2021
Svaka donacija, bez obzira na njenu veličinu, pokazuje ne samo empatiju i svest o svetu oko nas, već ima uvek pozitivan uticaj i pruža neophodan podsticaj drugima da učine istoMlekara Šabac ove godine obeležava značajan jubilej, 90 godina postojanja. Još od svojih zadrugarskih osnova do danas, Mlekara svoje zasluge prepoznaje u snažnim partnerskim odnosima, pre svega sa domaćim proizvođačima sirovog mleka, među koje se danas ubraja njih više od 700, a sa nekima sarađuje i više od pola veka. Tokom višedecenijske tradicije proizvodnje popularnih mlečnih proizvoda, jedna stvar se nikada nije menjala – kvalitet. Kvalitet proizvodnje zasnovan na najboljim domaćim sirovinama i podržan neprestanim inovacijama i ulaganjima u implementiranje najboljih industrijskih praksi. Zbog svega toga, iako relativno mala, Mlekara Šabac danas predstavlja jednog od lidera mlekarske industrije na srpskom tržištu, ali i najvećeg domaćeg izvoznika mlečnih proizvoda, koje plasira na 15 globalnih tržišta, od regiona, preko Evrope, Rusije, pa sve do Sjedinjenih Američkih Država.Društvena odgovornost je za nas više od reči – to je deo naše kompanijske kultureMnogo toga može biti smatrano društveno odgovornim poslovanjem, ali mi u Mlekari Šabac doživljavamo ovaj koncept kao deo naših vrednosti, nerazdvojan od osnovne kompanijske kulture. Da li je reč o brizi prema našim zaposlenima, prema poslovnim partnerima ili široj zajednici – za Mlekaru suština leži u empatiji i poštovanju onih koji nas okružuju. Potreba za ovakvim načinom razmišljanja, naročito u poslovnom svetu, postala je posebno očigledna tokom prethodne dve godine, koliko traje kovid-19 pandemija. Koliko smo orijentisani jedni ka drugima, ka zajedništvu, ali i svakom pojedincu, toliko smo jaki kao celina i sposobni da adekvatno i brzo reagujemo na izazove sa kojima smo suočeni. Jasno je, naravno, da kao društvo još mnogo toga možemo bolje da sprovedemo u ovom domenu, ali svaki napor, svako konkretno delo se računa i pruža inspiraciju drugima.Biznis zajednica u Srbiji je od početka pandemije, posebno u njenom startu, pokazala da ume da odgovori na izazove, čak i na one sa kojima se globalno niko nije skoro susreo niti ih je razmatrao kao realnu mogućnost, i zbog toga smo veoma ponosni što smo njen deo. Od industrije do industrije, većina kompanija je našla način i da zaštiti svoje zaposlene i da pomogne široj zajednici, i sve to u prilično kratkom roku i sa velikim brojem nepoznanica vezanim za tok situacije. Godinu dana kasnije, kontekst se i jeste i nije promenio, jer pandemija i dalje traje, ali razvoj nije toliko nepredvidiv – i upravo je ta „izvesnija neizvesnost“ naterala mnoge kompanije da zastanu i razmisle koji je dalji pravac akcije najpoželjniji za održivu i odgovornu budućnost poslovanja. Kompaniju čine ljudiNaravno, svaka promena počinje sa osvrtom na unutra, odnosno na zaposlene i kako njima omogućiti najbolje moguće uslove za adaptaciju. Rad na daljinu, od kuće, svakako ima svojih prednosti i naravno u određenim situacijama je apsolutno neophodan – ali pojedine industrije nažalost ne mogu da funkcionišu po tom principu. Mlekarska industrija je jedna od njih, jer proizvodnja sirovog mleka, a samim tim i mlečnih proizvoda, podrazumeva proces koji traje 24 časa dnevno, 365 dana u godini i u slučaju Mlekare Šabac čak 85% od oko 350 radnih mesta – zahteva rad u fabrici. Zbog toga je za nas od početka pandemije apsolutni prioritet bio brzo i adekvatno ustanoviti efikasnu organizaciju posla koji će istovremeno garantovati i poštovanje i sprovođenje svih mera prevencije i zaštite zaposlenih od korona virusa. Takođe je bilo ključno i fokusirati se na negovanje timskog duha, zajedništva i pružanja međusobne podrške, kako bi