojeće pravne tekovine EU (acquis communautaire) u oblasti zaštite potrošača, koje je dotad činio niz različitih direktiva, i pozvala je na potpuno usaglašavanje prava država članica sa pravom EU u ovoj oblasti.[2] Cilj je bio da se pravne tekovine učine dobro uvezanim i da se dostigne jednak nivo zaštite potrošača širom Unije.[3] Potpuna usaglašenost bi sprečila države članice da odstupaju od standarda propisanih novom direktivom[4] i samim tim omogućila jačanje jedinstvenog tržišta, što bi bilo od velike koristi evropskim trgovcima, za koje bi važili isti propisi širom Evrope.[5] S druge strane, potrošački lobi zalagao se za mešovito ili „ciljano“ usaglašavanje, tj. za uvođenje minimalnih standarda koje države članice moraju da primene, uz mogućnost da ne umanjuju nacionalne standarde ako već prevazilaze one propisane Direktivom.[6] Drugim rečima, maksimalna harmonizacija mogla je da smanji nivo zaštite potrošača u državama članicama koje su već tada sprovodile stroža pravila od onih koje je odredila EU.[7]Na iznenađenje mnogih, Direktiva je po usvajanju u velikoj meri odražavala predlog BEUC. Konačni proizvod predstavljao je značajno skraćenu verziju predloga Komisije, gde su samo dve (manje značajne) od četiri tadašnje direktive potpuno usklađene i sjedinjene, dok su dve značajnije samo blago izmenjene.[8][9] Ono što je posebno interesantno kod ovog slučaja jeste činjenica da je tako velika krovna organizacija koju čine 42 različite interesne grupe (nacionalne asocijacije potrošača iz 32 evropske zemlje)[10] i koja zastupa javni interes uspela da nadjača organizovaniji i, u krugovima evropskih elita, cenjeniji privredni lobi.U tom smislu, uspešno lobiranje BEUC u vezi s Direktivom o potrošačkim pravima predstavlja veliko dostignuće i „pobedu“ za evropske potrošače. Snaga ove organizacije može se pripisati raznim faktorima, ali ono što je bez sumnje igralo značajnu ulogu jeste finansiranje koje je BEUC dobila kroz grantove EU (1,3 miliona evra godišnje u periodu između 2008. i 2012. godine).[11] S obzirom na povoljnu finansijsku situaciju, BEUC je bila u stanju da sprovede razne aktivnosti i uključi se u rasprave o Direktivi. Štaviše, BEUC je uspela da dostigne status najuglednije i najprimećenije potrošačke organizacije u EU[12] i da kao takva utiče na proces „iznutra“, pružajući Komisiji kredibilne informacije o ovoj temi u cilju kvalitetnog kreiranja javnih politika.[13]Usvajanjem ovakve Direktive, pokazalo se zaista mogućim da u odlučivanju na nivou EU prevlada javni, a ne privatni interes. Nažalost, gotovo je nemoguće zamisliti da u Srbiji organizacija koja zastupa interese potrošača poseduje takvu snagu i vrši jednako značajan uticaj na domaće donosioce odluka. Ipak, s obzirom na trenutni položaj srpskih potrošača, takav scenario je preko potreban.U Srbiji je unutar procesa pravne harmonizacije sa acquis communautaire doneto nekoliko zakona kojima se štite potrošači. Oni uvode pravila zaštite potrošača po ugledu na evropsko zakonodavstvo, ali ta pravila u praksi nisu uvek efektivna.[14] Položaj potrošača u Srbiji nije najpovoljniji, posebno u pogledu stvarne mogućnosti da zaštite svoja prava u konkretnim situacijama kada se javljaju njihove povrede ili ograničenja u postupcima trgovaca. Najčešći problemi sa kojima se potrošači suočavaju odnose se na izostanak volje trgovaca da postupe po reklamacijama na robu ili uslugu. Takođe su česte nepoštene poslovne prakse i nepravične ugovorne odredbe, kao i kršenja obaveza trgovaca koji su pružaoci usluga od opšteg ekonomskog značaja.Kada je reč o sudskoj zaštiti prava potrošača, sudski postupak je relativno dug, pravno nepredvidljiv i skup, a vansudsko rešavanje sporova se primenjuje izuzetno retko.[15] Za razliku od gorepomenutog evropskog primera, zbog nedostatka adekvatnih stručnih i tehničkih resursa, u Srbiji ne postoji dovoljno jaka potrošačka organizacija ili koalicija koja bi mogla da pruži pravnu pomoć i podršku potrošačima, iako se nekoliko njih ističe. Dodatno, postojeći model finansiranja ovih organizacija iz javnih sredstava jedan je od najznačajnijih faktora stagnacije u širenju potrošačkih organizacija, jer obezbeđuje samo minimum sredstava za funkcionisanje ograničenog broja organizacija. Kao jedan od potencijalnih finansijskih izvora za njihov rad jeste budžet jedinica lokalne samouprave. Međutim, iako lokalnoj samoupravi treba da bude u interesu da pruža tematski orijentisanu podršku u oblasti zaštite potrošača, naročito u vezi sa pružanjem komunalnih usluga, takva podrška je u proteklom periodu bila gotovo neprimetna. Jedinice lokalne samouprave ne samo da propisuju uslove pružanja komunalnih usluga, već su i osnivači i vrše nadzor nad radom javnih komunalnih preduzeća, a upravo se u toj oblasti javlja veliki broj potrošačkih prigovora, kao i postupaka prinudne naplate u komunalnim predmetima. Odatle potreba za adekvatnom pravnom pomoći iz ugla prava potrošača na lokalnom nivou.[16]Prema tome, problem zaštite prava potrošača u Srbiji nije toliko pravni okvir, već mehanizmi koji obezbeđuju njegovu primenu u praksi. Pored jačanja potrošačkih organizacija, jedan od predloga za unapređenje postojećeg stanja u pogledu primene prava potrošača jeste uvođenje institucije potrošačkog ombudsmana, tj. Zaštitnika potrošača.[17] Institucija potrošačkog ombudsmana već postoji u pojedinim državama članicama EU, te ova tela mogu da služe kao modeli po kojima bi se uspostavila slična institucija i kod nas. Zaštitnik potrošača bi popunio prazan prostor između obraćanja trgovcu i sudu; on bi reagovao po potrošačkim prigovorima i davao naloge trgovcima da otklone povrede koje su uočene u njihovoj poslovnoj praksi.[18] Ovakav model bi mogao da obezbedi viši stepen zaštite prava potrošača u pojedinačnim slučajevima i samim tim doprinese rešavanju jednog od ključnih problema u aktuelnoj praksi. Treba, naravno, izbeći nekoliko klasičnih zamki koje su ponekad odlikovale slična tela u Srbiji u poslednjih 20 godina – nemogućnost da sankcionišu uočene nepravilnosti, nedostatak ovlašćenja da efikasno istražuju povrede, budžetska ograničenja i zavisnost od Vlade… A prilika da se sve ovo uradi je upravo sada, u prvih 100 dana od formiranja Vlade.

