Lifestyle

mama i beba

Lifestyle

Postporođajna depresija kod očeva – mit ili realnost?

Iako se očevi ne porađaju, istraživanja pokazju da 10 odsto njih pati od postporođajne depresije povezane sa hormonima, prenosi portal Nova.rs."Nivo testosterona počinje da opada, a nivo estrogena i prolaktina se povećava, pa se kao rezultat javlja promena raspoloženja, naročito ako i majka prolazi kroz despresiju”, navodi se na sajtu psihološkog savetovališta Sana.Simptomi su gotovo isti kao kod postporođajne depresije žena i takozvanog “bebi bluza”. Najuočljiviji znaci su neraspoloženje i gubitak interesovanja, problemi sa snom, apetitom, osećaj bespomoćnosti, bezvoljnost, a u ekstremnijim slučajevima javlja se i razmišljanje o smrti odnosno samoubistvu.“Rođenje i prvi dani bebe u porodici se obično predstavljaju kao idiličan, srećan događaj u kojem svi samo uživaju”, kaže dr Marina Videnović, naučni saradnik iz Instituta za psihologiju.PSIHOLOG: CILJ TERAPIJE JE DA NAUČIMO DA TUGUJEMO Prema njenim rečima iako su razlozi za sreću neosporni, taj događaj, kao i svi koji pokreću jaka osećanja i donose promene, predstavljaju i izvor stresa za oba roditelja“Bračni par uplovljava u novu ulogu koja menja dotadašnju strukturu i treba im dati vremena da se u njoj snađu. Tu je nespavanje, umor zbog brige oko bebe, visoka očekivanja sredine, neraspoloženje supružnika”, ukazuje dr Videnović.Dodaje da beba nije odmah po rođenju srećno i zadovoljno dete koje beskrajno voli svoje roditelje, niti roditelji moraju odmah po rođenju da budu zaljubljeni u svoje dete, jer za ljubav treba vremena. To su samo neki od uobičajenih izvora stresa.Ona navodi i da je problem to što u našoj sredini razgovor o negativnim osećanjima u periodu ulaska u roditeljsku ulogu predstavlja tabu temu. "Razgovor i ohrabrivanje roditelja jeste prvi korak ka preovladavanju neprijatnih osećanja i raspoloženja”, kaže Marina Videnović.

Lifestyle

Go Smart pomaže roditeljima da budu bezbrižni

Novi Telenor Go Smart je sveobuhvatni tarifni paket prilagođen roditeljima i deci da pruži slobodno i bezbedno upravljanje prvim mobilnim telefonom, uz roditeljski nadzor. Putem digitalnog servisa ProtecThor, koji je uključen u pakete, roditelji mogu lako da prate gde su njihova deca i koga pozivaju, da ograniče njihovo vreme provedeno na mreži i postave parametre za filtriranje sadržaja. Paket takođe uključuje 5 GB mobilnog interneta, režim za kontrolu dečijeg uređaja i veliki izbor modela telefona za najmlađe.„Odrastanje u digitalnom svetu često donosi brojne nedoumice roditeljima, i većina njih smatra da im je potrebno više znanja i veća kontrola da bi deci dali prvi telefon na korišćenje. Oni ne žele da ih prerano izlože sadržajima za koje nisu spremni i žele da ih uvedu u onlajn svet kada odluče da je za to došlo pravo vreme. Upravo od tih činjenica smo krenuli kada smo kreirali Go Smart ponudu, sa ciljem da pomognemo roditeljima da budu bezbrižni dok njihova deca koriste mobilni uređaj. S druge strane, cilj nam je i da deca steknu sigurnost i slobodnije se ponašaju kako bi rasli, učili i razvijali se zahvaljujući modernim tehnologijama“, kaže Azfar Shah, direktor marketinga za privatne korisnike.Go Smart paketi sadrže 5 Gb mobilnog interneta, neograničene pozive u Telenor mreži, i 50  poruka i minuta ka svim mrežama u domaćem saobraćaju. Paket nudi kontrolu troškova i nije moguće ostvariti saobraćaj izvan pretplate. Roditelj veoma jednostavno sa svog telefona putem Moj Telenor aplikacije upravlja detetovim brojem: kupuje tarifne dodatke, uključuje/isključuje roming i prati potrošnju.ProtecThor ima niz funkcionalnosti kojima se lako upravlja. Ova aplikacija pruža mogućnost ograničavanja ukupnog vremena provedenog na mobilnom telefonu u određenom delu dana, kao i zabranu pristupa neprikladnim sajtovima i aplikacijama. Korišćenjem ProtecThor-a roditelji mogu da budu rasterećeniji, pošto u svakom trenutku mogu da imaju i uvid gde im se deca nalaze. Lokacija se može pratiti automatski u definisanim vremenskim intervalima ili po potrebi pritiskom na dugme „Gde je moje dete?“. Osim uz Go Smart pakete, ProtecThor je dostupan i uz druge tarifne pakete kao posebna digitalna usluga.Bezbednost dece na internetu jedna je od najvažnijih oblasti u kojoj Telenor, već više od decenije,  pruža svoj doprinos kroz podršku i razvoj projekata Telenor Fondacije. Kroz partnerstva i dugoročnu strategiju, pomaže roditeljima, starateljima, vaspitačima, učiteljima, deci  da istražuju, uče i na bezbedan način koriste što više mogućnosti i prednosti onlajn sveta.

