Srbija

Srbija

Delez Srbija imenovala novog člana izvršnog odbora

Kompanija Delez Srbija, lider na tržištu maloprodaje i, sa više od 13.000 zaposlenih, najveći privatni poslodavac u zemlji, imenovala je novog člana Izvršnog odbora, Marka Babića, koji će sa pozicije potpredsednika od 19. aprila voditi tim za ljudske resurse i organizacioni razvoj. Više od 15 godina uspešne karijere Marka Babića iz oblasti ljudskih resursa, kao i liderski pristup menadžmentu razvojnog potencijala ljudi, biće značajna podrška strategiji kompanije i zaposlenima. Marko poseduje iskustvo u različitim industrijama, a iza njega su i brojni uspešno realizovani projekti sa fokusom na razvoj i zadovoljstvo zaposlenih. Tokom dugogodišnje karijere uticao je na izgradnju menadžerskih timova, sticanje talenata i napredovanje u karijernom razvoju zaposlenih, kao i na jačanje korporativnih kultura kompanija koje promovišu najbolje prakse i motivišu na pružanje doprinosa svih pojedinaca koji timski ostvaruju zapažene rezultate. “Maloprodaja je konkurentna i dinamična industrija i naše tržište je u punom razvoju, a pozicija odličnog lidera sektora za ljudske resurse je od ključnog značaja za poslovanje sistema koji je fokusiran na ljude. Iz tog razloga sam izuzetno srećan i ponosan što sam u prilici da najavim da će Marko Babić voditi tim za ljudske resurse i organizacioni razvoj kompanije Delez Srbija. Marko će, osim lokalne pozicije u Srbiji, biti i deo evropskog HR tima. U ime celog tima, kao i lično Marku želim puno uspeha u poslu”, istakao je Jan-Vilem Dokhejr, generalni direktor kompanije Delez Srbija. Marko Babić je osnovne studije završio na Fakultetu organizacionih nauka, na kome je i odbranio master diplomu iz oblasti ljudskih resursa.

Srbija

NALED: Ove godine milion dolara za razvoj digitalne ekonomije

Nacionalna alijansa za lokalni ekonomski razvoj (NALED) objavila je javni poziv za dodelu bespovratnih sredstava malim preduzećima, kao i svima koji žele da se digitalizuju i primene inovacije u svom poslovanju. Iznos sredstava koja su na raspolaganju je milion dolara, rok za prijave 4. jun, a NALED projekat sprovodi u saradnji sa Vladom Srbije i uz podršku kompanije Philip Morris.Prvi godišnji konkurs orzganizuje se u okviru trogodišnjeg projekta StarTech, koji vredi pet miliona dolara, a među glavnim ciljevima je otvaranje novih radnih mesta, unapređenje konkurentnosti domaće privrede, kao i čitavog inovacionog ekosistema u Srbiji.STARTAPI MOGU DA RAČUNAJU NA EVROPSKI FOND ZA INOVATIVNA PREDUZEĆA Kroz prvi deo projekta, u naredne tri godine putem grantova biće dodeljeno više od 3,5 miliona dolara za oko 100 domaćih startap timova, preduzetnika, mikro, malih i srednjih preduzeća, a biće obezbeđeno i nekoliko hiljada sati ekspertske podrške. "Srbija u kojoj će postojati veliki broj preduzetnika, malih i srednjih firmi koje su usvojile digitalno poslovanje i lakše nastupaju na stranim tržištima, biće zemlja sa još jačom i otpornijom ekonomijom", rekao je Ivan Miletić iz kompanije Philip Morris.Drugi deo StarTech projekta biće usmeren na unapređenje regulatornog okvira za poslovanje inovativnih kompanija i promociju inovacija, najvećih inovatora i Srbije kao investicione destinacije."Iako se u oblasti inovacija (Srbija) bolje kotira u odnosu na većinu ekonomija sa sličnim BDP-om, u evropskim okvirima je među pet najslabije plasiranih", rekao je Dušan Vasiljević, predstavnik NALED-a.VLADA SRBIJE: UKUPNO 170 MILIONA ZA INOVACIJE U PREDUZETNIŠTVU NAČIN PRIJAVLJIVANJAPravo prijave za bespovratna sredstva u okviru StarTech programa imaju preduzetnici, mikro, mala i srednja preduzeća, kao i timovi fizičkih lica do pet članova. U okviru prvog poziva preduzeća će moći da konkurišu za ukupno milion dolara, a visina granta zavisiće od LOT-a (količine novca namenjenog za bespovratna sredsva) za koji preduzeća apliciraju:U okviru LOT-a 1 namenjenog startap timovima ili biznisima osnovanim ne pre 2019. godine, moguće je konkurisati za grantove od 15.000 do 25.000 dolara u cilju razvoja inovativne ideje (uz sufinansiranje od 10%). LOT 2 i 3 su namenjeni mikro, malim i srednjim preduzećima osnovanim pre 2019. koji mogu da konkurišu za grantove od 25.000 do 50.000 dolara (uz sufinansiranje od 20%) za projekte digitalne transformacije ili razvoja inovacija.Ukoliko preduzeća koja su se prijavila za LOT 2 i 3 planiraju nova zapošljavanja i izlazak na inostrano tržište, mogu da računaju na bespovratna sredstva od 50.000 do 100.000 dolara (uz sufinansiranje od 30%).  Rok za prijave je 4. jun, a detaljne informacije o programu, svim uslovima i neophodnoj dokumentaciji za učešće, zainteresovani aplikanti mogu da nađu na isledećem LINKU, putem elektronske pošte info@startech.org.rs ili telefona 0800 000020.Prvi info dan o projektu za sva zainteresovana preduzeća održan je 6. aprila u Čačku, a do kraja meseca projektni tim posetiće i Beograd, Novi Sad, Niš i Kragujevac.Prema podacima Zavoda za statistiku, 69% velikih privrednih društava u Srbiji je inovativno, dok je taj procenat kod manjih preduzeća znatno niži i iznosi svega 47%. Srbija je na Globalnom indeksu inovacija (GII) prošle godine popravila plasman na 53. mesto među 129 zemalja.