Srbija

Šarčević: Odluka o modelu nastave sledeće nedelje

Za novu školsku godinu pripremljeno više modela nastave, a istovremeno se snima i školski program izjavio je ministar prosvete Mladen Šarčević za televiziju N1. Prema njegovim rečima, kako će škole raditi zavisi pre svega od preporuka Kriznog štaba."Zajednički stav je da, u slučaju da se ide u školu, da se to radi u bezbednim uslovima i da prednost imaju deca mlađeg uzrasta, do 12 godina. Pretpostavka je da mnogi roditelji moraju da rade i da nemaju kome ni da ostave tu decu kod kuće", rekao je Šarčević.Podsetio je da se tokom leta rade onlajn obuke za 25 hiljada nastavnika, a u školama će se naći i novi predmet Digitalni svet."Preporučujem roditeljima da prvaci budu što je više moguće u školi, za njih je to pedagoško pitanje, a ispred svih pitanja je i pitanje bezbednosti", naglasio je ministar prosvete.Šarčević je rekao da modeli nastave moraju da se kombinuju u zavisnosti od okolnosti jer nijedna škola nema isti broj đaka, isti broj prostorija i kvadraturu."Limit je da u zatvorenom prostoru budu četiri kvadrata po osobi i o tome moramo da vodimo računa. Prema tome smo i 'skrojili' sve ove modele", objasnio je Šarčevič.Dodao je i da će nastavnicima biti omogućeno da rade i od kuće.

