Srbija

Srbija

Evropska akreditacija za „Mašinac”

Nemačka akreditaciona agencija za visokoškolske ustanove i studijske programe ASIN produžila je akreditaciju Mašinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu do oktobra 2025. godine, saopštio je Mašinski fakultet.Akreditacija se odnosi i na osnovne i na master studije mašinstva i obuhvata više od 20 studijskih programa na srpskom i engleskom jeziku, po čemu je ovaj fakultet jedinstven ne samo u Srbiji već i u regionu.Osim ASIN-ovog sertifikata Mašinski fakultet dobio je i evropski sertifikat EUR-ACE, odnosno sertifikat za akreditovanog inženjer ana evropskom nivou. To znači da je diploma mašinskog inženjera stečena u Beogradu i zvanično priznata širom Evrope.“Srpski istraživači su visoko kompetentni i dobro prepoznati u Evropi, kao i u ostalom delu sveta. Mašinski fakultet stoji rame uz rame sa vodećim evropskim institucijama, naveo je profesor Stefan Kabelak, sa Lajbnic univerziteta u Hanoveru, koji je prevodio revizorski tim. 

Srbija

NBS zabranila naplaćivanje provizije na donacije za borbu protiv korone

Narodna banka Srbije (NBS) usvojila je na odluku kojom se zabranjuje naplaćivanje naknada ili bilo kojih drugih troškova u platnom prometu prilikom doniranja na namenske račune Republike Srbije, koji su otvoreni radi prijema donacija u borbi protiv koronavirusa."U skladu s ovom odlukom, banke, institucije elektronskog novca, platne institucije i JP 'Pošta Srbije' ne mogu od korisnika platnih usluga naplatiti naknadu za uplate i prenose na navedene račune, bez obzira na to da li se ove transakcije izvršavaju kao uplata na šalteru pružalaca platnih usluga, kao prenos sa tekućeg ili drugog platnog računa, ili pružanjem druge vrste platne usluge", navodi se u saopštenju.Mera se odnosi na direktne uplate ili prenos novca sa računa, u dinarima ili u evrima, a NBS pri izvršavanju tih transakcija neće naplaćivati naknade za izvšenje koja sama naplaćuje finansijskim institucijama.Spisak namenskih računa na koje se mogu izvršiti uplate donacija za borbu protiv epidemije koronavirusa dostupan je OVDE.

Srbija

Karantin u regionu: Sajam, hotel, sportski centar

Srbiji se poslednjih dana sprovode mere adaptacije državnih objekata u centre za karantin, a ista praksa je u regionu i celom svetu.U Srbiji je na beogradskom Sajmu napravljena improvizovana bolnica sa 3.000 kreveta u koju će biti smešteni zaraženi  sa lakšom kliničkom slikom.Stručnjaci objašnjavaju da će u ovom slučaju na Sajmu biti bolnica za lakše pacijente, takozvani izolatorijum, i da je ovakav prostor izabran jer se ipak radi o vanrednom stanju i okolnostima.„Ono o čemu bi trebalo voditi računa je da se tim ljudima omogući određena vrsta privatnosti, da postoje neki paravani ili pregrade između kreveta. Ne postoji rizik od zaraze kovidom 19 jer su ti ljudi već zaraženi već više psihički problem jer su smešteni u takvom prostoru, objašnjava za portal „Nova ekonomija“ epidemiolog Zoran Radovanović.Zato bi u ovakvoj vrsti bolnice trebalo posebno voditi računa o ljudima koji recimo imaju napade panike, epilepsiju ili imaju neku hroničnu bolest.O pacijentima na Sajmu će, kaže, voditi računa na desetine doktora, medicinskih tehničara i sestara.„Čim se požale na temperaturu ili kratko disanje lekari će ih pregledati i ukoliko im se stanje pogoša biće prebačeni u neku bolnicu i iz kategorije lakih bolesnika biće prebačeni u kategoriju teških, navodi Radovanović.Hoteli ili moteli su u ovom slučaju pogodniji za karantin jer ispunjavaju mnogo rigoroznije uslove i tu se smeštaju ljudi za koje postoji sumnja da su zaraženi i to je preventivna izolacija.„Ako recimo u karantinu imate dve osobe u sobi, ako se za jednu od njih utvrdi da je zaražena onda se onoj drugoj automatski produžava karantin na još 14 dana. Zato bi, ako je to moguće, ti ljudi trebalo da budu smešteni u odvojene sobe, sa odvojenim kupatilom dodaje Radovanović.Pacijenti koji imaju koronavirus idu kući tek kada njihova dva testa budu negativna.Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević je za portal 021.rs naveo da će se za smeštaj pacijenata sa lakšom kliničkom slikom koristiti Novosadski sajam, koji bi trebao da bude dovoljan za 1.000 obolelih, a da će, a ukoliku slučaju da za to bude bilo potrebe, kasnije preurediti i Spens za iste namene.U Hrvatskoj je za iste namene pripremljena Arena Zagreb, dok su hrvatske vlasti prethodno ispred zagrebačke KBC Dubrave, koja je primarni centar za pacijente na intenzivnoj nezi, uz pomoć vojske podigle šatore i ekspedicijski kamp za prihvat obolelih, navodi Danas.Vlasti Republike Srpske su počele da preuređuju đačke i studentske domove kao prostore za uspostavljanje karantina, a u Crnoj Gori su za izdvajanje obolelih određeni Sportski centar Igalo i hotel Kamelija u Tivtu, piše portal Gradnja.rs.Ovaj portal podseća da su kineske, a potom i italijanske vlasti, prve su donele naredbe da se brojni objekti poput hotela, sportskih sala i škola u ovom kritičnom periodu, adaptiraju u privremene bolnice namenjene lečenju obolelih od koronavirusa.U drugim zemljama, luksuzni rizortovi koji sada zvrje prazni bez turista prvi su podlegli promenama, baš kao i kasarne, sportske sale i pojedini ugostiteljski objekti, a pretpostavlja se da će se tržni centri sledeći naći na „udaru“, navodi Gradnja.rs.