Srbija

Ugostitelji i ivent industrija zajedno organizuju protest 12. aprila

Objedinjena udruženja ugostitelja i udruženje ivent industrije Srbije najavili su zajednički protest ispred Vlade Srbije koji će se održati u ponedeljak 12. aprila. Udruženja tvrde da je odluka donesena nakon što su 12 meseci apelovala da im država pomogne tokom pandemije.Ključni zahtevi organizatora rotesta, kako se navodi, trebalo bi da važe sve do prvratka njihovom poslovanja u normalno stanje i oni se sastoje od:- moratorijuma na sve dugove ugostitelja prema državi i EPS-u, kao i na sprečavanje blokade računa, izbacivanja iz lokala i onemogućavanja snabdevanja strujom,- apela da se obezbede minimalci za sve ugostitelje do povratka u normalne tokove poslovanja, umanjenje doprinosa u odnosu na radno vreme i dozvoljen kapacitet poslovanja, zahteva za direktnu pomoć klubovima i ivent centrima, kao i svim ugostiteljskim firmama koje su u proteklih godinu dana imali pad poslovanja, u odnosu na referentni period od 1.4.2019. i 1.4.2020.Udruženja kažu da bi direktna pomoć za one koji su imali 70% pada prometa trebala da bude u iznosu od 12% (1% prometa mesečno) u odnosu na referentni period. Za one koji su imali pad prometa od 50% do 70% pomoćbi bila u iznosu od 7,2% (0.6% prometa mesečno) u odnosu na navedeni period. Ugostitelji traže i otvaranje nove brze kreditne linije za ugostiteljske firme, kao i za zaposlene u ugostiteljstvu, uz državnu garanciju bankama.UGOSTITELJI POZDRAVLJAJU OTVARANJE BAŠTA, ALI TRAŽE POMOĆ OD DRŽAVE Udruženja su predložila da se oformi savetodavno telo pri Kriznom štabu, koje će biti sastavljeno od ugostitelja, koje bi kako tvrde, pomoglo da mere budu razumljive ugostiteljima i komunalnoj policiji, kao i izvodljive na terenu.Drugi predlog je da se napravi jasan plan otvaranja ugostiteljskih objekata po sektorima u odnosu na broj vakcinisanih ljudi.Prema njihovim rečima, jedino rešenje koje su dobili od predstavnika vlasti bilo je da idu u stečaj, što je, kako naglašavaju "poražavajući i potpuno neprihvatljiv stav".Podsećaju da su 19. marta imali sastanak sa predstavnicima Vlade Srbije, ali da još nisu odgovorili na svoje zahteve, pa će na proteste izlaziti sve dok se problem ne reši jer je ugrožena egzistencija oko 100 hiljada porodica njihovih radnika."Ne postoji nijedan razlog da se, uz striktno poštovanje mera i striktnu kontrolu, ne vrati pravo na normalan rad restoranima i kafićima, kao i ivent centrima i koncertnim prostorim", kažu predstavnici ugostitelja i ivent industrije.Udruženja zahtevaju i da se onima koji zbog ograničenja nisu mogli da rade potpuno otpišu svi dugovi prema državi ili da im se odredi direktna pomoć subvencijama u iznosu od 12% prometa koji su ostvarili 2019. godine.Ivent centri (frime koje se bave organizacijom proslava, venčanja) i klubovi, kako se naglašava nisu mogli da posluju 13 meseci i  najverovatnije će poslednji dobiti dozvolu za rad.Saopštenje o pozivu na protest su potpisali Udruženje Ivent industrije, Udruženje noćnih barova i klubova, Asocijacija ugostitelja Srbije, Udruženje promotera i tiketing agencija Srbije, Udruzenje Spasimo muziku, Ugostitelji Kraljevo, Ugostitelji Vranje, Udruženje preduzetnika grada Bora i Ugostitelji Valjevo.Kako je najavljeno, protest koji će se u ponedeljak održati ispred Vlade Srbije počinje u 16:30 časova.

Srbija

Jedan lekar u Srbiji zadužen za 350 ljudi

Prosečan očekivani životni vek muškaraca u Srbiji iznosi 73,1 godinu dok taj prosek za žene u našoj zemlji iznosi 78,3 godine, saopštio je Republički zavod za statistiku (RZS) povodom 7. aprila, Svetskog dana zdravlja. Prema statističkim podacima u Srbiji na jednog lekara dolazi 350 ljudi.U poređenju sa podacima na nivou Evropske unije, ljudi u Srbiji u proseku žive kraće za oko pet godina, jer je na nivou EU očekivani životni vek muškaraca 78,5 godina dok je kod žena on 84 godine.Navodi se da je stopa mortaliteta na hiljadu stanovnika u Srbiji 14,6%, dok je u EU ona nešto manja i iznosi 10,4%.RZS navodi i podatke koji se odnose na zdravstvenu zaštitu Srbiji i navodi da u našoj zemlji trenutno radi 19.884 lekara, 1.596 zubnih lekara, kao i 1.528 farmaceuta.Posmatrano prema ukupnom broju stanovnika, na jednog lekara u Srbiji dolazi 350 ljudi, dok na jednu bolničku postelju dolazi 170 ljudi.Srbija se i dalje suočava sa odlivom zdravstvenih radnika, koji odlaze da rade u druge zemlje, zbog boljih uslova.RADNICI NAJSKUPLJE PLATILI CENU PANDEMIJE Srbija prema podacima RZS a raspolaže sa 40.812 bolničkih postelja.U Srbiji su nedavno izgrađene i dve takozvane "kovid" bolnice, u Batajnici i Kruševcu, koje su namenjene za lečenje pacijenta obolelih od korona virusa.Tokom pandemije, mnoge zdravstvene ustanove nalaze se u sistemu lečenja tih pacijenta iako su specijalizovane za druge oblasti poput, na primer, ortopedije, a razlog za to je opterećenost zdravstenvenog sistema novim pacijentima obolelim od korona virusa.Trenutno se sprovodi vakcinacija stanovništva protiv zarazne bolesti Covid-19, a prijava za vakcinu moguća je putem porala Euprave pomoću sledećeg LINKA.

Srbija

Još bliži kandidatima zahvaljujući novoj karijernoj stranici

U eri kada je digitalizacija najviše dobila na značaju, u svim segmentima biznisa uspostavljaju se trendovi koji će se zadržati i u budućnosti. Kompanija dm, prepoznata kao jedan od najpoželjnijih poslodavaca u Srbiji, na tom tragu razvila je novu karijernu stranicu www.dm-jobs.rs. Platforma je donela brojne novine u HR sektoru ovog drogerijskog lanca, a fokus je usmeren ka veštinama, znanju i individualnim afinitetima svakog zaposlenog.Poslodavci moraju da budu u stanju da privuku, razviju i zadrže najbolje ljude – dakle da iskoriste njihov pun potencijal i povežu ih sa svrhom i osnovnom misijom kompanije. Uz novo digitalno rešenje, kandidatima za posao u dm-u ovaj proces od sada je još pristupačniji. Zahvaljujući inovativnoj karijernoj stranici dm-a, oni mogu da upoznaju poslovnu filozofiju kompanije i poistovete se s njenom korporativnom kulturom i njenim vrednostima.O kojim tačno promenama je reč i kako su one dovele do unapređenog modela zapošljavanja, otkriva nam Maja Petrović Kolaković, menadžerka razvoja ljudskih resursa u kompaniji dm. „Veoma je važno da HR sektori kompanija spremno dočekaju turbulentna vremena, da bi se izborili s novim trendovima i izazovima. Efikasno upravljanje HR procesima postaje imperativ u brzom i promenljivom poslovnom okruženju. Uz to, primetna je tendencija praćenja tehnoloških trendova kako bi se privukli novi talenti. Iz te potrebe, sproveli smo ove inovacije i unapredili proces kroz novi Recruiting sistem koji nam omogućava da budemo još bliže kandidatima, dok je sama selekcija još transparentnija“, kaže Maja Petrović Kolaković i dodaje: „Karijerna platforma donosi brojne mogućnosti, kao što su objava eksternih i internih konkursa, praćenje broja prijavljenih, slanje odgovora i intenzivna komunikacija s kandidatima. S druge strane, oni koji se prijavljuju imaju mogućnost da naprave svoj profil, da ga uređuju i menjaju, prilože radnu biografiju i motivaciono pismo i prate status svoje prijave. Osim toga, mogu da se prijave na newsletter i tako budu u toku sa svim novim konkursima. Naravno, sve to uz zagarantovanu zaštitu ličnih podataka. Brojne prijave kandidata koje beležimo na dnevnom nivou dodatna su potvrda uspešnosti ovog rešenja, ali i činjenice da je dm jedan od najpoželjnijih poslodavaca u zemlji.“Klikom do poslaSve što su zainteresovani kandidati želeli da znaju, a nisu imali koga da pitaju, sada se nalazi na ovoj platformi. Ukoliko tragaju za novim poslovnim izazovima i mogućnostima da nešto pokrenu, svoju priliku mogu da pronađu pod okriljem dm-a, najvećeg drogerijskog lanca u Evropi.Novi sistem stavlja ljude u središte digitalne transformacije, fokusirajući se na inovacije koje omogućavaju povezivanje kolektiva sa svrhom kompanije. „Znajući koji cilj stoji iza njihovog rada, oni ostvaruju uspešne poslovne rezultate. Ujedno, svaka organizacija napreduje kada se fokus usmeri na veštine, znanje i karakteristike svakog pojedinačnog zaposlenog i kada oni to prepoznaju. U isto vreme, ljudi očekuju drugačije iskustvo na poslu, naročito kada je u pitanju tehnologija, žele da rade kako žive – povezani s drugima, intuitivno i u realnom vremenu“, zaključuje HR ekspert dm-a.Iz ovog drogerijskog lanca poručuju da posao može biti nadahnut životom, a oni koji se prepoznaju u vrednostima dm-a otvorene pozicije mogu da prate na www.dm-jobs.rs.  Kompanija je u eri pandemije dobila brojne nagrade koje se odnose na poslovanje dm-a i odnos prema zaposlenima, zbog čega su sva ova priznanja, kako ističu, pokazatelj da su na dobrom putu. Neka od njih su – zlatna nagrada Komore menadžera ljudskih resursa Srbije „Najbolji u Srbiji 2020“, kao i dodatno priznanje pomenute institucije „Najbolji odgovor na pandemiju virusa korona“. Prema istraživanju „TalentX“, sprovedenom u julu prethodne godine, dm se našao u top 15 kompanija na listi najpoželjnijih poslodavaca u Srbiji, zauzevši, pri tome, prvo mesto u oblasti trgovine. Pored toga, drogerijski lanac proglašen je za najpoželjnijeg poslodavca u oblasti ritejla, prema istraživanju preferencija mladih, koje je sproveo Belgrade Youth Fair u saradnji sa The Employer Branding Agency.