Srbija

Nova pomoć privredi – Dva puta po 155 evra

Vlada Srbije usvojila je zaključak u vezi sa direktnim davanjima i fiskalnim pogodnostima privrednim subjektima u privatnom sektoru.Ovo se odnosi na drugi paket pomoći za privredu, sa ciljem ublažavanja ekonomskih posledica nastalih usled pandemije korona virusa.Kako je saopšteno iz Vlade Srbije, paket podrazumeva isplatu dva puta po 60 odsto od minimalne zarade, kao i odlaganje poreza i doprinosa na zarade za jedan mesec, a vredan je 66 milijardi dinara.„Ove mere počeće odmah da se sprovode, tako da će prvih 155 evra biti uplaćeno na poseban kovid račun poslodavaca do 10. avgusta, dok će druga isplata biti u septembru. Reč je o oko milion i pedeset hiljada zaposlenih u 235.000 privrednih subjekata“, stoji u saopštenju.Podseća se da će svi kojima su isplaćena direktna davanja u julu, a spadaju u grupu mikro, malih i srednjih privrednih subjekata, biti automatski prijavljeni za isplatu direktnih davanja.„Mikro, mali i srednji privredni subjekti koji su osnovani počev od 16. marta zaključno sa 20. julom, treba da se prijave za korišćenje mera, s obzirom na to da nisu imali pravo na prvi paket pomoći.Njima će jednokratno biti ispaćena direktna davanja u septembru u visini od 120 odsto minimalne zarade po zaposlenom“, piše u saopštenju.Navodi se i da je potrebno da do 15. septembra podnesu PPP – PD obrazac na kome će kao datum dospeća poreza i doprinosa staviti 5. januar 2021. godine.„Što se tiče privrednih subjekata koji su registrovani kao preduzetnici, koji u skladu sa odgovarajućim poreskim propisima ne podnose PPP-PD obrazac, njima će direktna davanja biti isplaćena jednokratno u septembru bez ikakvog dodatnog angažovanja“, navedeno je iz Vlade Srbije.Dodaje se da ukoliko privredni subjekti ne žele da koriste ta sredstva, odnosno nisu u mogućnosti da ispune obaveze koje proizilaze po osnovu tih davanja, ne moraju da ih troše i ona će na kraju ovog ciklusa mera biti sa namenskog računa vraćena u budžet države.„Kada je reč o uslovima za korišćenje mera, poslodavci imaju obavezu da ne smanjuju broj zaposlenih za više od 10 odsto u periodu od tri meseca od isplate poslednjeg direktnog davanja, dakle najkasnije do kraja godine“, podsetili su iz Vlade Srbije.Navodi se da će velikim pravnim licima, koja su tako razvrstana po finansijskim izveštajima za 2018. godinu, biti isplaćena direktna davanja ukoliko do 15. avgusta dostave spisak lica za koja se ostvaruje pravo na uplatu bespovratnih novčanih sredstava za jun i juli.„Na njih se primenjuju ista pravila kao i do sada – dobiće 50 odsto minimalne zarade po zaposlenom koji je imao prekid rada od najmanje 15 radnih dana u navedena dva meseca. Isplata će se izvršiti na već otvoreni kovid račun i direktna davanja se mogu koristiti isključivo za isplate zarada i naknade zarada zaposlenima“, piše u saopštenju.Dodaje se da će za novoosnovane privredne subjekte koji žele da koriste mere pomoći biti otvoreni takodje posebni namenski računi.„Privredni subjekti su u obavezi da primljena sredstva iskoriste najkasnije do 31. oktobra 2020. godine, a nakon isteka ovog roka namenski računi biće ugašeni, a neutrošena sredstva vraćena u budžet“, piše u saopštenju.

Srbija

Fond za nauku finansira projekat vešačke inteligencije Mašinskog fakulteta u Beogradu

Projekat oblasti veštačke inteligencije Mašinskog fakulteta u Beogradu MISSION4.0 biće finansiran iz Fonda za nauku republike Srbije, objavljeno je na internet portalu Mašinskog fakulteta u Beogradu. Na projektu će raditi multi interdisciplinarni Mašinskog i Filozofskog fakulteta u Beogradu."Projekat se odnosi na duboko mašinsko učenje i biološki inspirisanu višekriterijumsku optimizaciju pri upravljanju i terminiranju kibernetsko fizičkih sistema u okviru tehnološkog okruženja Industrije 4.0. Кokretno, projekat je prevashodno orijentisan na razvoj i primenu inteligentnog ponašanja autonomnih mobilnih robotskih sistema sopstvenog razvoja", rekao je rukovodilac projekta profesor Mašinskog fakulteta Zoran Miljković. "Imajući u vidu naučni potencijal i entuzijazam istraživača na Mašinskom fakultetu, uvereni smo da će u budućnosti biti više ovakvih projekata, posebno u oblastima koje se odnose na razvoj novih tehnologija i razvoj Industrije 4.0, a koji će biti usmereni na pospešivanje proizvodnje, podizanje konkurentnosti proizvodnih kapaciteta i povećanje BDP-a u Srbiji", rekao je profesor Mašinskog fakultet Aleksandar Simonović.On je podsetio da su istraživači Mašinskog fakulteta među prvima u Srbiji počeli da rade na projektima veštačke inteligencije.Projektni tim čini 14 naučnika i mladih istraživača, među kojima su 3 redovna profesora, 2 vanredna profesora, 2 docenta, asistent sa doktoratom, asistent i 5 istraživača-pripravnika.Industrija 4.0 podrazumeva potpunu digitalizaciju svih procesa proizvodnje i primenu digitalnih tehnologija prilikom kreiranja ideje o nekom proizvodu, inženjeringu proizvoda, organizaciji proizvodnje, realizaciji proizvodnje, kontroli procesa i pružanja industrijskih usluga.

Srbija

Kazna za švercovanje u GSP sada 10.000 dinara

Grđani Beograda koje u vozilu GSP-a prilikom ulaska kontrole ne budu imali kartu, plaćaće kaznu od 10 hiljada dinara, umesto dosadašnjih šest, odlučila je Skupština Grada Beograda na poslednjoj sednici, javlja portal Nova S.Ovu odluku usvojili su odbornici Skupštine i ona će na snagu stupiti osmog dana od njenog objavljivanja u Sluzbenom glasniku.Napominje se da ukoliko se kazna plate u roku od osam dana, biće upola manja i koštaće 5.000 dinara.

