Srbija
Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture je raspisalo javnu nabavku za izbor najpovoljnijeg ponuđača za obavljanje avio-prevoza na linijama koje su proglašene za linije u javnom interesu. Za pokrivanje ukupnih troškova avio-prevoznika za letove od Niša i Kraljeva ka gradovima Evropske unije, Istanbulu, Tivtu i Beogradu država planira da izdvoji 2,8 milijardi dinara.Ovim tenderom bira se avio-prevoznik kome će republika pokriti neto troškove organizovanja linija, "prihod koji zadržava pružalac ulsuge, kao i razumnu dobit", piše u specifikaciji.Od sledeće godine avionom iz Niša za Beograd
Tender je podeljen na četiri partije, tako da će se prevoznici koj odvojeno birati za linije ka gradovima u Evropskom uniji, Istanbulu, Tivtu i Beogradu.Za letove ka gradovima u EU država procenjuje da će platiti nadoknadu od 1,54 milijardi dinara, ka Istanbulu 791,2 miliona, ka Titvu 114,2 miliona i ka Beogradu sa 352,2 miliona dinara.Prevoznik koji bude izabran kao najpovoljniji, biće u obavezi da od 1. januara 2022. godine počne sa izvršavanjem ugovora u skladu sa redom letenja koji treba da dostavi najkasnije 7 dana od datuma potpisivanja ugovora. Nova linija - od Niša ka Beogradu, koja bi trebalo da se uspostavi od sledeće godine podrazumeva četiri povratna leta nedeljno u toku cele godine. Dva leta trebalo bi da se obavljaju avionom koji ima najmanje 140 putničkih mesta, a druga dva avionom sa minimum 65 sedišta.Aerodrom "Rosulje" postaje deo "Aerodroma Srbije"
Kako država letove između Niša i Beograda planira da plati 352,2 miliona dinara, to bi značilo da će prevoznik prosečno dobiti 16.519 dinara po sedištu za svaki povratni let.Ova računica izuzima različite troškove letenja mlaznog vazduhoplova sa 140 sedišta i mlaznog ili turboprop vazduhoplova sa najmanje 65 putničkih mesta.Linije ka evropskim gradovima obuhvataju letove od Niša ka Frankfurtu, Kelnu, Ljubljani, Atini, kao i liniju iz Kraljeva ka Solunu.Ka Frankfurtu, Kelnu i Ljubljanu letovi će cele godine biti dva puta nedeljno i to mlaznim avionom sa minimum 140 putničkih sedišta.Ka Atini i Solunu iz Niša i Kraljeva će biti organizovano dva povratna leta nedeljno, ali samo u periodu od juna do septembra. Ka ovim destinacijama prevoziće mlazni ili turboprop avion sa minimum 65 mesta za putnike.Subvencije za aerodrome dodeljivaće se po "kratkom postupku"?
Povratni letovi ka Istanbulu bi trebalo da saobraćaju i iz Niša i iz Kraljeva dva puta nedeljno tokom cele godine. Liniju iz Niša trebalo bi da prevozi avion sa minimalnim kapacitetom od 140 sedišta, a iz Kraljeva sa najmanje 65 putničkih mesta.Plan je da do Tivta odabrani prevoznik uspostavi linije koje bi od juna do septembra saobraćale dva puta sedmično - iz Niša avionom sa najmanje 140 mesta, a iz Kraljeva sa 65 putničkih sedišta.Ministarstvo, koje je naručilac, ima obavezu da kontroliše da li se usluge vrše u skladu sa ugovorom. Takođe, institucija je dužna da kontroliše da li iznos naknade premašuje iznos koji je potreban za pokriće neto troškova, "uzimajući u obzir prihod koji zadržava pružalac ulsuge, kao i razumnu dobit", piše u specifikacijama tednera.Vlada je početkom novembra ove godine proglasila novi spisak avio-linija u javnom interesu, a na njemu su se po prvi put našli i letovi iz Kraljeva, kao i let Niš-Beograd-Niš, o čemu je Nova ekonomija već pisala.Crna Gora kupila dva aviona za novu nacionalnu avio-kompaniju
Linija u javnom interesu može da se proglasi ako se odnosi na rutu ka aerodromu koji opslužuje region ili regione u razvoju u Srbiji ili ukoliko ruta ima manje od 100.000 putnika godišnje, navodi se u Uredbi o uslovima za proglašenje linije u javnom interesu u vazdušnom saobraćaju.Da bi linija dobila status da je u javnom interesu potrebno je i da prevoz drugim vidom saobraćaja ne zadovoljava potrebe regiona, da na liniji ne postoji komercijalni interes za obavljanje redovnog avio-prevoza i da je relacija značajna za privredni i društveni razvoj Srbije, a "naročito za povezivanje regiona sa industrijskim centrima, privlačenje investicija, povezivanje sa dijasporom" i da se uspostavlja u redovnom avio-prevzou za period utvrđen zakonom.Aerodorm "Konstantin Veliki" ima aerodromsku infrastrukturu osposobljenu za obavljanje međunarodnog avio-saobraćaja, a može da opslužuje pored Nišavskog upravnog okruga i Zaječarski, Borski, Pirotski, Jablanički, Pčinjski, Toplički, Braničevski, Podunavski, kao i region Kosova i Metohije, piše u tehničkoj specifikaciji.Međunarodni aerodrom "Morava" se nalazi na raskrsnici puteva ka najvećim gradovima regiona Šumadije i Centralne Srbije. Pored Kraljeva i Čačka, aerodrom opslužuje i Kolubarski, Moravički, Pomoravski, Rasinski, Šumadijski, ali, bez obzira na udaljenost, i Mačvanski okrug, navodi se u dokumentaciji.Institut iz Banja Luke projektuje Aerodrom Trebinje
Regioni Južne i Istočne Srbije i Šumadije i Zapadne Srbije su regioni koji ekonomski zaostaju u razvoju, imajući u vidu da je bruto domaći proizvod po glavi stanovnika manji od 75 odsto proseka bruto domaćeg proizvoda. U ovim regionima je i stopa nezaposlenosti iznad prosečne stope nezaposlenosti na republičkom nivou. Dodaje se da ne postoji dobro razvijena brza železnička ili drumska infrastruktura, kao alternative koje bi omogućile povezivanje ovih regiona sa zemljama Evropske unije sa prosečnim periodom putovanja manjim od tri sata.Vlada je privukla značajne investicije u ove regione, kao i veliki broj kompanija iz Evrope i sveta, ističe u specifikaciji tendera. Veliki broj kompanija ima poo nekoliko proizvodnih pogona u Evropi, a jedna od ključnih konkurentskih prednosti jeste mogućnost da se, u roku od nekoliko sati, direktnim letom dođe do željene destinacije, piše u dokumentu."Pozitivan trend priliva direktnih stranih investicija se očekuje i u narednom periodu, ali se kao paralelan proces dešava i internacionalizacija domaćih malih i srednjih preduzeća čijem razvoju izuzetno pogoduje i mogućnost direktnih letova do željenih destinacija", piše u specifikaciji.