Srbija

Informacije o pravima radnika i putem Vibera

Građani Srbijе od sada mogu da dobiju sve informacije o koronavirusu i trenutnoj zdravstveoj situaciji u zemlji i prеko "Viber Community" kanala koji jе pokrеnulo Ministarstvo za rad, zapošljavanjе, boračka i socijalna pitanja, prenosi portal PC Press.Na ovaj način građanima će, kako navode u ministarstvu biti pružene sve informacije o koronavirusu ali i njihova prava i obaveze tokom vanrednog stanja.Ministar za rad Zoran Đorđević naveo je da ovim putem žele da građanima pruže sve informacije u vezi sa trenutnom situacijom i da ih obavesti o njihovim pravima i obavezama u toku vanredne situacije.Za pristup kanalu potrebno je da uđete na OVAJ LINK koji automatski vodi na Viber Community kanal. Kada se otvori prozor potrebno je kliknuti na JOIN kako biste pristupili grupi.

Srbija

Nema volje da se oformi registar autizma

Registra autizma nema zato što nema volje da se registar oformi. U slučaju da mi u registru dođemo do broja od 40-50 hiljada ljudi sa autizmom, to bi već obavezalo državu da ona nešto povodom toga preduzme, kaže za Novu ekonomiju Dario Rosi iz udruženja “Autizam - pravo na život”. Poslednji podaci koje je ovo udruženje dobilo od Batuta je da u Srbiji postoji samo 65 dece sa smetnjama u razvoju. On dodaje da Srbiji nedostaje rana dijagnostika autizma, kao i veći broj psihijatara koji se bave dečijom i adolescentnom psihijatrijom.Na fejsbuk stranici vašeg udruženja “Autizam pravo na život” naslovna fotografija prikazuje porodicu koja sedi za jednim dugačkim trpezarijskim stolom gde na jednom kraju sede otac, majka i jedno dete, a na začelju tog stola, daleko od njih, sedi drugo dete.Ta slika je upečatljiva jer govori o stanju unutar pozicije gde dođe do jednog raslojavanja i određenom procentu se to završi dobro, porodica ostane jaka snažna, ostane zajedno, istraje u rešavanju tog problema. Ali vrlo česti slučaj, mi u udruženju imamo veliki broj samohranih majki, nešto samohranih očeva, braće i sestara koji se na određeni način stide… I to vremenom radimo da to dođe na svoje. I takva porodica se, ne mogu da kažem da je stigmatizovana, ali se oseća izvan društvenih tokova i malo posebnom i skrajnutom.Poruka koja je ispisana na toj fotografiji je da što je dete sa autizmom duže bez pomoći, to će nam kasnije biti teže da do njega dopremo. Koji je to neki prvi momenat u odrastanju kada je moguće dijagnostikovati autizam i početim sa tim režimom podrške ili pomoći?Autizam nije bolest, to je neurorazvojni poremećaj širokog spektra. Smatra se, po nekim svetskim trendovima tretiranja autizma, da su prve tri godine od izuzetnog značaja i da bukvalno svaki izgubljeni dan znači određenu manjkavost u detetovom razvoju i dovođenju njega u neki funcionalni status. Zapravo se smatra i kod dece tipičnog razvoja, da ne kažem zdrave dece, da se odrasli ljudi formiraju u te prve tri do pet godina. Kod nas su te godine izgubljene. Prve tri godine su izgubljene jer, prvo, mi nemamo ranu dijagnostiku koja je vrlo važna jer treba na vreme i što ranije utvrditi da dete ima neki poremećaj iz spektra autizma. Kod nas to ide tako da ste vi ste sa pedijatrom u primarnoj zdravstvenoj zaštiti i kako to već ide kod nas, to je na jednom prilično zastarelom nivou, odnosno svede se na neku šalu koja ima značaj što će roditeljima možda olakšati. Znate, kao odakle ste? Jao Crnogorac ste, pa dobro, progovoriće, nema primedbi. Ili, odakle ste, iz Užica, progovoriće, lenj je… Lala ste, lenj je… Pa muško dete… Inače je znatno veći procenat dečaka sa autizmom… A pa muško je dete, progovoriće, polako, lenj je. I tako, na neke vrste pošalice i neznanja i gubljenja vremena izgubi se veoma važan period u detetovom razvoju. Vi morate upirati prst u oku pedijatru, biti uporan u tome da on to prepozna i da vas uputi dalje. Dolazimo do toga, a gde da vas uputi dalje? Po podacima iz 2018. godine, ja bih voleo da su sada drugačiji, ali sumnjam, mi u Srbiji imamo 42 psihijatra koji se bave dečijom i adolestcentnom psihijatrijom. Ili vam to dodje jedan na 31.200 dece i omladine. Što znači, dakle, kada vas uputi pedijatar na psihijatra, vi tu možete da zakažete