Lifestyle

Švajcarska kompanija pravi Netflix samo za patike

Da li biste se pretplatili na patike? Švajcarska kompanija On, najavila je  patike za trčanje Cyclon za koje će zainteresovani plaćati mesečnu pretplatu od 35 švajcarskih franaka, javila je Ekapija. Vek patika procenjen je na 250 milja upotrebe nakon čega se vraćaju kompaniji koja će ih iskoristiti za pravljenje novog para. Nema otpada, a pretplata omogućuje korisnicima da stalno dobijaju najbolju tehnologiju koja dolazi iz laboratorija. Kompanija je uverena da ima dovoljno mušterija koje će prihvatiti cirkularni model poslovanja iskazan maksimom "posedovanje usluge umesto proizvoda". Zato novi proizvod i reklamira rečima "patike koje nikada nećete posedovati" i "posedujte trčanje umesto patika".Za sada se zna da par ima samo 200 grama, da će se praviti u beloj boji i imaće gazište od pene. Patike se prave od 100% reciklabilnog materijala, korišćenjem tehnologije koja ranije nije upotrebljavana, pa je potrebno vreme da se procedura razvije kako bi se zadovoljila održivost, ali i obezbedilo da performanse proizvoda nisu ugrožene. U kompaniji očekuju da će novi proizvod na tržištu biti dostupan na jesen sledeće godine, ali već sada pozivaju zainteresovane da rezervišu svoj par.

Lifestyle

Belgrade Youth Fair 2020

U Srbiji će se 29. i 30. oktobra, ove godine u interaktivnom online formatu, održati šesti po redu Belgrade Youth Fair, najveći karijerni događaj u regionu, na kojem će mladi imati priliku da se povež...

Lifestyle

Džejms Bond u dobročinstvu: Milijarder koji je želeo da umre kao siromašan

Nakon nekoliko decenija, Čak Fini, bivši milijarder i suosnivač maloprodajnog objekta “Duty Free Shoppers”, konačno je sav svoj novac dao u dobrotvorne svrhe. Sada nema više ništa i, kako kaže, ne može biti srećniji!Čarls Čak Fini ima 89 godina i tokom celog svog života živeo je štedljivo, usput prikupljajući milijarde. Kao filantrop, pionir je ideje “Giving while living” koja propagira trošenje većine svog bogatstva doniranjem u dobrotvorne svrhe, umesto finansiranja fondacije nakon smrti. Budući da ne možete da ga ponesete sa sobom – zašto ne biste sve poklonili? Na taj način kontrolišete kuda ide Vaš novac i posmatrate rezultate svojim očima. Fini je za “Forbes” rekao da je veoma zadovoljan i zahvalan svima koji su mu se pridružili na ovom putovanju tokom koga je mnogo naučio. Takođe je poručio onima koji imaju mogućnost da doniraju tokom života da će im se veoma svideti osećaj samo ukoliko probaju.Tokom poslednje četiri decenije, Fini je donirao preko osam milijardi dolara dobrotvornim organizacijama, univerzitetima i fondacijama širom sveta putem svoje fondacije “Atlantic Philantropies”.Fini je 2012. godine procenio da je izdvojio oko dva miliona dolara za svoju i penziju svoje supruge. Drugim rečima, donirao je 375,000% više novca u odnosu na njegovu trenutnu neto vrednost.Takođe, ono što je zanimljivo jeste informacija da je Fini sav svoj novac poklonio anonimno! Dok su mnogi bogati filantropi angažovali vojsku publicista da trube o njihovim donacijama, Fini se potrudio da svoje donacije čuva u tajnosti.Upravo iz tog razloga, “Forbes” ga je nazvao “Džejms Bond filantropije”.Čovek koji je stekao bogatstvo prodajom luksuzne robe turistima, a kasnije pokrenuo privatnu elektroprivredu “General Atlantic” živi u stanu u San Francisku koja odaje utisak stroge studentske spavaonice.Fotografije prijatelja i porodice vise sa zidova nad običnim drvenim stolom. Na stolu je naslonjena mala pločica sa natpisom: “Čestitam Čaku Finiju osam milijardi dolara filantropske donacije”.Tekst preuzet sa sajta afa.co.rs