Srbija

Tvrđava: Crni prah nad Smederevom zbog havarije u Železari

Pokret Tvrđava u Smederevu saopštio je na svojoj fejsbuk stranici da se noćas u tom gradu desila havarija i to kako se navodi u Železari.Pri tome je, upozoravaju u vazduh emitovana velike količine crnog praha o čijem poreklu za sada nema informacija.Pokret Tvrđava podneo je i pritužbe Ministarstvu ekologije i Republičkoj inspekciji."Ovo je ekoterorizam, ovo je direktno ugrožavanje života ljudi u Smederevu. Mi smo kolateralna šteta privatnih interesa kineskog investitora koji se prema nama ponaša kao da smo pacovi, a ne ljudi. Najgore je što država ćuti", izjavio je Kolja Krstić, koordinator Pokreta Tvrđava.Kako je objavljeno na toj fejsbuk stranici, zbog tog incidenta, koji je samo jedan u nizu, otežano se diše."Ovo je strašno, kuće, dvorišta i usevi su nam prekriveni crnim prahom. Ovo postaje neizdrživo, oni se iživljavaju nad našim zdravljem. Do sada smo se suočavali sa crvenom kišom, čeličnom prašinom, ali ovo što se desilo juče je za nas novo. Užas!", rekao je meštanin Radinca, Vladimir Milić,  koji živi na 50 metara od Železare.

Srbija

Danas: Uprkos Vučićevim obećanjima, u Krušiku se spremaju otkazi

Uprkos predizbornim najavama predsednika Srbije, u valjevskoj fabrici Krušik do kraja meseca jedan odsto zaposlenih dobiće automatski otkaz, piše list Danas. Glavni razlog je što im neće biti produženi ugovori o radu."Predsednik Vučić nam je krajem februara kad je bio u predizbornoj poseti našoj fabrici obećao da neće biti otpuštanja i da će država da uloži u razvoj Krušika i njegov raketni progam. Najavio je utvrđivanje odgovornosti rukovodstva a katastrofalne rezultate odnosno ogromne dugove i gubitke Krušika. Sve to će, po svemu sudeći da plate radnici koji nemaju partijske SNS veze, koji će da stanu bez posla", kažu sagovornici Danasa u tom preduzeću.Spisak prekobrojnih je pravljen pre nekoliko dana i tada je svaki rukovodilac proizvodne celine morao da odredi po jedan odsto viška radnka, saznaje taj list.Sagovornici Danasa kažu i da u Krušiku radi oko dve hiljade radnika na određeno vreme.Njima će od avgusta ugovori umesto dva ili tri meseca trajati mesec dana, što se od strane zaposlenih smatra samo uvodom u dalja otpuštanja.Tvrde i da rukovodstvo aneksima ugovora nastoji da smanji naknade za topli obrok, otežane uslove rada, koeficijent za minuli rad i regres za oko osam do deset hiljada dinara.Naglašavaju i da se na spiskove stavljaju isključivo proizvodni radnici.Sa druge strane tvrde da u predstvaništvu Krušika u Beogradu, gde  nema ni struje ni vode, "radi" dvadesetak ljudi koji se međusobno ni ne poznaju, ali će sigurno ostati na svojim radnim mestima.

Srbija

Nijedna firma iz Srbije na listi 500 najbrže rastućih tehnoloških kompanija

Na ovogodišnjoj Deloitovoj listi (Deloitte) listi 500 najbrže rastućih tehnoloških kompanija u regionu koji objedinjava Evropu, Bliski Istok i Afriku nije se našla nijedna firma iz Srbije.Prošle godine na listi je jedini predstavnik bio novosadska Vega IT Sourcing na 435. poziciji sa rastom prihoda od 170% u periodu od 2014. do 2017. godine.Na vrhu ovogodišnje liste je Revolut iz Ujedinjenog Kraljevstva sa rastom od 39.754 posto. Revolut je fintech kompanijaa koja je napravila aplikaciju za poslovanje i trgovanje kripto valutama.Vodeću petorku zaokružuju OakNorth iz UK sa rastom od 30.706 posto, nemački Cloud&Heat Technologies GmbH (21.474%), DivideBuy (19.572%), takođe iz Ujedinjenog Kraljevstva i FINEWAY iz Nemačke sa rastom od 16.594 posto.Iz komšiluka, ove godine Hrvatska ima 9 kompanija plasiranih na lestvici 500 najbrže rastućih tehnoloških kompanija u EMEA, što je za četiri više u odnosu na prošlu godinu.Uz kompanije koje su i prošle godine bile na listi: Q Software, Infinum, te Microblink, ove godine su se na listu 500 najbrže rastućih iz Hrvatske plasirali još i Bazzar.hr (Prati me d.o.o.), AG04 Innovative Solutions, Arbona, IPS d.o.o., Serengeti d.o.o. i Lemax d.o.o.Bazzar.hr je sa svojim 39. mestom i rastom od 2.821 posto ostvario najbolji plasman, a zanimljivost je da je Infinum od 2013. do sada na listu EMEA 500 ostvario plasman čak šest puta.Jednog predstavnika ima i Bosna i Hercegovina, Ministry of programming, na 175. mestu liste.Listu „Deloitte’s Technology Fast 500™ EMEA“ već devetnaestu godinu kreira Deloitteov globalni Sektor za tehnologiju, medije i telekomunikacije.