i da dođete na red, međutim ni psihijatar zapravo nema procedure, nema saznanja i ne zna zapravo šta raditi sa autizmom. Tu se opet vraćamo u jedan začarani krug da mi zapravo ne znamo koliko imamo osoba sa autizmom danas u Srbiji. Po svim svetskim standardima 1-1,5 odsto svetske populacije ima neki poremećaj iz spektra autizma. Na primer, u Srbiji bi to značilo 60-70.000 osoba ima poremećaj iz spektra autizma.O registru u kome bismo mogli da znamo tačan broj osoba sa autizmom govorimo svakoga aprila kada je Svetski dan autizma.Naš zdravstveni sistem barata sa nekim spiskovima ili zbirom nekih spiskova gde pominje dve i po, tri, četiri, pet hiljada osoba sa autizmom u Srbiji što je drastično manje od onoga što je standard. Mi nismo otporniji nego čak mislim da smo s obzirom na okidače autizma i u nešto goroj situaciji u odnosu na drugi deo sveta, s obzirom na zagađenja, ratove, bombardovanje, standard života i sve ono što se smatra nekim okidačima za autizam, ali to je druga priča.Registra nema zato što nema volje da se registar oformi, jer u slučaju da mi dođemo do te cifre, približno toj cifri... Postoji neka siva zona, neki ljudi koji svoju decu kriju, neće prijaviti, neki privatni lekari koji neće zarad izdavanja računa prijaviti dete sa posebnim potrebama koje dolazi kod njega na tretmane i ostaće jedna siva zona. Ali ukoliko dođemo do nekog broja od 50 ili 40 hiljada to bi već obavezalo državu da ona nešto apropo toga nešto preduzme. Pre tri godine, 2016, je donet zakon o evidencijama u oblasti zdravstva. Taj zakon podrazumeva da postoje registri za 25 nekih bolesti. Tu je predviđen i registar dece sa posebnim potrebama i registar osoba sa invaliditetom. Po tom zakon, bio je tri godine period da se donesu sva podzakonska akta, da se srede svi obrasci, da se formira nešto što se zove informacioni sistem i krajnji rok po zakonu, posle koga nastupaju kaznene odredbe ako se to ne uradi, je bio sada 1. januara 2020, koji obavezuje da mi imamo registar. Mi smo uputili pismo sredinom januara Institutu za javno zdravlje “Batut” koji je obavezan da vodi taj registar sa pitanjem - evo bili smo strpljivi tri godine, hajmo da čujemo koliko ima po registru dece sa posebnim potrebama i dobili smo zvaničan odgovor od njih u kome oni kažu da trenutno, u januaru, pošto su valjda oni krenuli da ga pune u januaru, dece sa posebnim potrebama u Srbiji ima 65, a osoba sa invaliditetom oko 23.000, a da će, kako se to već bude razvijalo, tokom meseci, da će oni dobijati nove podatke i nastaviti taj registar da pune. I mi imamo 65 dece, po registru, imamo 42 psihijatra koja bi se trebalo baviti, ili, ponavljam, jednog na 31.000 i ona je došla ideja, kako mi da popravimo tu ranu dijagnostiku, hajde doedukovaćemo pedijatre. I onda dolazimo do jednog, takođe poražavajućeg podatka, a to je da je prosečna starost pedijatara u Srbiji preko 55 godina. Znači, od oko 2.000 pedijatara koji trenutno rade u Srbiji, samo njih 100 je mlađe od 40 godina. Kada vi imate tu prosečnu starost, vrlo je upitna njihova želja, volja i eventualna sposobnost da se doedukuju u bilo kom pogledu, pa i u pogledu prepoznavanja simpotoma autizma. Tako da je to jedan začarani krug. I dete sa autizmom ili osoba sa autizmom koja, sveži primer, dobije napad agresije, to čak nije ni agresija, to je napad destrukcije kada počne po stanu da lomi, a stan je u zgradi gde žive drugi ljudi i počne da lomi prozore, vrata, roditelji ne mogu da ga smire, tu je sam sa majkom, mlađom sestrom… Onda postoji jedna jedina procedura gde vi zovete hitnu pomoć, a hitna pomoć ne izlazi u takvim situacijama bez asistencijama policije. Mi smo imali slučajeve gde dolazi patrola policije koja, šta će, stavlja lisice na ruke takvom detetu, otpati hitnu pomoć do, recimo, bolnice “Laze Lazarević” gde dežurna doktorka ne zna šta će sa njim da radi i ona otvoreno kaže, ja nemam procedure za postupanjem sa autizmom. I desi se da oni njega sediraju (smirivanje lekovima koji smanjuju svesnost pacijenta, prim. novinarke), ponude mu tu da prespava, dete se smiri, vratin se kući sa roditeljima i do sledeće takve situacije.Za Novu ekonomiju Katarina Baletić

Srbija

Komunikacija kao faktor poslovnog uspeha kompanija

Rezultati istraživanja o transformaciji PR struke i njenom uticaju na poslovanje i razvoj organizacija u poslednjih deset godinaDoprinos komunikacija ostvarivanju poslovnih rezultata porastao je u prethodnih deset godina, složilo se više od 92 odsto ispitanika koji su učestvovali u istraživanju o percepciji odnosa s javnošću i komunikacija, koje je povodom obeležavanja decenije poslovanja sprovela agencija za komunikacijski konsalting Chapter 4 PR. Čak 97 odsto ispitanika na osnovu svog poslovnog iskustva tvrdi da je uloga PR-a izuzetno važna za menadžment kompanija. „U našem ovogodišnjem istraživanju su učestvovali predstavnici korporativnog sektora – 54 odsto, a 45 odsto kolege iz PR agencija i sektora nezavisnih konsultanata iz oblasti odnosa s javnošću. Ovo istraživanje je za nas posebno važno jer predstavlja rezime poslovanja i saradnje s klijentima u prethodnih 10 godina rada agencije Chapter 4. Rezultati su u okvirima očekivanog jer to je i puls koji dobijamo sa terena, odnosno iz prakse“,  istakla je Milena Avramović-Bjelica, generalni direktori i suosnivač agencije Chapter 4 PR.  Uticaj komunuikacije na poslovni uspehPrema mišljenju učesnika u istraživanju, funkcija PR-a u najvećoj meri doprinosi poslovnim rezultatima kroz odnose sa ciljnim i interesnim javnostima i građenje pozitivne reputacije, što smatra 78 odsto ispitanika; slede komunikacija projekata od značaja za celu zajednicu i društvena odgovornost (62 odsto), zatim interne komunikacije, timski duh i poslovna efikasnost (59,6 odsto). Ovaj poslednji podatak je veoma važan, jer je interna komunikacija u praksi bila dosta zapostavljena do skoro, pa time i njen uticaj na efikasnost tima i uspeh kompanije.Tek 15 odsto ispitanika navelo je da je uloga PR-a u prethodnih deset godina evoluirala u upravljačku funkciju, uprkos tome što 97 odsto ispitanika smatra da je uloga PR-a veoma važna za kompanijski menadžment i da je savetovanje menadžmenta zadatak i kompetencija PR-a. Samo četiri odsto ispitanika smatra da se doprinos ostvarivanju poslovnih rezultata nije promenio ili da jeste tek malo u prethodnih deset godina. Ovi rezultati delimično se poklapaju sa mišljenjem ispitanika o kompetencijama koje menadžment kompanija očekuje od PR stručnjaka. Čak 54 odsto smatra da su to strateško savetovanje i komunikacijski konsalting, a ispitanici prepoznaju i da se od PR profesionalaca očekuju kompetencije u oblasti ublažavanja rizika i kriznih komunikacija (41 odsto), kreativni pristup komunikacijama i projektima (42 odsto) i u najvećem procentu odnosi sa medijima i influenserima (51 odsto). „Uloga PR savetnika se nesumnjivo promenila u prethodnih 10 godina. Promenilo se poslovno okruženje i vidimo da savetnici za komunikaciju svojim kompetencijama dosta dobro prate ove promene. Ispitanici ulogu PR-a, odnosno sopstvenu ulogu vide kao najvažniju za kriznu komunikaciju i ublažavanje rizika - oko 74 odsto ispitanika, i u strateškom planiranju komunikacije, sa čim se složilo 78 odsto ispitanika. 71 odsto smatra da je uloga PR-a važna za promociju i medijsku vidljivost kompanije brenda, proizvoda ili tima. U ovom trenutku, tokom vanredne situacije i pandemije Covid-19, jasno vidimo potvrdu ovakvih rezultata, posebno u segmentu strateškog planiranja i krizne komunikacije.“ – naglasila je Tamara Bekčić, generalni direktor i suosnivač agencije Chapter 4 PR.Budućnost i dalji razvoj uloge komunikacijeJačanju uloge i pozicije PR-a u prethodnih deset godina u najvećoj meri je doprinela tehnološka transformacija (42 odsto ispitanika) koja je uticala na poslovne procese i komunikaciju. Interne i eksterne komunikacije su postale još značajnije smatra 48 ispitanika, a isti procenat smatra i da PR zahteva novi set veština. Značajno je i da 21 odsto ispitanika smatra da PR konsultanti imaju širu sliku tržišta i kompanije, a isti procenat smatra i da PR stručnjaci brzo usvajaju komunikacijske trendove. „Struka je dosta optimistična po pitanju daljeg razvoja. Naime, na osnovu svog ekspertskog znanja i poslovnog iskustva, značajan broj ispitanika je uveren da će važnost odnosa s javnošću dodatno rasti u značaju za organizacije narednih godina: ukupno 90% ispitanika veruje da hoće. Kada je reč o konkretnim oblastima PR-a koje će u narednim godinama dobijati na značaju, 55 odsto smatra da su to digitalne komunikacije, zatim savetodavna i konsultantska uloga, kao i krizne komunikacije (41 odsto), održivost i CSR (39 odsto) i upravljanje reputacijom (35 odsto).“ – objasnila je Olivera Petrović, PR menadžer u agenciji Chapter 4.Agencija za komunikacijski konsulting Chapter 4 PR ove godine obeležava značajan jubilej - 10 godina od osnivanja. To je bio povod za sprovođenje istraživanja o percepciji odnosa s javnošću, kao i kako se uloga komunikatora menjala prethodnih deset godina i očekivanjima od sektora komunikacija u godinama koje su pred nama. Slična istraživanja Chapter 4 PR sproveo je i u prethodne dve godine na teme razumevanja medijskog i korporativog sektora, odnosno njihove saradnje, a zatim i percepicje održivog poslovanja u Srbji. Rezultati ovih istraživanja pokazali su se kao korisni uvidi za kompanije i profesionalnu javnost.Chapter 4 PR: Chapter 4 PR je kompanija za odnose s javnošću i deo istoimene grupacije koja posluje širom Centralne i Jugoistočne Evrope, kao ekskluzivni predstavnik vodeće svetske komunikacijske mreže – BCW Global. Klijentima pružamo savetovanje, razvoj i realizaciju komunikacijskih planova koji podrazumevaju spektar različitih usluga fokusiranih na njihove ciljne grupe. Chapter 4 PR tim poseduje bogato iskustvo u korporativnoj komunikaciji i finansijskom PR-u, u oblastima robe široke potrošnje, informacionih tehnologija i farmacije, u upravljanju kriznim situacijama i komunikaciji promena, kao i u posebnim komunikacijskim treninzima, digitalnim i kreativnim projektima. Tim agencije čine stručnjaci sa bogatim komunikacijskim i poslovnim iskustvom koji na profesionalan, etičan i inovativan način obezbeđuju najviši kvalitet podrške u internoj i eksternoj komunikaciji klijenata.

Srbija

Pšenica skuplja zbog zaliha

Cena pšenice u Srbiji poslednjih nedelju dana je porasla jer su građani stvarali zalihe brašna zbog epidemije koronavirusom. Direktor "Žita Srbije" Vukosav Saković ne očekuje će potražnja za brašnom i dalje...

Srbija

Kupatilo se preselilo u korpu

Brašno, šećer, sapun i toalet papir najtraženiji suproizvodi u Srbiji u vreme epidemije koronavirusa. Kompanija GfK koja se bavi istraživanjem tržištanavodi da se osim ova četiri proizv...

Srbija

Sve je lakše kad imaš ugovor o radu u vanrednom stanju

Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja Srbije je objavilo detaljna objašnjenja prava i obaveza radnika i poslodavaca u toku vanrednog stanja.Upućen je apel poslodavcima da, ukoliko to moguće, zaposlenima organizuju rad od kuće.Zaposleni koji u skladu sa Zakonom o radu i Uredbom o organizovanju rada poslodavca za vreme vanrednog stanja rade od kuće, imaju pravo na zaradu, kao i zaposleni koji rade na svom radnom mestu.Jedina razlika je što zaposleni koji rade od kuće, nemaju pravo na naknadu troškova prevoza za dolazak i odlazak sa rada kao zaposleni koji dolaze u poslovne prostorije poslodavca, kao ni na naknadu drugih troškova u vezi sa organizacijom rada na ovakav način.U slučaju kada poslodavac ne može da organizuje rad od kuće, dužan je da obezbedi sve mere zaštite bezbednosti i zdravlja na radu.Na osnovu Uredbe o organizovanju rada poslodavaca za vreme vanrednog stanja, kao i na osnovu mera prevencije širenja zaraze COVID–19 virusom, Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave donelo je Preporuku za organizovanje rada u javnim upravama i državnim institucijama.Tu preporuku, treba primeniti i na poslodavce u privatnom sektoru, ukoliko to dozvoljava delatnost rada poslodavca, ukazalo je Ministarstvo za rad.Po preporuci "poslodavac prvenstveno treba da ima u vidu da su naročito ugrožena lica sa utvrđenim hroničnim oboljenjima i lica starija od 60 godina i da posebnu zaštitu ima roditelj deteta do 12 godina, a naročito ukoliko sam vrši roditeljska prava, ili je drugom roditelju ustanovljena radna obaveza".Zaposlenima koji su u takvoj situaciji neophodno je omogućiti rad od kuće, i to u skladu sa planom rada i rasporedom koji je poslodavac, odnosno rukovodilac, sam dužan da utvrdi za svakog zaposlenog.Međutim, u slučajevima gde se zbog delatnosti i prirode posla ne može organizovati rad od kuće (i u javnom i u privatnom sektoru), poslodavac je dužan da obezbedi mere zaštite i zdravlja zaposlenih, kao i da organizuje rad u smenama, kako bi što manji broj zaposlenih i svih drugih radno angažovanih lica rad obavljao istovremeno u jednoj prostoriji.Poslodavac treba da omogući jednom roditelju sa detetom ispod 12 godina da radi od kuće, a ukoliko je proces rada poslodaca takav da je nemoguće organizivati takav rad, neophodno je da se organizuje rad u smenama, tako da se raspored rada zaposlenog roditelja, ne poklapa sa rasporedom rada drugog roditelja koji takođe ima radnu obavezu.Zaposleni koji je u samoizolaciji, a kome je nadležni organ izdao akt (rešenje ili drugi akt) o samoizolaciji ili karantinu, ima pravo na naknadu zarade.Prvih 30 dana odsustva plaća poslodavac, a od 31. dana Republički fond za zdravstveno osiguranje.Zaposleni u samoizolaciji ili karantinu treba da se jave poslodavcu telefonom i da mejlom ili nekim drugim elektronskim načinom komunikacije, pošalju skeniran ili slikan navedeni akt nadležnog organa.Potvrdu o privremenoj sprečenosti za rad, kao i doznaku za zaposlenog, može da dostavi član porodice ili sam zaposleni kad prestanu razlozi zbog kojih on nije mogao da dostavi.Objašnjena pravila o naknadi zaradeNaknada zarade, prema Zakonu o zdravstvenom osiguranju je prosečna zarada koju je osiguranik ostvario u prethodnih 12 meseci pre meseca u kojem je nastupila privremena sprečenost za rad, i određuje se u visini 65 odsto od osnova za naknadu zarade.Poslodavac može isplatiti i veći iznos naknade zarade zaposlenom, ukoliko se tako ugovori kolektivnim ugovorom ili ugovorom o radu.Pravo na naknadu zarade imaju zaposleni i lica koja obavljaju samostalnu delatnost, ali ne i radno angažovani po osnovu ugovora van radnog odnosa (osim ako u ovom ugovoru nije utvrđena i novčana naknada za slučaj kada se ne obavljju poslovi za koji je zaključen ugovor).Radnici se podsećaju da u zavisnosti od potrebe posla, poslodavac odlučuje o vremenu korišćenja godišnjeg odmora, uz prethodnu konsultaciju zaposlenog.Zaposleni za vreme korišćenja godišnjeg odmora, odnosno kolektivnog godišnjeg odmora kod poslodavca, ima pravo na naknadu zarade, u visini prosečne zarade ostvarene u prethodnih 12 meseci.Ukoliko poslodavac ima smanjen obim posla ili je u potpunosti prekinuo rad, zaposleni se mogu uputiti na "prinudni godišnji odmor" u trajanju od 45 radnih dana, odnosno i duže u skladu sa zakonom. U tom slučaju zaposleni imaju pravo na naknadu zarade najmanje u visini 60 odsto prosečne zarade u prethodnih 12 meseci, koja ne može biti manja od minimalne zarade.Kolektivnim ugovorom ili pravilnikom o radu i ugovorom o radu može se utvrditi i veći iznos naknade zarade od ove koja je utvrđena zakonom.Ukazano je i da Zakonom o radu nije utvrđena visina naknade zarade za vreme prekida rada, do koga je došlo naredbom nadležnog državnog organa ili nadležnog organa poslodavca zbog neobezbeđivanja bezbednosti i zaštite života i zdravlja na radu, koja je uslov daljeg obavljanja rada bez ugrožavanja života i zdravlja zaposlenih i drugih lica.Naknada se utvrđuje i isplaćuje u visini koja je utvrđena kolektivnim ugovorom/pravilnikom o radu i ugovorom o radu. Propisano je da zaposleni ima pravo na naknadu zarade za vreme odsustvovanja sa rada zbog privremene sprečenosti za rad i to najmanje u visini 65 odsto prosečne zarade, odnosno u visini od 100 odsto zarade zaposlenog u slučaju povrede na radu ili profesionalne bolesti.Zaposleni ima pravo na naknadu zarade u visini prosečne zarade za slučaj plaćenog odsustva: sklapanja braka, porođaja supruge, teže bolesti člana uže porodice, smrti člana uže porodice, dobrovoljnog davanja krvi i u nekim drugim prilikama.Poslodavac u skladu sa Zakonom o radu, može zaposlenom da odobri odsustvo bez naknade zarade (neplaćeno odsustvo), ali samo na zahtev zaposlenog.Poslodavac koji otkazuje radni odnos zaposlenom jer je tehnološki višak, mora da vodi računa o tome da li je u obavezi da donese program rešavanja viška zaposlenih, kao i da zaposlenima, koje je utvrdio kao tehnološki višak, isplati otpremninu pre otkaza ugovora o radu.Ukoliko poslodavac ne isplatu otpremninu, a zaposlenom prestane radni odnos, inspektor će vratiti na rad sve one zaposlene, kod kojih poslodavac nije ispoštovao odredbe zakona.U saopštenju se podseća da se visina otpremnine utvrđuje kolektivnim ugovorom, pravilnikom o radu ili ugovorom o radu, i ne može biti niža od zbira trećine zarade zaposlenog za svaku navršenu godinu rada u radnom odnosu kod poslodavca kod koga ostvaruje pravo na otpremninu.Istaknuto je i da pravo na novčanu naknadu ima zaposleni na neodređeno vreme, koji je proglašen tehnološkim viškom, zaposleni na određeno vreme, kao i lice koje po osnovu ugovora obavljalo privremene i povremene poslove, a koje je u periodu od najmanje 12 meseci neprekidno ili s prekidima u poslednjih 18 meseci bilo u osiguranju.Nezaposlenom pripada novčana naknada od prvog dana od dana prestanka obaveznog osiguranja, ako se prijavi i podnese zahtev Nacionalnoj službi u roku od 30 dana od dana prestanka radnog odnosa ili prestanka osiguranja. Nezaposlenom koji podnese zahtev, po isteku roka od 30 dana, novčana naknada pripada od dana podnošenja zahteva.NZS je od 23. marta omogućila elektronske prijave radi korišćenja prava na novčanu naknadu u skladu sa zakonom.Bez obzira na vanredno stanje, zaposleni koji smatraju da im je povređeno pravo iz radnog odnosa i po osnovu rada, mogu se obratiti Inspektoratu za rad, koje će u skladu sa zakonom i svojim nadležnostima i ovlašćenjima preduzeti odgovarajuće mere.Za kontakt, ministarstvo je dalo dve mejl adrese - inspektorat@minrzs.gov.rs ili kontrola@minrzs.gov.rs i telefon 0800/300-307 (besplatan poziv).

