
Najbolje kripto menjačnice
Trgovanje kriptovalutama je u Srbiji i svetu postalo veoma popularno poslednjih godina. Kako trgovanje kriptovalutama nosi sa sobom određeni rizik, mnogi se pitaju koje su to najbolje kripto menjačnice u sve...
Jedna od gorućih tema ne samo u domaćoj već i u svetskoj javnosti jeste upotreba litijuma i litijum-jonskih baterija. Litijumske baterije su revolucionalizovale gotovo svaki aspekt naših života – pomoću njih se lakše krećemo, komuniciramo, učimo i povezujemo. Ako stavimo na stranu pametne telefone, postavlja se pitanje gde se koriste litijumske baterije i zašto su nam toliko neophodne.
Litijum-jonske baterije su punjive baterije koje su značajno doprinele našoj mobilnosti ali pored električnih automobila i pametnih telefona, litijumske baterije su našle svoju primenu u mnogim industrijama i sektorima.
Kao što možete i pretpostaviti, litijumske baterije su svoju najveću primenu našle u elektronskim uređajima. Od mobilnih telefona do pametnih satova, laptopova i zvučnika, gotovo svi uređaji koje nazivamo pametnim u sebi imaju neki tip litijumske baterije. Velika gustina energije koju ima litijumska baterija joj omogućava brzo punjenje i dugo pražnjenje, zbog čega je ova baterija toliko efikasna i popularna.
Jedan od glavih uzročnika litijumske groznice jeste upravo proizvodnja baterija za elekrične automobile. Prema podacima Međunardone Agencije za Energiju (IEA) u 2023. godini potražnja za električnim baterijama je porasla za 40 odsoto u odnosu na 2022., a 95 odsto tog rasta čine baterije na električnim automobilima.
Globalno tržište električnih automobila je bilo 500 milijardi dolara a procenjuje se da bi ta cifra mogla da dostigne 671 milijardi u 2024. godini kako navodi konsultantska firma Fortune Busines Insight.
Kako rudarenje litijuma nigde više nije unosno, što utiče na ponudu i potražnju ovog metala, sve je veća potreba da se nađe zamena za litijumske baterije. Ipak, u oblasti transporta, litijumske baterije za električne bicikle su se pokazale kao vrlo povoljne, lagane i brze za punjenje. Takođe, litijumske baterije za skutere postaju sve popularnije poslednjih godina, što je još jedna od stavki koja utiče na njihovu sve veću potražnju.
Litijumske baterije postale su neophodne za razne električne uređaje koje služe za transport. Električni trotineti koji su lagani za upravljanje i nošenje postali su jedan od popularnih vidova prevoza u našim gradovima. Upravo zbog svoje lakoće i brzine punjenja mnogi se odlučuju da električni trotinet koriste u urbanim sredinama.
Takođe, svedoci smo i popularnosti upotrebe ekoloških autobusa u gradskom javnom prevozu. Upotreba ovih autobusa bi trebalo da smanji emisiju štetnih gasova i doprinese održivijem javnom prevozu. Ipak, u praksi se to teško dešava. Implementacija električnih autobusa u gradski prevoz ide nešto sporije, što zbog cene samih autobusa, što zbog infrastrukture (stanice za punjenje) koja ih prati.
Sa druge strane manji uređaji imaju mnogo veće prednosti od litijumskih baterija. Recimo upotreba litijumskih baterija na električnim invalidskim kolicima omogućava lakše i brže punjenje, dok baterija traje mnogo duže, što omogućava korisnicima veću slobodu i mobilnost.
Vojna industirja koristi litijumske baterije za široki spektar uređaja i opreme. Bespilotne letelice, taktička vozila, rakete, komunikacioni uređaji i noćni dvogledi samo su neki od uređaja kojima su neophodne litijumske baterije. Upotreba litijum-jonskih i baterija na bazi litijuma, nikla i kobalta u vojnoj industriji na globalnom nivou je prešla 1,4 milijarde u 2023 godini, kako navodi istraživački portal Grand View Research. Predviđa se da će ta cifra dostići kombinovanu godišnju stopu rasta od 4,11 odsto u periodu od 2024. do 2030.
Kako potreba za obnovljivim izvorima energije u svetu i Evropi raste tako raste i potreba za rešavanjem problema njenog skladištenja. Solarna energija i električna energija dobijena iz vetroparkova pre dolaska litijumskih baterija su bile slabo zastupljene zbog problema skladištenja te energije. Zapravo za širu primenu energije iz obnovljivih izvora bilo je neophodno imati bateriju dovoljno dobru da skladišti energiju dobijenju tokom sunčanih ili vetrovitih dana. Litijumske baterije za solarne panele omogućavaju lako skladištenje te energije, koja potom može da se koristi u zimskim danima.
