Lifestyle

Od sna o najboljoj kafi do sopstvenog kafe-restorana

Dobra kafa, jedinstven meni, opuštajuća atmosfera i ljubazno osoblje trebalo bi da se podrazumevaju u svakom kafeu ili restoranu, ali nije uvek tako. Na ovaj način razmišljao je i Stefan Petrić, dok je, kako navodi, pio kafu ne baš prijatnog ukusa u jednom kafiću. To iskustvo navelo ga je da poželi da otvori svoj kafe sa "najboljom kafom u kraju",  zbog čega je, pre tri godine nastao, otvorio kafe restoran "Toffee" na beogradskom Banovom Brdu. "Kada sam došao na ideju da pokrenem biznis, upravo sam bio završio master studije ekonomije, tako da me je na ovaj korak dodatno podstakla želja da imam slobodu da ostvarujem lične ciljeve i organizujem svoj posao onako kako želim", priseća se Stefan. Na ostvarenje ove želje nije čekao dugo, jer se, igrom slučaja, lokal na čijem mestu se sada nalazi njegov kafe restoran, upravo tih dana zatvorio. "Odmah sam stupio u kontakt sa vlasnikom objekta, pozajmio novac i uložio sve što sam tada imao u ovaj posao. Tako sam svoju ambiciju, koja mi je na početku delovala nerealno, počeo da pretvaram u stvarnost", dodaje on Danas "Toffee" obuhvata dva ugostiteljska objekta koji imaju različite koncepte poslovanja. Nešto manje od godinu dana po otvaranju kafe restorana, Stefan je pokrenuo i ekspres restoran sa gotovim kuvanim jelima i menijem koji se menja svakog dana. Osim toga, oba objekta imaju i uslugu dostave hrane. "Razvijanje poslovanja zahteva velike investicije i strah da nećete ostvariti svoj cilj je uvek prisutan. Ipak, stalna ulaganja u inventar, novu ponudu i načine posluživanja su jedini način da dugoročno opstanete, jer je ugostiteljstvo danas na veoma visokom nivou, gosti znaju šta žele, a konkurencija je veoma jaka", ističe Stefan. Navodi i da mu je svaki dan "dinamičan i neizvestan", jer paralelno radi u oba objekta, a da u slučaju da nema unapred planirane sastanke sa dobavljačima, partnerima ili novim radnicima, većinu dana provodim u organizaciji zaposlenih.  "Svaki dan je priča za sebe, ali neke stvari nikad ne izostaju, od motivacije zaposlenih i organizacije posla, do tajnog prisluškivanja želja gostiju, razgovora sa njima i maksimalnog truda da im izađemo u susret", dodaje Petrić. Kao i ostalim zapolsenima u sektoru ugostiteljstva, ni Stefanu nije lako pao period vanrednog stanja usled epidemije koronavirusa, kada ni njegovi restorani nisu bili otvoreni za posetioce. "Ova godina je trebalo da bude prelomna u našem rastu i stabilizaciji, jer smo računali na to da ćemo zaraditi novac i pretvoriti ga u dodatni obrtni  kapital. On je veoma bitan za ugostiteljstvo, gde stalno reinvestiramo novac i trudimo se da gostima uvek ponudimo nešto novo. Ispostavilo se da ćemo sigurno šest meseci raditi u smanjenom kapacitetu, što znači da ćemo narednu godinu provesti u vraćanju na normalni način poslovanja", naglašava Stefan. Period vanrednog stanja iskoristili su za unapređenje usluga i renoviranje restorana, ali i za društveno odgovorne aktivnosti. "Dostavu hrane obavljali smo i tokom vanrednog stanja, a uz svaku porudžbinu mušterije su dobijale i besplatne sokove, vodu i kolače. Kako bismo ih podstakli da ostanu kod kuće, često smo im uz porudžbinu dostavljali i druge namirnice koje su im bile potrebne. Naša espreso kafa bila je najprodavaniji proizvod tokom policijskog časa", kaže Stefan. Kako bi spremni dočekali goste, period u kom kafe restoran nije radio iskoristili su da okreče prostor, očiste ventilaciju i posade novo cveće i zelenilo. "Ljudi su se uželeli druženja u baštama kafića, tako da moramo da spremimo nešto novo za lepše dane. Potrudili smo se da uvedemo sve neophodne higijenske mere kako bi se gosti kod nas osećali udobno i bezbedno, pripremili smo dezobarijere i sredstva za dezinfekciju ruku, a osim toga primamo manji broj gostiju, tako da ima prostora za neophodnu distancu među njima", navodi petrić. Kada je reč o planovima za budućnost, oni se, usled neočekivane dvomesečne pauze, za sada odnose na očuvanje likvidnosti i obezbeđivanje stabilnih uslova rada za sve zaposlene, obzirom da "stabilan kolektiv veoma važan u ovoj branši", ocenjuje Stefan. "Nameravamo da nastavimo sa ulaganjima u baštu i restoran, a sledeći korak bio bi otvaranje novih ekspres restorana, pošto su mušterije veoma dobro prihvatile njegovu ponudu i koncept rada. Ipak, najvažniji nam je korektan odnos prema našim radnicima i redovne isplate zarada, pa verujemo da će nam podrška za likvidnost koju očekujemo da dobijemo pomoći da ostvarimo ove ciljeve", zaljučio je Petrić. Stefan je pomoć za pokretanje i razvoj poslovanja svojih restorana dobio i kroz mentorsku i kreditnu podršku za razvoj biznisa, u okviru programa socijalnog bankarstva "Korak po korak" Erste Banke.