Srbija

Prihodi avio-kompanija prepolovljeni zbog koronavirusa

Prema novoj analizi Međunarodne asocijacije avio-prevoznika (IATA), aviokompanije će tokom 2020. godine izgubiti 252 milijarde dolara (oko 233 milijarde evra), što je dvostruko više od prethodne procene, saopštila je asocijacija.Zbog strogih ograničenja putovanja i očekivanja globalne recesije, IATA sada predviđa da će prihodi od prevoza putnika pasti za 44% u odnosu na prošlu godinu. Taj pad predviđa se prema scenariju da stroga ograničenja putovanja traju do tri meseca, nakon čega bi usledio postepeni ekonomski oporavak kasnije u toku godine. Oporavak potražnje putovanja biće oslabljen zbog uticaja globalne recesije na poslove i poverenja.“Avio-kompanijama je potrebno 200 milijardi dolara (185 milijardi evra) likvidnosti samo da bi preživele. Neke vlade su već napravile iskorak, ali mnoge druge treba da učine isto”, rekao je generalni direktor asocijacije Aleksandar de Žunijak. Prema prethodnoj analizi, čije je rezulatate IATA objavila 5. marta, predviđano je da će gubici iznositi 113 milijardi dolara (105 milijardi evra). Ona je urađena pre nego što si zemlje širom sveta uvele sveobuhvatna ograničenja na putovanja, koja su pretežno eliminisala međunarodno tržište avio putovanja.

Srbija

Privatni vrtići traže da se šteta od zdravstvene krize deli solidarno

Predstavnici dva udruženja privatnih vrtića i predškolskih ustanova u Beogradu zatražili su od države da pronađe način za solidarno deljenje štete koja će svima biti prouzrokovana zbog pandemije koronavirusa, a ne da im se, kako su naveli, "upućuju pretnje i prave suprotsavljeni tabori".Gradski krizni štab doneo je odluku da se tokom vanrednog stanja zbog koronavirusa neće plaćati državni vrtići u Beogradu a istu preporuku uputili su  i privatnim vrtićima.Pomoćnik gradonačelnika Goran Vesić je otišao korak dalje i najavio da će, ukoliko neko i pokuša da naplati boravak u privatnim vrtićima dok oni ne rade, uputiti roditelje na zakon o obligacionim odnosima i pomoći im na sudu.Iz Udruženja privatnih predškolskih ustanova Beograda i udruženja privatnih predskolskih ustanova “Vrhunsko znanje za dobro vaspitanje” traže okvir koji bi im kako kažu obezbedio zakonitost, etičnost i održivost sistema budući da je odluku o prestanku rada donela Vlada Srbije”"U suprotnom, u pitanje se dovodi desetine hiljada vaspitača i ostalih zaposlenih u privatnim vrtićima i posledično hiljade dece koja će posle krize ostati bez svojih vrtića", navodi se u saopštenju.Pojašnjavaju da je preporuka gradskog sekretara za obrazovanje i dečiju zaštitu da se ne naplaćuje boravak dece za vreme vanrednog stanja "nepotpuna jer se ne mogu izjednačiti rad i finansiranje državnih i privatnih predškolskih ustanova".Zaposlenima u državnim ustanovama će platu, poreze i doprinose isplaćivati Grad, tako da je priliv državnih vrtića smanjen samo za onaj iznos koji plaćaju roditelji.Na osnovu pomenute Preporuke, privatni vrtići u kojima je zaposleno osam hiljada ljudi bi trebalo da nemaju nikakav priliv, a da sve obaveze od plata, poreza, doprinosa, računa, zakupnine i poreza na zakup plaćaju iz svojih sredstava i to u nepoznatoj dužini trajanja, navodi se u saopštenju udruženja privatnih vrtića. 

Srbija

Viz Er produžava obustavu letova u Srbiji do 1. maja

Najveći niskotarifni avio-prevoznik na svetu Viz Er (Wizz Air) objavio  je danas da će usled uvedenih ograničenja putovanja privremeno zatvoriti svoju beogradsku bazu i da će produžiti obustavu dolaznih i odlaznih letova sa Aerodroma Nikola Tesla Beograd i sa Aerodroma Konstantin Veliki do 1. maja 2020 godine. Putnici sa rezervacijama u ovom periodu će biti automatski obavešteni putem imejla ako su rezervaciju izvršili direktno na sajtu wizzair.com ili preko mobilne aplikacije ove avio-kompanije.U saopštenju kompanije navodi se da će 120% orginalne cene karte biti automatski prebačeno na WIZZ račun putnika i da će taj iznos moći da se iskoristi u naredna 24 meseca za kupovinu Wizz Air proizvoda i usluga.Putnici takođe mogu da se odluče za refundaciju u novcu, koja podrazumeva dužu proceduru, i biće obavešteni o neophodnim koracima za bankovni transfer ili transfer na bankovnu karticu u odvojenom imejlu. U tom slučaju putnici imaju pravo samo na 100% originalne cene karte. Putnici koji su karte rezervisali preko putnih agencija, uključujući onlajn putne agencije, treba da se obrate kompaniji od koje su kupili karte. "Iako je trenutna situacija van kontrole Wizz Air-aa, avio-kompanija se izvinjava zbog mogućih neprijatnosti izazvanih zabranom putovanja i naglašava da su bezbednost i dobrobit putnika i posade najvažniji prioritet ove avio-kompanije", dodaje se u saopštenju. 

