Srbija

Srbija

Još nema rešenja za plaćene đačke ekskurzije

Đački turizam je, takođe, izuzetno pogođen, te je njihov predlog da se školama da nekoliko smernica.- Predlažemo da se sva dogovorena putovanja realizuju kad se steknu uslovi, a najkasnije do kraja 2020. godine, da se ova putovanja ne otkazuju i da škole ne aktiviraju menice agencija jer bi to dovelo u pitanje njihov opstanak. Kako bi sve navedeno moglo pravno da se zaokruži, potrebno je da Ministarstvo prosvete odobri potpisivanje aneksa ugovora koji bi obezbedio nove termine i uslove putovanja, kao i da smanji ustanovljeni minimalan broj dece po odeljenju za realizaciju ekskurzija i nastave u prirodi - kažu u UTAS-u.

Srbija

NBS ostvarila neto dobit u 2019. godini

NBS ostvarila neto dobit u 2019. godiniNarodna banka Srbije je u 2019. godini ostvarila ukupnu dobit posle oporezivanja od 37,2 milijardi dinara.a dan 31. decembar 2019. godine Banka ima 2.390 zaposlenih (31. decembar 2018. godine: 2.348 zaposlenih).Neto prihod od kursnih razlika i efekata ugovorene valutne klauzule iznosio je 24.5 mlrd u odnosu na 17,3 mlrd u prethodnoj godini.ovni cilj Banke je postizanje i održavanje stabilnosti cena. Pored osnovnog cilja, Banka ima za cilj i očuvanje i jačanje stabilnosti finansijskog sistema, kao i da, ne dovodeći u pitanje ostvarivanje navedenih ciljeva, podrži sprovođenje ekonomske politike Vlade RS, poslujući u skladu s načelima tržišne privrede.Banka obavlja sledeće funkcije:– utvrđuje i sprovodi monetarnu i deviznu politiku;– upravlja deviznim rezervama;– utvrđuje i sprovodi, u okviru svoje nadležnosti, aktivnosti i mere radi očuvanja i jačanja stabilnosti finansijskog sistema;Zlato u aktivi banke procenjuje se na 158 miliajrdi dinara i skoro je duplirano u odnosu na 87,7 milijardi u 2018, godini. skladu sa Zakonom, posle dostizanja iznosa minimalnog osnovnog kapitala (iz stava 3. člana 77), i iznosa posebnih rezervi (iz stava 4. člana 77), dobit koja nije proistekla iz kursnih razlika i revalorizacionih rezervi, Banka raspodeljuje 70% u korist budžeta Republike Srbije rema Zakonu, Banka ne može odobravati kredite, pozajmice, prekoračenja po računu ili druge vidove kreditnih olakšica Republici Srbiji, autonomnoj pokrajini ili jedinici lokalne samouprave, javnim preduzećima i drugim pravnim licima čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave, odnosno u kojima Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave imaju kontrolno učešće, niti može davati garancije za izmirenje obaveza tih subjekata ili na drugi način obezbeđivati izmirenje njihovih obaveza.