Lifestyle

Nova znanja važnija nego ikad pre

Neprekidno sticanje novih veština na popularnim digitalnim platformama, unapređenje znanja, ulaganje i rad na sebi uz stalno praćenje trendova i dešavanja na tržištu rada, danas su neophodni preduslovi za uspešnu karijeru u takozvanoj novoj realnosti, zaključeno je na prvoj online regionalnoj konferenciji u okviru programa Coca-Cola podrška mladima, koja je izazvala ogromno interesovanje, i na koju se prijavilo više od 2000 učesnika.  Inspirativni govornici iz kompanije Coca-Cola HBC Srbija, poznati preduzetnici i influenseri – Ena Čubrilo, poznatija kao Ena Luna, Lea Davogić, di-džej, model i pijanistkinja, poznatija kao Blairlea, Nikola Radojčić, osnivač brenda Dechkotzar, Andrijana Vešović, poznatija kao Zombijana Bones i Vladimir Vulić, konsultant u oblasti digitalne transformacije, inovacija i društvenih medija i suosnivač Digitalizuj.me, tokom vebinara mladima su predstavili svoj razvojni put, ali i dali savete ili praktična znanja kako da budu svoji, veruju u uspeh i ono što rade. Ena Luna istakla je da joj je posao influensera doneo mnogo dobrih stvari, putovanja i poznanstava, kao i mogućnost da isproba stvari koje uz regularni posao od 9-17h ne bi mogla. Naglasila je koliko je stalno učenje i sticanje novih iskustva važno i kroz sopstveni primer jer je i sama nedavno upisala kurs, a mladima poručila da veruju u sebe, budu dosledni i autentični: „Ljudi prepoznaju iskrenost i na to najbolje reaguju, zato budite ono što zaista jeste!“Kroz platformu Coca-Cola podrška mladima, četvrtu godinu za redom, Coca-Cola HBC osnažuje mlade u Srbiji i Crnoj Gori i poziva ih da pokrenu svoje karijere:„Nova realnost, koju nismo mogli predvideti niti se za nju pripremiti, podsetila nas je koliki je značaj neprekidnog učenja i usavršavanja za sve nas, a posebno za one koji traže posao. Zato želimo, više nego ikada pre, da osnažimo i podržimo mlade, pružimo im mogućnost za sticanje novih znanja, povežu se sa mladima iz regiona, kao i ponudimo mentorske sesije sa menadžerima iz naše kompanije koji im mogu pomoći da se bolje pripreme za traženje zaposlenja i uspešno grade svoju karijeru od samog početka“, istakla je Nina Elezović, direktorka sektora za odnose sa javnošću i komunikacije kompanije Coca-Cola HBC Srbija i dodala „ u okviru platforme Coca-Cola podrška mladima, mladi mogu  i nadalje da unapređuju svoja znanja kroz module iz oblasti komunikacija, ličnog razvoja, interakcije i umrežavanja i mnogih drugih oblasti“.  Lea Davogić, poznati di-džej, model i pijanistkinja pohvalila je Coca-Cola podrška mladima platformu kao korisnu koja mladima pruža mogućnosti da unaprede znanja i veštine. Ona je posavetovala mlade da pre svega izaberu nešto što vole i u čemu su najbolji: „Budite autentični, ne nečija kopija. Radite na sebi (brendu), usavršavanje je siguran način da ostanete zanimljivi i relevantni. Uradite istraživanje ciljne grupe kako biste znali kako da im se obratite. Postavite sebi ciljeve za taj mesec, godinu, i pratite koliko ste postigli i napredovali, jer će vam to dati vetar u leđa za dalje!“, naglasila je Lea i poželela sreću učesnicima u građenju karijere. Govoreći kroz sopstveni primer o stalnom prilagođavanju realnosti, Vladimir Vulić poručio je mladima da nikad ne prestaju sa učenjem. „Najbolja stvar koju treba da naučimo mlade je da treba da se menjaju i da budu spremni da naprave sopstveno zanimanje. Počnite nešto što ne bi postojalo da vas nije bilo – blog, kanal na YouTube, NVO, jer ćete na taj način steći znanje, iskustvo, vrednosti i mrežu za nastavak života“, poručio je Vladimir, dodajući da je i svaki neuspeh sastavni deo uspeha.Platforma Coca-Cola podrška mladima mesto je gde mladi kroz edukativne vebinare, inspirativne predavače a potom i mentorstva menadžera kompanije Coca-Cola HBC, mogu da se upoznaju sa primerima dobre prakse, dobiju smernice i praktična znanja, kako bi započeli sopstveni biznis ili gradili karijeru na tržištu rada. Kroz platformu Coca-Cola podrška mladima, do sada je edukovano i osnaženo oko 4 000 nezaposlenih mladih, a imajući u vidu različite aktivnosti planirane u narednom periodu, taj broj će svakako rasti.Više informacija o različitim modulima aktivnostima kroz koje Coca-Cola HBC Srbija pruža podršku mladima možete pogledati na https://coca-colapodrskamladima.com/ 

Lifestyle

Prva online regionalna konferencija u okviru programa Coca-Cola podrška mladima

U okviru programa Coca-Cola podrška mladima, ove godine biće realizovana prva online regionalna konferencija koja će okupiti poznate preduzetnike i influensere – Enu Čubrilo, poznatiju kao Enu Lunu, popularnog DJ-a Leu Davogić, Nikolu Radojčića, jednog od osnivača brenda Dechkotzar, Andrijanu Vešović, poznatiju kao Zombijana i Vladimira Vulića, konsultanta u oblasti digitalne transformacije, inovacija i društvenih medija i suosnivača Digitalizuj.me. Oni će mladima preneti svoja iskustva i izazove sa kojima su se susretali tokom svog razvojnog puta i ohrabriti ih da hrabro započnu svoju karijeru u vremenu nove realnosti. Online konferencija biće održana u sredu, 30. septembra 2020. godine u 12h putem online platforme.Učešće na vebinarima u okviru konferencije je besplatno. Svi zainteresovani mogu da se registruju putem sajta https://coca-colapodrskamladima.com/registracija/ nakon čega će im biti prosleđen i pristupni link za učešće na konferenciji.Četvrtu godinu za redom, Coca-Cola HBC osnažuje mlade između 18 i 30. godina, koji nisu zaposleni i ne pohađaju neki od programa obuke u Srbiji i Crnoj Gori i poziva ih da pokrenu svoje karijere. Platforma Coca-Cola podrška mladima mesto je gde mladi kroz edukativne vebinare, inspirativne predavače a potom i mentorstva zaposlenih u kompaniji, mogu da se upoznaju sa primerima dobre prakse, dobiju smernice i praktična znanja, kako bi započeli sopstveni biznis ili karijeru na tržištu rada.

Lifestyle

SZO: Duvan odgovoran za petinu smrtnih slučajeva izazvanih srčanim bolestima

Svake godine 1,9 miliona ljudi umre od srčanih bolesti izazvanih duvanom, navodi se u novom izveštaju koji su danas objavile Svetska zdravstvena organizacija, Svetska federacija za srce i Univerzitet u Njukeslu u Australiji uoči Svetskog dana srca, koji se obeležava 29. septembra, prenosi portal Novinite.To je petina svih smrtnih slučajeva od srčanih bolesti, upozoravaju autori izveštaja koji pozivaju sve pušače da ostave cigarete i izbegnu srčani udar, ističući da je veća verovatnoća da će pušači doživeti akutni kardiovaskularni događaj u mlađoj dobi od nepušača.Samo nekoliko cigareta dnevno, povremeno pušenje ili izloženost pasivnom dimu povećava rizik od srčanih bolesti. Ali ako korisnici duvana odmah preduzmu mere i prestanu, rizik od srčanih bolesti smanjiće se za 50 odsto nakon godinu dana nepušenja.Istraživanje takođe pokazuje da su e-cigarete odgovorne za oko 200.000 smrtnih slučajeva od srčanih bolesti godišnje. E-cigarete takođe podižu krvni pritisak povećavajući rizik od kardiovaskularnih bolesti.Štaviše, visok krvni pritisak i bolesti srca povećavaju rizik od teškog COVID-19. Nedavno istraživanje SZO otkrilo je da među ljudima koji umiru od COVID-19 u Italiji, 67 odsto ima visok krvni pritisak, a u Španiji 43 odsto ljudi koji su dobili COVID-19 žive sa srčanim bolestima.„Vlade su odgovorne da zaštite zdravlje svojih ljudi i pomognu da se preokrene epidemija duvana. Ukoliko pomognemo našim zajednicama da ostave duvan, smrti od srčanih bolesti smanjile bi se znatno“, rekao je Vinjak Prasad iz SZO-a.Kontrola duvana je ključni element za smanjenje srčanih bolesti. Vlade mogu pomoći korisnicima da prestanu da puše povećavanjem poreza na duvanske proizvode, sprovođenjem zabrana oglašavanja duvana i nuđenjem usluga koje pomažu ljudima da se odreknu duvana.