zaposleni mogli lakše da prođu kroz potrebne periode rada na daljinu, izolacije iz zdravstvenih razloga ili povećane brige o članovima porodice. Briga o dobrobiti zaposlenih, naravno nije isključivo fokusirana na kovid-19. Da bi neka kompanija bila uspešna i održiva, taj proces mora početi od njenih zaposlenih. Mlekara svoje zaposlene doživljava kao njenu najveću vrednost zbog čega se njihov razvoj i benefiti ne mogu posmatrati odvojeno od interesa budućnosti kompanije. U tom duhu, u godini velikog jubileja, razvili smo program dobrobiti za zaposlene, koji pokrivaju različite sfere brige o svakodnevnim životima onih koji rade u Mlekari Šabac – od edukacije i usavršavanja, preko povoljnijih uslova kupovine u različitim prodavnicama, do vrlo važne „Kampanje zdravlja“, koja obuhvata različite vrste besplatnih preventivnih pregleda, koje ne smemo staviti po strani u uslovima pandemije.Pored dugoročnijih programa benefita za zaposlene, trudimo se da uvek imamo i ad hoc inicijative koje pružaju zadovoljstvo i podršku i zaposlenima i njihovoj deci, posebno onoj najmlađoj, pa smo tako ove godine odlučili da obradujemo i roditelje i đake prvake, svesni činjenice koliko je prvi dan škole važan. Zbog toga je svim našim kolegama čija su deca prvi put pošla u školu, tog dana bio omogućen slobodan dan, dok su đaci prvaci uz prigodne čestitke dobili školske rančeve i pribor. Ovom inicijativom želeli smo da obradujemo prvake i da im poželimo srećan i radostan polazak u školu, jer su i oni deo velike Mlekara Šabac porodice.Briga o zajednici i društvuNa početku godine, Mlekara Šabac je u okviru konferencije CSR forum, u organizaciji Foruma za odgovorno poslovanje i Koalicije za dobročinstvo, dobila priznanje kao jedna od kompanija donatora hrane u 2020. godini. Svrstani smo među vodeće prehrambene kompanije, koje su prepoznate po svojim naporima da, uprkos regulatornom i fiskalnom okviru, doniraju velike količine svojih proizvoda doprinoseći tako suzbijanju gladi, siromaštva i ostvarenju Ciljeva održivog razvoja. U ovome smo imali i veliku logističku podršku partnera sa kojima redovno sarađujemo na donatorskim projektima – Bankom hrane, NALED-om, Crvenim krstom Srbije, Crvenim krstom Šapca, kao i brojnim udruženjima koja se zalažu za prava osoba sa smetnjama u razvoju i invaliditetima.„Održivo i odgovorno poslovanje predstavlja osnovni princip rada i suštinu našeg odnosa prema zaposlenima i široj zajednici čiji smo deo. Zato je solidarnost sa ugroženim grupama nešto što doživljavamo ne samo kao našu obavezu, već i kao priliku da učinimo nešto za poboljšanje celokupnog društvenog okruženja“, izjavila je prilikom primanja priznanja Maja Bađin Georgijević, menadžer korporativnih komunikacija Mlekare Šabac.Mlekara Šabac na samom početku pandemije donela odluku da 100.000 evra namenjenih marketinškim promocijama, preusmeri na organizovanje i realizaciju pomoći u donacijama različitim socijalnim i zdravstvenim ustanovama u SrbijiVanredne okolnosti, što globalna zdravstvena kriza svakako jeste, inače ugrožene i marginalizovane grupe podnose znatno teže nego ostatak društva. Donacije hrane i drugih osnovnih životnih namirnica predstavljaju najhitniju i najpotrebniju pomoć u takvim trenucima, zbog čega je Mlekara Šabac na samom početku pandemije donela odluku da 100.000 evra namenjenih marketinškim promocijama, preusmeri na organizovanje i realizaciju pomoći u donacijama različitim socijalnim i zdravstvenim ustanovama u Srbiji, od kojih je većina fokusirana na pomoć najugroženijem stanovništvu.Naša opredeljenost da budemo podrška kada i kome je to najpotrebnije, nije definisana blizinom zajednice kojoj je podrška potrebna, ali jeste empatijom i razumevanjem situacije kada nam se život u trenutku