Srbija

Srpske video-igrice za godinu dana skinute 350 miliona puta

Srpska industrija video-igara u 2020. godini zaradila je 120 miliona evra, a u njoj radi više od 2.100 zaposlenih u 120 timova i kompanija, pokazuju podaci Srpske industrije video-igara (SGA) za 2020. godinu. Od ovog broja, trećinu zaposlenih čine žene, a očekuje se da će ova industrija u tekućoj godini zaposliti još 350 ljudi.Lane je objavljena 41 nova domaća video-igra, dok je u pripremi još 51. Domaće igrice su skinute ili kupljene ukupno 350 miliona puta, a najčešće su igrane na mobilnim telefonima.Najviše kompanija, njih 60 odsto, koje se bave proizvodnjom video igara imaju sedište u Beogradu. Zatim sledi Novi Sad gde posluje nešto više od petine firmi, dok se tek 7 odsto njih nalazi u manjim gradovima u Srbiji.Preko 70 odsto timova je reklo da pandemija nije promenila njihovo poslovanje, 12 odsto njih je reklo da su izgubili izvore finansiranja, dok se isti broj izjasnio da su imali i više mogućnosti.Kao najveći problemi ove indrustrije označeni su birokratija, manjak sredstava za finansiranje i dvostruko oporezivanje u Sjedinjenim Američkim Državama (SAD), a više od polovine predstavnika industrije video-igara od države očekuje pomoć u vidu poreskih olakšica.