Srbija

Novinari na listi za istraživanje pranja novca: pritisak, osveta Siniše Malog i gušenje medija

Zbog zahteva Uprave za sprečavanje pranja novca koja je od banaka u Srbiji zatražila proveru finansijskih transakcija nekih novinara, nevladinih organizacija i građanskih udruženja, oglasili su se i najpre Evropska unija, Ambasada SAD, a potom Amnesti internešnl i Fridom haus, preneli su domaći mediji.Programska menadžerka Fridom hausa za Evropu i Evroaziju Sofija Orloski izjavila je za Glas Amerike da je ta nevladina organizacija duboko zabrinuta zbog događaja u Srbiji."Imajući u vidu da objavljena lista sadrži imena poznatih i poštovanih istraživačkih medija, organizacija za zaštitu ljudskih prava, novinara i aktivista, ostavlja se utisak otvorenog i sistematičnog napada na kritiku, pre nego kredibilne istrage izolovanog incidenta", naglasila je Orolski u pisanoj izjavi.Međunarodna organizacija za zaštitu ljudskih prava Amnesti internešenl ocenila je spisak kao "nesumnjiv čin zastrašivanja"."Te istrage moraju biti odbačene", istakao je nejn predstavnik u Evropi Nils Muižnieks.Delegacija Evropske unije u Srbiji saopštila je da razmatra dodatne informacije i činjenice kako bi u potpunosti razumela šta se događa u Srbiji."NVO i mediji imaju ključnu ulogu u srpskom društvu i oni treba da rade slobodno, bez neprimerenog pritiska. Iako se zalažemo za punu transparentnost, neopravdane istrage ne bi trebalo da se sprovode".Reagovala je i ambasada Sjedinjenih Država u Beogradu."SAD su uvek spremne da pomognu Srbiji na njenom putu ka članstvu u EU. Međutim, utisak da Beograd možda guši civilno društvo ili slobodu medija naškodiće ugledu Srbije i otežati njeno napredovanje ka tom visoko vrednom cilju", prenela je Slobodna Evropa.UOBIČAJENA PROCEDURA: KO SE NAŠAO NA SPISKU, A KO NIJENa spisku Uprave za sprečavanje pranja novca Ministarstva finansija su se našli: BIRN, KRIK, NUNS, CINS, Evropski pokret u Srbiji, Fond za humanitarno pravo.Pored tih organizacija na spisku su i novinari: Slobodan Georgiev, Biljana Stepanović, Branko Čečen, Vukašin Obradović i drugi.Potez Uprave delimično je objasnio njen direktor Željko Radovanović. "Cilj je procena rizika od finansiranja terorizma, a ne sprovođenje bilo kakve istrage ili svrstavanje organizacija u red kriminalnih grupa".Novinar Danasa, Aleksandar Milošević ocenenio je šta u spisku nedostaje, alidirajući na sumnjive poslove ljudi bliskih vlastima u Srbiji."A gde su na spisku takozvane GONG organizacije (vladine NVO), gde je Nacionalna avangarda, Antidod, Patku daj tati".Od državnih institicija oglasio se Zaštitnik građana koji je pokrenuo pitanje zakonitosti problematične odluke.

Srbija

Atlantic Grupa dobila sertifikat Poslodavac Partner

Konsultantska kuća SELECTIO je i ove godine Atlantic Grupi dodelila certifikat Poslodavac Partner, na osnovu nezavisne evaluacije njenih HR procesa. Status Poslodavac Partner Atlantic Grupa nosi od 2008. godine, svake godine iznova demonstrirajući predanost obezbeđivanju zadovoljstva i dobrobiti svojih zaposlenih. U ovogodišnjoj CEP certifikaciji Atlantic Grupa je ponovno ostvarila 99% bodova čime se ističe kao kompanija sa najvišom ocenom u regionu, na svim tržištima na kojima posluje, navodi se u saopštenju Atlantic grupe.Tokom ovogodišnjeg evaluacijskog procesa kompanija se posebno istakla upravo brojnim inicijativama usmerenim na razvoj i dobrobit svih svojih zaposlenih. Svesni da je radno mesto samo jedan od faktora u životu njihovih zaposlenih, uz privatan život, lična interesovanja, želje i poglede na svet, u Atlantic Grupi zaposlenima pristupaju holistički kroz program Be Well. Program uključuje aspekte Atlantic Body usmeren na zdravlje, kroz koji su zaposlenima dostupni besplatni zdravstveni pregledi i subvencionirane sportske aktivnosti, Atlantic Mind usmeren na mentalno zdravlje, različite treninge i edukacije, Atlantic Soul čiji cilj je promovisati solidarnost među zaposlenima, kreativnost i volontiranje u zajednici, kao i Atlantic Spirit usmeren na balans privatnog i poslovnog života, koji uključuje fleksibilno radno vreme i radno mesto, kao i mogućnost odlaska na duži plaćeni dopust.S obzirom na sve mogućnosti za razvoj koje se u kompaniji nude, ne iznenađuje da su u poslednjem istraživanju zadovoljstva dobijeni visoki rezultati angažovanosti zaposlenih. Neke od edukacija koje zaposleni imaju priliku da pohađaju su Mini MBA program za mlade managere, Atlantic School program koji uključuje čitav spektar razvojnih treninga (pregovaračke veštine, efikasna komunikacija, kursevi stranih jezika, osnove finansija, well-being aktivnosti), kao i programi razmene putem kojeg zaposleni mogu da provedu između mesec i tri meseca radeći na drugom radnom mestu. Takođe, obzirom na to da su zaposleni u različitim životnim i poslovnim periodima zainteresovani za različite benefite, u Atlantic Grupi imaju priliku da biraju benefite prilagođene sebi kroz Flex Benefits program. Uz sve to, Atlantic Grupa je nedavno postala i nosilac priznanja Izvrsnost u izazovima, koje se od travnja dodeljuje kompanijama koje i tokom ovog perioda pandemije pokažu predanost u obezbeđivanju sigurnosti i zadovoljstva zaposlenih. Zaposlenima Atlantica je u vreme pandemije koronavirusa pravovremeno omogućen rad u sigurnim uslovima, uz obezbeđenu svu potrebnu zaštitnu opremu i uvedenim kvalitetnim preventivnim merama. Takođe, osiguran je i čitav niz programa podrške za zaposlene i njihove porodice, a u Atlanticu ističu i da su uspešno sačuvali sva radna mesta, što im je od početka bio jedan od prioriteta. „Svake godine otvoreni smo da podelimo sa nezavisnim timom stručnjaka način na koji upravljamo kulturom u Atlanticu, kao i svim aktivnostima i procesima usmerenim na naše zaposlene. Izuzetno nam je drago da je kvalitet prepoznat i izvan kompanije, a čemu svedoči i CEP certifikat u čijem procesu ocenjivanja već drugi puta za redom ostvarujemo najviše rezultate u regionu i na svim tržištima na kojima poslujemo kao kompanija. Pored izvrsnosti kojoj uvek i u svemu težimo, verujemo da osnovu uspeha čini zapravo usmerenost na korisnika i pružanje pravih rešenja u pravom trenutku“, istakla je tom prilikom  Ivana Đorđević, direktorka Izvrsnosti ljudskih potencijala i kulture. Trenutno je 58 nosioca Certifikata u Hrvatskoj, Austriji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Makedoniji, Rusiji, Sloveniji i Srbiji. Projekt Certifikat Poslodavac Partner podržava generalni pokrovitelj portal MojPosao, poslovni nedeljnik Lider kao medijski pokrovitelj, i Poslovi Infostud kao partner projekta. Više o projektu Certifikat Poslodavac Partner možete doznati na stranici projekta www.poslodavacpartner.org.