Srbija

Ima li direktora u javnim preduzećima

Kad je direktor javnog preduzeća u v. d. stanju, on nema kapacitet da misli dugoročno, jer uvek može biti smenjen. Najopasnija posledica nezakonitog v. d. stanja, naročito u slučajevima kada su prekoračeni maksimalni zakonski rokovi za takvo stanje, jeste to što su sve odluke takvih direktora nezakonite – počev od banalnih odluka o zapošljavanju ili raskidu radnog odnosa, pa do ugovora koji mogu vredeti milione evra.Od 33 preduzeća koja obavljaju delatnost od opšteg interesa, što znači da se na njih odnosi Zakon o javnim preduzećima, na čelu njih 20 nalaze se vršioci dužnosti direktora. Ovo svojevrsno v. d. stanje u kome se nalazi javni sektor (zato što i u državnim organima nezanemarljiv broj funkcionera je u v. d. stanju) u potpunosti je suprotno profesionalizaciji i korporativizaciji javnih preduzeća o kojima se već najmanje pola decenije govori kao o prioritetu u ekonomiji. I ova godina je slično počela, sa najavama kako će reforma javnih preduzeća biti tema nakon izbora i u fokusu buduće vlade „jer će reforma omogućiti da javna preduzeća pružaju bolju i kvalitetniju uslugu građanima, ali i uticati na ekonomski rast zemlje“ (premijerka Ana Brnabić 17. januara 2020). Ona je ocenila da se nije išlo u reformu javnih preduzeća, jer se Vlada bavila drugim reformama, stečajevima i privatizacijama RTB Bor, Galenike, Železare... Ta reforma o kojoj je govorila predsednica Vlade izgleda da ne podrazumeva odvajanje partijskih uticaja od javnih preduzeća, inače velikog i bitnog dela srpske privrede. Naime, predsednik Srbije Aleksandar Vučić je, odgovarajući na pitanje da li će se država konačno pozabaviti izborom direktora na konkursima nakon prigovora predstavnika MMF-a, odgovorio: „Ne dam, ja ne dam. E pa zato što bi ti raspušteni direktori ponovo da naprave neprivlačan privatni sektor i da sve pozapošljavaju u  javni sektor. I da to ne može privatnik da izdrži. Sve je sistem spojenih sudova“, rekao je Vučić na TV Prva odgovarajući na pitanje da li će se ukinuti v. d. stanje direktora javnih preduzeća, dodajući da ne voli v. d. stanje, nego disciplinu i odgovornost.Zanimljivo ili pre neverovatno zvuči izjava predsednika, s obzirom na to   da je nedvosmisleno i direktno protivzakonito da javna preduzeća vode vršioci dužnosti direktora duže od jedne godine. Dva puta je menjan Zakon o javnim preduzećima, 2012. i 2016, uvek najavljujući obračun sa javnim preduzećima i uvođenje reda i profesionalnosti, ali možda je bilo malo previše očekivati od vlasti da zakon sprovede, kao što je iluzorno očekivati od koze da sačuva kupus.Opet je ovu temu pokrenuo Stiven Ndegva, šef kancelarije Svetske banke u Srbiji. „Imamo vršioce dužnosti direktora koji vode javna preduzeća, iako je Zakon o javnim preduzećima jasan po tom pitanju kako se biraju direktori i koliko dugo mogu biti vršioci dužnosti. Oni imaju skraćen horizont prilikom odlučivanja, a takođe imaju i zakonska ograničenja u postupanju. Treba da se odrede pokazatelji performansi i da se prema njima određuje da li će direktori ostati na čelu javnih preduzeća ili ne“, poručio je Ndegva. Prema njegovim rečima, velika državna preduzeća loše utiču na konkurenciju, s jedne strane zato što su tako velika, a s druge što država može da ih zaštiti od tržišta, da odredi cene itd. „Oko 60 odsto subvencija je dato državnim preduzećima, a ona su stvorila oko 20 odsto dodate vrednosti. To nije baš efikasno korišćenje sredstava“, ocenio je Ndegva, rekavši da su prošle godine javna i državna preduzeća koštala državu 300 miliona evra. To je bolje od milijardi koje su slupane u javna preduzeća tokom svetske ekonomske krize, ali i dalje je gubitak za budžet i za društvo.Dve trećine direktora su v. d.Umesto da budu izabrani na konkursima, kako nalaže zakon, dve trećine direktora javnih preduzeća Vlada Srbije je imenovala kao vršioce dužnosti. Na ovaj način na najviše pozicije u javnim preduzećima i državnoj upravi dolaze politički birani i lako smenjivi kadrovi, koji neretko ne ispunjavaju ni osnovne uslove predviđene zakonom.Još u februaru 2017. godine raspisani su konkursi za izbor direktora javnih preduzeća Putevi Srbije, Koridori Srbije, Državna lutrija Srbije i četiri nacionalna parka. Tri godine kasnije ova preduzeća i dalje vode vršioci dužnosti. Među svim brojnim v. d. direktora javnih i državnih preduzeća u Srbiji svakako je najdugovečniji Zoran Drobnjak koji je 2007. godine izabran za generalnog direktora JP Putevi Srbije, da bi od 2009. bio degradiran na vršioca dužnosti i tako sve do danas. Najveća i najvažnija kompanija u Srbiji je takođe pod upravom vršioca dužnosti. Milorad Grčić, mali privrednik iz Obrenovca je v. d. direktora EPS-a od oktobra 2016. godine, a pre toga je četiri godine bio direktor rudnika uglja „Kolubara“. Ali ova kompanija je mnogo duže u v. d. stanju. Prethodni direktor Aleksandar Obradović je bio vršilac dužnosti od 2012. do 2014, kada je na konkursu izabran za direktora, ali to redovno stanje je potrajalo svega dve godine. I druga značajna javna preduzeća poput JP Pošta Srbije vodi vršilac dužnosti, a to što su neka reorganizovana i iz statusa javnog preduzeća prešla u akcionarska društva nije promenilo praksu, pa recimo tri od četiri akcionarska društva nastala od Železnica Srbije vode vršioci dužnosti, dok četvrto i nema direktora, jer je prethodni osumnjičen za korupciju i nalazi se u pritvoru.Ovom pojavom se svojevremeno bavila i Transparentnost Srbija, a Nemanja