Srbija

Odgovaranje iz parka i koza koja je pregrizla kabl

Duple smene, loš internet, 489  nepročitanih poruka na Viberu za samo sat vremena ili pak one poruke koje stižu u tri ujutru - sve je to obeleželo period onlajn nastave u toku pandemije, rekli su nam nastavnici u anketi koju smo sproveli kako bismo saznali kako je izgledala ova vrsta nastave iz njihovog ugla.Iako je veliki broj nastavnika odgovorio da ne može da se seti ili da nije postojao nijedan lepi trenutak u toku kovid-nastave ili da su, zajedno sa svojim učenicima, jedva čekali da se vide uživo u učionici, ipak je bilo i brojnih prijatnih zajedničkih momenata koje su proveli na daljinu, a opet zajedno. Javljali se đaci na časove iz kafića, parkova, sa bicikala illi automobila.“Grupa đaka u junu je u parku namestila manju tablu i laptop, da odgovaraju onlajn”, piše jedan nastavnik.Ono što najveći broja nastavnika ističe jeste da su se manje grupe pokazale kao mnogo lakše za rad, jer se uglavnom radilo sa polovinom odeljenja, što je najčešće oko 15 učenika u jednoj grupi.“Mogućnost posvećivanja svakom od njih je neprocenjivo. Imam 37 godina radnog staža i iskustveno govorim. Nikada nisam imala ispod 24 učenika u odeljenju (24 je relativno pristojan broj), ali kada bi moglo da se napravi škola po meri deteta, onda bi trebalo smanjiti broj učenika. Nezamisliva je razlika u mogućnosti da se od svakog deteta "izvuče" maksimum”, jedan je odgovora u anketi.Bilo je međutim i onih koji su jedva čekali da vide celo odeljenje na okupu, ali i koju su primećivali da deca čeznu za druženjem ili čak upoznavanjem drugog dela učenika, ukoliko se radi o prvom razredu osnovne ili srednje škole.I sami onlajn časovi sa sedmogodišnjacima su bili doživljaj za sebe.“Malci su bili oduševljeni, prvo su se pozdravljali međusobno, gledali kad se ko priključi i smejali se iskreno.”Nekolicina prosvetnih radnika ističe jsu u toku pandemije dosta saznali o porodičnim okolnostima u kojima se njihovi učenici nalaze jer su časovima prisustvovali iz svojih domova.Nastavnici neretko kažu i da su im odnosi postali prisniji, a u odgovorima se često može pročitati i da su svi postali značajno više empatični - i đaci, i nastavnici, i roditelji.“Razumevanje po pitanju teškoća sa kojima smo se suočili, obostrano je. Oni razumeju ako nisam u mogućnosti da im odmah odgovorim na svako pitanje, ja razumem da su često zatrpani obavezama i ne postavljam stroge rokove za izradu zadataka. Stavovi su nam usaglašeni po pitanju da onlajn nastava podseća po malo na "pačju školu". Svesni su i ne beže od toga da kažu da onlajn ocenjivanje nije validno. Često mi pričaju na koji način odrade zadatke, ko zaista radi, ko prepiše... Suština je da su iskreni. Bar nešto.”Nova ekonomija je pokrenula novu anketu o usklađivanju rada i roditeljstva: Kako pomiriti šefa i Gugl učionicu Časovima je prisustvovala i jedna baka i vrlo često roditelji koji su se ponekad i uključivali na času.Jedna nastavnica ističe da su joj upravo roditelji pozitivno iskustvo iz periodan korona nastave jer su je, kada je bila bolesna, zvali da proverevaju kako je. Uglavnom su prosvetari bili zadovoljni saradnjom sa roditeljima u ovom periodu jer su imali razumevanja za različite platforme, šifre, satnice i slično.Međutim, nisu samo roditelji prisustvovali časovima.“Učenici su opušteniji, pozivaju svoje drugare da slušaju zajedno čas, nema striktnog odnosa nastavnik-učenik i često dolazi do spontanih reakcija koje bi možda izostale tokom neposredne nastave.”U tako opuštenoj atmosferi kojoj su neretko prisustvovali i mlađa braća i seste, pa i kućni ljubimci, popustila je i stidljivost.“Učenici koji su veoma tihi u klupi, javljali su se putem Vibera da pitaju za neku informaciju.”Onlajn nastava nije Instagram Desilo se i da se zapeva.“Proslava rođendana onlajn. Celo odeljenje spontano počinje da peva rođendansku pesmu tokom zoom sastanka”, primer je jednog nastavničkog lepog sećanja na nastavu u pandemiji.Pevale su se međutim i druge, malo drugačije pesme.“Učenik je otpevao, valjda refren, “celo selo šmrče belo.”Smejalo se u različitim prilikama - kada je đacima zvonio poštar pa su pitali da li mogu da otvore, kada su tražili da odu do toaleta ili čak pitali za dozvolu da odu da iseku drva. Bilo je i smešnih “tehničkih problema”.“Kada je koza pojela internet kabl, pa učenik nije imao internet. A obaveštenje o nemilom događaju mi stiglo u mesendžer grupu.”A nejasno je bilo i pitanje kako se koristi odmor kad smo kod kuće.“Kada smo u decembru prešli na onlajn nastavu, dogovaram se s učenicima da li ćemo 2 časa održati spojeno ili ćemo poštovati satnicu i ići na veliki odmor. Spontano, glas devojčice s druge strane: "Ali napolju je hladno!" Nasmejasmo se svi!”Smejalo se i u baletskoj školi, jer - kako se vežba balet kada imaš nemirne ukućane?“Možete da zamislite male balerine koje pokušavaju da vezbaju preko skajpa uz sve prisutne ukućane. Jednom prilikom mlađi brat moje učenice uporno je pokušavao da je uhvati za nogu dok je izvodila vežbe.”Neke od nastavnica pokušale su da deci ulepšaju i novogodišnje praznike.“Čas na zumu, poslednji pred odlazak na raspust. Pustila novogodišnju pesmu i puštam decu da uđu na sastanak. Iza mene jelka, pesma ih dočekuje i devojcica, šesti razred, koja kaže: Nastavnice, kad me sad srce nije izdalo, nikad neće!”A bilo je i momenata koji su terali suze na oči.“Najlepši i istovremeno najtužniji trenutak kada se bolesno dete od korona virusa javilo da odgovara onlajn preko aplikacije Tims, a i roditelji su bili u bolnici. Grlo mi se steglo, ali to dete poštuje instituciju - školu.”“Dete iz romske porodice računa sa pasiljem, najednom kaže da nema više pasulja, pojeli smo.”Kao i pokretanja humanitarnih akcija. Jedna od njih navedena je i kao jedan od najlepših momenata u ovom periodu.“Odluka učenika 6/3 i njihovih roditelja da novac, koji je trebalo da im bude vraćen za dnevnice nastavnika za ekskurziju koja nije realizovana, doniraju za lečenje male Anike.”Iz odgovora prosvetnih radnika može se zaključiti da su se susretima - i onlajn i uživo - radovali i đaci i nastavnici. Neki što će napokon iz svojih domova moći da se vide bez maske, a neki što će najzad moći da osete zajednički boravak u učionici.

Srbija

Odobreno spajanje Poštanske štedionice i MTS banke

Komisija za zaštitu konkurencije odobrila je spajanje Banke Poštanska štedionica i MTS banke, prenela je Ekapija. Rešenjem koje je odobreno u skraćenom postupku dozvoljava se koncentracija učesnika na tržištu.Kako navodi komisija, tržišni udeo Poštanske štedionice nakon spajanja biće 6,3% i neće mati negativne efekte na tržište bankarskih usluga u Srbiji.U rešenju Komisije za zaštitu konkurencije navodi se da su privredna društva Banka Poštanska štedionica i MTS banka podnela prijavu koncentracije 12. februara 2021. godine, sa predlogom da se koncentracija odobri u skraćenom postupku.MTS Banka se od oktobra prošle godine nalazi u vlasništvu Telekoma Srbije.KOLIKO KOŠTAJU NAKNADE ZA ČEKOVE U BANKAMA? Najveći udeo akcija u Poštanskoj štedionici ima država sa 79,01% akcija, dok su manjinski akcionari Javno preduzeće Pošta Srbije (19,95% akcija), fond PIO (1,01%) i Republički fond za razvoj (0,03%).Posle pripajanja Poštanskoj štedionici MTS banka će bez postupka likvidacije prestati da postoji, navodi se u rešenju Komisije za zaštitu konkurencije. Nakon pripajanja država će u Poštanskoj štedionici imati sa 71,05% akcija, Pošta Srbije 17,94%, a Telekom Srbija 10,08% akcija.

Srbija

Zašto je najnoviji predlog Vlade Srbije ponovo neprihvatljiv za frilensere?