Lifestyle

Stres, bolovi u kičmi i leđima i poremećaj sna su tri najčešća zdravstvena problema studenata u Srbiji

Galenika a.d. je pokrenula istraživanje o svakodnevnim navikama i zdravom stilu života studenata prema kome skoro 53% studenata u Srbiji kao najveći zdravstveni problem navodi izloženost stresnim situacijama. Ostali najčešće navođeni zdravstveni problemi su bolovi u kičmi i leđima (41%), dok poremećaj sna predstavlja najveći problem za skoro trećinu (31%) studenata.Druge tegobe koje muče studente jesu različiti problemi sa očima i vidom 25,3%, zatim hormonski problemi 18,4%, dok su na petom mestu tegobe s varenjem i metabolizmom prisutne kod 17,3% studenata. U junu 2020. godine, oko 40% ispitanika je redovno dodavalo vitamin C u svoju ishranu, 30% je unosilo minerale, a jedna četvrtina različite vitamine, sa ciljem jačanja imuniteta organizma.„Fizičko i mentalno zdravlje predstavljaju osnovu ličnog blagostanja i utiču na našu interakciju sa drugima, ali i na to kako mi utičemo na druge i sve ono što nas okružuje. Zbog toga je važno studente informisati i edukovati o zdravijim stilovima života koji će doprineti poboljšanju njihovog sveopšteg mentalnog i fizičkog zdravlja, posebno tokom akademske godine kada sigurno osećaju najveći pritisak“, izjavio je Ricardo Vian Marques, generalni direktor Galenika a.d Beograd i dodao: „Istraživanje koje smo sproveli potvrdilo nam je da studenti predstavljaju grupaciju koja je vrlo ranjiva u pogledu fizičkog i mentalnog zdravlja, što jeste tema kojoj je potrebno da se udruženi posvetimo, jer je prevencija veoma važna upravo u ovim godinama“.Ostali uvidi:Trećina studenata  Srbije je izloženo ekranu mobilnog telefona do 5 sati dnevnoDok su se mladi izjasnili da manje od deset odsto (9,4%) gleda televiziju više od tri sata, rezultati pokazuju da ispitanici uzrasta najviše vremena provode u aktivnom korišćenju telefona: 41,5% koristi mobilni do 3 sata dnevno, trećina ispitanih (33,5%) do 5 sati dnevno, a 16% čak i više od 5 sati dnevno. Situacija sa računarima i tabletama dodatno ukazuje na popularizaciju prenosivih multifunkcionlanih uređaja: 28,5 odsto mladih koristi ih više od 3 sata.Pomoć i podrškaBriga o sopstvenom zdravlju podrazumeva prevenciju, ali i mogućnost obraćanja adekvatnim institucijama i ekspertima koji mogu da pruže pomoć i posavetuju studente ukoliko imaju bilo kakve nedoumice ili pitanja. Rezultati istraživanja su pokazali da mladi upravo to i čine, pa tako na pitanje kome se obraćaju prvo ukoliko imaju određeni problem: njih 26,8% je reklo da savet traži od lekara, sa roditeljima se konsultuje jedna četvrtina, a sa prijateljima 17,6%, dok se putem Gugla informiše njih 16,3%.SZO smatra da je prevencija hroničnih nezaraznih oboljenja vitalna i najvažnija investicija u društvo, posebno kod mlađe populacije radi građenja pozitivnih i zdravih navika. Prevencija izloženosti stresnim situacijama, kao i bilo kojeg drugog oboljenja od krucijalnog je značaja, jer samo preventivnim delovanjem možemo sprečiti mogućnost daljeg razvoja bilo kog zdravstvenih problema sa kojima se studenti suočavaju.