Iako svi znamo da litijumske baterije u avionu mogu da eksplodiraju, zbog čega su neki uređaji zabranjeni da se unesu u kabinu, neupitna je upotreba ovih baterija u svemiru. Većina satelita se napaja litijum-jonskom baterijom. Ove baterije daju dosta energije, traju dugo i lagane su zbog čega se koriste na svemirskim stanicama.
Litijumske baterije su revolucionalizovale naš svet u pogledu tehnike, elektronike, transporta i generalne mobilnosti, ali možda najznačjanija primena litijumskih baterija jeste u medicini. Nekada nezamisliva medicinska postignuća su sada moguća zahvaljujući ovim baterijama.
Široka je primena litijumskih baterija u medicini – od pejsmejkera, defibrilatora do insulinskih pumpi, litijumske baterije su u mnogim ljudima omogućile kvalitetniji život. Njihova dugotrajnost, velika gustina energije i mogućnost da napajaju vrlo male uređaje je ono što ih čini toliko revolucionarnim.
Ukoliko vidite da neki aparat radi bez kabla i ima u sebi bateriju koja može da se puni, on najverovatnije ima neku vrstu litijumske baterije. Od usisivača do četkica za zube, litijumske baterije se nalaze svuda. Ove baterije su toliko u upotrebi da bi nam svakodnevni život bez njih bio nezamisliv.
Pored velikih prednosti koje su ove baterije donele, postoje i brojne mane koje počinju da nadjačavaju sve benefite koje one pružaju. Jedna od glavnih mana ovih baterija je upravo litijum koji se u njima koristi. Rudarenje litijuma je skupo i jako štetno za okolinu.Takođe, ovaj metal se jako teško skladišti i reciklira što je još jedan od njegovih kobnih uticaja.
Iako se ltijum najviše koristi za proizvodnju baterija za električne automobile, litijumske baterije u ovoj upotrebi su se pokazale kao nestabilne, lako zapaljive i skupe za proizvodnju. Jedna od značajnih mana je predviđena nestašica litijuma, koja bi mogla postati problem već 2025. godine. Ova situacija može negativno uticati na dalji razvoj zelene energije i električnih automobila.
Međutim, istraživanja o alternativama litijumskim baterijama nude rešenja koja su ne samo jeftinija, već i mnogo održivija, što može otvoriti nove puteve ka održivoj mobilnosti.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Trgovanje kriptovalutama je u Srbiji i svetu postalo veoma popularno poslednjih godina. Kako trgovanje kriptovalutama nosi sa sobom određeni rizik, mnogi se pitaju koje su to najbolje kripto menjačnice u sve...
Kineska kompanija CATL (China’s Contemporary Amperex Technology), najveći svetski proizvođač baterija za električna vozila, predstavila je nadograđenu bateriju za koju kaže da obećava još veći domet od ko...
Dok se cene usluga i proizvoda na tržištu sve češće menjaju i po nekoliko puta godišnje uprkos važećim ugovornim obavezama, A1 Srbija svojim korisnicima pruža stabilnost i sigurnost. Svi novi i postojeći kor...
Podaci Narodne banke Srbije pokazuju da je tokom 2024. goddine obavljeno rekordnih 82,4 miliona internet kupovina u Srbiji, 225.000 svakog dana, što je povećanje od 39,2 odsto u odnosu na prethodnu godinu. M...
Finansijski izveštaj za 2024. godinu pokazuje da je iza Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) "Beograd" još jedna loša godina....
Predsednik Srbije se na početku društveno-političke krize i masovnih protesta, pre šest meseci, a nakon pada nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu, 1. novembra prošle godine, isticao predlaganjem studentima, opoziciji i, u načelu, kritičkoj j...
Istorijskih događaja je za Novi Sad od 1. novembra odavno previše, a šta tek reći za njegov Univerzitet, koji je kičmena moždina ovog grada? Nekada u javnosti prepoznat pre svega po izvrsnim profesorima, stručnjacima i studentima, velikom...
Kako N1 saznaje, ispred kuće inspektora Dušana Mitića u Zemunu napadnuto je njegovo obezbeđenje, odnosno uniformisani policajac....
U subotu sam se zatekao u tazbini, u Grubišnom Polju, a to je mirna i dosadna varoš u trianglu Daruvara, Bjelovara i Virovitice. U tazbini se uvek dobro jede, inače sedim, pušim, čitam i upoređujem koji okolni petao lepše kukuriče. Spojilo se lepo i korisno jerbo su tada srps...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVEОбавештења