Savremeni obrazovani sistem treba da pomogne u suzbijanju pandemije
Fondacija Petlja, Inicijativa Digitalna Srbija i misija UNICEF-a u Srbiji održali su onlajn panel Znanjem protiv epidemije na kome su govorili psiholozi, epidemiolozi i virusolozi. Panel je usledio nakon što su ove organizacije pokrenule besplatan internet kursa Epidemija, koji je namenjen đacima i nastavnicima.Kurs Epodemija, kako je naglašeno, zamišljen je kao spoj informacija iz različitih naučnih disciplina.Glavna tema panela, kako je naglašeno, odnosila se na pitanje da li se nadogrdnjom može unaprediti pristup nastavnika, učenika i roditelja."Ova pandemija je pokazala da su izazovi sa kojima se suočavamo oni na čijem rešavanju možemo prići samo multidisciplinarno", izjavila je virusolog Ana Banko. Ona podseća da postoji mnogo naučnih oblasti čija uloga nije dovoljno prepoznata i kao primer navela je njenu naučnu oblast, virusologiju."Ako to primenimo na nivo osnovne škole, tu će svakako biti biologija, matematika, ali i mnogi društveni predmeti kao što je istorija", istakla je Banko.PORODICA U DOBA PANDEMIJE: KAD DOM NE ZNAČI SIGURNOST Epidemiolog u penziji Radmilo Petrović govorio skrenuo je pažnju i na činjenicu da aktuelna situacija može da pripada i polju ekologije, a napomenuo je i da je reč o fenomenu koji će biti aktuelan i kasnije, kada pandemija prođe. "Ova pandemija je borba između dva bića i dva tela jedno su virusi koji žele da se rašire i razmnože kao paraziti na sisarima, odnosno čoveku, po celom svetu, a druga je humana populacija koja želi da se zaštiti antitelima od njih", objašnjava Petrović.Prema njegovim rečima, odgovor na ta antitela virusi "daju" putem mutacija i to je kako smatra jedna dugotrajna i velika borba koja će se voditi i u narednom perioduFoto: Petlja.org/ net.kabinetULOGA NASTAVNIKAUloga nastavnika je, kako ocenjujun učesnici panela, izuzetno značajna kao pomoć učenicima da integrišu apstraktna znanja iz različitih oblasti, povežu ih sa svakodnevnim iskustvom i spontanim znanjem i nauče da dalje iskoriste ta znanja. Psiholog Nevena Buđevac objasnila je da je interdisciplinarni onlajn kurs Epidemija, gde je više nastavnika istovremeno "upleteno" u razmeni znanja, dobar način za učenje:"Ovaj kurs je naša realnost, a ne budućnost, bilo bi lepo da to bude tako i kad krenemo 'uživo' u škole. Ova vrsta učenja je nešto čemu treba da težimo", izjavila je Buđevac.Ona naglašava i da učenje pandemije kakvo je zastupljeno u kursu Epidemija, na isti način treba da se sprovodi i u školi, jer je reč o integraciji, odnosno spajanju znanja.NAUČNA PSMENOSTBuđevac smatra da takav pristup učenju i nastavi nudi mogućnost građenja naučne pismenosti naspram usvajanja činjeničnih znanja sa kojima učenici nužno ne znaju šta da rade. "Ne želimo da učenici slepo veruju nekome ko izađe na televiziji i kaže nešto. Želimo da postignemo da razumeju objašnjenja koja čuju i da donose odgovorne odluke u ponašanju", zaključila je Buđevac.Samo znanjem mogu da upravljaju sopstvenim životom, a tu spada i kritičko mišljenje i odgovornost prema sopstvenom i tuđem zdravlju.