Lifestyle

Kako da pomognemo sebi da budemo zadovoljniji

Često se u praksi susrećemo sa time da ljudi dođu po pomoć, i navode mnogo svojih životnih problema čiji izvor leži negde izvan njih samih, ali ima veliki uticaj na to kako se osećaju i koliko su zadovoljni svojim životom. Na primer, muči ih što im dete ima probleme u školi, ili ih partner ne razume, ili imaju finansijske probleme, nezaposlenost, neku fizičku bolest i slično. Naravno da svi mi jako patimo i zbog dešavanja čiji je izvor izvan nas samih i van naše direktne kontrole. Čak i neki problem koji su “u nama”, kao na primer napad panike ili depresivno stanje, iako su, formalno gledano u nama, ipak očigledno nisu sasvim u našoj kontroli (barem ne u ovom trenutku), jer ih inače ne bismo imali, tj. mogli bismo voljno da ih kontrolišemo. A to zaključujemo po tome što, kada bismo imali potpunu kontrolu, onda bi bismo te probleme već rešili.Sledeća tehnika može da nam pomogne da, najpre jasno, taksativno uvidimo šta nas sve muči, a zatim da jasnije i konkretnije razlučimo koliki stepen uticaja imamo nad tim i u kojim aspektima. Nakon toga, možemo eventualno da razmislimo o nekim novim idejama koje bi nam pomogle da steknemo još više kontrole nad našim problemima. Jer ako se problem u ovom trenutku nalazi izvan našeg polja kontrole, to ne isključuje mogućnost da problem dođe u polje kontrole, ukoliko uradimo nešto drugačije nego do sada.Postupak/vežba:Uzmite papir i olovku i nacrtajte tri koncentrična kruga kao na slici ispod. Veliki krug obuhvata sve one stvari koje nas se tiču, koje nas tangiraju, koje su nam bitne u životu. To je krug ticanja. U nešto manji krug spadaju stvari koje nas se naravno takođe tiču, ali na koje uz to imamo izvestan, ali ne potpun uticaj. Dakle stvari nad kojima imamo delimičnu kontrolu (krug uticaja). Najmanji krug su stvari koje su nam bitne i koje možemo da kontrolišemo (krug kontrole).Krenimo od velikog kruga, kruga ticanja: Zapitajte se, koje tri stvari, koje sada nemam, a kada bih ih imala, bi mi najviše koristile da dostignem svoju dugoročnu dobrobit? Drugim rečima, koje tri stvari, koje sada nemam, bi mi dugorošno najviše koristile kada bih ih imala? Na primer: U dugoročnoj perspektivi, mnogo bi mi značilo da radim posao za koji sam se školovala. Zapišite te tri stvari, tj cilja. Zatim se zapitajte: Koje tri stvari koje sada imam, a koje mi štete dugoročno, kada bi se ublažile ili nestale bi mi dugorošno donele najviše benefita? Tj, koje tri štetne stvari, bi mi najviše koristilo da nestanu ili da se smanje? Na primer, U životu bi mi mnogo značilo da prestanem da pušim. Zapišite i ove tri stvari tj cilja. Sada imate šest stvari koje su vam bitne, koje najviše utiču na vaš život i za vas su od najvećeg interesa, dugoročno. Drugim rečima, ako poradite na tih šest ciljeva i rešite ih, delimično ili u potpunosti, to će u ogromnoj meri promeniti kvalitet vašeg života. Zatim se zapitajte za svaku od tih šest stvari, u koju oblast krugova spade u ovom trenutku, tj koliko kontrole i uticaja imate nad time sada trenutno? Ima stvari nad kojima imamo malo direktne kontrole. Na primer ne možemo da kontrolišemo da li će sutra sijati sunce ili će padati kiša. Ili možda aktuelnije za Beograd, lično ne možemo direktno da utičemo na to da li će vazduh biti zagađen i koliko. Na fizičku pojavu zagađenja vazduha nemamo direktan lični uticaj. Međutim, možda možemo imati neki uticaj dugoročno, ako preduzmemo neke akcije. Takođe kratkoročno, možemo da prilagodimo svoje ponašanje toj pojavi. Ako smo najmanje efikasni, onda ćemo se strašno brinuti i “žderati” oko toga i ostati pasivni u svemu. Ta treća taktika je dakle najmanje produktivna. Ako ipak rešimo da izanaliziramo taj problem i potražimo načine kako da pomerimo svoje ponašanje u pravcu unutrašnjeg kruga (kruga uticaja, ili još dalje ka krugu kontrole) onda možda možemo na primer da izaberemo da se detaljno informišemo, da se društveno angažujemo, da sledećeg dana ako moramo da izađemo napolje barem pokušamo da se skoncentrišemo na konstruktivne stvari koje radimo, umesto da vrtimo po glavi crne misli koje ništa ne rešavaju, a čine nas očajnim i sl…Ovo je naravno samo primer i ne tvrdim da je ispravan način da se konkretni problem zagađenja vazduha sagleda i reši. Samo je ovde upotrebljen kao ilustraciju za ovu tehniku.Kada ste sami dobro razmislili i izanalizirali šta sve možete da preduzmete da biste se približili unutrašnjem krugu, možete pitati i prijatelje da vam pomognu u brejn-stormingu, tj da vam možda i sami predlože neke nove načine rešavanja i nošenja sa za vama bitnim problemima i temama u vašem životu.Lana Engel, psiholog MSc, ACT terapeutPsihološka pomoć i trening psiholoških veština online https://diaid.nl/O ličnoj sreći – kako da ukrotimo „slona“ u sebi

