Održiva budućnost kao poklon za 10. rođendan
Smanjivanje količine otpada na minimum i recikliranje resursa predstavlja delotvoran način da uticaj na okolinu i klimu promenimo u pozitivnom smeru Održivi razvoj predstavlja način života od kog dugoročnu dobrobit imaju i priroda i ljudi, ali najveći izazov predstavlja način kako to primeniti u praksi, kako pojedinaca, tako i velikih kompanija. JYSK, međunarodni maloprodajni lanac iz Skandinavije za opremanje enterijera i eksterijera, primer je kompanije koja se, kada je reč o održivosti, može pohvaliti mnoštvom uspešnih projekata i inicijativa. Lars Larsen, osnivač JYSK-a, otvorio je prvu prodavnicu u Danskoj 1979. godine, a kompanija danas ima više od 3.000 radnji i web shopova u 50 država širom sveta, sa godišnjim prometom od 4,4 milijarde EUR. Na srpskom tržištu kompanija je prisutna od 2011. godine i trenutno broji 41 prodavnicu u 27 gradova širom Srbije. Posebno ovih dana, povodom proslave 10. rođendana u Srbiji, JYSK se može pohvaliti velikim projektima kada je reč o primeni održivosti u poslovanju.Mentorstvo kao održivo ulaganje u budućnostTajna specifične skandinavske poslovne kulture je u dugoročnom planiranju, kao i promišljanju o budućnosti i odlukama koje uključuju činjenicu da naši prirodni resursi nisu beskonačni, a da samo ljudi koji su srećni i zadovoljni mogu da ispune svoje pune potencijale - kako privatno, tako i na poslovnom planu.Kompanijom koja neguje takve vrednosti već više od 20 godina uspešno upravlja predsednik i CEO Jan Bøgh. Predanost ideji o dugoročnom planiranju i održivom poslovanju, Bøgh je još jednom dokazao sredinom septembra ove godine kada je objavio prelazak iz kompanije JYSK u grupaciju Lars Larsen. Kako bi što jednostavnije prebrodili predstojeću tranziciju, Jan Bøgh će naredne dve godine provesti kao mentor svom nasledniku, Ramiju Jensenu, koji punu odgovornost za poslovanje kompanije preuzima 1. septembra 2023. godine. Strategija održivosti životne sredine – korak višeKada je reč o razvijanju dugoročne Strategije održivosti životne sredine, važno je razumevanje glavnih pokretača uticaja na klimatske promene, kao i merenje C02 karbonskog otiska kompanije. JYSK je to primenio, a cilj im je da usklade kompaniju i ove inicijative i podstaknu napredak prema smanjenju uticaja na okolinu. Za donošenje strategije važno je razumeti šta kupci očekuju, a pri tome sa svojim odlukama biti ispred zakonodavstva u smislu ekološke održivosti.JYSK se odlučio za korak više i preuzeo na sebe veću odgovornost nego što mu pripada. Kako kompanije rastu i imaju veće uticaje na svet (i pozitivne i negativne), postaje sve važnije usmeravanje na održivost. Kompanija ulaže značajne napore u aktivaciju svesti svojih partnera sa kojima sarađuje. Konkretno, kao maloprodajni lanac, uticaj njihovih radnji na životnu sredinu je prilično mali u poređenju sa uticajima iz lanca snabdevanja. Iz tog razloga, JYSK se odlučio na angažovanje globalnih dobavljača i transportnih partnera i postavio rokove za prilagođavanje, što je za sve od presudne važnosti.Poslovanje po meri prirodeKao kompanija koja je u svakodnevnom kontaktu sa hiljadama kupaca, dobavljača i saradnika, JYSK ima veliku odgovornost za društveno odgovorno poslovanje. Jedan od stubova strateški definisanih područja u sklopu kojih deluje na lokalnom nivou je zaštita životne sredine, a u samom fokusu su održivi razvoj i briga o zajednici.Zadatak svake kolekcije JYSK-a je povezivanje sa prirodomSmanjivanje količine otpada na minimum i recikliranje resursa predstavlja delotvoran način da uticaj na okolinu i klimu promenimo u pozitivnom smeru. Učiniti ambalažu održivijom, povećati upotrebu recikliranih materijala i proširiti održivi asortiman, samo su neke od smernica kojima iz kompanije pokazuju poštovanje i ljubav prema planeti.Vesna Kukić Lončarić, Country manager za JYSK Slovenija, Hrvatska, BiH i Srbija, izdvojila je oblasti u kojima kompanija deluje kada je reč o rešavanju ovog problema.„U JYSK-u smo se obavezali da ćemo do kraja 2024. godine nabavljati 100 odsto održiviji pamuk za sve tekstilne proizvode, a to znači da pamuk mora biti organski, recikliran ili proizveden kroz program organizacije BetterCottonInitiative. Novi drveni nameštaj već prvog januara 2022. godine nosiće oznaku FSC™ sertifikat (FSC™ N001715), a do kraja 2024. godine to će biti primenjeno na sav nameštaj iz ukupne ponude. Ova oznaka znači da potiče iz održivih šuma i da se ne narušava ravnoteža biljnog i životinjskog sveta. Zanimljivo je i to da ako poručite proizvode putem web shopa, dobićete kutiju prilagođenu veličini vaše narudžbine, zahvaljujući tehnologiji Packsize koja se koristi u našim distributivnim centrima“, izjavila je Kukić Lončarić.Potrošnja električne energije Pitanje potrošnje vlastite energije je nešto na čemu JYSK radi već dugi niz godina. Konkretne mere uključuju promenu svetla u prodavnicama i distributivnim centrima u LED, što znatno smanjuje potrošnju.U odnosu na distributivne centre, većina su novije zgrade, gde je od samog početka fokus bio na uštedi energije. Kada je reč o skladištenju proizvoda, to se dešava u potpuno automatskim skladištima, koja su zagrejana samo na pet stepeni, kako bi se smanjila potrošnja, a u slučajevima gde je JYSK vlasnik objekata, instaliraju se solarne ćelije.Osećaj ispravnog izbora Zadatak svake kolekcije JYSK-a je povezivanje sa prirodom. U kolekciji Nordic Mood posebno se ističu noviteti poput tepiha od ostataka reciklirane kože, korpi od morske trave, baštenske stolice od reciklirane ribarske mreže ili novogodišnji ukrasi za jelku od recikliranog stakla. Posebno se ističu kolekcija peškira, prostirki i posteljina SCANDINAVIAN SENSE izrađeni od mešavine novog i recikliranog pamuka. Dizajn SCANDINAVIAN SENSE linije proizvoda inspirisan je skandinavskim pejzažem i jednostavnim načinom života, koji pružaju osećaj ispravnog izbora.