Nenadić, programski direktor ove organizacije, kao glavni razlog za višegodišnje trajanje v. d. stanja u javnim preduzećima vidi to što očigledno nije postojala iskrena volja da se izvrši profesionalizacija upravljanja u javnom sektoru Srbije. „Tu javna preduzeća nisu jedinstveni primer, već je veoma slična situacija i u javnoj upravi (na primer, vršioci dužnosti pomoćnika ministara) a i u mnogim javnim ustanovama. Izgleda da je zakonska reforma, i ona iz 2012. i ona iz 2016. bila motivisana pre svega željom da se udovolji preporukama međunarodnih finansijskih institucija koje prate reformu javnih preduzeća, a ne istinskom željom da se upravljanje učini nezavisnijim od svakodnevne volje političkih moćnika. Međutim, taj pritisak očigledno nije bio dovoljno snažan, ne samo da se ostvari puna profesionalizacija, već ni da se formalno ispune zakonske obaveze“, objašnjava Nenadić. Odluka uvek pripada političarimaJavna preduzeća su pod upravom države. Vlada bira direktore, postavlja članove nadzornih odbora, donosi dokumenta i zakone kojima posredno upravlja poslovanjem javnih preduzeća. Postavlja se pitanje zašto se onda ne izaberu direktori i umesto njih se postavljaju vršioci dužnosti.„Na prvi pogled, može se postaviti pitanje zbog čega Vlada ne postavi nakon konkursa osobe koje imaju političku podršku, budući da konkursi nisu nepremostiva prepreka za tako nešto. Naime, krajnja odluka pripada političarima, tako da su kandidati koji nemaju takvu podršku prilično obeshrabreni da se uopšte jave na konkurs. Međutim, kako bi i tako postavljeni direktori mogli da se na neki način otrgnu kontroli, a razloge za njihovo razrešenje bi trebalo obrazložiti nekim ozbiljnim propustom, na primer u pogledu neostvarivanja programa rada preduzeća, očigledno je da se Vlada Srbije opredelila za to da zadrži v. d. stanje, koje joj omogućava da vršioce dužnosti smeni bez ikakvog obrazloženja u slučaju da se ne pokažu kao dovoljno poslušni i da na njihova mesta postavi nekog drugog“, napominje Nenadić.I Milojko Arsić, profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu, smatra da je to način da se ostvari veći uticaj na javna preduzeća od strane partijskih struktura vladajuće stranke.„To su pre svega neformalni uticaji koji se mogu lakše ostvariti ukoliko je direktor vršilac dužnosti. To je posledica partizacije države, pa i javnih preduzeća. Napravljen je korak unazad u profesionalnom menadžmentu javnih preduzeća. Čini se da je sada partijska lojalnost iznad svega. A motivi su jasni, javna preduzeća raspolažu velikim resursima i preko njih se oni mogu raspodeljivati preduzećima bliskim vladajućoj partiji, a i zapošljavaju veliki broj ljudi što opet služi partijskom zapošljavanju. Neko ko je izabran na konkursu bi možda rekao da neće to da radi, ali ovako je lako smenjiv“, ocenjuje Arsić, dodajući i da ljudi na tim pozicijama često ne bi ni trebalo da budu na mestu generalnih direktora javnih preduzeća.Kada je početkom 2015. godine zaključen stendbaj aranžman sa Međunarodnim monetarnim fondom, program se bazirao na tri stuba: makroekonomska stabilizacija, privatizacija i strukturne reforme i reforme javnih preduzeća.Saša Ranđelović, profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu, ističe da je fiskalna konsolidacija i stabilizacija javnih finansija očigledan uspeh. U privatizaciji su napravljeni ozbiljni pomaci prodajom RTB-a Bor, Železare Smederevo, Galenike, koncesijom Aerodroma, pa i nedavno Komercijalne banke.„Što se tiče strukturnih reformi i reformi javnih preduzeća, tu je urađeno malo toga na unapređenju efikasnosti i produktivnosti i korporativnog upravljanja. Zakon je dao solidan okvir, a ta preduzeća upravljaju ogromnim resursima, budžetima, imovinom. Tim pre je važno da se time upravlja na pravi način. Recimo godišnja amortizacija EPS-a je 40 milijardi dinara. To je oko jedan odsto BDP-a. Zamislite samo da se toliko investira svake godine. Međutim, u tom delu je urađeno najmanje od ova četiri segmenta. U Železnicama je čini se najviše urađeno na reformi, prevedena je u akcionarsko društvo. Najavljuje se i prelazak EPS-a iz JP u AD, ali kao što se može videti iz primera Telekoma, koji takođe nije javno preduzeće već akcionarsko društvo, pravna forma nema mnogo efekta ako se ne obezbedi suštinski profesionalni menadžment“, ukazuje Ranđelović.Stručnjaci su jednoglasni da ljudi na poziciji vršioca dužnosti nisu skloni da razmišljaju dugoročno, a to utiče na investicije.„Neko izabran na pet godina bi pokušao da uradi nešto za preduzeće, nešto važno, ali ovako kad zna da svakog časa može biti smenjen, to je teško“, napominje Arsić.Slično razmišlja i Nemanja Nenadić, direktor Transparentnosti Srbija.„Ne možemo nikada znati šta bi bilo kad bi bilo, odnosno u kojoj meri bi profesionalni direktori bolje radili svoj posao od sadašnjih vršilaca dužnosti. S obzirom na nesigurnost njihovog položaja, može se pretpostaviti da je rad javnih preduzeća pod njihovom upravom takav da su spremni da žrtvuju dugoročne interese preduzeća i ostvarivanje programa rada, zarad ispunjavanja nekih kratkoročnih ciljeva političara kojima duguju zahvalnost za svoje mesto. Najopasnija posledica nezakonitog v. d. stanja, naročito u slučajevima kada su prekoračeni maksimalni zakonski rokovi za takvo stanje, jeste to što su sve odluke takvih direktora nezakonite – počev od banalnih odluka o zapošljavanju ili raskidu radnog odnosa, pa do ugovora koji mogu vredeti milione evra“, upozorava Nenadić.