Lifestyle

Završen 7. Šekspir festival

U autentičnom ambijentu pod vedrim nebom, kao u vreme najvećeg dramskog stvaraoca, sinoć je, 16. septembra, uz ovacije publike spuštena zavesa na 7. Šekspir festival!Ovaj jedinstveni festival, održan u bašti velelepne vile Stanković u Čortanovcima, simbolično je zatvorio Moj Šekspir  -  predstava Nikite Milivojevića u kojoj su proslavljeni glumci: Svetozar Cvetković, Svetlana Bojković, Zijah Sokolović, Vojislav Brajović, Milica Mihajlović, Nebojša Dugalić, Jelena Đulvezan i prevodilac Šekspirovih dela Zoran Paunović, najvećeg dramskog pisca smestili u sadašnjost, predstavljajući ga kroz dogodovštine iza scene i iskustva stečena nastupima u Šekspirovim pozorišnim delima. Tokom pet festivalskih dana, publika je uživala u nesvakidašnjem spoju muzike i komedije. Festival je otvoren koncertom Betoven i Šekspir u izvođenju Gudačkog kvarteta Beogradske filharmonije.U gotovo intimnoj, jedinstvenoj festivalskoj atmosferi, publika je na neki način i sama bila deo pozorišnih predstava odigranih na otvorenom, baš kao u vremenu Šekspirovog života i stvaralaštva. Muzika je billa osnov i inspiracija i za kreiranje ideje predstave Kako vam drago - romantične komedije koja je nastala kao plod saradnje Narodnog pozorišta u Nišu, Kruševačkog pozorišta i Internacionalnog Nišville Jazz festivala a prema konceptu Nikite Milivojevića. Publika je imala priliku da uživa i u nastupu Šabačkog pozorišta kroz komediju  Dva viteza iz Verone  rediteljke Mie Knežević ali i da pogleda čuvenu dramu Toma Stoparda o dvojici sporednih likova iz Šekspirovog Hamleta Rozenkranc i Gildenstern su mrtvi  novosadskog Srpskog narodnog pozorišta a u režiji Igora Pavlovića. Nakon zatvarnja ovogodišnjeg, sedmog po redu Šekspir festivala, Nikita Milivojević, osnivač i direktor festivala, je izjavio: Naša namera i motiv da vratimo osmeh publici su se ispostavili tačnim. Jedna od stvari po kojoj ću pamtiti ovaj festival je ta da smo svih ovih pet večeri mogli da vidimo puno radosti u gledalištu i na sceni, što je bilo naročito lepo. Mogu da kažem da je festival bio i bolji nego što smo očekivali, imajući na umu promenjen koncept usled aktuelnih okolnosti. Ono što takođe smatram važnim je da se ispostavilo da se u našim manjim pozoristima i sredinama poput Šapca, Subotice, Niša. Kruševca, Zrenjanina, igra Šekspir. A to je vrlo ohrabrujući znak. Šekspir festival, jedinstven kulturni događaj, prošle godine je Evropska mreža festivala i zvanično uvrstila u listu najznačajnijih na Starom kontinentu. Festival, osmišljen kako bi predstavama pod vedrim nebom istinski dočarao atmosferu Šekspirovog doba negujući uspomenu na najvećeg svetskog dramskog stvaraoca, od početka se održava uz podršku Pokrajinske vlade, Opštine Inđija, Ministarstva kulture, Grada Novog Sada, UNIQA osiguranja i MTS Telekom Srbija.Sam Šekspir je rekao da je vera u radost gotovo ista kao i sama radost. Za nas je radost što omiljeni Festival poklonika umetnosti i kulture  raste sa nama već sedam godina. Svima nam je potrebno više smeha, optimizma i dobre energije. Šekspir festival sve to objedinjuje  na ovom jedinstvenom mestu na kom, u Šekspirovom duhu, radost i vedrina sigurno nalaze put do svoje publike – rekla je Sonja Marić, direktorka marketinga i korporativnih komunikacija UNIQA osiguranja. Iako održan u drugačijim okolnostima koje su donele novi programski koncept, bez inostranih gostiju, u novom terminu i sa manjim brojem mesta za gledaoce, 7. Šekspir festival je pokazao koliko se publika uželela pozorišne scene. Ulaznice su rasprodate već prvog dana najave Festivala, a tražila se karta više pa poklonici umetnosti nestrpljivo očekuju 2021. godinu i svojevrsni “pozorišni praznik” koji će nesumnjivo biti 8. Šekspir festival!

Lifestyle

Nova usluga u McDonald’s restoranima – Walk Thru

Od polovine avgusta McDonald’s u Srbiji je u određenim restoranima širom zemlje, spisak svih restorana možete pogledati ovde, uveo novu uslugu za svoje goste – Walk Thru koja podrazumeva da hranu možete poručiti na posebnom prozoru namenjenom ovoj usluzi, bez ulaska u sam restroran. Uslugu Walk Thru svi gosti u navedenim restoranima sada mogu koristiti u periodu od 21,00 do 01,00 časova, izuzev restorana koji rade do ponoći, što je sve navedeno na sajtu kompanije.„Pandemija COVID-19 koja je i dalje prisutna nas je navela da počnemo da razmišljamo o dodatnim uslugama koje možemo da ponudimo našim gostima i zbog toga smo uveli Walk Thru, kao pandan Drive Thru, kako bi i naši gosti koji nemaju automobil, a žele da poruče hranu u večernjim časovima, imali tu mogućnost. Prvi utisci naših gostiju su veoma pozitivni. Nastavićemo  da kreiramo nove pogodnosti i u mesecima koji su pred nama“, navela je Desanka Landauer, direktorka marketinga u McDonald’su u Srbiji.