drastično promeni. Nakon katastrofalnog zemljotresa u Petrinji, nije bilo teško saosetiti sa bolom meštana koji nisu želeli da napuste svoja razrušena domaćinstva, životinje o kojima brinu i način života koji su decenijama gradili. Za nas u Mlekari Šabac je to bio dovoljan razlog da u saradnji sa hrvatskim Crvenim križom doniramo svoje proizvode stanovništvu sa područja Petrinje, kao vid solidarnosti i pomoći u hrani.Svaka donacija, bez obzira na njenu veličinu, pokazuje ne samo empatiju i svest o svetu oko nas, već pruža uvek pozitivan uticaj i neophodan podsticaj i drugima da učine isto, i na taj način dalje produbljuju snagu zajedničkog delovanja i solidarnosti.Usavršavanje i inovacije kao deo održivog i odgovornog poslovanjaInovacije u bilo kojoj grani industrije podrazumevaju samu suštinu njenog održivog razvoja, što je posebno tačno u slučaju prehrambene industrije, bilo lokalno ili globalno posmatrano. Za Mlekaru Šabac, koja izvozi najveći deo proizvodnje, bitan je i jedan i drugi aspekt. Zbog toga je naš fokus u prethodnom periodu bio na ulaganju u alate poput World Class Manufacturing System-a i Data Matrix tehnologije, koji pružaju detaljno praćenje kompletne proizvodnje i podizanje njene efikasnosti na metodičan i sistemski način, kao i unapređen sistem praćenja proizvoda u kompletnom lancu, od proizvodnje do plasiranja na police u radnjama. Pored kvalitetne domaće sirovine i ekspertize zaposlenih, efikasnost, transparentnost i bezbednost koju donose inovativne proizvodne tehnologije – predstavljaju osnovne premise za održivu budućnost mlekarske industrije. Deo ovih inovacija, mada na prvi pogled više „kozmetičke prirode“, predstavlja i nova ambalaža koju smo implementirali na našim najpopularnijim brendovima i proizvodima, poput „sirka“ i „a la kajmaka“. Naime, ona doprinosi rešavanju značajnih problema prehrambene industrije, a to su reciklaža i bacanje hrane, jer se ambalaža ovih proizvoda sada može u potpunosti reciklirati, a i doprinosi dodatnom očuvanju svežine i kvaliteta ovih popularnih namaza.Da Mlekara Šabac uspešno inovira i razvija svoj proizvodni proces, kao i da poštuje sve domaće i svetske regulative i procedure u proizvodnji hrane, garantuju i najviši svetski sertifikati kvaliteta, bezbednosti i energetske efikasnosti proizvodnje, poput IFS-a i ISO 50001. To je ujedno i podsetnik da je kvalitet proizvoda koji izlaze iz fabrike u Šapcu isti, bez obzira na to da li su namenjeni plasmanu na srpskom, evropskom, ruskom ili američkom tržištu. Podrška partnerima – podrška razvoju domaće privredeU skladu sa vrednostima prema kojima poslujemo, podršku u razvoju i održivosti pružamo i partnerima, kroz podsticaje i modernizaciju njihovog poslovanja. Sa ponosom sarađujemo i podržavamo ustanove poput Srednje poljoprivredne škole u Šapcu, koja obrazuje neophodne industrijske kadrove, ali je istovremeno u proizvodnji sirovog mleka i treći dobavljač Mlekare Šabac po veličini. Takođe, prioritizujemo i razvoj sela, kroz podsticaj malim i srednjim gazdinstvima, poput onog koje vodi Zoran Jadranović iz sela Dobrić kod Šapca. On je kroz ulaganje u savremene procese vođenja farmi, robotizovan sistem muže krava i uz podršku Mlekare Šabac, ujedno osigurao i budućnost porodičnog biznisa, pružajući svojoj deci dobru priliku da ostanu na selu i usavršavaju znanja i veštine potrebne za održivi napredak mlekarske industrije.Fokus na domaće sirovine, pa samim tim i na održivost domaće privrede, doprineo je da čak osam brendova Mlekare Šabac bude nagrađeno žigom „Čuvarkuća“, za natprosečan kvalitet mlečnih proizvoda stvorenih u Srbiji, u potpunosti od domaćih resursa, činjenica na koju smo ponosni i koju posebno volimo da istaknemo kada govorimo o održivom poslovanju.