Srbija

Eplov App Store se širi na region, dolazi u Srbiju

Kompanija Epl je najavila da će njena platforma za digitalnu distribuciju aplikacija App Store proširiti podršku na još 20 zemalja sveta, među kojima se nalaze i Srbija, Crna Gora, Bosna i Hercegovina, kao i Kosovo*.U objavi na svom veb-sajtu, Epl navodi da razvojni timovi iz tih zemalja do 10. aprila trebaju da preduzmu određene korake kako bi koristili sve pogodnosti platforme i svoje aplikacije učinile dostupnim na svim novim tržištima. Vlasnici postojećeg članskog naloga prvo trebaju da prihvate ažurirani Ugovor o licenci za program (Program License Agreement) tako što će se prijaviti na svoj nalog na veb-lokaciji Apple Developer, a vlasnici ugovora o plaćenim aplikacijama (Paid Applications Agreement), takođe trebaju da prihvate ažurirani ugovor u App Store Connect-u."Obavestićemo vas kada možete da pristupite novim zemalja ili ažurirati cene pretplate (za vaše proizvode) na ovim lokacijama", dodaje se u saopštenju.Epl navodi da je App Store do sada bio dostupan u 155 država, a da platforma generiše 155 milijardi dolara prihoda za razvojne timove, putem prodaja mobilnih aplikacija i usluga unutar aplikacija.

Srbija

Više od 24.000 ljudi potpisalo peticiju za pomoć malim preduzećima u Srbiji

Više od 24.000 ljudi potpisalo je peticiju za uvođenje hitnih mera Vlade Srbije za podršku preduzetnicima, objavljenoj na platformi change.org.U peticiji se navodi da mala preduzeća u Srbiji stvaraju trećinu ukupnog bruto-domaćeg proizvoda i zapošljavaju 44% registrovanih zaposlenih, ka oi da je u njima zaposleno 629 hiljada ljudi. "Svim tim ljudima posao je ugrožen jer promet značajno smanjen ili potpuno obustavljen zbog epidemije koronavirusa. Zdravlje i bezbednost su na prvom mestu, ali da bi sve ove stotine hiljada ljudi i njihove porodice mogle da nastave život i posle vanrednog stanja, neophodno je da Vlada Srbije hitno donese set mera kojim će pomoći malim preduzećima da prežive, kako bismo imali šansu da sutra ponovo budemo važan stub privrede i pospešimo ekonomski oporavak", navodi se u tekstu peticije.Tri mere koju su nepoznati organizatori peticije predložili tiču se oslobađanja od plaćanja poreza na dohodak, doprinosa i poreza tokom vanrednog stanja plus tri dodatna meseca, oslobađanja od komunalnih naknada i drugih dažbina lokalnih samouprava u istom periodu i trajnu meru plaćanja PDV-a po naplati. Još uvek nije poznat opseg mera koje će Vlada Srbije preduzeti kako bi umanjila ekonomske posledice trenutne zdravstvene krize.Na poslednjoj konferenciji za novinare predsednik Aleksandar Vučić je najavio da je u pripremi "ozbiljan, veliki plan" za podršku privatnom sektoru, koji bi se verovatno sprovodio nakon ukidanja vanrednog stanja. Tom prilikom je ocenio i da su najgore pogođeni ugostiteljstvo, turizam, prevoznici i hotelijerstvo, kao i da će podrška biti namenjena samo preduzetnicima koji tokom krize nisu otpuštali radnike.

Srbija

Obuka u IT sektoru

Svi oni koje se nisu školovali za rad u IT industriji, zahvaljujući desetonedeljnom kursu koji organizuje IT Bootcamp mogu da ovladaju osnovnim znanjima iz ove oblasti.IT Bootcamp je neprofitna škola koja će najuspešnijim kandidatima omogućiti dva kursa, razvoj veb-stranica i testiranje softvera, u oblasti koja se najbrže razvija ne samo u svetu nego i kod nas.Predavanja će, zbog vanrednog stanja biti omogućena online, do perioda kada će biti moguće nastavu održavati u učionicama.Školarina se ne plaća, prijava kandidata traje do 29. marta, a nastava bi trebalo da počne krajem aprila. Više o načinu prijavljivanja možete pronaći na SAJTU ŠKOLE.Osnivači škole su ljudi iz dijaspore a ceo projekat se izvodi u saradnji sa Fondacijom Ana i Vlade Divac.

Srbija

IT Bootcamp nastavlja sa onlajn obukama

Svi oni koje se nisu školovali za rad u IT industriji, zahvaljujući desetonedeljnom kursu koji organizuje IT Bootcamp mogu da ovladaju osnovnim znanjima iz ove oblasti.IT Bootcamp je neprofitna škola koja će najuspešnijim kandidatima omogućiti dva kursa, razvoj veb-stranica i testiranje softvera, u oblasti koja se najbrže razvija ne samo u svetu nego i kod nas.Predavanja će, zbog vanrednog stanja biti omogućena online, do perioda kada će biti moguće nastavu održavati u učionicama.Školarina se ne plaća, prijava kandidata traje do 29. marta, a nastava bi trebalo da počne krajem aprila. Više o načinu prijavljivanja možete pronaći na SAJTU ŠKOLE.Osnivači škole su ljudi iz dijaspore a ceo projekat se izvodi u saradnji sa Fondacijom Ana i Vlade Divac.