Lifestyle

Radost i vedrina na 7. Šekspir festivalu

„Betoven i Šekspir“ u izvođenju Gudačkog kvarteta Beogradske filharmonije, nesvakidašnji spoj dvojice umetničkih velikana, otvoriće sedmi po redu Šekspir festival. Manje je poznato da je Betoven upravo u Šekspiru nalazio inspiraciju za mnoga svoja dela, posebno za gudačke kvartete, a kroz uvertiru za Koriolana i Buru direktno se odužio svom umetničkom idolu.Romantična komedija koja je plod saradnje Narodnog pozorišta u Nišu, Kruševačkog pozorišta i Internacionalnog Nišville Jazz, "Kako vam drago", prema konceptu Nikite Milivojevića. Zatim, "Dva viteza iz Verone", Šabačkog pozorišta rediteljke Mie Knežević. Čuvena drama Toma Stoparda o dvojici sporednih likova iz Šekspirovog Hamleta "Rozenkranc i Gildenstern su mrtvi", Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu, a u režiji Igora Pavlovića, biće na programu sedmog Šekspir festivala koji će se, uz podršku UNIQA osiguranja, održati od 12. do 16. septembra na centralnoj festivalskoj lokaciji – velelepnoj Vili Stanković u Čortanovcima.Poslednjieg festivalskog dana na programu je "Moj Šekspir", Nikite Milivojevića, neočekivana forma u kojoj glumci najvećeg dramskog pisca smeštaju u sadašnjost i pomažu nam da ga upoznamo kroz dogodovštine iza scene i iskustva koja su stekli nastupajući u Šekspirovim dramama.Karte za ovo jedinstveno dramskog iskustvo, mogu se kupiti po ceni od 500 dinara.Program 7. Šekspir festivala najavio je Nikita Milivojević, direktor i osnivač festivala, dok su ispred institucija koje su podržale ovaj događaj govorili i Dragana Milošević, pokrajinski sekretar za kulturu i javno informisanje, Vladimir Gak, predsednik Opštine Inđija i Sonja Marić, direktor Sektora za marketing i korporativne komunikacije UNIQA osiguranja.„Čast nam je što Šekspir Festival, autentičan praznik kulture i pozorišta, već sedam godina raste zajedno sa UNIQA osiguranjem. Sam Šekspir je rekao da je vera u radost gotovo ista kao i sama radost. Nas raduje što posle dužeg vremena, među prvima otvara vrata poklonicima umetnosti i pozorišnog stvaralaštva u Srbiji. Festival, iako od početka jedinstven, ovaj put će usled okolnosti, možda vernije nego ikad u velelepnom zdanju vile Stanković, dočarati Šekspirovo vreme u kom su se, kao danas, predstave održavale pod vedrim nebom. Festival će ove godine uz podršku UNIQA osiguranja biti sigurno mesto za dobru zabavu oličenu u jedinstvenom spoju muzike i komedije. Svima nam je potrebno više smeha, optimizma i dobre energije, a kada se sve to imate na ovom jedinstvenom mestu u okviru Šekspir festivala, nemamo sumnju da će ta radost pronaći put do svoje publike".  – rekla je Sonja Marić, naglašavajući da ova kompanija ostaje dosledna pravim vrednostima tradicionalnom podrškom umetnosti i pozorišnom stvaralaštvu.Šekspir festival, jedinstven je kulturni događaj koji je prošle godine Evropska mreža festivala i zvanično uvrstila u listu najznačajnijih na Starom kontinentu. Festival je osmišljen kako bi izvođenjem predstava pod vedrim nebom na autentičan način dočarao vreme negujući uspomenu na najvećeg svetskog dramskog stvaraoca,  od početka se održava uz pomoć i podršku Pokrajinske vlade, Opštine Inđija, Ministarstva kulture, Grada Novi Sad, UNIQA osiguranja i MTS Telekom Srbija.Osnivanje Šekspir festivala u Srbiji inicirao je reditelj Nikita Milivojević nakon premijere njegove predstave „Henri VI” u čuvenom Glob teatru u Londonu u maju 2012. godine. Pored želje da nam otkrije Šekspira na nov način, Nikita Milivojević je bio vođen idejom da se Vila Stanković - izuzetan prostor zatvoren za javnost u Srbiji, učini atraktivnim kulturno-turističkim mestom. Ovaj festival jedinstvena je prilika da domaća publika pogleda trenutno najpopularnije komedije srpskih pozorišta koje se igraju po Šekspirovim delima.  Uz poštovanje zdravstvenih preporuka, Festival koji se tradicionalno održava na otvorenom, organizuje se uz smanjen kapacitet publike zbog preventivnih mera i fizičke distance.Zanimljivost je da je na konferenciji za štampu ustanovljen i nezvanični slogan festivala u Šekspirovskom duhu, koji glasi:"Radost i vedrina, jer tako biti mora"

Lifestyle

Tajna Ikeinog najprodavanijeg stočića u Srbiji

IKEA Beograd proslavila je nedavno treću godinu poslovanja u Srbiji. Među najprodavanijim Ikea artiklima u svojoj kategoriji je LACK stočić. Samo u poslednjih godinu dana prodato je 38.588 ovakvih stočića. U asortimanu, odnosno, u ponudi na svim IKEA tržištima nalazi se još od 1979, a u Srbiji je dostupan od samog otvaranja – pre tri godine i par dana, kažu u ovoj kompaniji za Novu ekonomiju.Delo je tima dizajnera koji su zaposleni u kompaniji IKEA of Sweden. Otkako je prvi put proizveden, dizajn se nije menjao, osim što je proizvodnja pratila tehnološki napredak, pa je LACK postajao sve lakši, izdržljiviji i – pristupačniji! Dimenzije osnovnog modela stočića su 55x55x45 cm, a u međuvremenu je dobio i mlađeg (malo krupnijeg) brata dimenzija 90x55x45. Takođe,LACK serija (ili porodica) proizvoda proširena je policama karakterističnog jednostavnog izgleda, te se sve zajedno sjajno može uklopiti u gotovo svaki enterijer.Takmičenje u brzom sastavljanju Kako kažu u kompaniji, LACK je specifičan po tome što je izuzetno lagan, zahvaljujući tada revolucionarnoj tehnici izrade ploča stola od lakog i izdržljivog materijala koji se na engleskom zove board on frame, a koji se na srpski prevodi kao papirno punjenje u obliku saća.LACK se veoma jednostavno i brzo sastavlja i rastavlja, a neretko se održavaju i takmičenja u brzom sastavljanju ovog stočića koji se može naći u doslovno milionima domova širom sveta i koji se redovno nalazi u 10 najprodavanijih artikala na svim IKEA tržištima.Kad kupci sami biraju nogareStočić je naročito interesantan ljubiteljima hackinga – veštine kojom se nameštaju uz neznatne modifikacije daje namena drugačija od one koju je proizvođač zamislio, ili mu se menja dizajn bojenjem. Kupci umeju i da kupe nekoliko LACK stočića u različitim bojama i da im onda jednostavno zamene nogare i tako dobiju zabavniju varijantu.