Srbija

Mali: 100 evra penzionerima i socijalno ugroženima, ostali da traže

Ministar finansija Siniša Mali izjavio je večeras na TV Pink da će bespovratna novčana pomoć od 100 evra automatski biti isplaćena svim 1,7 miliona penzionera i za 200.000 korisnika novčane socijalne pomoći.Kako je kazao, oni će dobiti novac automatski odmah po okončanju vanrednog stanja, a onda će se preostalim punoletnim građanima dati mogućnost da se prijave hoće li ili neće tih 100 evra. Mali je u jednom trenutku rekao i da će isplata početi nakon 15. maja. „Ako im treba 100 evra, samo jednim telefonskim pozivom na kol centar ili online da se prijave i tih 100 evra će odmah dobiti“, kazao je ministar Mali i dodao da je proteklih dana bilo ljudi koji su rekli da im ne treba.On je najavio da se sutra biti usvojena uredba kojom će biti regulisana dodela  pomoći od 100 evra  i da je taj novac predviđen rebalansom budžeta.Mi ovako pokazujemo našu snagu javnih finansija, kazao je ministar. Podsećamo, Fiskalni savet kritikovalo je plan vlade da bespovratnu pomoć dodeli svima jer će ta mera koštati budžet skoro 600 miliona evra, kojima budžet ne raspolaže.Kako je ocenio Savet, ova mera je ekonomski neefikasna jer ne može da utiče na osetno i održivo ubrzanje domaće privrede, socijalno nefokusirana jer najveći deo sredstava nije usmeren ka objektivno materijalno ugroženim građanima kojima je potrebna finansijska pomoć i fiskalno neodgovorna jer nameće dodatno i veliko zaduženje zemlje u godini u kojoj će i fiskalni deficit i javni dug imati snažan rast.Ministra je kazao i da je paket ekonomskih mera za podršku privredi zbog krize izazvane koronavirusom  vredan 608,3 milijarde evra što je pola  bugžeta Srbije ili 11 odsto BDP. To znači da je planirano da će se svi punoletni građani dobiti bespovratnu pomoć. 

Srbija

Medicinski saveti na DokTok platformi

Građani širom Srbije imaće priliku da od 27. aprila tokom trajanja vanrednog stanja besplatno obave brze i lake konsultacije sa lekarom putem DokTok-a, prve platforme za onlajn medicinsko savetovanje....

Srbija

Tri petine domaćih IT kompanija oseća negativne efekte COVID-19

Većina startapa i digitalnih kompanija već oseća negativne posledice pandemije COVID-19, dve trećine startapa beleži pad prodaje od preko 60%, a polovina digitalnih firmi i frilensera beleži pad prihoda veći od 30%, rezultati su Skenera digitalne privrede koji je danas predstavila Inicijativa "Digitalna Srbija". U izveštaju koji pokazuje prve rezultate istraživanja o uticaju koronavirusa na domaću digitalnu privredu navodi se da većina aktera na ovom tržištu ne planira otpuštanja, ali da 40% digitalnih kompanija i četvrtina startapa planira da zaposlenima usled krize umanji platu."Digitalni sektor je uglavnom pesimističan. Čak dve trećine digitalnih kompanija, 50% startapa i 46% frilensera misli da će se situacija još pogoršavati. Za sada, uslužne kompanije su pogođene više od onih koje prihoduju od prodaje svojih proizvoda...  Kada je reč o negativnim efektima COVID-19, podaci pokazuju da su domaće kompanije trenutno više pogođene od stranih", navodi se u istraživanju.Među frilenserima koji su doživeli negativne efekte 85% njih misli da će zbog posledica COVID-19 morati da traži alternativne načine prihoda. "Ovo je posebno zabrinjavajuće imajući u vidu da zaposlenost opada širom sveta, a da je Srbija među prvim zemljama u svetu po udelu stanovništva koji zarađuju na internetu, sa čak četiri frilensera na 1.000 stanovnika. Ipak, stručnjaci predviđaju ciklično negativan uticaj na frilensere uz strukturalno pozitivan uticaj koji se može očekivati na dugi rok", dodaje se u analizi.Skener digitalne privrede ukazuje su ove kompanije možda i najpripremljenije za rad na daljinu i od kuće, kao i da 10% digitalnog sektora vidi rast prihoda usled porasta tražnje za njihovim proizvodima tokom pandemije.Autori istraživanja naglašavaju da će digitalna privreda imati vrlo važnu ulogu u budućem ekonomskom poretku, kao i da je uticaj tehnoloških rešenja u periodima kriza, poput ove pandemije, "ogroman".Nebojša Đurđević, direktor Inicijative "Digitalna Srbija", ukazuje na važnost saznanja koja Skener digitalne privrede donosi svima onima koji rade u ovom sektoru privrede ili se bave njegovim razvojem, poput međunarodnih organizacija i državnih institucija."Na osnovu ovih informacija, svi relevantni igrači u digitalnom ekosistemu moći će da kvalitetnije planiraju svoje programe za oporavak digitalne privrede, ali i šire ekonomije. To je svakako ono što ćemo i mi u Inicijativi 'Digitalna Srbija' uraditi,” ističe Đurđević.