Srbija

Kako se koriste turistički vaučeri u Sloveniji i Srbiji

Vreme pandemije primoralo je našu državu i susede u regionu da u skladu sa finansijskim mogućnostima pomognu turističkoj privredi pomoću vaučera za letovanje u zemlji. U Sloveniji se tako po jednom vaučeru može iskoristiti 50 i 200 evra, dok je u Srbiji jedan vaučer vredan pet hiljada dinara.Vaučere za odmor u Sloveniji dobija svako ko ima boravište u toj zemlji zaključno sa 16. martom ove godine.Ljudi sa više od 18 godina dobijaju 200 evra, a oni mlađi 50 evra. Koriste se samo za noćenja sa doručkom."Kada je odluka objvaljena, svi su počeli da razmišljaju kako na osnvu toga mogu dodatno da zarade, pa je država odlučila da cene ne smeju da se menjaju, jer su mnogi hotelijeri hteli da ih povećaju", objašnjava za Novu ekonomiju Jasmina Beganović iz Ljubljane.Ona kaže da svoj vaučer još uvek nije iskoristila."Planiram da posetim Gradiška brda. To je na zapadu Slovenije, blizu grada Nova Gorica i reke Soče. Kraj je poznat po velikom broju vinarija i po seoskom turizmu".Napominje da vaučeri ne mogu da se koriste za rezervisanje smeštaja preko onlajn platformi Airbnb i Booking.Slovenci bonove najviše koriste na svom primorju, u Prekmurju i na zapadu zemlje gde je reka Soča, poznata destinacija za rafting i aktivni odmor.Prvi vikend kada su počeli da se koriste turistički vaučeri, slovenačko primorje bilo je prepuno.Direktorka Turističke organizacije Slovenije Maja Pak, nedavno je izavila da je do sada unovčeno oko 32 hiljade vaučera, preneo je zagrebački Večernji list.Slovenija je planirala da potroši oko 345 miliona evra kako bi što više Slovenaca za vreme pandemije korona virusa, koja veoma loše utiče na turističku privredu, ostalo na odmoru u zemlji.VAUČERI U SRBIJIU Srbiji je suma koja je predviđena za subvencionisanje letovanja nešto manja nego u Sloveniji, vaučer vredi pet hiljada dinara.U skladu sa ponudom koja je u našoj zemlji specifična i bogata na svoj način, stariji građani koji su u penziji uglavnom ih koriste za boravak u banjama.To je bio slučaj i kod dve naše sagovornice iz Užica, koje su nedavno bile u Vrnjačkoj Banji."Iznos vaučera je 5 hiljada dinara, a njime smo platile doručak, večeru, to je bio švedski sto, sve ukupno je koštalo 17 hiljada dinara po osobi, za 5 dana boravka", kaže naša sagovornica Milena koja je u Vrnjačkoj Banji sa prijateljicom Milicom prošle nedelje."Koristile smo dvokrevetnu sobu, u vojnom hotelu Breza. Vaučere mogu da koriste svi, penzioneri, zaposleni, studenti. Prošle godine uslov za korišćenje vaučera za penzionere bio je da penzija bude do 45 hiljada. Sada pogodnosti mogu da koriste svi penzioneri i zaposleni čiji mesečni prihod nije veći od 70 hiljada dinara", kaže Milena.Mediji su prošle nedelje izveštavali da je u tom mestu bilo oko sedam hiljada gostiju. "Kada je proglašena vanredna situacija, ljudi su masovnije počeli da nose maske i da se pridržavaju mera zaštite. Konobari u restoranima služe pod maskama, kada je u hotelu švedski sto i gosti nose maske dok se poslužuju, veliki je razmak između stolova. Neki restorani rade samo ketering, drugi su skratili radno vreme", objašnjava naša sagovornica. U Vrnjačkoj Banji rade i bazeni na otvorenom, dok su bazeni u hotelima otvoreni samo za goste.Kulturni događaji su odloženi, ali na letnjoj pozornici, uz sve mere zaštite gostuju glumci do kraja avgusta.Za korišćenje vaučera u Srbiji prijavilo se skoro podjednako penzionera i radno aktivnih građana, oko 42 i 41 odsto.Zbog velikog interesovanja, posebno za Zlatibor, Sokobanju, Vrnjačku, Prolom i Lukovsku Banju, država je odobrila novi kontigent od 400 hiljada vaučera.Čedomir Savković

Srbija

Rezultat testiranja na koronu stiže SMS-om ili mejlom

Kancelarija za IT i eUpravu saopštila je da je unapredila besplatno automatsko obaveštenje građana o završenom rezultatu PCR testa putem SMS poruke ili imejla.Pored ranije usluge prijave za notifikaciju na Portalu eUprava, sada je omogućeno da pacijent prilikom samog testiranja ostavi kontakt telefon ili imejl, nakon čega će obaveštenje da je test gotov stići automatski."Nakon usluge na portalu eUprave za obaveštenje da je rezultat PCR testa gotov, razvili smo uslugu automatskog obaveštenja građana. Dovoljno je da građani svoje kontakte ostave u zdravstvenoj instituciji prilikom samog testiranja, a obaveštenje da je test gotov stiže automatski. Ovaj servis će i dalje slati obaveštenje isključivo o tome da je rezultat PCR testa gotov, a rezultate testa građani će i dalje moći da pogledaju na portalu e-zdravlje.gov.rs", izjavio je Mihailo Jovanović, direktor Kancelarije za IT i eUpravu.On je podsetio da nema potrebe da građani odlaze u zdravstvene institucije i da se izlažu i najmanjem riziku, već će servis automatski funkcionisati i obaveštavati građane 00-24.Za one koji zaborave da ostave svoje kontakt podatke prilikom testiranja, dodaju, i dalje je dostupna usluga prijave za notifikaciju na portalu eUprava.

Srbija

NIS zabeležio neto gubitak od 10,2 milijarde dinara u ovoj godini

Naftna industrije Srbije (NIS) je u prvom polugodištu ove godine imala neto gubitak od 10,2 milijarde dinara, saopštila je danas ta kompanija.Obračunate obaveze NIS grupe po osnovu javnih prihoda iznosile su 83,9 milijardi dinara, što je pet odsto više nego u prvom polugodištu 2019. godine. "U prvom polugodištu 2020. godine poslovanje NIS-a bilo je pod snažnim uticajem globalnih nepovoljnih makroekonomskih okolnosti. To se, pre svega, odnosi na pad cena nafte i epidemiju COVID-19 koja je uzrokovala drastično smanjenje potražnje za naftnim derivatima", navodi se u kompanijskom saopštenju.Dodaje se da su u takvim uslovima prioriteti NIS-a bili očuvanje zdravlja zaposlenih i potrošača, stabilnost na tržištu naftnih derivata, socijalna stabilnost zaposlenih i nastavak ulaganja u ključne razvojne projekte.U periodu od januara do juna, prosečna vrednost barela nafte tipa Brent iznosila je 39,7 dolara, što je 40 odsto manje u odnosu na isti period 2019. godine. Istovremeno, potražnja za naftnim derivatima je u pojedinim razdobljima tog perioda smanjena izmedju 30 i 40 procenata, što je značajno uticalo na prihode od prodaje NIS grupe.NIS grupa je u dalji razvoj uložila 14,5 milijardi dinara, a najviše je investirano u oblast istraživanja i proizvodnje nafte i gasa, projekat "Duboka prerada" u Rafineriji nafte Pančevo i modernizaciju maloprodajne mreže u Srbiji i regionu.NIS je obezbedio 270 tona avio goriva za humanitarne letove domaćeg avio-prevoznika Er Srbija, dok je većinski akcionar, ruska kompanija Gasprom njeft, donirala gorivo za potrebe javnih službi Srbije."Naše poslovanje u prvom polugodištu 2020. godine odvijalo se u okolnostima nezabeleženim u globalnoj ekonomiji. Zato sa zadovoljstvom mogu da konstatujem da smo u prethodnom periodu, zahvaljujući velikim naporima menadžmenta i zaposlenih, očuvali finansijsku stabilnost, sigurnost snabdevanja na domaćem tržištu, kao i zdravlje naših kolega i potrošača. Vanredne okolnosti od nas traže i snažne odgovore", rekao je generalni direktor NIS-a Кiril Tjurden.Istakao je da će u nastavku godine kompanija biti posvećena daljim uštedama, ali neće odustati od ulaganja u ključne projekte.

Srbija

Nezavisni mediji zavise od tebe!

Pokrenuta je kampanja za podršku održivom poslovanju medija u Srbiji pod nazivom „Nezavisni mediji zavise od tebe!”, a čiji je cilj informisanje i edukacija građana o potrebi i načinima pr...

Srbija

U petak ističe rok za podnošenje prijave za eko taksu, plaćaju i paušalci

Rok za podnošenje elektronske prijave naknade za zaštitu i unapređivanje životne sredine ističe 31. jula 2020. godine. Plaćanje eko takse je Uredbom o kriterijumima za određivanje aktivnosti koje utiču na životnu sredinu postalo obavezno za sva pravna lica i preduzetnike. Od 18. jula 2020. godine, na Portalu LPA (lpa.gov.rs) omogućeno je elektronsko podnošenje prijava  na Obrascu 1 za 2019. i 2020. godinu. Koliku taksu ćete plaćati osim od delatnosti, zavisi i od toga da li ste klasifikovani kao veliko, srednje, malo ili mikro pravno lice ili preduzetnik. Na osnovu ova dva parametra, određuje se godišnja eko taksa. Recimo preduzetnici, koji malo zagađuju platiće 5000 dinara.Potpisan i popunjen obrazac predajete u jedinici lokalne samouprave, koja donosi rešenje po kojem ćete plaćati eko taksu. Detaljnije na blogu Pausal.rs.

Srbija

Institicije ćute, šta kažu pravnici o Vučićevom poklonu Putinu

Javnost u Srbji još uvek nije dobila odgovore na pitanja o ikoni "Isus Svedržitelj", koju je predsednik Srbije nedavno darovao ruskom predsedniku, piše list Danas. Relevantne državne institucije i organi već tri nedelje ne odgovaraju na njihova pitanja odakle ikona dolazi i koja je njena prava vrednost."Ukoliko bi se radilo o ikoni koja ne predstavlja nacionalno blago, u tom slučaju je ona potpuno neregistrovana. Onda se postavlja pitanje njene autentičnosti i da li se radi o nekom falsifikatu danas sačinjenom. To je vlasništvo države Srbije i ne može da sa tim radi ko šta hoće", kategoričan je advokat Vladimir Horovic.On navodi da je za sve slike, pa i za tu ikonu, potrebna posebna dozvola Zavoda za zaštitu spomenika kulture, a zatim saglasnost autora ukoliko je živ ili njegovih naslednika.Prema navodima Republičkog zavoda za zaštitu spomenika kulture, jedine državne institucije koja se tim povodom oglasila, dozvola za iznošenje dela iz zemlje nije bila neophodna jer ikona nije zaštićeno kulturno dobro."Vi ne možete ni kamenčić iz Viminacijuma da iznesete ili date van zemlje ako nema odluke Vlade o tome. Svuda je zakon isti, postoje i Uneskova pravila", navodi advokat Marko Nicović, nekadašnji načelnik beogradske policije.On dodaje da nije moguće da jedna ikona ne bude zaštićena kao kulturna vrednost, jer se u suprotnom radi o kopiji."A kopija se ne poklanja nikada, posebno ne kao državnički pokolon. Sigurno neće Putin pokloniti "babušku" sa pijace. Takav poklon mora da ima neku vrednost", ocenjuje Nicović.Danas podseća da odgovori na pitanja nisu stigli ni iz kabineta predsednika ali ni iz nadležnog Ministarstva kulture.Poreklo ikone, njena vrednost kao i gde je bila do sada i dalje su otvorena pitanja.Poznavaoci umetničkih dela inače nisu saglasni u vezi sa realnom vrednošću te ikone.Prema pisanju Danasa, priča o "Isusu Svedržitelju" najbolje opisuje način kako aktuelna vlast komunicira sa medijima.