Lifestyle

Arhitektura u Čileu: Izgled krova prati oblik morskih talasa

Arhitektonski studio Sanaa iz Tokija dobio je prestižnu Pritzkerovu nagradu za projekat kuće Los Vilos, koja ima talasastu strukturu krova i prati obrise krajolika na obali okeana, piše Gradnja.rs. Stenovito i visoko okolno zemljište na čileanskim obalama podjednako je inspirisalo arhitekte, kao i talasi Tihog okeana.Formom kuće dominira monolitna struktura krova koja se u svojim početnim tačkama spušta do zemlje, ali i lagani prostor ispod njega koji je u potpunosti zastakljen."Ne postoje zidovi o kojima bi se ovde moglo govoriti, kuća izgleda kao da je izrađena samo od zemlje i krova usred bogate prirode", rekao je arhitekta Ryue Nishizawa za Dezeen.Prostor kuće je podeljen na tri dela. Sauna zauzima prednji deo objekta, zatim slede spavaća soba i dnevni boravak u sredini, dok su kuhinja i trpezarija smešteni na drugoj strani kuće i na njih se nastavlja terasa. Na zadnjem delu kuće krov se u određenom delu podiže kako bi natkrio spoljašnji prostor.Glavna spavaća soba je ukopana na nižem nivou i njoj se iz glavnog objekta pristupa stepeništem. Taj prostor, koji se zapravo nastavlja na primarnu strukturu kuće, sa tri strane je ukopan u teren, dok je četvrta zastakljena i otvorena prema okeanu.Pri pogledu na unutrašnjost pažnju privlači vizuelno izložen betonski krov tokom cele dužine kuće. Nasuprot njemu stoji drveni pod, dopunjuje nameštaj i gotovo je u potpunosti napravljen od drveta.Los Vilos je deo privatnog projekta organizovan od strane čileanskog investitora Phillipea Godoya. U projektu je učestvovalo osam japanskih i osam čileanskih arhitekata na razvoju objekata na ruralnim područjima.

Lifestyle

Epl najavio da neće negativno uticati na životnu sredinu do 2030. godine

Američka tehnološka firma Epl (Apple) najavila je da će im do 2030. godine lanac nabavke kao i proizvodi biti 100 odsto "carbon neutral", odnosno da neće imati negativan efekat na životnu sredinu, preneo je CNBC.Globalno korporativno upravljanje kompanije već je ugljenik-neutralno, pa najava znači da će taj cilj od sada obuhvatati lanac nabavke i proizvodnje, kao i životni vek samih proizvoda.Planira se smanjenje u emisiji ugljenikovih jedinjenja od 75 odsto u toku sledećih deset godina, kao i razvitak “inovativnih rešenja za uklanjanje ugljen-dioksida” za preostalih 25 odsto.Kompanija je takođe najavila ulaganja u "manja preduzeća koja postižu pozitivne rezultate u lancu nabavke i koja su disproporcionalno pogođena opasnostima po životnu sredinu"."Preduzeća imaju priliku da pomognu u gradnji održivije budućnosti, iz zajedničkog interesa prema planeti koju delimo,” rekao je izvršni direktor kompanije Tim Kuk u saopštenju za štampu.Mnoge tehnološke firme najavile su strategije za smanjenje negativnog uticaja na okolinu. Majkrosoft je najavio da će biti ugljenik-negativan do 2030. godine, dok se Amazon obavezao na iste ciljeve do 2040. godine.

Lifestyle

Fujitsu najavio program trajnog rada od kuće za svoje zaposlene

Tehnološka firma Fudžicu (Fujitsu) saopštila je da će smanjiti kancelarijski prostor u Japanu za polovinu kako bi se adaptirala "novoj normali" pandemije koronavirusa, kao i da će svojim zaposlenima početi da nudi program trajnog rada od kuće , prenosi BBC.Novi "Work Life Shift" program će nuditi dosad neviđenu fleksibilnost svojim osamdeset hiljada zaposlenih u toj zemlji. U saopštenju Fujitsu navodi "nove metode za rad koje omogućavaju bolje i produktivnije iskustvo rada zaposlenima, i koje će pospešavati inovacije".Po novom planu rada zaposleni će početi da redovno rade na daljinu kako bi se dostiglo fleksibilno korišćenje vremena, imajući u vidu pojedninačne radne zadatke.Zaposleni će takođe moći da biraju da li će raditi od kuće, u kancelariji ili coworking habovima."Ako mogu uspešno da spoje pozitivne elemente rada na daljinu (veća produktivnost, manje troškova i kraće vreme putovanja itd.), dok u isto vreme drže negativne elemente na minimumu (manjak ličnih veza među zaposlenima itd.), milioni će biti zahvalni, ali će nervirati hiljade kojima se više svideo stari način rada", kazao je Sri Srinivasan, profesor digitalnih inovacija Stoni Bruk univerziteta za BBC.

Lifestyle

Ko provodi najviše vremena na društvenim mrežama?

Korisnici Interneta u proseku dnevno provedu oko 2 sata i 23 minuta na društvenim mrežama, ali u pogledu toga treba imati velike razlike među samim državama, piše Svetski ekonomski forum. Na oko polovini svetskih tržišta, koje je istraživao Global Web Index, upotreba društvenih medija se smanjila ili je planula u prvom kvartalu 2019. godine u poređenju sa podacima iz 2018. godine.Žitelji zemalja u razvoju nastavljaju da provode najviše vremena na društvenim mrežama tokom jednog uobičajenog dana.Ovo bi moglo da podstakne i otvaranje novih tržišta, gde uglavnom živi mlađa populacija, starosti od 16 do 24 godine, koja pokreće ekonomski i privredni rast.Filipinci su najviše vremena proveli povezani na društvenim mrežama, posvećujući nešto više od četiri sata dnevno digitalnim tehnologijama.Nigerijci su obično provodili više od tri i po sata dnevno na stranicama društvenih mreža, dok su Indijci i Kinezi svaki dan imali više od 2 sata.Neka od razvijenijih tržišta pokazuju znakove porasta, na koje bi delom moglo da utiče starenje stanovništva u tim zemljama.Tokom jednog tipičnog dana u Japanu, ljudi provode manje od sat vremena na društvenim mrežama.Nemačka prijavljuje samo nešto veći broj korisnika društvenih mreža, u njoj korisnici Interneta svakodnevno provode na društvenim mrežama nešto više od sat vremena, dok je su u Velikoj Britaniji i Sjedinjenim Američkim Državama proveli oko dva sata dnevno.Što se tiče Srbije, u okviru istraživanja koje je sprovedeno prošle godine, pod nazivom Social Srbija 2019, 95 odsto ispitanika, starosti od 13 do 64 godine reklo je da ima profil na nekoj od društvenih mreža.Trećina ispitanika tada je rekla i da na Fejsbuku i Instagramu provodi oko pola sata dnevno.