Srbija

Ko je dobio prve korona kredite od Fonda za razvoj

Fond za razvoj Srbije odobrio je juče prve kredite za likvidnost za 25 firmi u iznosu od 729 miliona dinara, kao deo garantne šeme države za pomoć privredi u krizi izazvanoj pandemijom koronavirusom. Ukupna vrednost kredita koje su ovih 25 preduzeća iz sektora mikro malih i srednjih preduzeća tražila bila je nešto više od 804 miliona dinara.Sva preduzeća dobila su kredite na 24 meseca sa kamatom od 1 odsto. Prema podacima objavljenim na sajtu Fonda, u Beogradu najveći kredit od 70 miliona dinara dobilo je preduzeće Coning, za obrtna sredstva i tekuću likvidnost.U jablaničkom okrugu, po 120 miliona dinara dobili su Džinsi iz Leksovca i kompanija za transport Jugprom. U južno-bačkom okrugu, 28 miliona dinara za likvidnost dobilo je preduzeće Bramar Plus, a  40 miliona Agromonterra.Za nabavku sirovina i plaćanje dobavljača, Ari Fruct iz Donje Kravarice dobio je 40 miliona, a  preduzeću Miralex Fruits iz Čačka odobreno je 20 miliona za plaćanje dobavljačima za smrznuto voće i povrće i isplatu plata.U nišavskom kraju, Alu holding je za nabavku materijala dobio kredit od skoro 25 miliona dinara, a Zlatni Timok iz Svrljiga kredit od 18 miliona dinara.Vlora Comm, firma za proizvodnju, trgovinu i građevinske usluge iz Preševa, može da računa na kredit od 30 miliona dinara.Janeks iz Brusa dobiće od države kredit od 10 miliona dinara.Kotleniku iz Lađevaca odobreno je 120 miliona dinara za tekuću likvidnost.Povoljne kredite dobilo je i pet preduzetnika u iznosu 25,6 miliona dinara. 

Srbija

Država najviše garantuje za kredite javnih preduzeća

Oko 1,5 milijardi evra ili 6,1 odsto ukupnog duga opšte države na kraju 2019. godine predstavljaju indirektne obaveze koje nastaju po osnovu izdatih garancija na kredite koje su uzeli javna preduzeća i lokalni organi vlasti. Najviše garancija izdato je za EPS, Puteve Srbije i grad Beograd, pokazuje analiza Parlamentarne budžetske kancelarije (PBK). Indirektne obaveze nastaju po osnovu državnih izdatih garancija na zaduživanje javnih preduzeća i jedinica lokalne samouprave. Državne garancije utiču na visinu javnog duga, kao i na visinu budžetskog deficita. (Do 2014. godine država nije prikazivala ove izdatke u bužetu, već su se one knjižila “ispod crte”. Od 2015. ova zaduženja se uključuju u obračun fiskalnog rezultata.)Najveći deo garancija odnosi se na javna preduzeća (1,3 milijarde), a potom na gradove i opštine (209 milona evra), dok 12 miliona otpada na preduzeća u kojima država ima udeo u vlasništvu.Najveći korisnici ovih garancija su javna preduzeća - EPS, Puteve Srbije, Železnice Srbije, Srbijagas i EMS. Među mešovitim preduzećima u kojima država Srbije ima vlasnički udeo nalaze se FIAT i JAT tehnika. Najviše garancija lokalnim jedinicama otpada na grad Beograd (189 miliona evra), Novi Sad (13 miliona evra) i Suboticu (7 miliona).Jedan deo ovih garancija se aktivira. Aktivirane garancije predstavljaju deo duga nekog javnog preduzeća, grada ili države koji je Republika Srbija preuzela na sebe kada javno preduzeće, grad ili opština nisu bili u stanju da ga vrate. Tokom 2019. godine aktivirano je 91,6 miliona evra na ime garancija u odnosu na 167 miliona u prethodnoj 2018. godini.Nivo indirektnih obaveza se smanjuje. Godine 2015. iznosio je 2,4 milijarde evra, a na kraju 2019. gdine iznosi 1,5 milijardi. U Revidiranoj fiskalnoj strategiji za 2020. godinu, Vlada Srbije najavljuje dalje smanjivanje državnih garancija, obrazlažući to povećanom svešću o rastućim fiskanim rizicima koji proizilaze iz izdatih garancija (moralni zahard).U strategiji se podseća da je izmenama zakona o javnom dugu zabranjeno  izdavanja novih garancija za kredite za likvidnost. Zašto će nam javni dug skočiti na 60 odsto BDP-a

Srbija

MMF: Vlada Srbije nije tražila pomoć od nas

Vlasti Srbije u krizi izazvanoj pandemijom COVID-19 nisu zahtevale finansiranje od MMF-a, ali MMF ostaje spreman za podršku, kazali su u ovoj međunarodnoj finansijskoj instituciji za Novu ekonomiju.U okviru aktulenog aranžmana sa Srbijom sklopljenog 2018.godine, Instrumenta za koordinaciju politika, podsećaju da pružaju samo savetovatnu  pomoć.U slučaju da Vlada Srbije zatraži i finansijsku pomoć, na raspolaganju je nekoliko mehanizama, uključujući i instrument za brzo finansiranje (RFI) i stand-baj aranžman (SBA).Podsećamo, juče je objavljena vest da je Evropska komisija usvojila predlog paketa za makrofinansijsku pomoć od tri milijarde evra za države u procesu proširenja kako bi im se pomoglo da ograniče posledice krize zbog pandemije koronavirusa, a Srbija je jedina iz regiona koja time nije obuhvaćena jer to nije tražila. Reč je, kako je navedeno, o povoljnim kreditima MMF-a za potrebe brzog finansiranja u krizi nastaloj zbog korona virusa. Reč je o kreditu koji dobiju zemlje koje imaju hitan problem platnog bilansa, ali ne moraju da uspostave ceo program aranžmana sa MMF-om, kazali su ranije u beogradskoj kancelariji MMF-a za Novu ekonomiju. Da je tražila tu pomoć, Srbija bi mogla da računa na oko  830 miliona eura.  Druga vrsta moguće saradnje Srbije sa MMF je javnosti poznatiji stend baj aranžman koji je dostupan zemljama koje se suočavaju sa stvarnim ili potencijalnim spoljnim finansijskim potrebama. Takav trogodišnji aranžman u iznosu 1,2 milijarde evra je Srbija okončala sa MMF u februaru 2018. godine. Taj novac koji je bio na raspolaganju, Srbija nije povukla.Dužina SBA je fleksibilna i obično obuhvata period od 12–24 meseca, ali ne više od 36 meseci. SBA iz predostrožnosti dostupni su zemljama koje su suočene sa potencijalnim finansijskim potrebama  i koje ne nameravaju da iskoriste odobrene iznose, ali zadržavaju mogućnost da to učine ako im zatreba, objašnjavaju u MMF.Kamatna stopa i za brzo finansiranje i za stend-baj aranžmana iznosi 105 baznih poenta.Prema podacima Narodne banke Srbije, od 2000. godine Srbija je imala sedam aranžmana sa MMF-om. Nisu se se svi završili do kraja zbog odstupanja od dogovorenih reformi sa MMF.Podsećamo, Vlada Srbije zbog novonastale krize izazvane pandemijom planira da se zaduži kako bi finansirala budžetski deficit, održala tekuću likvidnost i obezbedila novac za sprovođenje mera za ublažavanje ekonomskih efekata pandemije koronavirusa. Načelno to namerava da uradi uzimanjem kredita ili emitovanjem državnih hartija na finansijskim tržištima.Kod kojih stranih vlada se Vlada Srbije zaduživala Fiskalni savet je izračunao da će planirane mere pomoći privredi i građanima koštati poreske obveznike više od tri milijerde evra, što je trošak za koji država trenutno nema raspoloživih sredstava. Zato će Srbija morati u kratkom roku snažno da se zaduži, "a taj dug vraćaće s kamatom svi građani u godinama nakon završetka krize"."Država za finansiranje svih budžetskih obaveza u 2020. godini, uključujući i planirane mere, mora kod kreditora da obezbedi oko 6,5 milijardi evra što će biti veliki izazov", naveli su iz Fiskalnog saveta i istakli da je najvažnije ekonomsko pitanje u ovom trenutku od koga i pod kojim uslovima će se država zadužiti tokom 2020. za finansiranje svih svojih obaveza."Zbog svega toga prioritet Ministarstva finansija morao bi biti da što pre ova sredstva obezbedi, a to praktično znači da se odmah započnu pregovori sa bankama, međunarodnim finansijskim institucijama i drugim kreditorima o uslovima pod kojim bi Srbija mogla dobiti potrebna sredstva", upozorio je Fiskalni savet uz ocenu da će to biti izazov budući da je veliki broj zemalja trenutno u sličnoj situaciji kao Srbija i već traži novac na medjunarodnom tržištu kapitala.I.Pavlović

Srbija

Zemlje u regionu dobijaju pomoć Evropske komisije, Srbija nije tražila

Evropska komisija (EK) usvojila je predlog paketa makro-finansijske pomoći za deset zemalja u procesu proširenja EU i drugim zemljama u vrednosti od 3 milijarde evra, u cilju ublažavanje krize zbog koronavirusa, ali Srbija nije među njima.Paket obuhvata Albaniju (180 miliona evra), Bosnu i Hercegovinu (100 miliona), Gruziju (150 miliona), Jordan (200 miliona), Kosovo (100 miliona), Moldaviju (100 miliona), Crnu Goru (60 miliona), Severnu Makedoniju (160 miliona), Tunis (600 miliona) i Ukrajinu (1,2 milijarde).Radio Slobodna Evropa (RSE) javlja da je Srbija izuzeta iz paketa jer se nije obratila Međunarodnom monetarnom fondu (MMF) za pomoć, odnosno za dobijanje povoljnih kredita u trenutnoj krizi."Službe EK su predočile Srbiji mogućnost pomoći od MMF-a u kontekstu spremnog instrumenta za brzo finansiranje. Vlasti Srbije u ovom trenutku ne vide potrebu za spoljnom finansijskom pomoći i odlučile su da se ne obrate MMF-u za finansijsku podršku“, izjavio je za RSE jedan od medijskih predstavnika EK.Sredstva iz paketa za pomoć biće na raspolaganju tokom 12 meseci u formi kredita po vrlo povoljnim uslovima, kako bi zemlje pokrile hitne finansijske potrebe.Predlog Komisije treba da usvoje Evropski palrament i Savet ministara Evropske unije, nakon čega će Komisija početi sa isplatom prve tranše pomoći. Druga tranša predviđena je za poslednji kvartal 2020. ili prvi kvartal 2021. godine.

Srbija

Odliv i manjak kadrova najveći izazov u daljoj reformi javnih finansija

Najveći izazovi prilikom sprovođenja Programa reforme upravljanja javnim finansijama 2016-2020 (PRUJF) tokom prošle godine, kao i do sada, bili su tehničke i administrativne prirode, poput nedostatka stručnog kadra usled ograničenja novog zapošljavanje i njihovog odliva, navodi se u Izveštaju o sprovođenju PRUJF koje je objavilo Ministartstvo finansija.Upravo zbog toga je tokom 2019. godine težište sprovođenja tog programa bilo na obukama zaposlenih nosioca stubova PRUJF, dodaje se u dokumentu.U međuvremenu, procenat prethodno definisanih mera koje su izvršene lani iznosio je 74%, preskočivši zadatu vrednost od 72%."Cilj fiskalne politike u narednom srednjoročnom periodu je ostvarivanje relativno niskih fiskalnih deficita od 0,5% bruto domaćeg proizvoda (BDP), koji omogućavaju pad učešća javnog duga ispod 50% BDP-a. Prema srednjoročnoj makroekonomskoj projekciji kumulativna stopa rasta u periodu od 2019. do 2021. godine iznosiće 11,9% i biće opredeljena rastom domaće tražnje. Prosečno godišnje srpska privreda će rasti po stopi od 3,8%" navodi se u izveštaju.Ministarstvo podseća da je krajem 2019. godine, u okviru početka pripreme nove krovne Strategije reforme javne uprave, započet i proces pripreme novog Programa reforme upravljanja javnim finansijama za period 2021-2025."U periodu od juna do avgusta 2020. godine biće održane radionice za članove Radne grupe Programa, na kojima će biti formulisane nove aktivnosti, pokazatelji učinka i izvori verifikacije, kao procena finansijskih sredstava neophodnih za njihovu realizaciju", navodi se u dokumentu.U Izveštaju o sprovođenju PRUJF se navodi da je u dosadašnjem posmatranom periodu ostvaren najvažniji cilj fiskalne konsolidacije, odnosno zaustavljanje daljeg rasta i postepeno smanjenje duga krajem 2016. godine.Minisatrstvo navodi da je još važnije što je tokom sprovođenja mera štednje Srbija uspela da ostvari realni rast BDP-a od 3,3 odsto u 2016. godini, tačno 2% tokom 2017. godine, dok je 2018. i 2019. godine iznosio i 4.3% i 4.2%."Zahvaljujući stabilnim javnim finansijama i makroekonomskom okruženju, nivo javnog duga je na stabilnoj silaznoj putanji, od 71.2% u 2015. godini na 52.9% na kraju 2019. godine. Budžet Republike Srbije je zabeležio suficit u 2017. i 2018. godini od 1.1% i 0,6%. Ovaj trend nastavljen je treću godinu zaredom, pa je tako suficit u budžetu na kraju 2019. godine iznosio 12.9 milijardi dinara", dodaje se u izveštaju.Priliv stranih direktnih investicija na kraju 2019. godine iznosio je 3.5 milijarde evra, i samim tim je premašio deficit tekućeg računa za nešto manje od 20%. Najveći fokus investicija bio je na proizvodnji (26%), građevinarstvu (24%), finansijskom sektoru (15%) i transportu (11%).Dodaje se i da je prošle godini nastavljen trend povećanja naplate prihoda na ime uvoznih dažbina, koji su u odnosu na 2018. godinu bili veći za 565,5 miliona evra.Detalji o napretku unutar pojedinačnih stubova reforme mogu se pročitati u Izveštaju, koji je dostupan OVDE. 

Srbija

Odlično vreme da država napravi rezerve nafte

S obzirom da veoma niske cene nafte na svetskom tržištu, veoma je povoljna situacija da Srbija kupuje naftu za stvaranje obavezne rezerve nafte, piše Danas. Kako se navodi, Srbija je u procesu pridruživanja EU preuzela obavezu da ima rezerve nafte za 61 dan do 2023. godine. Goran Radosavljević, genealni sekretar Nacionalnog naftnog komiteta Srbije rekao je za Danas da država ne raspolaže dovoljnim kapacitetima za skladištenje nafte, kao i da postoji tehnička mogućnost da se sklopi dogovor sa naftnim kompanijama da se kupljena nafta smesti u njihovim skladištenim prostorima.List nije dobio odgovor od resornog Ministarstva energetike da li će kupovati naftu, ali podseća da je ministar energetike Aleksandar Antić krajem prošle godine rekao da će Srbija do novembra raspolagati obaveznim zalihama nafte do 24 dana.Dodaje se da shodno tome Srbija sada raspolaže sa rezervama od 1,82 miliona barela, i da bi prema preuzetim obavezama trebalo da ima 4,63 miliona barela. Stručnjaci navode i da Srbija vrlo malo izdvaja za formiranje naftnih rezervi iako je to najefikasnija odbrana u slučaju nestašice.List piše da su stručnjaci prošle godine upozorili da od 2014. kad je uvedena naknada za formiranje obaveznih rezervi nafte koju plaćaju vozači prilikom kupovine goriva, ni četvtina tog novca nije uložena za te namene.  Ta naknada za obezbeđivanje novca za nabavku obaveznih rezervi nafte iznosi 2,62 dinara po litru goriva. Međutim, novac se godinama koristi za krpljenje budžeta, pa je epilog da bi Srbija u slučaju nestašice nafte imala rezerve za 10 dana.

Srbija

Evropski sud za ljudska prava pokrenuo postupak protiv Srbije

Evropski sud za ljudska prava pokrenuo je postupak za izricanje privremene mere Srbiji, zbog opasnosti od kršenja prava na život i zabrane nečovečnog i ponižavajućeg postupanja prema Romima koji žive u neformalnom naselju Čukarička šuma u Beogradu, saopštila je Inicijativa za ekonomska i socijalna prava A11."U ovom naselju stanuje 70 romskih porodica koje su od 1999. godine kada su izbegle sa Kosova prepuštene same sebi, bez ikakvih uslova za život – bez vode, struje i organizovanog odnošenja smeća, okružene šumom, odnedavno u društvu pacova. U uslovima pandemije korona žvirusa, kada se na sve građane apeluje da pojačanom higijenom utiču na usporavanje širenja zaraze i zaštite sebe i svoje porodice, nekoliko stotina ljudi koji ovde žive nemaju nikakvu mogućnost za to", navodi se u saopštenju A11.Ta organizacija navodi da je apelovala na Vladu Srbije i hitno preduzme mere za zaštitu najugroženijih građana i da je, kako nije ostalo drugih načina za skretanje pažnje na probleme tih ljudi, podnela zahtev za izricanje privremene mere Evropskog suda za ljudska prava.A11 navodi da u Srbiji postoje najmanje 583 neformalna romska naselja, da u skoro 40 odsto njih kuće nisu priključene na vodovodnu mrežu, što znači da najmanje 25.000 Roma i Romkinja u Srbiji živi bez vode."U uslovima vanrednog stanja Evropski sud za ljudska prava je, praktično, jedina instanca kojoj građani Srbije mogu da se obrate radi zaštite svojih prava... Inicijativa A11  očekuje da Vlada Srbije ne čeka pokretanje novih postupaka povodom stanja u drugim naseljima, već da hitno preduzme korake radi zaštite Roma i Romkinja koji žive u neformalnim naseljima", zaključuje se u saopštenju.