Udruženje radnika na internetu (URI) podsetilo je da najnoviji predlog Vlade Srbije za poreski status frilensera sadrži obavezu plaćanja tekućih obaveza i obaveza koje se odnose na njihov "navodni" poreski dug državi, od 1. oktobra 2021. godine. To prema njihovim rečima predstavlja veliki iznos, pa će svaki prosečan frilenser koji zarađuje od 500 do 1500 evra mesečno uskoro morati da prestane sa radom. "Po rešenjima za stari dug koje Poreska uprava bude izdavala od 1. oktobra 2021. godine, lice koje u oktobru mesecu zaradi 1000 evra moraće prvo da plati 470 evra za tekuću obavezu, pa dodatno ratu reprograma za stari dug, oko 100 evra", navodi URI u svom saopštenju. URI napominje da ukupno poresko opterećenje za tog pojedinca tada iznosi oko 56% primanja, kao i da onaj koj zaradi 500 evra ima poresko opterećenje od 38% u odnosu na primanja.  Predstavnici frilensera tvrde i da bi taj predlog bio pravedniji ukoliko bi se otpisala upitna naplata doprinosa za pet ili šest godina unazad,pa bi se svima smanjio dug, u jednakom procentu.Prema njihovim rečima, zabrinjavajuće je da plata raste, a da pri tom progresivno skače poresko opterećenje, jer gotovo i nema poreskih olakšica koje su predviđene za period od 1. oktobra.Napominje se i da neoporezivi iznos zarade nije zamena za normirane troškove, kao i da neoporeziv deo uvećan na 32.000 dinara važi samo za dug, ne za obaveze od 1. oktobra 2021. godine. "Potpuno je neprihvatljivo da se od ovog datuma taj neoporezivi deo vraća na minimum 18.300 dinara, a da normirani troškovi potpuno izostaju iz obračuna", napominje URI u svom saopštenju. URI napominje i da će izvršenje i naplata poreskih dugova uskoro preći u ruke javnih izvršitelja, što smatraju takođe problematičnim i ocenju da predlog Vlade za rešenje njihovog statusa ukazuje na očiglednu nameru da frilenseri kao kategorija ne postoje. Smatraju da je cilj Vlade Srbije da svi frilenseri postanu preduzetnici, iako frilenseri sebe ne doživljavaju kao "pravna lica".VLADA SRBIJE USVOJILA PREDLOG O OPOREZIVANJU FRILENSERA KOLIKO FRILENSERI TREBA DA PLATE DRŽAVI?Na 1000 evra zarade, posle svih odbitaka, kako tvrdi URI, dug frilensera iznosi 11.500 evra, a kod zarade od 1500 evra mesečno dug drastično raste i iznosi skoro duplo, oko 22.500 evra. Napominju da onome ko zaradi mesečno 2000 evra, dug skače trostruko na 33.000 evra.Plata mu neće pokrivati nametnute poreze i doprinose za fizičko lice, a tu su i problemi koje bi mogao da ima ako poželi da se registruje kao preduzetnik, između ostalog i zbog nedavno uvedenog testa samostalnosti za preduzetnike."Oporezivanje fizičkih lica spada u kategoriju poreza na lična primanja koji se na engleskom naziva personal income tax, te nama nedostaje upravo takvo poresko rešenje", tvrde frilenseri. Oni ponovo ukazuju da su Severna Makedonija, Bosna i Hercegovina, Rumunija, kao i mnoge druge zemlje našle zakonsko rešenje za fizičko lice, odnosno frilensera. U svakoj od tih zemalja, kako tvrde porez za frilensere ne prelazi 10%, dok predlog Vlade Srbije prema njihovom mišljenju unameće dugovanja do dvadeset puta veća od ostvarenih primanja. "Na tekuće poreske obaveze odlazi još pola prihoda svaki put kada se on ostvari i tako celu narednu deceniju", poručuju iz Udruženja radnika na internetu.Najnoviji predlog za oporezivanje frilensera Vlada Srbije izglala je 1. aprila, a privatilo ga je Udruženje frilensera i privrednika Srbije (UFPS), dok je ga URI kategorički odbio i najavio je nove proteste koji počinju u četvrtak.RASKOL UDRUŽENJA FRILENSERA OKO PREDLOGA VLADE SRBIJE

Srbija

Ugostitelji pozdravljaju otvaranje bašta, ali traže pomoć od države

Najnoviju odluku da se kafićima i restoranima dozvoli da otvore bašte, privrednici vide kao pozitivan korak ka potpunom ukidanju mera ograničenja za ugostitelje, saopštilo je Udruženje Zaštitnik preduzetnika i privrednika Srbije. To udruženje je pozvalo nadležne da po hitnom postupku usvoje poseban paket ekonomske pomoći i pomognu privrednicima da saniraju štetu nastalu zbog pandemije."Smatramo problematičnim što se odluka opet donosi bez učešća onih na koje se odnosi i bez pratećeg ekonomskog paketa", stoji u saopštenju Zaštitnika preduzetnika i privrednika Srbije.Udruženje podseća da su iz te odluke su izuzeti oni koji nemaju bašte, kojima takože stiže na naplatu 100% nameta.Za saniranje štete koja je nastala u prethodnih godinu dana potrebno je, kako tvrde da se otpišu porezi i doprinosi, ukinu parafiskalni nameti, smanji PDV na 5% u naredne 2 godine.Pored toga neophodno je da se umanje sve lokalne takse i dažbine srazmerno ograničenjima, kao i da se hitno započne sa primenom uredbe koja je na snazi i koja je namenjena ugroženim delatnostima.Tom uredbom predviđeno je pokriće fiksnih troškova i bruto zarada slično kao u većini zemalja Evropske unije. "Dok poreska uprava obračunava kamate i izbacuje iz reprograma one (privrednike) koji su merama onemogućeni da rade naša država subvencioniše strane 'investicije' sa 56,000 evra po radnom mestu", napominje Zaštitnik preduzetnika i privrednika Srbije. Kako dodaju, neki ugostitelji se žale da im se seče struja koju nemaju odakle da plate, jer uglavnom ne rade ili im je rad ograničen.UNIJA POSLODAVACA PREDLAŽE FORMIRANJE KROZNOG ŠTABA ZA PRIVREDUPrema najnovijim merama koje je usvojila Vlada Srbije svi objekti i ustanove kojime je rad dozvoljen imaju jedinstveno dozvoljeno radno vreme od šest časova ujutro do 22 sata uveče.Ugostiteljskim objektima sa baštom dozvoljen je rad isključivo na otvorenom, uz poštovanje svih epidemioloških mera, a u baštama je zabranjeno izvođenje scensko-muzičkih programa.Dok dostava hrane ostaje dozvoljena 24 sata dnevno sedam dana u nedelji, dok tržni centri, kao i kafići i restorani koji nemaju baštu ostaju zatvoreni.I dalje je na snazi mera da svi objekti moraju da obezbede poštovanje mere od minimum devet kvadratnih metara po osobi ili posetiocu, osim u fitnes klubovima, spa-centrima, kao i teretanama gde je potrebno 16 kvadratnih metara po jednom čoveku.Vakcinacija protiv zarazne bilesti kovid-19 odvijaće se bez prekida po unapred utvrđenom planu i u narednim danima.

Srbija

Webiz konferencija 2021: Innovation & Women empowerment

Webiz online konferencija Innovation & Women empowerment biće održana 8. i 9. aprila ove godine. Organizatori  najavljuju pravi virtuelni spektakl jer učesnici mogu da prate konferencije preko live stream-a i to produkcijski unapređene.Tema ovogodišnje konferencije je inovacija i osnaživanje žena, a u dva dana programa stalo je 14 panela sa preko 40 učesnika. Ono što učesnicima obećava dobar provod na Webiz konferenciji jeste interaktivna platforma za praćenje programa putem koje mogu da se uključe u panel i postave pitanje gostima.Na konferenciji će učestvovati predstavnici kompanija Microsoft, Centili, TeleGroup, SAGA, PwC Serbia, ali i osnivači uspešnih startapa: 60seconds, Bitebell, PygmyTITAN.Među domaćim govornicima koji će učestvovati na Webiz konferenciji su i Borislav Miljanović, Founder & CEO Represent System-a, Nebojša Đurđević, generalni direktor Inicijativa “Digitalna Srbija”, Zoran Vasiljev, Group CEO Centili, Branislava Antović Founder & Editor-in-Chief, Brana’s Divine World, Biljana Ždrale, CEO startapa Boostowski i mnogi drugi.Pored stručnjaka sa domaće scene, Webiz konferenciji će se pridružiti i svetska imena, kao što su Stefan Kauster, Partner & Head of Ecosystem Consulting globalne istraživačke organizacije Startup Genome, Jan Kobler, Managing Partner velikog investicionog fonda South Central Ventures, Richard Andemark, Founder & CEO škole primenjene informacione tehnologije Salt.Više o Webiz konferenciji programu možete saznati  ovde.

Deac u skoli

Srbija

Kako pomiriti šefa i Gugl učionicu (ANKETA)

Već godinu dana u kući nam je nezvani podstanar -  škola nam se uselila u kuhinju, spavaće i dnevne sobe i ne planira da ide. Kablovi, kompjuteri, viber grupe, deca koja po ceo dan sede ispred računara...Sa druge strane, moramo i da radimo. Kako ste uskladili posao i školu? Ukoliko ste zaposleni, molimo Vas da izdvojite dva minuta i popunite našu anketu. Anketa je anonimna.

