Žene teže profesionalnoj i finansijskoj nezavisnosti, a njihova glavna motivacija u Srbiji za pokretanje sopstvenog biznisa je želja za povećanjem prihoda (55 odsto), pokazalo je novo istraživanje kompanije Visa o ženskom liderstvu i preduzetništvu u Istočnoj i Jugoistočnoj Evropi, Centralnoj Aziji i Kavkazu.
Istraživanje koje je sprovela asocijacija Emerging Europe u okviru kampanje „She’s Next“ ukazuje da žene-lideri u regionu imaju veliko interesovanje za digitalni marketing i društvene mreže i da svoje poslovanje prenose na međunarodni nivo.
Studija takođe pokazuje da preduzetnice u Srbiji očekuju rast svog biznisa u naredne dve godine, navodi se u saopštenju.
„Kako je rekla jedna od naših sagovornica, ženama je teže da prikupe novac. Ali, to je samo jedan od višestrukih izazova sa kojima se preduzetnice suočavaju“, rekao je Endru Vrobel, jedan od osnivača partnera Emerging Europe.
U ovom istraživanju želeli smo da istražimo žensko preduzetništvo što je detaljnije moguće i da razumemo sve potencijalne prepreke koje bi mogle da utiču na biznise i start-up preduzeća koje žene osnivaju, rekao je on.
PKS: 2023. JE GODINA ŽENSKOG PREDUZETNIŠTVA
Takođe, želeli smo da istražimo njihove potrebe, kao i potencijalna rešenja, kako je dodao, koja bi mogla da ih osnaže i pomognu njihovim poslovima da napreduju i rastu na međunarodnom nivou.
Većina preduzeća u vlasništvu žena u Istočnoj i Jugoistočnoj Evropi, Centralnoj Aziji i na Kavkazu (84 odsto) ne prelazi međunarodne granice, ali su preduzetnice spremne da uče o poslovanju u inostranstvu.
Vodeći sektori u kojima posluju preduzeća u vlasništvu žena su beauty i wellness industrija (17 odsto), trgovina (12 odsto), poljoprivreda i industrija hrane (12 odsto), obrazovanje (osam odsto) i PR i marketing (sedam odsto).
Dve trećine preduzetnica ne koristi eksterno finansiranje, dok tri četvrtine nema zaposlene. Oko 35 odsto preduzeća u vlasništvu žena u regionu osnovano je sa ulaganjem manjim od 1.000 američkih dolara. Samo jedna od 10 žena zapošljava više od pet ljudi.
Preko 800 preduzetnica na velikom She’s Next edukativnom događaju kompanije Visa
„Od početka 2019. godine, program She’s Next se bavio osnaživanjem žena i pomaganjem liderki da se dalje razvijaju i napreduju“, rekla je Vira Platonova, viša potpredsednica i regionalna menadžerka kompanije Visa za CISSEE region koji obuhvata 17 zemalja.
Zato je veoma važno da kompanija Visa upozna specifične potrebe i brige žena preduzetnica u zemljama u kojima je inicijativa aktivna, rekla je ona.
„Srećni smo što vidimo da žene lideri u Srbiji i celom regionu Istočne i Jugoistočne Evrope, Centralne Azije i Kavkaza postepeno prelaze na e-trgovinu i uživaju u praktičnim i pouzdanim digitalnim plaćanjima. Iskoristićemo rezultate istraživanja da kreiramo još dodatnih inicijativa koje promovišu rodnu inkluzivnost u regionu“, istakla je ona.
She’s Next zajednica u Srbiji već broji više od 4.700 članica, ali se nadam da će ih biti sve više kao i da će one sa svojim biznisima biti sve vidljivije u javnosti kako bi poslužile kao inspiracija drugima, izjavio je Vladimir Đorđević generalni direktor kompanije Visa za Jugoistočnu Evropu.
„Mnoge dame imaju zaista sjajne ideje i ambiciju, ali ih koči bojazan da neće biti uspešne ili da će naići na nerazumevanje“, rekao je Đorđević.
Glavni zaključci ovog istraživanja su da žene teže profesionalnoj i finansijskoj nezavisnosti.
Glavni izvori motivacije za žene da započnu svoj posao su želja za povećanjem prihoda (50 odsto), spremnost da rade za sebe (31 odsto) i ispunjenje sna (21 odsto). U Srbiji, glavna motivacija je želja za povećanjem prihoda (55 odsto), navodi se u saopštenju.
Preduzetnice gotovo podjednako brinu o svom poslovnom i privatnom životu. Ispitanice su navele poslovni neuspeh (29 odsto), pogoršanu finansijsku situaciju (27 odsto) i zanemarivanje porodice i dece (25 odsto) kao jedne od najvećih problema.
Žene u Srbiji najviše brinu da će doći do poslovnog neuspeha (30,8 odsto), dok je na drugom mestu, takođe, pogoršanje finansijske situacije (27,1 odsto), piše u saopštenju.
Preduzeća u vlasništvu žena bore se da opstanu i prikupe dovoljno sredstva. Žene preduzetnice se suočavaju sa izazovima kao što su visoka konkurencija (40 odsto), prikupljanje kapitala (32 odsto) i nepovoljni uslovi poslovanja (31 odsto).
Ispitanice iz Srbije označile su da su najveći izazovi otvaranja i vođenja preduzeća u Srbiji bili nepovoljni uslovi poslovanja (43,8 odsto), prikupljanje kapitala (40,8 odsto) i visoka konkurencija (35,4 odsto).
Preduzetnice žele da uče o online poslovanju. Primarne veštine koje učesnice u istraživanju žele da steknu su kreiranje strategija za sticanje dodatnih sredstava (47 odsto), digitalni marketing i društvene mreže (37 odsto), e-trgovina (24 odsto) i razvoj međunarodnog poslovanja (21 odsto). U Srbiji je takođe visoka želja za kreiranjem strategija za sticanje dodatnih sredstava (46,3 odsto), dok je na drugom mestu digitalni marketing i društvene mreže (44,2 odsto).
Preduzeća u vlasništvu žena koriste gotovinu za plaćanje zaposlenima i dobavljačima, ali imaju tendenciju da instaliraju POS terminale za kupce. Studija je pokazala da 42 odsto preduzetnica plaća svoje zaposlene i dobavljače u gotovini, dok 37 odsto preferira plaćanje karticama. U Srbiji 37 odsto žena koristi gotovinu, dok 25,4 odsto koristi bankovni transfer, a na trećem mestu je plaćanje karticama (19,6 odsto).
Ispitivanje o kupcima pokazalo je su elektronska plaćanja daleko popularnija: 37 odsto ispitanica je navelo plaćanje karticama kao najčešći način plaćanja njihovih roba i usluga, a 42 odsto je reklo da više voli da im klijenti plaćaju karticom. Poređenja radi, 35 odsto preduzetnica reklo je da njihovi klijenti češće plaćaju gotovinom, a samo 28 odsto preferira da se klijenti drže gotovine. U Srbiji preovladava gotovinsko plaćanje (45,4 odsto).
Istraživanje je urađeno onlajn anketiranjem i u anketi je učestvovalo 2.000 vlasnica preduzeća ili samostalnih privrednica u 11 zemalja, uključujući Srbiju.
Istraživanje se sastojalo i od 75 detaljnih intervjua i fokus grupa. Rezultati pružaju profil prosečne žene preduzetnice iz regiona i omogućiće zainteresovanim stranama da razumeju poteškoće i izazove sa kojima se žene suočavaju dok grade svoju karijeru, saopštila je kompanija Visa. Sledeća faza partnerstva kompanije Visa i Emerging Europe — koja ima ambiciozan cilj da ujedini preduzetnice širom regiona u okviru zajednice She’s Next — jeste da im pruži platformu za komunikaciju, mentorstvo, razmenu iskustava i proširenje vidika za njihova preduzeća.
Kompanija Visa je svetski lider u digitalnom plaćanju, omogućavajući platne transakcije između potrošača, trgovaca, finansijskih institucija i državnih organa u više od 200 zemalja i teritorija. Naša misija je da povežemo svet preko najinovativnije, najpovoljnije, najpouzdanije i bezbedne mreže plaćanja, omogućavajući pojedincima, preduzećima i privredama da napreduju, navodi se u saopštenju ove kompanije.
Emerging Europe je centar za rast sa sedištem u Londonu koji osnažuje javne i privatne organizacije da rastu i šire se na međunarodnom nivou.
„Naša misija je da podstaknemo održivi rast u Evropi u nastajanju. Mi smo partner za one koji žele da se kreću ili rastu u regionu. Kroz dubinsku analizu, tržišnu inteligenciju, istraživanje, programe i zanimljiv sadržaj pomažemo preduzećima, vladama i organizacijama civilnog društva da napreduju. Pružamo im ciljani uvid, pristup ključnim zainteresovanim stranama i podacima za donošenje ispravnih poslovnih odluka. Naša onlajn platforma, Emerging Europe, je najistaknutiji svetski izvor analiza na engleskom jeziku o regionu“, navodi se u saopštenju.