Lifestyle

Ikea savetuje kako ostati motivisan tokom rada od kuće

IKEA je poznata po svojim rešenjima za opremanje doma i ćuftama, ali i kao inspirativna kompanija sa stimulišućim i prijatnim radnim okruženjem, navodi se u saopštenju kompanije.  S obzirom na činjenicu da su poslednjih nedelja mnogi zaposleni morali da privremeno premeste kancelarije u svoje domove, Talent Sourcing i EVP Leader u IKEA Srbija Josip Sedlar, ponudio je nekoliko kreativnih, i korisnih saveta i trikova za rad od kuće: Foto: Josip Sedlar, IKEA 1. Iskoristite trenutne okolnosti na najbolji mogući način Koliko puta ste samo poželeli da dan može da traje makar malo duže? Nekoliko dodatnih sati koje biste imali samo za sebe? Uvek se žalimo kako nemamo dovoljno vremena – dobra vest je da sada, u ovoj novoj realnosti u kojoj smo se našli, imamo dosta vremena koje možemo da posvetimo sebi. Hajde da nam ne prođe uzalud, već ga iskoristimo na najbolji mogući način. 2. Sad je idealno vreme za promenu Promene nisu uvek lake, međutim, one su sastavni deo našeg ličnog razvoja i kao takve trebalo bi da ih prihvatimo. Svakako, na početku je potrebno napraviti jasan plan, a to je moguće postavljanjem SMART ciljeva. Na ovaj način precizno ćete definisati šta želite da postignete, lakše ćete pratiti napredak i prepoznati gde grešite. Možda je baš sad trenutak da se potpuno posvetite ličnom razvoju? Rad na sebi je lakši nego ikada, imajući u vidu pregršt besplatnih online kurseva koji su nam na raspolaganju – možete da gledate Youtube tutorijale, dokumentarne emisije, čitate knjige, nadogradite svoje znanje… šta god vam padne na pamet. U kompaniji IKEA, podstičemo svoje kolege da iskoriste ovo vreme za razvoj svojih veština, te smo nedavno svim zaposlenima omogućili besplatan pristup platformi Coursera, jednoj od najpoznatijih za online edukaciju. 3. Caka je u rutini Iako rad u pidžami može biti zanimljiv, kao i činjenica da ujutru ne morate da peglate košulju i sređujete se za posao, u jednom trenutku počne da vam nedostaje ta svakodnevna rutina, ali najviše od svega – ljudi kojima ste bili okruženi, vaše kolege i prijatelji.  Iako trenutno ne možete otići na kafu ili u izlazak sa prijateljima, to možete izvesti na malo drugačiji način. Josip predlaže – pređite u digitalni svet. Sad je pravo vreme da iskoristite svu tehnologiju koju imate na raspolaganju! Koristite Teams, Skype ili WhatsApp video pozive kako biste popili virtuelnu kafu sa svojim prijateljima.  Socijalna distanca ne mora da znači socijalnu izolaciju. Vođen time, Josip svako jutro u osam sati pije kafu sa svojim kolegama kao što je to činio dok je odlazio na posao. Ovaj mali ritual pruža mu mir i motiviše ga na početku svakog radnog dana. 4. Podignite svoje raspoloženje Josip smatra da je najbitnije da pokušate da održite pozitivnu i vedru atmosferu. Na primer, neki od njegovih kolega osmislili su tematske video pozive i pozvali svoje kolege da se pridruže izazovu koji podrazumeva određeni dres-kod.  Svaki od kolega bi trebalo da se potrudi da na sebi da ima odgovarajući odevni predmet – majicu sa smešnim citatom ili žutim detaljem. U prvih par minuta razgovora dobrodošla su da se uključe i deca kolega, obučena u skladu sa izazovom, pošto znamo koliko mališani vole da posećuju svoje roditelje na poslu – čak i kad je u pitanju virtuelna kancelarija.  Josip smatra da je važno da članovi tima motivišu jedni druge. IKEA interni kanali i online platforme ispunjeni su raznovrsnim i zanimljivim sadržajima i izazovima kreiranim od strane zaposlenih, koji ih povezuju na različitim nivoima.  5. Budite fleksibilni sa rasporedom i pokažite razumevanje za potrebe svojih kolega Pokušajte da razumete kako ovih dana izgleda život vaših kolega. Možda radno vreme od 9 do 17 nije optimalno za one sa malom decom. Budite fleksibilni i ako je moguće, ustanovite duže pauze kako bi članovi vašeg tima mogli da pomognu svojoj deci sa školskim obavezama, odu u nabavku, spreme ručak. Dajte prostora i vremena ljudima da izraze svoje emocije i brige.  6. Napravite kancelariju kod kuće Možda nema svako do nas odgovarajuću stolicu i sto za rad od kuće. Međutim, najvažnije je da alternativni radni prostor bude što udobniji, a to se lako može postići sa dodatnim jastukom, ali i sa malo cveća na sredini stola, kako bi se ulepšala atmosfera.  U ovom periodu kada smo izloženi negativnim vestima sa svih strana, svima nam je potrebna dnevna doza sreće. Njeni glavni sastojci su pozitivno razmišljanje, jasni ciljevi, fokus na budućnost i održavanje fizičke, ali ne i društvene distance. To je recept da iz ovoga izađete jači i ponosni na sebe.