Konferencije Srbija konferencije

Srbija 2030: Mediji i demokratija

Nova ekonomija i Vreme, uz podršku Ambasade Švedske u Beogradu, u sredu 7. aprila, u 11 časova, organizuje okrugli sto pod nazivom "Srbija 2030: Mediji i demokratija".Okrugli sto se održava u Envoy center Gospodar Jevremova 47, Beograd. Događaj se organizuje uz poštovanje svih epidemioloških mera, a biće organizovan i strim preko kanala Nove ekonomije.Okrugli sto ima za cilj da podstakne dijalog o strateški važnoj temi za budući razvoj demokratije u Srbiji, a to je položaj i uloga medija u Srbiji. Srbiji je izuzetno potreban slobodan i otvoren dijalog i razmena mišljenja, uz tačne i pravovremene informacije, čije faktičko ukidanje pravi dugoročnu štetu društvu. Zato se nadamo da ćete dati doprinos pokušaju da se uspostavlji dijalog i sučele različita mišljenja u cilju smanjivanja polarizacije kako u medijskoj sferi tako I u celom društvu, što nikako nije korisna ni u jednoj zemlji koja teži da bude demokratska.Neke od tema koje želimo da pokrenemo:• Kako vratiti odgovornost medija za ono što kažu i napišu• Kako smanjiti kontrolni uticaj vlasti, partija I interesnih grupa na rad medija• Atmosfera u društvu i sigurnost novinara i medija• Kako se može obezbediti transparentno vlasništvo u medijima, kao i transparentno finansiranje• Kako vratiti poverenje građana u medije• Kako se boriti protiv poplave lažnih vesti – ko ih fabrikujeSagovornici:• HE Jan Lundin, Ambasador Švedske u Srbiji (Potvrđen)• Slavica Trifunović,Pomoćnik ministra kulture i informisanja Vlade Srbije (TBC)• Robert Čoban, direktor, Color Press Group (Potvrđen)• Zoran Sekulić, direktor, FoNet (Potvrđen)• Igor Božić, Izvršni producent, N1 (Potvrđen)• Vesna Radojević, KRIK (Potvrđena)• Filip Švarm, glavni i odgovorni urednik, Vreme (Potvrđen)• Gordana Bjeletić, glavna i odgovorna urednica portala Južne vesti (Potvrđen)• Željko Bodrožić, predsednik, NUNS (Potvrđen)• Vladomir Radomirović, predsednik, UNS (Potvrđen)Moderator: Jelena Obućina, novinarka Newsmax AdriaOvo je treći okrugli sto u okviru društvenog dijaloga „Srbija 2030 – koji je naš put" o temama koje su strateški važne za dalji pravac razvoja srpskog društva. Pogledajte izveštaje sa prethodnih panela:Umiremo od zagađenja koje može da se sprečiObrazovanje kao ključni resurs budućnosti

Srbija

Izazov 2021: Make It Bigger

Sedmi regionalni forum komunikacionih lidera Izazov 2021, pod sloganom “Make It Bigger” održaće se 6. i 7. aprila u online hibridnom formatu, navodi se u saopštenju. Organizator događaja je Marketing mreža, a svoje učešće na forumu potvrdilo je preko 500 kompanija i agencija iz celog regiona.Glavne teme foruma odnosiće se na izazove sa kojima se susreće komunikacijska industrija, kako ih prevazići da bi PR industrija uspela, kako obezbediti nezavisnost od velikih klijenata, ko preuzima odgovornost za oglašavanje neetičnih brednova i slično.Poseban segment foruma biće posvećen podsticanju dijaloga između agencija i kompanija, kroz različite tipove interaktivnih radionica.Kao i prethodnih godina, biće predstavljeno i najnovije istraživanje stanja struke u regionu, a biće organizovani i speed dating sastanci kompanija i agencija. Organizatori navode da je deset najvećih kompanija u Srbiji otvoreno za sastanke sa predstavnicima agencija.

Srbija

Nove navike potrošača

U razgovoru sa Dušanom Čolovićem, direktorom prodaje i dostave robe, METRO Cash & Carry Srbija• U kojoj meri su se za vreme pandemije navike kupaca promenile?Sa pojavom pandemije virusa COVID-19 kupci su svakako počeli da obraćaju više pažnje kada je u pitanju bezbedna kupovina. Takođe, ponašaju se opreznije prilikom utroška svog budžeta, ali su povremeno spremni da sebi priušte i sitne luksuze u smislu kupovine kvalitetnih namirnica viših cena. Naravno, kao i do sada za svoj novac zahtevaju, ali i vrlo cene, kvalitetnu uslugu u radnjama. Primećuje se i da su potrošači veoma zainteresovani kada je u pitanju poseta novih objekata kako bi se upoznali sa ponudom i cenama i samim tim ih uporedili sa radnjama gde inače obavljaju kupovinu.• Nakon više od godinu dana od početka pandemije, da li je moguće imati jasan uvid u nove trendove na tržištu? Nakon nekoliko godina rasta BDP-a, broja turista, otvaranja novih objekata, investiranja u hotelski turizam, HoReCa tržište prošle godine beleži značajan pad, upravo zbog situacije izazvane virusom COVID-19. Svakako su najviše pogođeni hoteli u gradskim sredinama, restorani i ketering firme. Kada govorimo o trgovinama, primećen je rast uticaja lokalnih trgovinskih lanaca, dok nema većih promena kada govorimo o vrednosti potrošačke korpe. Procene za 2021. godinu variraju u zavisnosti od mera koje su u određenim periodima na snazi, odnosno radnog vremena ugostiteljskih objekata, ukidanja zabrane organizacije većih okupljanja i slobodnih putovanja. Ali iskustvo nam govori da sa ublažavanjem mera dolazi do brzog oporavka, jer su ljudi željni da se vrate druženju i opuštanju u restoranima i kafićima, kao i da naravno putuju bez ograničenja. • Kako je METRO Cash & Carry prilagodio svoje poslovanje novoj situaciji, a s obzirom na vaš fokus na profesionalne kupce? Adaptacija je ključna za svaku granu privrede, pa tako i za trgovinu, odnosno veleprodaju u kojoj i mi poslujemo. Na samom početku pandemije prilagodili smo sve zahtevima kupaca – obezbedivši im uvek dovoljne količine robe, bogat asortiman, posebno svežih namirnica, bez promena cena, ali i poboljšali uslugu dostave robe, pa se tako kupci uvek mogu odlučiti za online naručivanje i dostavu robe na adresu. Ovakav vid kupovine ujedno štedi vreme i garantuje efikasnost nabavke, ali za mnoge kupce pruža i osećaj komfora i bezbednosti u okolnostima u kojima svi moramo da vodimo računa o neprestanom držanju distance i pojačanim higijenskim merama zaštite. Zbog toga je METRO omogućio uslugu dostave i za krajnje kupce, pet dana u nedelji, od ponedeljka do petka, u periodu od 17:00 do 21:00 – kada se vrši isporuka robe na užoj teritoriji grada Beograda. Naravno, za sve one koji preferiraju kupovinu u našim distributivnim centrima, omogućen je visok nivo bezbednosti, stroge preventivne mere, briga o broju ljudi u objektima, redovna higijena i dezinfekcija. • Da li je online kupovina definitivno budućnost?Digitalizacija poslovanja i online prodaja svakako će biti prioritet i budućnost poslovanja. Ovaj način kupovine beleži značajne procente rasta tokom pandemije, ali i u periodu njenog smirivanja. Ipak, ukupna vrednost online trgovine još uvek nije dostigla visok nivo, ukoliko je poredimo sa ukupnim prihodima od trgovine. Naručivanje hrane iz ugostiteljskih objekata je trend koji će definitivno ostati vrlo uticajan i u narednom periodu, bez obzira na razvoj pandemije. Mali proizvođači hrane, trgovci tekstilom i tehničkom robom ulažu značajna sredstva u razvoj online prodaje i definitivno na to računaju kao dominantan kanal prodaje u budućnosti. Što se tiče tržišta moderne trgovine, razvijaju se i različite aplikacije za online prodaju, uz odgovarajuće servise za dostavu.

Srbija

Ministarstvo hitno kupilo vitaminske pakete za 9,4 miliona evra

Vitaminski paketi koji su namenjeni starijim građanima, zdravstvenim radnicima i hroničnim bolesnicima plaćeni su 7,8 miliona evra bez PDV-a, odnosno 9,4 miliona evra sa PDV-om, pokazuju javno objavljeni podaci o sprovednoj javnoj nabavci. Nabavka je označena kao hitna i zbog toga je sprovedena po najnetransparentnijem obliku javne nabavke, pregovararčkom postupku bez objavljivanja poziva.To znači da je naručilac, u ovom slučaju Ministarstvo zdravlja, pozvalo pet firmi da dostave svoje ponude i onda izabralo odgovarajuću, umesto da je objavilo javni poziv na koji bi mogle da se prijave sve zainteresovane firme. Pozvane firme bile su Max Medica, Ervamatin, Slaviamed, Proton System i Goodwill Pharma.I svi osim Max Medice su posao i dobile. Ovlašćeni ponuđač te zajedničke ponude je firma Goodwill Pharma iz Subotice. To je ujedno bila i jedina dostavljena ponuda, navodi se u odluci o dodeli ugovora koja je doneta 12. marta ove godine. Ugovor je sklopljen tri dana kasnije, 15. marta.Osim firmi Slaviamed, Proton system,  Ervamatin koje su se nalazile i u pozivu, u zajedničkoj ponudi učestvovale su i Par Pak doo, Pharmanova doo, Esensa doo, Galenika AD i V&B doo.Nabavka hitna zbog prevencije zarazeRazlog zbog čega je nabavka bila sprovedena po ovom postupku je to što je ocenjena kao hitna.„Imajući u vidu aktuelnu epidemilošku situaciju, po preporukama Kriznog štaba i drugih nadležnih institucija, potrebno je da se u najkraćem roku sprovede javna nabavka vitaminskih paketa, radi prevencije od zarazne bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2“, navodi se u tekstu odluke o dodeli ugovora.U odluci se kao opravdanje za hitnost javne nabavke navodi član zakona koji se odnosi na situaciju kada je došlo do nekog nepredvidivog događaja koji naručilac nije mogao da predvidi, pa je u tim slučajevima dozvoljeno da se ne sprovodi neki drugi, transparentniji vid nabavke. Dalje piše da je razlog za hitnu nabavku elementarna nepogoda, odnosno epidemija korona virusa koja ugrožava zdravlje i živote ljudi.Ono što nije naznačeno je da je ta ista epidemija proglašena pre više od godinu dana, a da je Ministarstvo zdravlja u međuvremenu pravilo novi plan javnih nabavki za 2021. godinu u kome se najpre nisu našli vitaminski paketi već su oni dodati neposredno pre raspisivanja same nabavke.Prevencijom, odnosno uzimanjem ovih vitamina, trebalo bi da se smanji zaraženost najugorženijih, a tako i ostalog dela stanovništva, piše u odluci.Pola meseca nakon dodele ugovora formirana je i radna grupa čiji je zadatak da „usmerava i usklađuje organizaciju skladištenja i distribuciju vitamnskog paketa u Republici Srbiji“, o čemu je Nova ekonomija pisala. Ona bi takođe trebalo da vodi računa i o tome da se paketi tako upakuju tako da jedan sadrži tri proizvoda u dozama koje su dovoljne za dva meseca.Podsetimo, predsednik Srbije Aleksandar Vučić na svom Instagram profilu postavio snimak u kome otvara paket sa vitaminima i kaže da su oni namenjeni penzionerima."Svi dobri vitamini i minerali za jačanje imunoloških funkcija, za snaženje vašeg organizma. To je još jedan mali poklon države, ne računajući onih dva puta po 30 evra, plus 50 evra koji će biti samo za penzionere. Ukupno 110 evra", rekao je Vučić.Dok ovo izgovara predsednik ispred sebe drži kutiju C vitamina, minerala cinka i vitamina D3 i to upravo proizvođača Goodwill Pharma, što se može videti i na njihovom sajtu. Vlasnik Goodwill Pharme, "dobar poznanik" predsednikaOva kompanija sa sedištem u Subotici je u većinskom vlasništvu istoimene firme iz Mađarske, 20 odsto vlasništva pripada Ferenec Jojartu takođe iz Mađarske, dok je 29 odsto udela u rukama Zoltana Tamaša iz Subotice, koji je ujedno i njen direktor. Tamaš se, baš kao i vitamnski paketi njegove firme našao na predsednikovom Instagram profilu. Vučić je krajem decembra prošle godine objavio svoju fotografiju sa ukrasom u obliku motora sa objašnjenjem da je to poklon od Tamaša.„Divan poklon od dobrog poznanika iz Subotice Zoltana Tamaša. Još samo da retro flašicu Coca Cole uspem da zamenim dobrom bocom vina i dobio sam najoriginalniji poklon za Novu godinu“, napisao je predsednik ispod fotografije.Malo više od godinu dana pre ove objave, u novembru 2019, Aleksandar Vučić je objavio i fotografiju koja je nastala kada je obilazio ovu kompaniju zajedno sa predsednikom AP Vojvodine Ištvanom Pastorom. Goodwill Pharma u Srbiji posluje od 2003. godine, a sa izgradnjom proizvodnog pogona je počela 2017. godine, uz novčanu pomoć Vlade Mađarske, navodi se na njihovom sajtu.

Srbija

Šef ekonomskog odeljenja u Ambasadi SAD: Prednost Srbije mlada i obrazovana radna snaga

Ovo je obećavajući period u ekonomskim odnosima SAD i Srbije. Srbija pravi korake ka proširenju ekonomske saradnje sa susedima na Zapadnom Balkanu i sa EU. Srpska inicijativa „mali Šengen“ i zajedničko regionalno tržište koje promoviše EU nude nove prilike da se olakšaju trgovina i ekonomska saradnja na Balkanu. Ako region može da se pomeri ka funkcionisanju kao jedinstven ekonomski prostor - sa manje prepreka kretanju robe, usluga i ljudi – američkim, ali i drugim investitorima biće atraktivnije da postave svoje lokalne habove ovde. Srbija, kao ekonomski centar Zapadnog Balkana bi imala disproporcionalno više koristi od te integracije, kaže za „Novu ekonomiju“ Beron Lobstajn, šef ekonomskog odeljenja u Ambasadi SAD u Beogradu.Kako vidite razvoj ekonomskih odnosa Srbije i SAD, posebno imajući u vidu sporazum o normalizaciji ekonomskih odnosa potpisan 2020. u Vašingtonu u kom se spominje više značajnih projekata?Upravljanje javnim finansijama i planiranje Srbije omogućilo je i prilike za saradnju sa Sjedinjenim Državama. Pre pandemije koronavirusa srpska vlada je imala četiri uzastopne godine sa suficitom budžeta i uspela je da smanji teret javnog duga na podnošljiv nivo. Istovremeno, vlada je postavila snažnu agendu ulaganja u infrastrukturne projekte u oblastima transporta, upravljanja otpadom i obnovljive energije. Ne samo da vlada može da priušti te projekte zbog fiskalne odgovornosti, već su ti projekti kritični za trajni i održiv ekonomski rast u budućnosti. Ovi projekti nude više nego dovoljno prilika i za američke kompanije da učestvuju u proširenju srpske infrastrukture.SAD donirale Srbiji blizu milijardu dolara od 2000.godine Koja će biti uloga novootvorene kancelarije DFC u Beogradu?U poslednjih 20 godina SAD su obezbedile oko milijardu dolara ekonomske pomoći Srbiji u različitim oblastima, od poljoprivrede do pomoći malim i srednjim preduzećima. Srbija je postala bogatija zemlja u te poslednje dve decenije i sada je prikladno da se naša saradnja proširi na pomoć investicijama u privatnom sektoru.Tu DFC stupa na scenu. DFC donosi niz alata ekonomskoj saradnji Srbije i SAD, uključujući osiguranje od rizika, garancije za zajmove, pa čak i direktne zajmove i druge oblike finansiranja.DFC će moći da ih koristi u Srbiji zahvaljujući novom Sporazumu o podsticanju investicija, koji su potpisali ambasador SAD i ministar finansija Siniša Mali u januaru. Nadamo se da će DFC ohrabriti više američkih kompanija da investiraju u Srbiji, ali i da će pomoći da se stvore uslovi da srpske kompanije rastu i razvijaju se.Gde vidite najviše prostora za unapređenje trgovine i investicija između srpske ekonomije i ekonomije SAD?Poslovna klima u Srbiji je u velikoj meri unapređena u poslednjih nekoliko godina. Ekonomska i fiskalna stabilnost su pomogli i vlada je privatizovala mnoge bivše državne kompanije. Taj posao treba i nastaviti. Najvažnije, investitori treba da mogu da se oslone na okruženje gde se vladavina zakona poštuje stalno, gde se ugovori sprovode, i gde sudovi pošteno i efikasno rešavaju sporove. Evropska komisija je istakla ovo u svojim izveštajima o procesu pristupanja Srbije EU, a i mi to čujemo od američkih kompanija. Vlada bi mogla dalje da unapredi poslovno okruženje sprovođenjem reformi u Zakonu o deviznom plaćanju, koji i dalje postavlja tehnička i birokratska opterećenja na prekogranične transakcije međunarodnih kompanija koje posluju ovde.Američke investicije veće nego što pokazuje statistika Da li su neke američke kompanije pokazale interesovanje za ulaganje u Srbiju? U koje sektore?Mnoge američke kompanije već posluju ovde, zapošljavajući preko 20.000 ljudi u različitim sektorima, uključujući hranu i piće (Koka-Kola i Pepsiko), ambalažu i logistiku (Bol pekedžing), digitalne usluge (NCR, Orakl i Majkrosoft), automobilsku industriju (Kuper tajr), razvoj infrastrukturnih projekata (Behtel), rudarstvu i mnogim drugim. Mi mislimo da ima prostora za rast, a tako misle i druge američke kompanije. Razgovarali smo skoro sa nekoliko kompanija o ulaganjima u energetski sektor, uključujući i potencijalno snabdevanje prirodnim gasom kroz nove gasovode, kao i u obnovljive izvore energije. Prethodnih godina američke tehnološke kompanije kupile su nekoliko srpskih startapa. Da li vidite prostor da se ta saradnja nastavi i to na strateškom nivou, kao na primer osnivanjem centara za istraživanje i razvoj ovde?Vidim. Jedna od najvećih prednosti Srbije je njena mlada i veoma obrazovana radna snaga. Mnogi od tih mladih ljudi su zainteresovani za rad u tehnološkom sektoru. Da bi se ti ljudi zadržali u Srbiji zemlja mora da im obezbedi prilike za karijeru. Ovo počinje sa stvaranjem okruženja koje podstiče i prihvata tehnološke startape. Takođe je važno obezbediti izvore finansiranja kako bi se te kompanije mogle razvijati. Mi radimo sa partnerima u Srbiji već dosta godina na programima koji se bave tim prioritetima i Srbija je tu napravila važan napredak.Nadamo se da će DFC ohrabriti više američkih kompanija da investiraju u SrbijiSrbija i SAD popravljaju ekonomske odnose, ali SAD i dalje nisu među najvećim trgovinskim partnerima Srbije. Da li vidite mogućnost da proizvodi i usluge kompanije iz Srbije imaju veće prisustvo na tržištu SAD?Iako Srbija nije jedan od glavnih trgovinskih partnera SAD u pogledu direktne trgovine, ne zaboravite da se mnogi srpski proizvodi mogu naći na američkom tržištu kroz lance snabdevanja trgovinskih partnera iz EU, pre svega Italije i Nemačke - kao dobavljači automobilskih delova, na primer. Ali kako Srbija bude dalje razvijala ključne oblasti svoje ekonomije - ovde mislim na digitalne usluge i proizvodnju hrane - postoje obećavajuće mogućnosti da se proširi i direktna saradnja sa američkim kupcima.SAD su uložile značajna sredstva u projekte koji se odnose na vladavinu prava i medijske slobode poslednjih 20 godina. Da li vidite napredak u toj oblasti?Poboljšanja u vladavini prava i medijskim slobodama su dve najznačajnije oblasti koje je i Evropska komisija označila kao esencijalne za ubrzanje pristupanja Srbije Uniji. Mi se slažemo. Ove oblasti su kritične za svaku liberalnu demokratiju, esencijalne za obezbeđenje održivog dugoročnog ekonomskog rasta. One pomažu da vlasti budu odgovorne za svoje politike i delovanje. One su zato prirodna tačka fokusa naših programa podrške. Videli smo važan napredak. U Srbiji postoje istraživački novinari koji obavljaju dobar posao. Videli smo i veliku otvorenost za naš rad na vladavini prava. Različite zakonske reforme donele su poboljšanje poslovne klime. Ali naravno, i dalje ima puno posla da se uradi.Šta mislite o poslovnom okruženju u Srbiji? Koje su prednosti poslovanja ovde?Srbija je napravila veliki napredak u poboljšanju poslovne klime. Vlada očigledno vodi računa o tome. Napravila je značajne pozitivne promene u pravnom okviru za poslovanje i investicije. Ponudila je direktno stranim kompanijama velikodušne podsticaje da investiraju u Srbiji. Ovi potezi otvorili su nova radna mesta u zemlji i Srbija je sada rangirana kao 44. u svetu po lakoći poslovanja, prema godišnjem istraživanju Svetske banke Duing biznis. Projekat je podržala Ambasada SAD.  Stavovi i mišljenja i zaključci izneseni u projektu nužno ne izražavaju stavove Vlade SAD već isključivo autora.